Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Geometri Specialized Diverge

Geometri Specialized Diverge #2621397 10/08/2020 06:55
N
No_name Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Hei,

Jeg er på utkikk etter ny sykkel og har sett meg ut Diverge fra Specialized. Jeg liker virkelig future shock systemet deres (bare lest tester :o) og mulighet for fete dekk.
Jeg ønsker også en komfortabel sittestiling og har skjønt at Diverge er kjent for det.Men så leser jeg at nye Diverge har lenger reach enn tidligere.
Er det noen på forumet her som har kjennskap til hvordan den nye geometrien er å sykle på?

Re: Geometri Specialized Diverge [Re: No_name] #2621399 10/08/2020 07:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Som vanlig har jeg ingen erfaring ICON_SMILE men nye Diverge har altså både lengre rammelengde/reach og kortere styrefremspring/stem.

Dermed er ikke sykkelen mer aggressiv i sittestillingen enn forrige generasjon, og du behøver slett ikke frykte for komforten. Men den har beveget seg i retning av terrenggeometri, som påvirker hvordan sykkelen oppfører seg.

Jeg synes som alltid at CyclingTips og særlig James Huang er en god kilde om man vil ha en litt grundig gjennomgang:

Tekstversjon med ytterligere erfaringer med sykkelen fra tre ryttere på tre kontinenter, og interessante observasjoner om geometrien finner du her:

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

CyclingTips: 2021 Specialized Diverge Expert Carbon review: A curious take on gravel geometry

Re: Geometri Specialized Diverge [Re: No_name] #2621417 10/08/2020 08:05
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg har en forrige generasjon (kjøpt i fjor høst), kjører en str 58, er 190 og har setet på ca 81 cm. Litt lengre reach og slakkere styrevinkel hadde vært null problem - hadde satt pris på å kunne kjøre et kortere stem. Det er jo ingen voldsomme endringer.

Tipper det hadde gjort sykkelen bedre i klatringer på grus hvor jeg må stå, slik det er nå kan det være litt jobb å unngå å miste grepet på bakhjulet. I tillegg oppleves den nok som enda mer stabil når det går skikkelig unna på grus nedover.

Jeg har kost meg nedover svingete grusveier i 60-70 km/t, og det eneste som har plaget meg er at jeg glemmer hvor (relativt) lite feste gravel-dekk har når det skal bremses ned skikkelig. Kjører mest sti & endurosykler, så hodet bruker litt tid å overgangen ICON_SMILE Komfort og kjøreegenskaper syntes jeg er nydelig. Min forrige Fuji CX var ikke i nærheten, i tillegg opplever jeg Diverege som kvikkere i akselrasjoner.

Future shock fungerer helt utmerket. For å understreke komforten - kona har hatt problemer med bekken og hofter etter å ha laget 3 store barn, og har vært avhengig av å kjøre fulldemper i alle år for å unngå vondter. Hun ville absolutt ikke ha bukkestyresykkel, men etter en demotur på Diverge ombestemte hun seg. Vi har i sommer kjørt skikkelige langturer på blandevei, og hun har kost seg i opp til 6 timer på setet, så mye at Diverge'n er hennes foretrukne sykkel, og hun vil veldig gjerne ut på langtur, selv med ganske begrenset treningsgrunnlag. Hun kjører på en alu-ramme med alu setepinne, men med futureshock.

Re: Geometri Specialized Diverge [Re: No_name] #2621442 10/08/2020 08:52
N
No_name Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Det høre jo helt nydelig ut Knutspeed ICON_SMILE

Og takk for link Sepeda!

Jeg er 180 og tenker str. 56 som har 90 mm stem. Hvis jeg skulle finne ut at jeg ønsker kortere stem, vil det da være innafor?
Tenker da på hva det vil gjøre med hvordan sykkelen oppfører seg.

Jeg kommer til å bruke sykkelen til pendling, men det blir grus og sti som blir hovedbruksområdet for lengre turer.

Re: Geometri Specialized Diverge [Re: No_name] #2621450 10/08/2020 09:08
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: No_name
Det høre jo helt nydelig ut Knutspeed ICON_SMILE

Og takk for link Sepeda!

Jeg er 180 og tenker str. 56 som har 90 mm stem. Hvis jeg skulle finne ut at jeg ønsker kortere stem, vil det da være innafor?
Tenker da på hva det vil gjøre med hvordan sykkelen oppfører seg.

