Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjemmenettverk - hva gjelder?

Hjemmenettverk - hva gjelder? #2619822 30/07/2020 08:24
Heliboy Offline OP
The Photographer
OP Offline
The Photographer
Sliter med wifi-ustabilitet i huset vårt med dagens løsning (Sonos-lyd hakker, Velux-controller faller ut, X-Comfort lagger etc), så da ønsker man å høre fra ekspertisen hva man bør gjøre. Mistenker at det er rett og slett for mye forstyrrelser på kryss og tvers av frekvenser og kanaler, men jeg har ikke kompetanse på å feilsøke slikt.
Har 3 etasjer som alle er nettverkskablet, i underetasjen står en AirPort Express og feeder guttungens gaming-hule med tilhørende Sonos-anlegg. I hovedetasjen en Zyxel (2,4 + 5) og en Airport Time Capsule (hvor musikkarkiv er lagret). Denne etasjen har også eget Sonos-anlegg, TV, Velux-controller og X-Comfort-controller.
Har forsøkt å bytte kanaler på Sonos uten hell. Kunne tenkt meg et mer stabilt og enklere setup, enn å ha 3 stk ulike nettverks-feedere i huset.
Hva anbefaler menigheten?

Løvsteika
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: Heliboy] #2619853 30/07/2020 12:02
Tex Offline
Besatt
Besatt
Her er jeg ingen ekspert men jeg kan dele min erfaring - for hva den er verd.

Jeg var i noe samme situasjon for 5-6 år siden, med et sammensatt virvar av trådløs routere og diverse løsninger.
Nettverket var ustabilt og hadde dårlig dekning.

I forbindelse med at det ble lagt inn fiberkabel tok jeg jobben med å trekke nettverkskabler i tre etasjer.
Oppsettet nå er at alt som kan kables, er kablet ( Bl.a Sonos, Apple TV og en nettverksskriver). Jeg vet ikke om man kan få en raskere og mer stabil forbindelse enn via kabel.
Så er det installert tre trådløse aksesspunkt, ett i hver etasje. Jeg valgte disse:
https://www.komplett.no/product/898...nkt/ubiquiti-unifi-uap-ac-lr-aksesspunkt

Det har jo bare blitt mer og mer trådløst utstyr i heimen, men dette oppsettet håndterer glatt 15-20 klienter uten problemer.
I korona- tiden med hjemmekontor gikk det helt fint med fire Teamsmøter samtidig.

Oppsettet har vært dønn stabilt. Tror jeg kan melde om 100,0% oppetid i fem år, og med helt minimalt tap av hastighet trådløst. Jeg har full dekning i hele huset, garasjen, hage og 2-300 meter nedover veien. Det har heller ikke vært nødvendig å endre kanaler eller gjøre noen innstillinger. Jeg har ikke rørt noe siden det ble satt i drift, noe som var helt plug&play.

MEN: Hadde det vært i dag, ville jeg nok undersøkt hva mesh-teknologien har å tilby. Ubiquiti tilbyr nå også dette, men du får også fra Google og andre. Det er jo mye enklere, særlig hvis du ikke har noe kablet fra før. Har du uansett kabler trukket rundt i huset, vet jeg ikke om gevinsten er like stor.

Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: Heliboy] #2619856 30/07/2020 12:18
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du har kabel til alle etasjer ville jeg ha koblet kabel til alt som kan kobles til kabel. Ellers er jo mesh nevnt. Ser egentlig ikke at det skal by på store problemer å ha trådløst nettverk i tre etasjer. Du kan bruke wifi analyzer på telefonen din til å finne de beste kanalene, men moderne routere velger den beste kanalen automatisk. Når det gjelder apple sitt wifiutstyr så må jeg si meg skeptisk. Søstra mi har byttet router tre ganger fordi de får ustabilt nettverk etter en stund.

Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: Heliboy] #2619858 30/07/2020 12:28
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
4x Google Wifi. Disse dekker 3 etasjer og garasjen. Alle er kablet til samme switch, altså uten trådløs backbone.

Funker som bare det og har gjort det i et par år nå.

Altibox (hvis du har de som leverandør) tilbyr Google Wifi som endel av sitt oppsett.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
-- Strava --
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: Heliboy] #2619863 30/07/2020 12:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Heliboy
Sliter med wifi-ustabilitet i huset vårt med dagens løsning (Sonos-lyd hakker, Velux-controller faller ut, X-Comfort lagger etc), så da ønsker man å høre fra ekspertisen hva man bør gjøre. Mistenker at det er rett og slett for mye forstyrrelser på kryss og tvers av frekvenser og kanaler, men jeg har ikke kompetanse på å feilsøke slikt.
Har 3 etasjer som alle er nettverkskablet, i underetasjen står en AirPort Express og feeder guttungens gaming-hule med tilhørende Sonos-anlegg. I hovedetasjen en Zyxel (2,4 + 5) og en Airport Time Capsule (hvor musikkarkiv er lagret). Denne etasjen har også eget Sonos-anlegg, TV, Velux-controller og X-Comfort-controller.
Har forsøkt å bytte kanaler på Sonos uten hell. Kunne tenkt meg et mer stabilt og enklere setup, enn å ha 3 stk ulike nettverks-feedere i huset.
Hva anbefaler menigheten?

Er aksesspunktene dine satt opp som rutere eller som svitsjer? Dersom de er satt opp som rutere, vil det ikke funke, siden du da har flere forskjellige trådløse nettverk i tillegg til kabelnettet. Jeg har tre trådløs-"rutere" som jeg har satt opp som rene aksesspunkter og så bruker jeg fibermodemet fra Altibox som den eneste DHCP-ruteren i nettverket. Da er alt på samme nettverk.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: Heliboy] #2619882 30/07/2020 18:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har slitt en del med Sonos som faller ut med Google Wifi. Har prøvd Ubiquiti UniFi Dream Machine for å få det bedre, men kan si at denne IKKE funker med Sonos (nesten alt annet fra Ubiquiti Unifi funker). Ubiquiti er semiproft, og krever at man er litt nettverkskyndig, men en security gateway, en switch med PoE og et aksesspunkt så er du i mål. (pluss at du bør ha en Cloud Key eller en Raspberry Pi med UniFi Controller kjørende på nettet.

Med Google Wifi får du dessverre ikke god nok trafikk til Sonos, siden det ikke er eget backhaul-nett, og dermed brukes mye trafikk på å synke enhetene. Dette gjør at du får for mye forsinkelse for Sonos' smak. Har nå gått tilbake til rent Google Wifi-nett, men har satt på en switch nedstrøms hovedboksen til google wifi, og så koblet opp en Sonos Boost. Denne boksen tar over Sonos-trafikken. Å koble opp én Sonos-boks via kabel skal gjøre samme nytten som en Sonos Boost. Da mesher alle sonos-enhetene seg med hverandre. Det har i hvert fall gjort Sonos bedre, samt at Sonos også vil unngå å belaste resten av wifi-anlegget.

Et meshnett eller flere aksesspunkter i samme nett med samme SSID vil nok være lurt. Ellers må du være sikker på at alle de trådløse aksesspunkt/rutere bruker forskjellige kanaler hvis de er på forskjellige SSID. I tillegg må da Sonos være minst 5 kanaler fra alle de andre nettene. (tipper det er lurt å ha minst 5 kanaler forskjell mellom alle nettene uavhengig av om det er Sonos eller ei. Dette har jeg ikke noen kvalifisert kunnskap om, ren gjetning)

