Er på reisefot og får kanskje ikke laget pene skjemaer de nærmeste dagene men umiddelbart og uten å ha satt meg grundigere inn i det, tenker jeg at nye Orca OMR er alt jeg har drømt om i alle år.
De siste dagene har vi også sett nærmere på de nye allveissyklene Cervélo Caledonia og Merida Scultura Endurance i tråden Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#261952227/07/202019:04
Og vi som i alle år har blitt fortalt at en D-formet setepinne gir mer komfort. Her hevder Orbea det motsatte?
Jeg vet ikke om de sier akkurat det
Det er interessant at Orbea med OMR velger mer runde former, men hva gjelder komfort i setepinnen, heter det "The round 27.2mm seat post is significantly more comfortable than 30.9 or 31.6mm diameters... " Og det er jo intet nytt.
Kan ikke se at Orbea sammenlikner direkte OMR sin runde setepinne med OMX sin proprietære D-formede hva gjelder komfort, men jeg kan ha oversett noe (?).
Orbea sammenlikner derimot vibrasjonsdempingen i selve rammesettet: "The layup and dynamic structure gives a compliance and vibration absorption 5% better that the previous OMR and 10% higher than the current OMX."
Standard 27,2 mm setepinne på OMR betyr også at man kan velge setepinne etter eget hjerte. Mange vil sette pris på det.
Tenkte nok på formuleringene i pressen, som her i Bikeradar:
"The new OMR improves vibration damping and compliance over the previous OMR frame by 5 per cent, and by 10 per cent over the top-tier OMX machine, as a result of updated tube profiles and moving to a round 27.2mm seatpost."
og
"With the new OMR, Orbea has taken the wind-cheating frame shape of the premium OMX but tweaked a couple of key areas, including the seatpost and handlebar, to improve comfort. "
Men det er vel som du sier at det sammenlignes med gamle OMR, leste det litt kjapt som en sammenligning med nye OMX. Var ikke bevisst at den gamle hadde tykk setepinne.
Markedsavdelingen og pressen er ikke alltid like presise
Forrige generasjon OMR hadde også rund, 27.2 mm setepinne. Så igjen er det neppe mål og form på setepinne som er avgjørende for økt komfort. Det synes å være formuleringer i Orbea sin presentasjon som er overtolket. At fordelen med 27.2 mm fremfor tykkere setepinner fremheves av Orbea, er altså ikke en sammenlikning med forrige modell, men en generell observasjon.
Utforming av rammesettet (senkede setestag) og egenskapene i selve karbonet er som nevnt hva Orbea selv viser til.
Om man vil ha komfort i form av mer avslappet sittestilling enn rittgeometrien tilsier, tilbyr Orbea styre med 20 mm rise og 5 mm kortere reach. Tenk Specialized Roubaix
Siden vi er i allsidighetstråden, må jeg si at det er synd at Orbea ikke var modig nok til å lage noen festepunkter for heldekkende skjermer når man først har 35 mm dekklaring. Dekk på 30-32 mm under skjermer ville vært Tempesta-vennlig
Ikke si det til noen, men festepunkter gjør ikke en sykkel mindre rask
#261961228/07/202013:38
Virker på mange måter som den ultimate racersykkelen. Men jeg blir ikke overrasket om Venge fortsatt vi leve videre i visse miljøer, siden den tross alt fortsatt er mer aero. Uansett spenstig å være blant de første produsentene som smelter sammen allroundraceren og aeroraceren. Focus kan kanskje hevdes å ha gjort det allerede. Spørsmålet nå blir vel om alle andre følger etter. Og er endurance-racerne neste offer?
#261967429/07/202009:28
Jeg antar at alle så lanseringen live her på forumet kl 18 i går? Med nedtelling og det hele? Ja?
Ikke bare har den slukt Venge, men med dekklaring på 32 mm ++ beveger den seg som nevnt inn på territoriet til Roubaix, i hvert fall for dem som ikke føler behov for særlig vibrasjonsdemping. Selv om det utvilsomt fortsatt er tarmac Tarmac er laget for, forventer jeg å se den på Ring 4
Og når Specialized nå følger Trek og velger skrukrankhus også på toppmodeller, blir det spennende å se hvor lenge Cannondale hegner om pressfit.
...Given the state of the market, this feels like a strange decision, particularly for a brand that’s gone to such lengths to explain the importance of aerodynamics and rolling resistance versus weight.
When pressed at the lives-treamed Tarmac SL7 launch, Specialized’s representatives seem to acknowledge that things would most likely move towards tubeless in the future, so prospective Tarmac buyers might want to think hard about whether the S-Works and Pro builds on offer are sufficiently future-proof for their needs.
Det er jo morsomt å konstatere at selv Specializeds skarpeste rittvåpen er svimlende nær å tilfredsstille alle kriteriene jeg hadde i hodet da jeg startet tråden - skiver for allværssykling, dekklaring minst opp til smale piggdekk, og en viss grad av vibrasjonsdemping. Nye tider. Men jeg er programmessig forpliktet til å påpeke at den ikke har fester for heldekkende skjermer. Kan høres ut som en komplett latterlig vits for old school ryttere, men det er altså ikke en vits fra min side Regner i hvert fall hardt ved Farrisvannet i dag!
Sitat: Sepeda
Blir nye Specialized Tarmac like allsidig som Orbea Orca OMX... eller OMR?
Og svaret er... Orca OMX.
Men hvem vet. Vil vi i fremtiden se en bruksvennlig versjon av Tarmac med hakket mer vibrasjonsdemping i rammesettet og hakket mer dekklaring, slik Orbea har gjort med Orca OMR?
I så tilfelle vil Tarmac måtte få en hedersplass i tråden.
#261967829/07/202009:57
Nå som nye sykler kommer som perler på en snor fra de store produsentene lurer jeg på hva Canyon sin strategi er. Både Endurace, som burde kunne hevde seg blant disse allsidige, Ultimate og Aeroad(har vel til og med blitt sett i forrige VM?) er jo modne for oppdatering.
[Re: KER]
#261968129/07/202010:23
Nå som nye sykler kommer som perler på en snor fra de store produsentene lurer jeg på hva Canyon sin strategi er. Både Endurace, som burde kunne hevde seg blant disse allsidige, Ultimate og Aeroad(har vel til og med blitt sett i forrige VM?) er jo modne for oppdatering.
Det er vel egentlig disse som kommer etter Canyon. Ultimate har hatt god klaring for 32mm i flere år, skiver, og er ekstremt komfortabel på sportsgrus. Er meget fornøyd med at jeg kvitta meg med grusraceren og har skodd ekstrahjulsettet til Ultimaten med GP5000 TL 32mm. Ser ikke helt hva som er nytt her :-)
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
#261975229/07/202016:29
Egentlig er hele sykkelen en ikke-nyhet, bare en oppdatering av Tarmac med det Venge (og mange konkurrenter) allerede har. Jeg passer dessverre ikke så godt på geometrien til Tarmac/Venge, må sykle uten offset og med langt stem, og får dermed tyngdepunktet langt foran, som jeg synes gir en guffen følelse av å "velte forover" i utforkjøring.
Venter og ser hva Canyon gjør med Ultimate, og kanskje også til Campa 13-delt/Shimano 12-delt kommer på markedet.
Create the problem and sell the solution
[Re: elviz]
#261979829/07/202023:42
Men hvem vet. Vil vi i fremtiden se en bruksvennlig versjon av Tarmac med hakket mer vibrasjonsdemping i rammesettet og hakket mer dekklaring, slik Orbea har gjort med Orca OMR?
I så tilfelle vil Tarmac måtte få en hedersplass i tråden.
Høres jo nesten ut som du snakker om Tarmac SL6, foruten 2mm mer dekklaring, så har SL7 mistet slangeløse felger og etter anmeldelser å dømme også mistet en del av komforten. SL7 er jo nærmere Venge enn Roubaix.
Sitat: elviz
Sitat: KER
Ingen tvil om at Ultimate, og Endurace som jeg selv har, fungerer fint. Men, de begynner å dra på åra.
Alder er jo uten betydning. Så lenge den har spesifikasjoner og funksjoner som er på høyde med "det nye".
Liten tvil om at Aeroad/Ultimate/Endurace har vært store suksesser, kanskje det er derfor Canyon sliter med å komme opp med noe nytt? De var jo i ferd med å lansere ny Aeroad, reklamer med MVDP osv, men så stoppet det helt opp. Enkelte påstår at det var problemer med den integrerte cockpiten som forøvrig er eneste området Canyon i dag virkelig er bakpå. Om man ser litt på nettsiden så har de ganske lite på lager, min teori er at enten stoppet produksjonen helt opp med Corona, eller så avventer de ny(e) modell(er).
Nye Orbea Orca (...) Utseendet minner jo om Orca OMX. Hva skiller dem i tabellene dine?
Jeg har allerede sett nærmere på Orca OMX i geometritråden og sammenliknet den med en rekke andre modeller.
Hva gjelder nye OMR, er det veldig enkelt.
Nye OMR har lik geometri med OMX. Det betyr at kjedestagslengde er korte 408 mm, noe som er uvanlig kort sett i forhold til dekklaring, og følgelig rimelig kort akselavstand. Gamle OMR var lengre.
Og nye OMR og OMX har igjen lik geometri med Orca Aero, bortsett fra at Aero har litt lavere front.
Glemte å ta det med i tabellen, men seterørsvinkel for alle de nevnte modellene i 55 er altså 73,5 grader.
Rittgeometri hele veien for alle modeller, altså. Og 35 mm dekklaring og økt vibrasjonsdemping for nye OMR. Imponerende.
Sitat: Valentino
^Noterer at Spesh mener at ett gaffelframløp til alle er ok framleis. De har ikke tatt en Cannondale der.
I rettferdighetens navn, må det sies at Tarmac har to gaffelfremløp/fork rake etter størrelse. 47 mm for størrelse 44-52 og 44 mm for størrelse 54-61. Det gir dog likevel stort spenn i slep/trail, fra 71 mm i størrelse 44 til 52 mm i størrelse 61.
Supersix har også to gaffelfremløp/fork rake etter størrelse. 55 mm for størrelse 44-54 og 45 mm for 56-62. Men Cannondale har lykkes å få likt eller liknende slep/trail i alle størrelser, fra 60 mm i størrelse 44 til 58 mm i størrelse 62. Hvordan? Ved å kalibrere styrerørsvinkel og fremløp.
Her ser vi en god illustrasjon på forskjellige skoler hva gjelder trail/slep. Specialized synes å holde seg til den klassiske løsningen, som sier at lavere ryttere/mindre størrelser kan trekke fordel av mer stabilitet (lengre slep) mens høyere ryttere/større modeller kan trekke fordel av raskere styring (kortere slep). Cannondale er derimot blant dem som har gått bort fra den tankegangen, og etterstreber like styreegenskaper (likt slep) i alle størrelser.
Interessant å merke seg at Cervélos nye allveissykkel Caledonia, som vi har sett på her, også følger den nye skolen. Her bruker Cervélo hele tre forskjellige gaffelfremløp, i 59, 53 og 50 mm alt etter størrelse, og oppnår dermed likt slep på 60 mm i alle størrelser.
Sitat: DBrodshaug
...foruten 2 mm mer dekklaring, så har SL7 mistet slangeløse felger og etter anmeldelser å dømme også mistet en del av komforten. SL7 er jo nærmere Venge enn Roubaix.
Gode poenger. Vi snakker ritt, ikke allvei. Men for ordens skyld: Økt dekklaring er ikke å skimse av. Og manglende slangeløse felger gjelder de kostbare versjonene. De rimeligere kommer paradoksalt nok med slangeløse felger
Sitat: DuffMcShank
Egentlig er hele sykkelen en ikke-nyhet, bare en oppdatering av Tarmac med det Venge (og mange konkurrenter) allerede har.
Hvilken kynisme!
#261985230/07/202011:56
Nye Reactoen ser jo veldig fin ut. Har alt jeg savnet i den gamle, som jeg ved flere anledninger har vurdert gode tilbud på.
Er selv på nippet til å bestille ny sykkel nå og ser ut til at jeg lander på Focus Izalco Max. Siden Canyon nevnes her, kan jeg jo føye til at jeg også har vært veldig glad i min Ultimate og bytter den først og fremst for å komme over på skivebremser. Canyons største drawback nå er vel at de mangler cockpiter med skjult kabelføring, som det ser ut som alle går over på nå.