Jeg kommer til å bruke sykkelen til pendling, men det blir grus og sti som blir hovedbruksområdet for lengre turer.

Kona er 174 og kjører 54, og jeg tror hun også kunne kjørt en 56. Samme problem på MTB, akkurat i grenseland. Jeg kunne nok også ha gått opp en str og kjørt kortere stem. Jeg syntes ikke 58 er spesielt stor, men ekstra lengde på den nye vil hjelpe. Så lenge det ikke er snakk om mange cm endring på stem vil det nok mest påvirke komfort. På min syntes jeg det er mest komfortabelt nede i bukken, overraskende nok, da jeg ikke er god på type gamping.

Det jeg virkelig ville hatt fra den nye, er SWAT-rommet i ramma. Er vant til det fra stisykkel, og det er så digg å ikke måtte ha pumpe etc i baklomma. Du vil også kunne kjøre enda bredere dekk enn mine 42mm. Kjekt både for komfort og til piggdekk om du skal pendle vinterstid.

Re: Geometri Specialized Diverge [Re: knutspeed] #2621461 10/08/2020 09:49
N
No_name Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Sitat: knutspeed

Kona er 174 og kjører 54, og jeg tror hun også kunne kjørt en 56. Samme problem på MTB, akkurat i grenseland. Jeg kunne nok også ha gått opp en str og kjørt kortere stem. Jeg syntes ikke 58 er spesielt stor, men ekstra lengde på den nye vil hjelpe. Så lenge det ikke er snakk om mange cm endring på stem vil det nok mest påvirke komfort. På min syntes jeg det er mest komfortabelt nede i bukken, overraskende nok, da jeg ikke er god på type gamping.

Det jeg virkelig ville hatt fra den nye, er SWAT-rommet i ramma. Er vant til det fra stisykkel, og det er så digg å ikke måtte ha pumpe etc i baklomma. Du vil også kunne kjøre enda bredere dekk enn mine 42mm. Kjekt både for komfort og til piggdekk om du skal pendle vinterstid.

Ja, jeg har sikla litt på de øverste modellene med SWAT! Og da har man plutselig Future Shock 2.0 også ICON_SMILE Men får se hva budsjettet tillater. Det forandrer seg farlig fort.

Re: Geometri Specialized Diverge [Re: No_name] #2621545 10/08/2020 15:33
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Har 2019 modellen av Diverge (Carbon Comp), er 177 cm og havnet mellom 54 og 56 på Spec målesystem. Er veldig glad jeg rundet av nedover til 54 cm ramme. Sykkelen er veldig bra og siste versjon antakelig minst like god. Future Shock fungerer faktisk, var redd det var en gimmik, men den gjør akkurat hva den skal. Merkes ikke når den ikke trengs og jevner bra ut ujevnt underlag. Bakenden på sykkelen gir også god fjærning samtidig som den oppleves som stiv og responsiv når du tråkker til. Alt i alt en veldig komfortabel sykkkel. SWAT ser coolt ut. Lykke til med kjøp, det er bare dra til!

Re: Geometri Specialized Diverge [Re: altitude] #2621868 12/08/2020 09:26
N
No_name Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Sitat: altitude
Har 2019 modellen av Diverge (Carbon Comp), er 177 cm og havnet mellom 54 og 56 på Spec målesystem. Er veldig glad jeg rundet av nedover til 54 cm ramme. Sykkelen er veldig bra og siste versjon antakelig minst like god. Future Shock fungerer faktisk, var redd det var en gimmik, men den gjør akkurat hva den skal. Merkes ikke når den ikke trengs og jevner bra ut ujevnt underlag. Bakenden på sykkelen gir også god fjærning samtidig som den oppleves som stiv og responsiv når du tråkker til. Alt i alt en veldig komfortabel sykkkel. SWAT ser coolt ut. Lykke til med kjøp, det er bare dra til!

Jeg er i sjiktet 56/58 cm ifølge charten. Men 56 tror jeg er perfekt.
Også var det nytt for meg at man har mulighet til å justere høyden på future shock! Det er også noe som er supert å ha muligheten til.
Ser det er lang leveringstid på de nye diverge syklene, så bare å smøre seg meg tolmodighet ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino