Enduro Survival kit, hva er trendy og funker?
|
Enduro Survival kit, hva er trendy og funker?
10/08/2020 08:08
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei hei
Bare litt generelt nysgjerrig på hva som brukes og fungerer av produkter, hva har du i sekken for tiden?
Nytt for meg så må jeg ha gass for å kunne få opp trykk i 2.6 dekk. Har hørt om store patroner, holder det med 25g eller må jeg ha 38g som blir en del dyrere? Har god pumpe men det monner jo ikke til 2.6 dekk.
Har verktøy men men mangler kjedekutter, noen kule enkle ting her eller må jeg bytte og erstatte alt med nytt verktøy?
Ormer til dekkpunktering er det noe som funker bedre enn andre?
Redigert av JoachimV; 10/08/2020 08:10.
|
|
|
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker?
[Re: JoachimV]
10/08/2020 08:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sekk!?!? Hihihi. HOhoho. altså... Ingen bruker sekk lenger!
25 gram patroner, ekstra slange og pluggesett i en vanntett pose stroppet fast til ramma. Pumpe med verktøy (OneUp 100cc med OneUp-verktøy og kjedelås) i pumpeholder. OneUp-pumpa funker også som CO2-adapter.
|
|
|
10/08/2020 08:38
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Glad i drikkepose så jeg kjører sekk. Har et ekstra girøre, slange, pluggsett, pumpe og dekkspaker i sekken sammen med et unbraco-sett. Og godteri da, ofte en pose øffer fleskesvor au.
|
|
|
[Re: Ndreas]
10/08/2020 08:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Glad i drikkepose så jeg kjører sekk. Har et ekstra girøre, slange, pluggsett, pumpe og dekkspaker i sekken sammen med et unbraco-sett. Og godteri da, ofte en pose øffer fleskesvor au. Får drikkepose i rumpetaske.  Og så er det alltid mulighet å fylle på underveis.
|
|
|
10/08/2020 08:50
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Haha.. Bare hyggelig å kunne bidra til en llettere og lystig start på uka..  1,5 sesong ute av endurokjøret og jeg har visst gått glipp av endel.. Men det var og formålet med tråden... Drikkeflaskeplassen min er "dessverre" byttet ut med batteri..  Kan sikkert få til noe feste andre plasser. Er det denne, det står 20g men du får plass til 25g? Kjører dere med drikkeflasker?
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/08/2020 08:52
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Glad i drikkepose så jeg kjører sekk. Har et ekstra girøre, slange, pluggsett, pumpe og dekkspaker i sekken sammen med et unbraco-sett. Og godteri da, ofte en pose øffer fleskesvor au. Får drikkepose i rumpetaske.  Og så er det alltid mulighet å fylle på underveis. Jeg må innrømme at jeg trives bedre med en liten drikkesekk enn en drikke-rumpetaske. Slike rumpetasker må strammes en del rundt livet for å sitte godt nok, synes jeg. Liker også å spre vekten litt mer rundt enn å ha alt rundt hofta. Personlig ville jeg hatt flaske, slange, miniverktøy og gasspatron/pumpe på ramma. Plugger i styret, eller i kranken, og så evt overskytende i baklommene på en SWAT-lignende bukse. https://www.terrengsykkel.no/sykkel...stra-rygglommer-fra-7mesh-og-specializedEvt Specialized sin smarte SWAT-vest, eller annen tilsvarende: https://www.terrengsykkel.no/sykkelklaer/test-av-specialized-swat-sykkelklaer
Redigert av sykkeloyvind; 10/08/2020 08:52.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
10/08/2020 09:01
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er veldig fornøyd med One Up EDC, både verktøy og pumpe med plugge-kit. Dette står alltid på sykkelen. Pumpen får fort opp trykket igjen. Har hatt med patron også, men pumpen er såpass god og rask at har tatt av denne nå.
På min sønns HT fikk jeg testet OneUp sine ormer og Samurai sine ormer. Begge tetter bra, One Up var lettere å sette inn enn Samurai. Har teipet en kjedelås til sykkelen etter en retur hjem uten kjede... Ellers så varierer jeg mellom liten sekk m/ryggbeskyttelse eller kun ryggbeskyttelse alt etter lengden på tur,været og evt sesongbasert tilleggsutstyr(lykter, mer klær osv) Føler ikke behov for å drasse med så mye mer. Kunne evt tatt med en slange. I det siste så ender det med at jeg bruker sekk, selv om det er "friere" og bedre å sykle uten sekk. Dette fordi jeg vil ha med mer enn en drikkeflaske, samt bruker hjelm med avtagbar kjeve til de morsomme nedkjøringene. Sekk med kun litt vann, en jakke og evt slange merker man ikke mye av annet enn det litt store varme hoftebelte til Evoc.
Bruker en Bliss "tanktop" med ryggplate når jeg ikke har sekk. Denne har 2 lommer på siden. Sykler alltid med shorts som har lomme, til tlf og annet. Eneste jeg ikke får med da er jakke. Eller får den alltids med...
Redigert av BigBoben; 10/08/2020 09:08.
Santa Cruz Megatower
|
|
|
10/08/2020 09:03
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Drikke er ikke prioritert, fornøyd med Uswe Airborne 3L. Digg om jeg kan få alt teknisk på sykkelen så får jeg med lunch i den også. 
|
|
|
10/08/2020 09:40
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Bruker bare ei pumpe. Det er så sjelden man river dekket av felgen nå til dags så da klarer du deg med pumpe. De gangene jeg har klart å rive dekket av felgen har jeg fått opp dekket med pumpe uten slange. Men har en slange med just in case.
|
|
|
10/08/2020 11:56
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
jeg hadde begynt å venne meg til å kun ha med slange, pumpe, spak og multitool i ramma (SWAT), men i sommer så har jo været vært totalt mongo. Dermed har både sekk og rumpetaske blitt brukt igjen til å ha med full garderobe, og det suger.
Rumpetaske er ok så lenge man ikke laster for tungt, har testa med drikkeblæra 1 gang, og det likte jeg ikke. Sekken har det også med å klaske til meg i bakhodet når det blir bratt, samt at den klarer å dra (baggy) trøyer oppover ryggen så jeg må dra de ned hele tiden.
Vurderer seriøst å skaffe en ok rammebag til stisykkelen som kan holde regntøy og div. Vi får se.
|
|
|
10/08/2020 12:32
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Sekker som ikke dunker deg i bakhodet er det jo plenty av. Hvorfor ikke bare skaffe en god en til de gangene du trenger det? Personlig har jeg aldri likt hvordan det ser ut å ha masse stash på ramma, men det er trendy nok så skal sikkert la seg gjøre å stroppe klær der også?
Og enig med de som sier at veldig tung rumpetaske er kjipt. Jeg har skaffet meg en camelback rumpetaske som jeg bruker på varme dager. Men da har jeg bare en halvliter i den og en halvliter på ramma, det går fint. Men noe mer så vil jeg heller ha sekk, det er tross alt mer komfortabelt. Føler meg tryggere med en sekk på ryggen også. Kanskje en konsekvens av å være i 40åra at man ikke ønsker brudd på viktige deler som ryggrad?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
10/08/2020 13:01
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg bruker ryggplate når det må til, men sekk har jeg vaksinert meg mot.
|
|
|
10/08/2020 13:11
|
Eivel
Entusiast
|
Entusiast
Enig med Øyvind og flere angående drikkepose i rumpetaske, når den blir tung føler jeg at jeg må stramme den ganske mye for å få den til å sitte og da forsvinner komforten for meg. Jeg synes rumpetaske er topp på turer av kortere varighet og bruker den sikkert på 80% av stiturene mine, da med en flaske i ramma. Men på lengre turer når jeg trenger mer drikke og gjerne også mat foretrekker jeg sekk.
|
|
|
[Re: vids]
10/08/2020 13:28
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Sekker som ikke dunker deg i bakhodet er det jo plenty av. Hvorfor ikke bare skaffe en god en til de gangene du trenger det?
Har brukt opp noen sekker, er på min andre Evoc nå. Tror det er noe med at jeg er et langt bengel, og at den blir sittende for høyt eller noe. Lurer litt på å prøve en slik USWE som har skulderrem i kryss foran på brystet. Har en kompis med tilsvarende anatomi, og han skryter veldig av den.
|
|
|
10/08/2020 14:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Evoc går alltid i bakhodet, USWE og andre er bedre. Har nok noe med Evoc sine seler å gjøre.
|
|
|
10/08/2020 14:31
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Har USWE Airborne 9 og Patriot 15 (med ryggplate). Intet ved meg er #enduro, men storveis nøgd med USWE, såpass at jeg har aldri vurdert å bruke min Evoc-sekk, som jeg kjøpte rett før jeg hørte skryt av USWE. Madammen ble svært positiv til konseptet etter hun lånte min 9-liter på stitur i sommer.
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/08/2020 19:41
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ler meg ihjel her. Hvem sykler rundt med pumper, slanger og halve verktøyboden i 2020? 1) slutt å punkter og ødelegg ting 2) bo i marka sånn at om du klæbber til punkt 1 så bare går du hjem. #barebonebiking.
|
|
|
[Re: erikskon]
10/08/2020 20:45
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ler meg ihjel her. Hvem sykler rundt med pumper, slanger og halve verktøyboden i 2020? 1) slutt å punkter og ødelegg ting 2) bo i marka sånn at om du klæbber til punkt 1 så bare går du hjem. #barebonebiking. 1. I wish... 2. Jeg "bor i marka", blir fort lei av å sykle rundt huset. Apropo punktering, hva brukes av dekkinnsats for tida? Huck Norris var vel 2017 eller deromkring eller, CrushCore er det innafor i 2020?
Redigert av JoachimV; 10/08/2020 20:46.
|
|
|
10/08/2020 21:49
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Cushcore er bra. Rimpact er det flere som bruker, inkludert meg selv, og ikke hørt mye negativt om dette. Selv er jeg veldig fornøyd.
Santa Cruz Megatower
|
|
|
10/08/2020 22:54
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sekk er fælt! Har en Evoc-sekk men er enig i at den slår i hodet.
Race Face Stash tool wrap Flaske og pumpe som blåser opp store dekk festet til flaskestativet. Rumpetaske (legger ting som må bli med fra en sykkel til en annen her).
Prøver planlegge turene sånn at jeg er innom et vann / bekk der jeg kan fylle flaska. Om jeg vet det blir vanskelig og skal være ute lenge så blir det en drikkesekk fra camelback.
Har en veldig kjekk "endurovest" med ryggbeskyttelse og også avtakbar beskyttelse foran.
Sykler ikke enduro, men later som jeg sykler fort på stravasegment få andre sykler.
|
|
|
10/08/2020 23:37
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Snakker vi skikkelig konkurranse-Enduro her, eller bare "Enduro"? Jeg sykler med Evoc-sekk det meste av tiden. De sitter fint på ryggen min og slår meg aldri i bakhodet, men vi har vel alle forskjellig kropp antar jeg. Evoc designet muligens sekk for min kropp, evt. for halvfeite engelskmenn. Jaja  Har en Stage 12L for normal sommersykling og en FR Trail 20L for lengre turer/når temperaturen tilsier at jeg skal ha med ekstra klær. Jeg tar av og til noen turer uten sekk og bare med en vannflaske, men da er jeg aldri langt fra sivilisasjonen. Om det blir trøbbel så er det bare å dytte til nærmeste t-bane, men jeg skal vurdere litt ramme-montert nødhjelp for slikt bruk. Da blir det i så fall pumpe, dekkplugger, og et lite multiverktøy. Men ingen av syklene mine tar mer enn 1 flaske så da må vannfylling planlegges, det blir jo enda et moment jeg kan være foruten ved å kjøre sekk/drikkepose. Sånn generelt liker jeg ikke å sykle med sekk når det er veldig varmt, men i kjølig vær gjør det meg ingenting. Det har vært digg med noen 1-2-timers turer uten sekk i sommer, det skal jeg innrømme  Men når jeg sykler langtur kunne jeg aldri tenke meg å dra hjemmefra uten en god del selvhjelp-stæsh. Da blir det sekk. Med pumpe, multiverktøy m/kjedekutter, Leatherman, dekkspaker, dekkplugger, slange, kjedelås, kjedeledd, ventilkjerne, girøre, bremseklosser, førstehjelp, jakke, ekstra hansker. Og mat.... På våren, eller etter en storm, har jeg med sag i sekken for å kunne rydde nedfall som ligger over stien. Det kan flere vurdere 
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
11/08/2020 00:11
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Cushcore er bra. Rimpact er det flere som bruker, inkludert meg selv, og ikke hørt mye negativt om dette. Selv er jeg veldig fornøyd. Takker, interessant, noe uvøren teknikk etter en pause har gått veldig hardt utover bakfelgen, må få orden på dette å kunne kjøre slangeløst igjen. Sekk er fælt! Har en Evoc-sekk men er enig i at den slår i hodet.
Race Face Stash tool wrap Flaske og pumpe som blåser opp store dekk festet til flaskestativet. Rumpetaske (legger ting som må bli med fra en sykkel til en annen her).
Prøver planlegge turene sånn at jeg er innom et vann / bekk der jeg kan fylle flaska. Om jeg vet det blir vanskelig og skal være ute lenge så blir det en drikkesekk fra camelback.
Har en veldig kjekk "endurovest" med ryggbeskyttelse og også avtakbar beskyttelse foran.
Sykler ikke enduro, men later som jeg sykler fort på stravasegment få andre sykler. Etter noen år med en Evoc Enduro 16l er det ikke mye bry med USWE Airborne 3l. Nå som jeg har en plan på å få alt teknisk på sykkelen blir den enda mer helt super med plass til snacks/liten lunch uten å måtte prioritere annet. Hvilken endurovest? Den toolwrapen så kjekk ut men må da gå an å finne noen andre budsjettstropper? Snakker vi skikkelig konkurranse-Enduro her, eller bare "Enduro"? Men når jeg sykler langtur kunne jeg aldri tenke meg å dra hjemmefra uten en god del selvhjelp-stæsh. Da blir det sekk. Med pumpe, multiverktøy m/kjedekutter, Leatherman, dekkspaker, dekkplugger, slange, kjedelås, kjedeledd, ventilkjerne, girøre, bremseklosser, førstehjelp, jakke, ekstra hansker. Og mat.... På våren, eller etter en storm, har jeg med sag i sekken for å kunne rydde nedfall som ligger over stien. Det kan flere vurdere  Jeg har gjort mine bidrag som listefyll i enduro, nå er jeg påmeldt ElDuro med hele 3 påmeldte i klassen så da ville det vært dumt om det ble det rittet som ble stående DNF.. Det med sekk er avklart, må bare få reorganisert meg med nytt stash på sykkelen. Selvom jeg ikke satser på enduro så er det dette ene rittet og det jeg har holdt på med som passer veldig bra med min type sykling og det å kunne klare seg med å være selvforsynt. Murphy's tar aldri feil. Det jeg har er gammelt eller blitt borte. Merida kom med verktøy under setet men det er blitt grisete og rustent allerede etter en halv sesong. Mangler også kjedekutter. Det blir OneUp pakka. Da må jeg i tillegg bare ha kjedelås, slange, påfyll med ormer (har Blackburn PÅ sykkelen!!!), mulig en liten flaske guffe, girøre kan jeg vurdere. Da skal jeg klare meg.  Takker for alle innspill. Kom gjerne med flere om det er noe. 
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
11/08/2020 05:50
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Snakker vi skikkelig konkurranse-Enduro her, eller bare "Enduro"? Jeg sykler med Evoc-sekk det meste av tiden. De sitter fint på ryggen min og slår meg aldri i bakhodet, men vi har vel alle forskjellig kropp antar jeg. Evoc designet muligens sekk for min kropp, evt. for halvfeite engelskmenn. Jaja  Har en Stage 12L for normal sommersykling og en FR Trail 20L for lengre turer/når temperaturen tilsier at jeg skal ha med ekstra klær. Jeg tar av og til noen turer uten sekk og bare med en vannflaske, men da er jeg aldri langt fra sivilisasjonen. Om det blir trøbbel så er det bare å dytte til nærmeste t-bane, men jeg skal vurdere litt ramme-montert nødhjelp for slikt bruk. Da blir det i så fall pumpe, dekkplugger, og et lite multiverktøy. Men ingen av syklene mine tar mer enn 1 flaske så da må vannfylling planlegges, det blir jo enda et moment jeg kan være foruten ved å kjøre sekk/drikkepose. Sånn generelt liker jeg ikke å sykle med sekk når det er veldig varmt, men i kjølig vær gjør det meg ingenting. Det har vært digg med noen 1-2-timers turer uten sekk i sommer, det skal jeg innrømme  Men når jeg sykler langtur kunne jeg aldri tenke meg å dra hjemmefra uten en god del selvhjelp-stæsh. Da blir det sekk. Med pumpe, multiverktøy m/kjedekutter, Leatherman, dekkspaker, dekkplugger, slange, kjedelås, kjedeledd, ventilkjerne, girøre, bremseklosser, førstehjelp, jakke, ekstra hansker. Og mat.... På våren, eller etter en storm, har jeg med sag i sekken for å kunne rydde nedfall som ligger over stien. Det kan flere vurdere  Støttes den siste linjen her! Som småbarnsfar som sykler kortere turer utpå kvelden, så har jeg kunne klart meg godt uten en sekk på tur. MEN det og ta med en liten sag i en liten sekk, spesielt på våren er gull! Gikk fra 16L Blackline til den minste Evoc med ryggskinne. Sitter godt og slår meg ikke i bakhodet. Men har samme kroppsfasong som nevnt fra DesmoSkier, kanskje derfor. Men når vi snakker sekk vs rumpetaske vs ingenting. Jeg er borti og vurderer taske. For eneste jeg ikke får med på tur uten sekk er jakke. Evt litt næring til. Hva anbefales? Trådstarter har valgt gode løsninger, One Up er jeg kjempefornøyd med. Om du vil prøve Rimpact, ta kontakt med Plan A sykler. Veldig lett å montere, iforhold til CC som er noe vanskligere har jeg skjønt. (kanskje bedre nå med det nye VCC-verktøyet ?)
