Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Felgbrems eller mekanisk skivebrems

Felgbrems eller mekanisk skivebrems #2621408 10/08/2020 07:42
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Et tankeeksperiment som gikk i helgen: vil tradisjonell felgbrems eller mekanisk skivebrems gi best bremseopplevelse?

Man mister vel modulering ved ikke å ha hydraulisk, og skivebremsene gir ekstra piping. Men bremser de "bedre" enn felgbremser?

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621412 10/08/2020 07:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_LAUGH

Dette er den formen for tankeeksperiment som virkelig kan sette fyr på forumet.

Min første tanke er at svaret avhenger av om du tenker på Paul Klamper eller Yokozuna Ultimo ICON_SMILE

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621414 10/08/2020 08:03
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tankeeksperiment 2: Hadde Alaphilippe holdt unna for WvA ned Poggio på lørdag med mekanisk skivebrems? (Hydraulisk skivebrems holdt ikke mot felgbrems så vi jo.)

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621415 10/08/2020 08:03
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Perfekt oppsatte og gode mek. skivebremser (trp spyre feks) kan være gode med en gang de er satt opp. Så blir de gradvis kjipere. Jeg velger allikevel felgbrems 10 av 10 ganger på racer.

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Valentino] #2621416 10/08/2020 08:04
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Valentino
Tankeeksperiment 2: Hadde Alaphilippe holdt unna for WvA ned Poggio på lørdag med mekanisk skivebrems? (Hydraulisk skivebrems holdt ikke mot felgbrems så vi jo.)

Hoho. Kunne blitt skummelt. Egen lig helt utrolig at WvA kunne kjøre så fort nedover med felgbrems og karbonhjul!

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621423 10/08/2020 08:22
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Alaphilippe hadde jo noen ekstremt dårlige svinger nedover der, så skulle vel ikke så mye til...

Men jeg har hatt både mekaniske skivebremser (ensidige), semihydrauliske skiverbremser (TRP Hyrd) og hydrauliske bremser, samt felgbrems på både karbon og alu. Nederst ville jeg nok satt mekaniske skiver, i alle fall når de er ensidige pga. manglende kraft og mye skriking når det er vått. Men du slipper å ødelegge felgen i regnvær og det gir bedre dekklaring. Tosidige som Spyre vil jeg tro er en del bedre på kraft. Det kunne jeg sikkert levd med på enkelte typer sykler. Semihydrauliske bremser kan være veldig bra, mine er så godt som på nivå med Sram Apex hydr.

Redigert av Elmersen; 10/08/2020 08:26.
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Valentino] #2621426 10/08/2020 08:28
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Valentino

HAHA men vil du være rask oppover er felgbremser åpenbart best :-) og i sum opp og ned Poggio var det bare et halvt sykkelhjul (men uendelig prestisje) i forskjell...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621432 10/08/2020 08:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg vil si den eneste grunnen til å gå for mekanisk skivebrems er i påvente av en oppgradering til hydraulisk senere.
De færreste sykler/rammer/gafler/hjul lar deg bruke begge deler. Det er valget av disse tingene som bør styre valget av bremser. Eller du kan la valget av bremsetype styre valget av ramme, gaffel og hjul.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Elmersen] #2621434 10/08/2020 08:45
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Elmersen
Alaphilippe hadde jo noen ekstremt dårlige svinger nedover der, så skulle vel ikke så mye til...
[Linket bilde fra static.gva.be]

Bare for å kalibrere altså. ICON_SMILE

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: sykkeloyvind] #2621435 10/08/2020 08:46
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: sykkeloyvind
Jeg vil si den eneste grunnen til å gå for mekanisk skivebrems er i påvente av en oppgradering til hydraulisk senere.

eller personlig økonomi, noen må snu på krona også

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621440 10/08/2020 08:51
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Sepada: Vi får vel tenke oss like for like? Altså dyr felgbrems mot dyr mekanisk osv.
Valentino: La oss ta det motsatte, hvis du først vil være morsom: Ville WvA kjørt fra Alaphilippe med mekanisk skivebrems?

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Brabus] #2621444 10/08/2020 08:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Brabus
Sitat: sykkeloyvind

eller personlig økonomi, noen må snu på krona også

Nei, da ville jeg heller gått for felgbremser, hvis ikke det kritisk med større dekk enn 28 mm, da.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621447 10/08/2020 08:59
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Fullstendig grønn på dette - mye landevei som selges med mekanisk skivebrems i disse dager?

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621451 10/08/2020 09:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Gråstein
Sepada: Vi får vel tenke oss like for like? Altså dyr felgbrems mot dyr mekanisk osv.

Altså, jeg diskuterer ikke med folk som ikke kjenner den grammatiske forskjellen på sepeda og sepada.

Referansen til Paul Klamper og Yokozuna Ultimo gjaldt forresten også hel-mekanisk versus halv-mekanisk, også kjent som semi-hydraulisk, for det skal ikke være lett, men ja, det koster å være (mekanisk) kar.

Elmersen har dekket det meste, ser jeg. Bortsett fra Paul Klamper og Yokozuna Ultimo. Så da er vi like langt.

ICON_SMILE

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621452 10/08/2020 09:12
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gråstein
Valentino: La oss ta det motsatte, hvis du først vil være morsom: Ville WvA kjørt fra Alaphilippe med mekanisk skivebrems?
Nå blir jeg serriøs. ICON_SMILE (Beklager fjasingen over.)
Det var ikke bremsene som gjorde utslaget på lørdag. Ala kjørte ukarakteristisk dårlig utfor; muligens var han sukkerkald.

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621490 10/08/2020 11:27
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har hatt skivebrems siden 2011 på min pendler/altmuligdoning. En tidlig CX med mekaniske skivebremser. Grunnen til at jeg da valgte skiver var at jeg hele tiden slet ut felgene på cx'en med felgbrems. De var dessuten vanskelig å justere; og de måtte justeres hele tiden. De første årene med mekanisk var nydelige og en tydelig oppgradering. Nå kan ikke landeveisfelgbremser puttes i samme bås som cantilevere, men det opplevdes som at de med kun felgbrems må ha et ekstra alu-hjulsett for å unngå slitasje på carbonfelger; noe som er helt unødvendig med skiver uavhengig av om det er mekanisk eller hydraulisk. Videre oppgraderte jeg i 2014 til TRP HY-RD. Hvis man skjønner hvor slakt man skal ha wire'n er de veldig bra. Nydelig mulighet til å oppgradere sykler med mekaniske skivebremser uten å tømme kontoen. Kaliperne holder høyere kvalitet enn shimanos hydrauliske som oftest begynner å lekke olje etter en stund. Så jeg ville ikke sett så mørkt på å ha mekaniske bremser.

For å svare på spørsmålet til TS; mekaniske skivebremser gir bedre bremseopplevelse enn felgbremser på karbonfelger. Spesielt i regn.

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621551 10/08/2020 17:22
tmhwk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har mekaniske skivebremser TRP på min CaadX og kan ikke anbefale det til andre enn barn eller kanskje lette mennesker.
De fungerer fint ca fem turer etter grundig rens og fintuning. Så er det ny overhaling.
Hadde Shimano mekaniske på forrige cx.
De var enda dårligere.
Sønnen min hadde derimot glede av denne løsningen på sin forrige terrengsykkel.

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621553 10/08/2020 17:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Å få mekaniske skivebremser for bukkestyre til å fungere optimalt over tid er en form for mørk magi som jeg aldri mestret gjennom sesongene jeg utsatte meg for fenomenet. Heller ikke verkstedene jeg frekventerte klarte å bryte forbannelsen. Avid BB7 Road for min del. Var i ferd med å oppgradere til semihydrauliske TRP HY-RD, hadde kaliperne liggende skinnende og klare i esken, men plutselig hadde jeg full hydraulikk.

Jeg avviser ikke at trollmenn som sun flyer og andre kan få selv fullmekaniske til å fungere godt og forutsigbart, og hvis når jeg skal sykle verden rundt blir det kanskje med Paul Klamper for enkelt vedlikehold i alle verdenshjørner, men inntil videre søker jeg trøst i at det ikke bare er jeg som sliter med bremser som i utgangspunktet skal fungere ICON_SMILE

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]
CyclingTips 2020 Field Test: Marin Gestalt X10

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621562 10/08/2020 18:24
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Hvor enkelt er det å oppgradere til hybridvarianten? Bare sette på kalipere som dette og kjøre på?

https://bikeshop.no/trp/trp007/trp-hy-rd-fm-road-bremsekalipper-sort-hydraulisk-flat-mount-205g

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: ohjelm] #2621565 10/08/2020 18:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: ohjelm
Hvor enkelt er det å oppgradere til hybridvarianten? Bare sette på kalipere som dette og kjøre på?

Håper du får svar fra Elmersen, sun flyer eller andre som faktisk har satt opp TRP HY/RD, men pass på å velge versjonen med fester som passer til ramme og gaffel. Du lenket til versjonen for FM/flat-mount som ikke kan brukes på eldre rammesett med PM/post-mount.

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: ohjelm] #2621659 11/08/2020 08:22
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S

https://bikeshop.no/trp/trp007/trp-hy-rd-fm-road-bremsekalipper-sort-hydraulisk-flat-mount-205g

Ja, det er bare å kjøre på. Det er noen få punkter du må sjekke for å få dem til å bli perfekt.

- Du bør ha den den beste bremsewire og den mest kompresjonsresistende wirestrømpen du kan finne. Anbefaler jagwire elite: https://jagwire.com/products/diy-cable-kits
- Hvis du syns det er stor vandring før den tar; ikke stram wiren noe særlig. Den automatiske etterjusteringen på klossene skjer hver gang du slipper bremsene. Hvis armen ikke kommer langt nok ut når du slipper vil de ikke etterjustere og bremseeffekten forsvinner gradvis. Bare finn deg i at du må trykke et godt stykke før de tar, for når de tar blir det skikkelig.
- Kaliperne er høyere enn de fleste mekaniske. Sjekk at ramma og gaffelen har god nok plass.
- Skal du ut mye i drittvær og om vinteren er det best med heltrukne strømper

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: sun flyer] #2621717 11/08/2020 10:59
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: sun flyer

Ja, det er bare å kjøre på. Det er noen få punkter du må sjekke for å få dem til å bli perfekt.

- Du bør ha den den beste bremsewire og den mest kompresjonsresistende wirestrømpen du kan finne. Anbefaler jagwire elite: https://jagwire.com/products/diy-cable-kits
- Hvis du syns det er stor vandring før den tar; ikke stram wiren noe særlig. Den automatiske etterjusteringen på klossene skjer hver gang du slipper bremsene. Hvis armen ikke kommer langt nok ut når du slipper vil de ikke etterjustere og bremseeffekten forsvinner gradvis. Bare finn deg i at du må trykke et godt stykke før de tar, for når de tar blir det skikkelig.
- Kaliperne er høyere enn de fleste mekaniske. Sjekk at ramma og gaffelen har god nok plass.
- Skal du ut mye i drittvær og om vinteren er det best med heltrukne strømper

Takk. Skal på commuter'n så den benyttes i all slags vær. Men jeg har annen dedikert sykkel til vinteren så salt å slaps skal den unngå. Da skal jeg bare sikre meg specs og plass så blir det en ny vår (bokstavelig talt) i 2021.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: sun flyer] #2621720 11/08/2020 11:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skal du ut mye i drittvær og om vinteren er det best med heltrukne strømper.

Den følelsen når du ligger i bukken nedover svingene og innser at bremsewire har fryst fast i strømpen. Det verste var at jeg aldri lærte.

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: sun flyer] #2621748 11/08/2020 12:10
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Supplerer litt på sun flyers innlegg: Jeg irriterte meg litt over at vandringen var såpass lang, selv om bremsekraften var veldig god når de først tok. Man kan altså ikke manipulerer med å forstramme vaieren, men man kan kjøpe en arm/stempel som gir kortere arbeidsvei for vaieren og dermed vesentlig mindre vandring på hendel. Fant den et eller annet sted på det mørke nettet. Kan sikkert lete igjen om du er interessert. Da mister man litt kraft, men får mer behagelig vandring.

Ironisk nok byttet jeg klosser litt etterpå og da fikk jeg vesentlig mindre klaring på bremsene og dermed også mindre vandring på hendelen. Faktisk så mye at jeg måtte slipe litt på klossene for å unngå subbing. Hadde jeg gjort dette før jeg byttet stempelet, hadde jeg ikke trengt nytt stempel og jeg hadde fått i pose og sekk. Men sånn bremsene står nå er de tross alt både tighte og relativt kraftige, samtidig som de har kurant klaring ved skiven.

Mitt inntrykk er at resultatet med disse bremsene varierer en del fra oppsett til oppsett (har også med vaiertrekk på hendelen å gjøre), men at de funker veldig bra med optimal justering og holder seg slik.

EDIT: Stempel er ikke riktig ord. "Actuator arm" kalles det vel på engelsk.

Redigert av Elmersen; 11/08/2020 13:13.
Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Sepeda] #2621785 11/08/2020 15:30
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Sepeda
Skal du ut mye i drittvær og om vinteren er det best med heltrukne strømper.

Den følelsen når du ligger i bukken nedover svingene og innser at bremsewire har fryst fast i strømpen. Det verste var at jeg aldri lærte.

Rart; det skjedde ikke med meg. Tror det har mye med hvordan sykkelen og gaffelen er utformet.

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: sun flyer] #2621787 11/08/2020 15:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Rart; det skjedde ikke med meg. Tror det har mye med hvordan sykkelen og gaffelen er utformet.

Ja. Og min egen udugelighet. Jeg sørget ikke for at fuktighet ikke kunne trenge inn i strømpen.

Men jeg er ikke alene. Å miste bremsekraften i 15 blå er del av den rike opplevelsen som mekaniske skivebremser kan være ICON_SMILE

Re: Felgbrems eller mekanisk skivebrems [Re: Gråstein] #2621871 12/08/2020 09:44
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjørte vel også et par sesonger på mine uten å oppleve noen problemer med at bremsene frøs på vinteren, men det har vel med kabling å gjøre.

Deriomt opplevde jeg å miste bremsene nesten fullstendig helt ut av det blå i marka i en utforkjøring på sommeren. Trolig fordi jeg hadde kjørt gjennom masse strå-lignende saker på vei oppover. Tipper aksen (eller hva det greiene på toppen heter) hadde pakket seg eller påført en eller annen materie mellom skiver og klosser. Høres sært ut, men kan ikke komme på noen annen grunn til at det skjedde. Eller litt kjøring fungerte bremsene som normalt igjen. Byttet klosser for sikkerhets skyld litt etterpå.

Redigert av Elmersen; 12/08/2020 09:45.

Moderator  support, Valentino