Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk

PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk #2618129 15/07/2020 09:59
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har ei datter som trolig starter på NTNU til høsten for å studere datateknologi eller informatikk.
Dagens PC er klar for utskifting og jeg antar det er noen her inne som er villige til å gi råd om specs på en PC (eller Mac) som er egnet for et slikt studium.

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2618135 15/07/2020 10:35
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Glimrende valg av studium. Lykke til! ICON_SMILE

Jeg er ganske sikker på at NTNU har en ordning for kjøp av PC med rabatt. Sjekk ut nettsidene deres.

Som student får hun gratis lisens på mange (alle?) programmer som trengs. Noen av disse vil helt sikkert trives best på en PC med en del mer datakraft enn en budsjettmodell hos el-forhandleren.

Bærbar PC er nok et krav i 2020, men kanskje kjøpe skjerm, tastatur og mus for å ha på hybelen.

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: SturlaS] #2618136 15/07/2020 10:41
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: SturlaS
Glimrende valg av studium. Lykke til! ICON_SMILE

Jeg er ganske sikker på at NTNU har en ordning for kjøp av PC med rabatt. Sjekk ut nettsidene deres.

Som student får hun gratis lisens på mange (alle?) programmer som trengs. Noen av disse vil helt sikkert trives best på en PC med en del mer datakraft enn en budsjettmodell hos el-forhandleren.

Bærbar PC er nok et krav i 2020, men kanskje kjøpe skjerm, tastatur og mus for å ha på hybelen.

Kjøp laptop.
Kjøp ekstra skjerm og en trådløs mus. Da kan man bruke tastaturet på laptoppen.

Ekstra tastatur, stasjonær etc kan med fordel droppes da det er mulig å få til bra setup uten ekstra tastatur. Man ønsker ikke for mye ræl på hybelen. Som student sitter man ikke utelukkende på samme sted heller, man varierer mellom forelesninger, bibliotek, lesesal og hybel. Vekt er derfor noe man bør tenke litt på. SSD er et must.

Sjekk hva studiestedet anbefaler.

Lykke til!

Redigert av Supermann; 15/07/2020 10:46.

Ut på tur!

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Supermann] #2618152 15/07/2020 12:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Supermann

Kjøp laptop.

Lykke til!

Og kjøp da en PC som støtter Thunderbolt eller USB-C slik at du kan bruke en ekstern dock. Det å plugge i én kabel kontra tre-fire gjør det til en mye mindre terskel å sette seg ned hjemme.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2618156 15/07/2020 12:42
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for gode svar! Det blir helt klart en laptop for mobilitetens skyld. Ekstern skjerm, mus, tastatur har hun tilgang til. Og ikke minst takk til @GeirK for et smart tips. Det er ofte sånt man ikke tenker på før man har kjøpt utstyret.

Spørsmålet mitt var litt med tanke på det @anonymous13 skriver, at skoleoppgavene ikke krever særlig maskinkraft. Det er altså ikke noe ved linjevalget som tilsier at PCn må være mer enn gjennomsnittlig egnet for programmering, databasespørringer, dataprosessering, e.l.?
Er det f.eks. noe i veien for å velge Mac på denne typen studium?

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2618160 15/07/2020 12:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tgabriel

Spørsmålet mitt var litt med tanke på det @anonymous13 skriver, at skoleoppgavene ikke krever særlig maskinkraft. Det er altså ikke noe ved linjevalget som tilsier at PCn må være mer enn gjennomsnittlig egnet for programmering, databasespørringer, dataprosessering, e.l.?

Spar i allefall ikke på internminnet. Det er nok at du åpner 6-8 litt tunge faner i Chrome og så begyner maskingen å spole til disken.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2618178 15/07/2020 14:25
E
Erlend_G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Mac vs PC blir en smakssak, evt lommeboksak. Det er stort sett god tilgjengelighet på alt av utviklerverktøy og tilsvarende for begge platformer. Gikk ut av datastudie på NTNU i 2016, og opplevde ikke min 2009-laptop som et problem, men hadde byttet ut platedisken med en SSD på veien.

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2618182 15/07/2020 15:20
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Tgabriel
Takk for gode svar! Det blir helt klart en laptop for mobilitetens skyld. Ekstern skjerm, mus, tastatur har hun tilgang til. Og ikke minst takk til @GeirK for et smart tips. Det er ofte sånt man ikke tenker på før man har kjøpt utstyret.

Kjøper man en skjerm som kan levere endel strøm over USB-C kan du nå vel klare deg fint uten docking-opplegg og ved å koble skjermen til laptopen, og evt andre USB-enheter til skjermen. Jeg har aldri helt fått sansen for sånne dockingstasjoner, jeg liker heller å bruke laptopen som en skjerm i tillegg til den eksterne skjermen, og setter den heller opp på et stativ så den kommer i samme høyde som eksterne skjermen, slik at jeg kan bruke et eksternt tastatur/mus for å jobbe.

Ellers null problem å velge Mac, og du ser svært mange macer blant NTNU-studentene (jobber under NTNU-paraplyen sjøl).

For emner som krever tilgang til spesialsoftware får du gjerne tilgang til terminaltjenere eller servere som gir deg det du trenger og.

Per B.
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: GeirK] #2618184 15/07/2020 15:26
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: GeirK

Kjøp laptop.

Lykke til!

Og kjøp da en PC som støtter Thunderbolt eller USB-C slik at du kan bruke en ekstern dock. Det å plugge i én kabel kontra tre-fire gjør det til en mye mindre terskel å sette seg ned hjemme.

Det er et veldig godt tips. Kanskje man kan få tak i en skjerm med innebygget USB-C tilkobling også? Da vil man slippe den separate dockingen også.

Ut på tur!

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Supermann] #2618210 15/07/2020 20:48
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Kjøp laptop.

Lykke til!

Det er et veldig godt tips. Kanskje man kan få tak i en skjerm med innebygget USB-C tilkobling også? Da vil man slippe den separate dockingen også.

Jepp, vi har det på jobben. Men vær oppmerksom på at skjermen bør gi 45W ut for å funke noenlunde som lader. Det er det langt fra alle skjermer som gjør...

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2618216 15/07/2020 22:53
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
En liten fordel med Mac er at den er noe mer allright på enkelt porgrameringsspråk som Python. Og ut fra egen erfaring vesentlig lenger varighet enn en Windows maskin.

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2618237 16/07/2020 07:39
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Viktigere enn masse disk osv er godt batteri. Det kan fort bli lange forelesninger uten at man får tilgang til strøm og da er det greit at batteriet holder. Fordelen med pc med USB-C er også at det finnes powerbanker som kan lade pcen.

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Hen9ng] #2618246 16/07/2020 08:46
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: Hen9ng
En liten fordel med Mac er at den er noe mer allright på enkelt porgrameringsspråk som Python.

At-det-var?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2618273 16/07/2020 11:28
A
asbjste Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg vil ikke si det har så mye å si hva slags maskin man har mtp fag osv. Det er viktigere med god mobilitet og batteritid, tenker jeg. Byggekvalitet burde også ha litt å si, siden man typisk skal opp og ned i ryggsekk e.l. mange ganger. Kanskje kjekt å ha litt større enn 13/14 tommers skjerm. Jeg gikk ut av "Elsys", tidligere elektronikklinja, i fjor. Jeg klarte meg i alle årene mer eller mindre problemfritt med en Macbook Pro 13'' med SSD, men savnet innimellom litt større skjerm hvis man sitter på Gløshaugen uten tilgang til ekstra skjerm og skal programmere eller gjøre andre ting. Blir veldig mye skifting mellom faner osv hvis ikke. Etterhvert fikk jeg fast lesesal-plass, og da investerte jeg i en billig ekstraskjerm som stod der hele tiden.

Programvare og slikt stiller NTNU med dersom det trengs, og skal man ha veldig fancy lab-er eller lignende har de datasaler eller servere o.l. som tilbyr det man trenger.