Santa Cruz Megatower
|
|
|
11/08/2020 06:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
CushCore er veldig lett. Med Bead-dropper er det faktisk ganske bra. Man må få teknikken inn, og da går det som en lek. Husk bare å strekke skikkelig før montering.
|
|
|
[Re: BigBoben]
11/08/2020 07:04
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Må være enklere å knyte jakken rundt livet enn å bruke rumpetaske for å frakte en jakke.
|
|
|
[Re: Paulus]
11/08/2020 07:11
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Må være enklere å knyte jakken rundt livet enn å bruke rumpetaske for å frakte en jakke. Jauv, men med litt mer næring ,som drikke , så blir en taske fort bedre. Klarer man kanskje frakte med en chinguard bak på rumpetaske, på en slik måte at det er ok og sykle transport asfalt til/fra og lett sti/grusveg opp? Det å ha den på styre funker, men er litt i veien..
Santa Cruz Megatower
|
|
|
11/08/2020 07:45
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
På våren, eller etter en storm, har jeg med sag i sekken for å kunne rydde nedfall som ligger over stien. Det kan flere vurdere  Støttes den siste linjen her! Som småbarnsfar som sykler kortere turer utpå kvelden, så har jeg kunne klart meg godt uten en sekk på tur. MEN det og ta med en liten sag i en liten sekk, spesielt på våren er gull! Trådstarter har valgt gode løsninger, One Up er jeg kjempefornøyd med. Om du vil prøve Rimpact, ta kontakt med Plan A sykler. Veldig lett å montere, iforhold til CC som er noe vanskligere har jeg skjønt. (kanskje bedre nå med det nye VCC-verktøyet ?) Nå trenger ikke jeg sag for å overleve men har byttet ut en sliten Fiskars med en Bahco til nesten halve prisen. Fiskars er god men dyr. Rimpact leste jeg meg opp til at går opp til 35mm. Jeg har 37mm atm. CushCore er veldig lett. Med Bead-dropper er det faktisk ganske bra. Man må få teknikken inn, og da går det som en lek. Husk bare å strekke skikkelig før montering. Hva er Bead-Dropper?
|
|
|
11/08/2020 08:26
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Redigert av gabbar; 11/08/2020 08:27.
|
|
|
[Re: gabbar]
11/08/2020 09:57
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk og god morgen til deg også...
|
|
|
11/08/2020 16:50
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sekk er fælt! Har en Evoc-sekk men er enig i at den slår i hodet.
Sykler ikke enduro, men later som jeg sykler fort på stravasegment få andre sykler. Etter noen år med en Evoc Enduro 16l er det ikke mye bry med USWE Airborne 3l. Nå som jeg har en plan på å få alt teknisk på sykkelen blir den enda mer helt super med plass til snacks/liten lunch uten å måtte prioritere annet. Hvilken endurovest? Den toolwrapen så kjekk ut men må da gå an å finne noen andre budsjettstropper? USWE-sekken vekket havelysten i meg. Bruker Fox Baseframe. Den er for varm nå, men det går om man føler man må. Vår / høst er den helt perfekt. Toolwrap finnes sikkert i budsjett. Jeg er ikke så flink til å handle på budsjett. Føler vel generelt jeg har brukt dustete mye penger på å finne løsninger som funker uten sekk, så hade sikkert vært lurere å kjøpe noe ala den USWE-sekken og forhåpentlig være "ferdig snakka".
|
|
|
|
|