Sonos kan kødde en del med nettverk, da de har en veldig ineffektiv implementasjon av Spanning-Tree protocol (STP), og dermed kan forstyrre annet, derfor er det lurt å bruke et eget Sonos-nett (via kablet Sonos-boks eller Sonos Boost).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: baronKanon] #2619883 30/07/2020 18:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er en god oversikt for å finne ikke-overlappende kanaler.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: Heliboy] #2619887 30/07/2020 19:05
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har tilsvarende opplegg som Tex beskriver, utstyr fra Ubiquiti, med en switch i sikringsskapet, og cat-6 til alle rom (egne trekkerør opprinnelig for telefon).
Ett aksesspunkt i hver etasje. Dette gr god dekning i hele huset.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: baronKanon] #2620189 02/08/2020 12:49
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: baronKanon
Har prøvd Ubiquiti UniFi Dream Machine for å få det bedre, men kan si at denne IKKE funker med Sonos (nesten alt annet fra Ubiquiti Unifi funker). Ubiquiti er semiproft, og krever at man er litt nettverkskyndig, men en security gateway, en switch med PoE og et aksesspunkt så er du i mål. (pluss at du bør ha en Cloud Key eller en Raspberry Pi med UniFi Controller kjørende på nettet.

Hva slags problemer opplevde du med UniFI DM? Har 7 ulike nett i variabel størrelse med UniFI (USG, Cloud Key, UniFI AP med mer), og de fungerer strålende vakkert, men tenkte at UniFI DM kan brukes på små utekontorene våre.

Hadde vel å merke trøbbel ved første oppsett av Dream Machine, og måtte ta en factory reset, men ser nå ut til å fungere helt stabilt og fint, dog kun kjørt i test. UniFI Amplifi HD mesh ble og testet for små kontorer, men der var det trøbbel, og ubrukelig til formålet (mulig dette har rettet seg med nyere versjoner av FW).

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: tmork] #2620211 02/08/2020 16:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tmork
Har prøvd Ubiquiti UniFi Dream Machine for å få det bedre, men kan si at denne IKKE funker med Sonos (nesten alt annet fra Ubiquiti Unifi funker). Ubiquiti er semiproft, og krever at man er litt nettverkskyndig, men en security gateway, en switch med PoE og et aksesspunkt så er du i mål. (pluss at du bør ha en Cloud Key eller en Raspberry Pi med UniFi Controller kjørende på nettet.

Hva slags problemer opplevde du med UniFI DM? Har 7 ulike nett i variabel størrelse med UniFI (USG, Cloud Key, UniFI AP med mer), og de fungerer strålende vakkert, men tenkte at UniFI DM kan brukes på små utekontorene våre.

Hadde vel å merke trøbbel ved første oppsett av Dream Machine, og måtte ta en factory reset, men ser nå ut til å fungere helt stabilt og fint, dog kun kjørt i test. UniFI Amplifi HD mesh ble og testet for små kontorer, men der var det trøbbel, og ubrukelig til formålet (mulig dette har rettet seg med nyere versjoner av FW).

Du kan ikke konfigurere (R)STP på denne. UDM Pro vil funke, dog. Kommer nok til å bruke UDM som brannmur og omkonfiguere Google Wifi på eget VLAN med satt opp i bridge mode og ha glidende overgang til AP LR etter hvert som pengene "ruller inn". Er kun Sonos som er bæsj med UDM. Hadde det ikke vært for STP-implementasjonen til Sonos, hadde det gått bra.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: baronKanon] #2620220 02/08/2020 17:28
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tmork

Du kan ikke konfigurere (R)STP på denne. UDM Pro vil funke, dog. Kommer nok til å bruke UDM som brannmur og omkonfiguere Google Wifi på eget VLAN med satt opp i bridge mode og ha glidende overgang til AP LR etter hvert som pengene "ruller inn". Er kun Sonos som er bæsj med UDM. Hadde det ikke vært for STP-implementasjonen til Sonos, hadde det gått bra.

OK, da tenker jeg å fortsette med test av UniFI DM for små kontorer – skal jo "bare" fungere som gjestenett og ikke noe mer. UniFi UAP AC Pro er foretrukket dings i de nettene jeg har satt opp. Det største dekker en del tusen kvm og består av 30 UAP AC Pro, samt en AirMax bro med NanoBeam for å dekke bygninger nede ved en strand.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hjemmenettverk - hva gjelder? [Re: Heliboy] #2620258 03/08/2020 07:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Forresten, leste litt nå på nett at Google Wifi ikke kan funger i bromodus med mesh - dvs. bare én enhet.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support