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Totte] #2619027 22/07/2020 23:09
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: Totte
Sitat: Hen9ng
En liten fordel med Mac er at den er noe mer allright på enkelt porgrameringsspråk som Python.

At-det-var?

Kanskje han mente det som jeg tenker er det beste argumentet for å velge en Macbook (i alle fall om vedkommende bruker ikke er linux-fan allerede): at Mac'en kommer native med et skikkelig shell og et modent utviklingsmiljø som en enkelt kan innlemme ethvert annet programmeringsmiljø i uten å måtte belemres med alle slags klikk-og-pek kommersielle IDE'er, API'er og kostbare lisenser.. med en mac trenger hun egentlig bare installere homebrew, skrive f.eks "brew install python" brew install emacs, etc, så har hun det hun trenger for alt.. ICON_SMILE
De fleste utviklere jeg kjenner bruker OSX i dag. Hun kan ved dette valget også få seg mye essensiell datakunnskap på kjøpet, eller hun kan velge å bruke de kjøpte GUI-programmene/IDE'ene som Mac- og Windowsbrukerne forøvrig, og grensesnittene som skolen har basert mye av undervisningen på, men likevel ha mulighet for å utvide horisonten med å utforske sin egen maskins iboende og lett tilgjengelige muligheter. Det er også lett å kjøre en virtuell Windowsmaskin i en Mac om hun skulle trenge det, men verre med en virtuell OSX i Windows. Det brukes sikkert mye remote ressurser over RDP/VNC osv..
Og som nevnt over, hardwaren i en vanlig macbook er stort sett bra, dermed måtte hun kjøpe en windowspc i øvre sjikt for å få samme datakraft og levetid. En billig pc er oftest noe skrot.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: ingeplinge] #2619052 23/07/2020 08:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det där stämmer ju inte alls. Är ju inga problem alls att lasta ned bra och enkla gratis utvecklingsmiljöer och program för windows.

Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2619067 23/07/2020 09:39
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Det er fortsatt noen programmer du kan komme bort i på ingeniørutdanninger som ikke går på Mac, men så lenge du kan kjøre Windows i tillegg så er ikke det noe problem. Det kan også hende programmene er på NTNU-programfarm så de kan kjøres derfra. Jeg har dog noen studenter hvert år på mac som sliter med programvare, men regner med at det ikke er noe stort problem på data/informatikk, samt at det er flere studenter der som kan hjelpe. Det finnes fine PC'er som konkurrerer godt mot mac, så hva man vil ha er en smaksak. Lykke til.

Karbonbasert livsform.
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: ] #2619310 25/07/2020 18:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: anonymous13
Sitat: fredriks
Det där stämmer ju inte alls. Är ju inga problem alls att lasta ned bra och enkla gratis utvecklingsmiljöer och program för windows.

Det beste er jo at "alle", inkl de mest skjeggete og buksesælebærende open-source folka, omtrent alle, har gått over til Visual Studio Code, fra evil empire Microsoft.

VS code er jo også open source, da.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2619328 25/07/2020 23:37
U
uton Offline
Fersking
Fersking
U
-mye minne
-godt batteri..
-skjerm.. -> går litt på personlige preferanser. Det kan sjekkes i butikk..
se på oppløsning.
ratio 16:10 vs 6:9.. https://en.wikipedia.org/wiki/16:10_aspect_ratio
størrelse 13" vs 14" vs 15"
selv foretrekker jeg skjerm med litt "ekstra høyde" framfor bredde dvs 16:10 og skjerm med høy oppløsning. Da får jeg plass til mer kode uten scrolling. Vil tro noe koding skjer i lab på skolen hvor en ikke kan bruke ekstern skjerm.
Anbefaler å sjekke ut det i butikk.

Redigert av uton; 25/07/2020 23:39.
Re: PC-valg: NTNU Datateknologi / Informatikk [Re: Tgabriel] #2619342 26/07/2020 08:12
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
for lange kvelder så er en god skjerm, bra mus og godt tastatur undervurdert

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere

Moderator  support