|
|
Momentnøkler, anbefalinger?
|
Momentnøkler, anbefalinger?
19/07/2020 21:00
|
GeirEivind
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er jo stort sett umbraco. https://bikeshop.no/mighty/880275/mighty-moment-n%c3%b8kkel-2-24-nm
ser jo helt grei ut
Men er det noen som anbefales mer? Om de koster fem hundre eller en tusenlapp spiller ingen rolle. Delene jeg skal stramme koster laaangt mer.
|
|
|
Re: Momentnøkler, anbefalinger?
[Re: GeirEivind]
19/07/2020 21:30
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Har en slik (merket Red, men ser identisk ut) men er kun medium fornøyd - har opplevd at den ikke sier fra i tide ved lave moment, og det har kostet meg et stem. Funker dog bedre enn ingenting, men om jeg skulle kjøpt en i dag så hadde jeg nok kjøpt en fra en litt bedre produsent. wera har vel et godt rykte på seg så kanskje en slik? wera a6
|
|
|
19/07/2020 21:59
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Kjøpte en veldig enkel en på Clas Ohlson (ligner den fra Biltema). Hadde vært morsomt å vite hvor "feil" den er i forhold til mer avanserte saker. Aldri skrudd i hjel noe med den.
For krank, kassetter og lignende orker jeg ikke sjekke med momentnøkkel - selv om det er meget mulig jeg kjøper en slik fra Biltema nå. Aldri hatt noen problemer der heller. Ikke at det beviser noe som helst, men hadde vært morsomt å vite hvilke problemer man får hvis man strammer noe 30nm isteden for 40? Jeg har ingen kunnskaper om det der, men mistenker at det er ei grense som er satt for at folk ikke skal gå helt av skaftet?
|
|
|
19/07/2020 22:42
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Tror den på biltema er ganske rett faktisk. Har utstyr på gammeljobben som strammer bolter til 110nm med ganske god presisjon. på bilen min skal det være 120nm.med biltema sin begynner mutteren å gå igjen fra 110. Den er også utrolig lett å kalibrere.
|
|
|
20/07/2020 11:10
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Virker ikke som den jeg har er til salgs lengre. Aldri ødelagt noe karbon med den - selv om den kostet en brøkdel av den Park Tool'n. Min minner om denne: https://www.bikester.no/topeak-comb...=shop&campaign_detail=smart_shoppingMulig det er naivt av meg å tro at den slags kan være nøyaktig, men skulle tro det var ganske enkelt å sjekke det. Helt bra blir det selvsagt ikke, men f.eks setepinnen min tåler 10nm (sikkert mer da antar Ridley også har en sikkerhetsmargin). Skrur jeg til ca. 8nm sklir aldri pinnen. Enn så lenge sikkert. Det samme gjelder alt annet på den sykkelen og min andre.
|
|
|
20/07/2020 11:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har et Mighty-sett fra Messingschlager som er hakket større enn Mighty-settet du lenker til på Bikeshop. 10 bits i stedet for 7. Men det var et helt tilfeldig, ubevisst og ureflektert valg, overtatt etter en kompis  Har ikke opplevd problemer, men ville i dag vurdert andre. Helt tilbake i 2016 gjorde Bikeradar en gruppetest som kan være verdt å titte på. Mighty-settet jeg har ser i hvert fall i det ytre ut til å være samme sett som Wiggles generiske LifeLine Essential, som får middels/dårlig resultat i testen  Versjonen på Bikeshop er kanskje i samme kategori? ![[Linket bilde fra images.immediate.co.uk]](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/best-torque-wrenches-for-cycling-2016-14-1456896115995-5c8vfdkwgq6o-2973d91.jpg) Bikeradar: The best cycling torque wrenches - we put 17 models to the test
|
|
|
20/07/2020 12:43
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Til krank, akslinger osv. har jeg vært veldig fornøyd med Topeak D-Torq Wrench. Den kostet mye, men holder seg tilsynelatende nøyaktig over lengre tid, i motsetning til billigvariantene fra BBB.
På de helmekaniske er det viktig å huske på å stille de tilbake til 2nm før du legger dem tilbake, hvis ikke utvides fjæra over tid og de vil måle lavere enn reellt moment.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
20/07/2020 17:03
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Tror brukerfeil utgjør større forskjell en det de forskjellige momentnøklene har sålenge du ikke får tak i et mandagsprodukt. Gjennom jobben må vi gjennom noe så spennende som boltetrekkerkurs, med refresh hvert 4 år tror jeg det har blitt nå. Nå er jo dette for litt større saker en disse små for sykler, men prinsippene vil være det samme.
Vis du bare drar til det klikker så overtrekker du. Vi testet en kalibrert momentnøkkel opp mot et kalibreringsverktøy og skulle dra 100nm som var der den var kalibret til å klikke. Vis du ikke var ytterst forsiktig med å dra og slippe av med en gang det klikket så du fort 120nm. Når mange dobbelt og trippel klikker for å være helt sikker så blir det helt sikkert overtrekt. Nå tror jeg sikkerhetsmarginene på utstyret vi trekker til med er større en det du overtrekker en momentnøkkel med.
En annen ting er om du du smører bolten og anleggsflaten. Nå skulle vi trekke til en flens med en vektcelle i midten hvor vi leste av hvor mange kg flensen presset på vektcella med et gitt moment uten smøring. Når vi etterpå smurte opp boltgjengene og anleggsflaten på mutteren med den angitte smurningen så vi 40% mer trykk på vektcella med samme moment trukket. Det er ganske stor forskjell, ikke sikkert man ser det samme utslaget med den greasen man enkelte ganger smører på, men at det vil utgjøre stor forskjell er jeg ganske sikker på. Spørsmålet blir da om momentet som er oppgitt er med eller uten smøring. Regner kanskje med at om bolten er prelagd med locktite så skal det ikke smøres.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
20/07/2020 17:37
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hva er det dere bruker disse fancy verktøyene til? Har skrudd på carbon sykkel i 20 år nå med high end komponenter som Enve, Zipp, Lightweight ,Schmolke på high modulus carbonfiber uten momentnøkkel. Aldri hatt noe problem.
Dette er et ikke eksisterende problem oppfunnet av den amerikanske bransje.
Og hva nytter det å oppgi et max. torque siffer når forbruker ikke kan stole 100% på at ulike momentnøkler måler likt?
I beste fall burde det følge med momentnøkkel til en hver ny ramme. Men de må vel også kalibreres over tid. Dere blir lurt folkens.
Redigert av Panda; 20/07/2020 17:39.
|
|
|
[Re: Havre]
20/07/2020 18:16
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Virker ikke som den jeg har er til salgs lengre. Aldri ødelagt noe karbon med den - selv om den kostet en brøkdel av den Park Tool'n. Min minner om denne: https://www.bikester.no/topeak-comb...=shop&campaign_detail=smart_shoppingMulig det er naivt av meg å tro at den slags kan være nøyaktig, men skulle tro det var ganske enkelt å sjekke det. Helt bra blir det selvsagt ikke, men f.eks setepinnen min tåler 10nm (sikkert mer da antar Ridley også har en sikkerhetsmargin). Skrur jeg til ca. 8nm sklir aldri pinnen. Enn så lenge sikkert. Et tilnærmet likt ( bare med Canyon logo, bits separat ) fulgte med da jeg kjøpte en Canyon Ultimate tilbake i 2013. Har funket greit for min del, men etter å skrudd endel på syklene, så begynner det liksom å sitte litt i hendene hvor hardt man skal stramme.
|
|
|
20/07/2020 19:27
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Kan spare endel penger på å bruke momentnøkkel,tenker jeg.Kunne ikke funnet på å trekke til topploksbolter uten momentnøkkel selv etter 20 års erfaring.
|
|
|
21/07/2020 19:44
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Er jo stort sett umbraco. https://bikeshop.no/mighty/880275/mighty-moment-n%c3%b8kkel-2-24-nm
ser jo helt grei ut
Men er det noen som anbefales mer? Om de koster fem hundre eller en tusenlapp spiller ingen rolle. Delene jeg skal stramme koster laaangt mer. Har brukt noen med fast preset, men er nå happy med følgende fra Effetto Mariposa . Prisen er det eneste "stygge", men gode verktøy koster penger. Det er en velsignelse at det følger med lange så vel som korte bits, og en forlengelse til de korte. Det snertne hodet gjør at den er svært velegnet til å lure seg inn på steder jeg ikke kom til med de faste nøklene. Området 2-16 NM er godt passende til de fleste ting en strammer på sykler selvsagt bortsett fra kranklager. Testen som nevnes over fra Bikeradar tar jeg ikke så tungt siden den er fra 2016, og trolig var et ikke så godt kalibrert eksemplar. Viktig med justerbare momentnøkler at man fjerner moment mellom bruk, så ikke fjæra står i spenn. Det kan og være årsaken til at Bikeradar fikk en mer upresis måling med et eksemplar den gang da i 2016.
Redigert av tmork; 21/07/2020 19:47.
Lillo-Connoisseur Terje Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: Panda]
22/07/2020 20:30
|
GeirEivind
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hva er det dere bruker disse fancy verktøyene til? Har skrudd på carbon sykkel i 20 år nå med high end komponenter som Enve, Zipp, Lightweight ,Schmolke på high modulus carbonfiber uten momentnøkkel. Aldri hatt noe problem.
Og hva nytter det å oppgi et max. torque siffer når forbruker ikke kan stole 100% på at ulike momentnøkler måler likt?
I beste fall burde det følge med momentnøkkel til en hver ny ramme. Men de må vel også kalibreres over tid. Dere blir lurt folkens.
Dyre? Du prater om deler til titusenvis av kroner og klager på et verktøy til 500-1500 kroner ?
|
|
|
22/07/2020 23:07
|
rusleape
Medlem
|
Medlem
Jeg har selv en Mighty momentnøkkel og etter to uhell med å ødelegge skruer som strammer setepinneklemmen, tok jeg momentnøkkelen med inn på verkstedet og testet om den var kalibrert godt nok. Den er litt ekkel å stille inn nøyaktig, men da jeg stilte den på 5 Nm, viste mine beregninger at den klikka på 5,03 Nm. (På 5 Nm, klikket den da jeg hengte et oppheng på 6,1 kg ca 8,4 cm fra sentrum av bit-en) Det var altså ikke momentnøkkelen som var feil, men skruene som må være av virkelig elendig kvalitet. De knakk på 4 Nm og på klemmen står det at maks moment er 6 Nm. Vurderer nå å skaffe ny klemme siden jeg bruker en, litt kort, reserveskru. Setepinnen er Ø25,4 mm. Seterøret viser litt over Ø30 mm. Skal jeg da ha en 30,X mm setepinneklemme?
Den står på en Focus Paralane. Send gjerne privatmelding for ikke å spore av.
Redigert av rusleape; 22/07/2020 23:39.
|
|
|
23/07/2020 07:54
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Er helt enig med deg. Men det kreves litt erfaring å vite når noe er tåjt nok til bruken. Hvis man mangler den erfaringen kan man i noen tilfeller stramme for mye og ødelegge en del. Men enda verre er det at man som oftest strammer for lite og potensielt ødelegger seg selv. Hadde med en kompis på stitur. Han var livredd for å stramme for hardt til fordi han hadde hørt at karbonfiber tålte så lite. Det endte med at styret løsna ned en bratt bakke. Det gikk heldigvis bra. Med en momentnøkkel hadde han nok ikke havnet i den situasjonen. Canyon leverer alle sine sykler med momentnøkkel. Den er i tillegg god og enkel å bruke.
|
|
|
23/07/2020 08:04
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Føler meg ikke så veldig lurt med min 200 kroners investering. Hvis den er 20% "off" så er det fortsatt bedre enn hva jeg klarer på frihånd (selv om jeg er blitt ganske OK der også).
|
|
|
[Re: Paulus]
28/07/2020 09:05
|
GeirEivind
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Med en momentnøkkel hadde han nok ikke havnet i den situasjonen. Canyon leverer alle sine sykler med momentnøkkel. Den er i tillegg god og enkel å bruke. Jeg er av den typen, jeg er notorisk til å stramme for lite. merket det på første sykkeltur, setepinnen var betydelig lavere på slutten. Momentnøkkelen er i posten fortsatt. Så når den kommer og jeg får strammet akkurat det som den skal kan jeg ta neste tur vel vitende om at alt sitter som det skal. Momentnøkkelen kostet mindre enn hva setepinnen koster, mindre enn hva setet koster osv. Det er en så liten investering i hobbyen at selv om noen føler seg trygge på at de ikke skrur i stykker ting uten, så ser jeg absolutt ingen som helst gevinst av å ikke eie en.
|
|
|
28/07/2020 14:14
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Kjekt å slippe å lete etter momentnøkkelen.
|
|
|
28/07/2020 22:52
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
|
|
|
29/07/2020 05:16
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Forrige ukes brag. Så du har skrudd plastsykler i tjue år? Selvom det kan være noe avvik så er nok det avviket marginalt mot det de som ikke har skrudd plastikk i tjue år kan forvente å treffe på. Siden du er så flink kansje du kan definere å fortelle oss litt om friksjon, hva det er for noe rart?
Redigert av JoachimV; 29/07/2020 05:17. Rediger grunn: og/å
|
|
|
29/07/2020 07:38
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
mod
Hold det sivilisert.
/mod
|
|
|
[Re: JoachimV]
29/07/2020 08:31
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Forrige ukes brag. Så du har skrudd plastsykler i tjue år? Selvom det kan være noe avvik så er nok det avviket marginalt mot det de som ikke har skrudd plastikk i tjue år kan forvente å treffe på. Siden du er så flink kansje du kan definere å fortelle oss litt om friksjon, hva det er for noe rart?[/quote] Det var da voldsomt  Tror du misforstår. Jeg mener du kan fint samle carbondeler uten momentnøkkel. Om du foretrekker å gjøre det med momentnøkkel så fint for meg.
|
|
|
29/07/2020 08:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har skrudd på carbon sykkel i 20 år nå med high end komponenter (...) Aldri hatt noe problem. (...) Dette er et ikke eksisterende problem oppfunnet av den amerikanske bransje. (...) Dere blir lurt folkens.  Jeg har også skrudd på karbon i mange år uten momentnøkkel. Uten problemer. Fordi toleransene heldigvis er store, og det skal noe til før selv en teknisk tilbakestående neandertaler med ti hårete tommeltotter som jeg klarer å tukle det til. Men derfra å konkludere at dette er enda en sammensvergelse fra den fæle sykkelindustrien, og at samvittighetsfulle eiere blir lurt, er.... hvilket ord skal jeg velge som vår snille moderator kan godta... litt søkt. Selv herværende neandertaler har jo innsett at momentnøkkel er et nyttig verktøy. Skader ikke å få det riktig, selv om toleransene er store. Kan til og med være smart  Visualisering av mine tekniske ferdigheter for illustrasjonsformål.
|
|
|
29/07/2020 11:17
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Når begynte vi å bruke momentnøkler og hvem startet denne greia? Ikke vet jeg, men tipper det er en amerikansk produsent for å være på den sikre side (ikke minst lovmessig).
Redigert av Panda; 29/07/2020 11:17. Rediger grunn: ? Manglet
|
|
|
29/07/2020 11:32
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ikke vet jeg, men tipper det er en amerikansk produsent for å være på den sikre side (ikke minst lovmessig). Og du vet at "å være på den sikre side (ikke minst lovmessig)" betyr det samme som å forhindre skade og potensielt ulykke? Er det så ille? Strever litt med hvor du vil hen med dette korstoget mot den vesle, unnselige momentnøkkelen. Vårt kjære Landevei er forresten blant dem som har latt seg lure av de fæle amerikanerne: Sett opp ditt eget sykkelverksted 
|
|
|
29/07/2020 11:33
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
LOL - å mene at momentnøkler er en scam for å tjene penger fra en ondsinnet amerikansk produsent er en ny konspirasjonsteori jeg aldri hadde trodd jeg skulle hørt!
har du noengang kjøpt en noe brukt sykkelutstyr, eller en brukt sykkel? alle de gamle quill stemmene og setepinneskuene jeg har vært borti har vært skrudd i stykker med for mye moment. store deler av brukte karbonstyrer har merker i karbonen etter overstramming (bare å google 3t stem indent) nesten alle moderne skjulte setepinneklemmer sliter med at de glir, noe som gjør at folk strammer for mye, noe som kan bli meget kostbart. skal man bare feste et bakgir eller en flaskeholder kan man selvfølgelig ta det på gefülen - men jeg hadde aldri stolt på en sykkel skrudd sammen fra bunn uten bruk av momentnøkkel!
Redigert av bjarnetv; 29/07/2020 11:33.
|
|
|
29/07/2020 11:41
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg bare lurte på om man kan stole på de egentlig. Det er alt. De må kalibreres hvert år eller etter 5000. syklus anbefales det vist. Gjør man ikke det hva er de da verdt? Det var mere det jeg tenkte på. Da er man jo tilbake på gefühlen.
|
|
|
|
|