Holder meg fortsatt til min trofaste White racer, men skulle gjerne hatt et bedre hjulsett. Har lenge tenkt at Mavic Cosmic hjulsett hadde sett bra ut på sykkelen, men syns dei koster vel mye. Prøver å følger litt med på brukt, men tror eg faller på at eg ikke tør å kjøpe brukt.
Ser nå at Bikeshop har litt salg på Mavic hjul. Tidligere hadde eg Mavic Ksyrium Elite og var fornøyd med dei. Er det litt galskap å bruke såpass mye på nytt hjulsett til en felgbrems sykkel? Ksyrium Elite er ikke på tilbud så såg litt på disse to? Exalith hjulsettet blir mye billigere når en ikke kjøper det som hjulsett med fram og bakhjul hver for seg, viss eg ikke tar helt feil.
I tillegg har eg merket en liten ting med klaringen på framhjulet. Som dere ser på bilde så er det veldig lite klaring fra dekk til bremsen fremme, nå står det 23mm dekk på. Har prøvd med 25mm dekk og lignende hjulsett, da legger det seg rusk og litt små stener mellom dekk og brems. Med tanke på at Exalith hjulsettet har anbefalt dekkebredde på 25-32mm, vil eg oppleve dette problemet da?
Har opplevd at gamle continental dekk (gp4000) er en del høyere enn andre dekk, så kan hende problemet løser seg om du bytter dekk.
Personlig synes ikke noen av de to hjulsettene er noen god deal, så jeg ville valgt noe annet. cosmicene er utdaterte på alle måter, og ksyriumene er verken UST, særlig lette eller aerodynamiske i forhold til prisen.
de er superstive og raske som bare det, og enkle å sette opp tubeless. (23mm dekkene du har allerede vil mest sannsynlig måle nærmere 25mm på dem siden de har 19mm indre bredde)
jeg synes ærlig talt de er like stive og har like gode kjøreegenskaper som mine unaas 55 karbonfelger, og de bremser naturligvis mye bedre siden de er alu. eneste karbonfelgene slår dem på er aerodynamikken, men det virker ikke som om det er så mye som skiller dem med tanke på hvor mange PR'er seg har satt med hunt hjulene kontra unaasene. vekten er også ganske lik.
Har opplevd at gamle continental dekk (gp4000) er en del høyere enn andre dekk, så kan hende problemet løser seg om du bytter dekk.
Personlig synes ikke noen av de to hjulsettene er noen god deal, så jeg ville valgt noe annet. cosmicene er utdaterte på alle måter, og ksyriumene er verken UST, særlig lette eller aerodynamiske i forhold til prisen.
de er superstive og raske som bare det, og enkle å sette opp tubeless. (23mm dekkene du har allerede vil mest sannsynlig måle nærmere 25mm på dem siden de har 19mm indre bredde)
jeg synes ærlig talt de er like stive og har like gode kjøreegenskaper som mine unaas 55 karbonfelger, og de bremser naturligvis mye bedre siden de er alu. eneste karbonfelgene slår dem på er aerodynamikken, men det virker ikke som om det er så mye som skiller dem med tanke på hvor mange PR'er seg har satt med hunt hjulene kontra unaasene. vekten er også ganske lik.
Da droppes disse Mavic hjulene, mens Hunt hjulsettet kan meget godt bli aktuelt ja.
Har du noen tanker om hvordan det vil bli med klaringen på framhjulet med disse på? Vil eg måtte gå for 23mm og noen nyere modeller enn gp4000? Eventuelt er det mulig å finne ut av dette, om gp4000 er en del høyere enn andre dekk?
Utdaterte fordi de enkelt og greit er lavprofils-aluhjul med karbonskall på utsiden, noe som både gjør dem tunge og myke. i tillegg er de ikke særlig aerodynamiske, selv med tynne dekk på grunn av tynn profil. Har et sett med Cosmic SLS selv, og de kan ikke måle seg med hunt hjulene.
med bredere felg vil høyden på dekkene reduseres, og det var vel hovedsaklig der problemet lå på eskvals sykkel? Om sykkelen ikke har plass til 25mm dekk sideveis heller (faktisk målt bredde), så ville jeg nok valgt en smalere felg.
Tror ikke de kommer på tilbud eskval.
om du vil ha en litt smalere felg for sikkerhetsskyld, har campa zonda c17 godt rykte på seg for å være stive og solide. dessverre ikke tubeless ready, om du vil prøve det.
Jeg har ingen formening om hvilke av disse hjulsettene som er best - og du har i det minste personlige erfaringer med det ene - så jeg skal ikke argumentere konkret for Mavic slik sett.
Er ikke alle dype felger kun et "skall"? Formen på skallet har selvsagt noe å si, men det er vel uavhengig hva det stammer fra? Så har man fordelen med alu bremsebane slik de nå er produsert. Hva gjør de mykere enn Hunt?
Hva gjelder vekt er det selvsagt 150 gram forskjell. Jeg tipper at pga den ekstra dybden Mavic'ene har går de allikevel raskere enn Hunt (på generelt grunnlag hvor omtrent det eneste tester virker til å kategorisk vise er at dypere er bedre hva gjelder ren hastighet - selv om vi snakker om et håndfull watt her - eller 50w hvis man regner som Rohan Dennis).
Vanskelig å se på det bildet om høyden er mer et problem enn bredden. Hvis det er høyden ser jeg poenget.
Personlig hadde jeg kjøpt det av de to som man synes ser best ut - da designet er radikalt forskjellig.
Dype felger er mye stivere enn lavprofil felger, både på grunn av sterkere felgring, men også på grunn av kortere eiker. Cosmicene bygger på lavprofilfelger, så her får man verken stivere felgring eller kortere eiker.
Cosmicene er raske når de får opp farten, men akselererer seigt, og føles litt tunge og treige når man klatrer. ikke ulik følelsen av et sett aksium, bortsett fra at de holder farten bedre
Ikke tenkt over den problemstillingen før. Usikker på hvor mye man merker det, men prisen gjenspeiler vel at det er "gammel teknologi" (jeg har aldri klart å rettferdiggjøre prising til Mavic - i den grad jeg kan vurdere slikt). Personlig liker jeg gammel teknologi fordi jeg mener man ofte betaler alt for mye for det aller siste (i min andre store hobby kiting er det enda verre enn innnefor sykling hvordan alt blir mer "lekent" for hver oppdatering).
Jeg har selv to hjulsett. Et billig og et halvdyrt. Har forsåvidt som deg fortsatt flere rekorder på Strava med den gamle sykkelen. Slik sett helt enig i at man må ikke tro det kommer 50w seilende. Det vil da også gjelde mellom disse alternativene. Derfor hadde jeg fortsatt basert på utseendet.
Kan man på må noen som helst måte finne ut/måle seg fram til hvilken hjul som helt sikkert vil passe? Største dilemmaet nå føler eg er å finne et som ikke vil skape problem med klareringen framme.
Er alle landeveishjul like høye? På bikeshop sin side på Exalith hjulet så står det. 17-622 ETRTO, felg bredde inn:17mm, ut:21mm og felg høyde framme: 24mm og bak: 26mm. Dei to første mener eg har kontroll på hva menes med. Men hva med felg høyde? Trodde dette hadde noe med hele høyden på hjulet, men har det det? Er framhjulet lavere enn bakhjulet her? Og eventuelt hvor høyt er hele hjulet?
På Cosmic hjulet så står felg høyde til 45mm... er det eikene som blir kortere jo større profil det blir? Sikkert dumt spørsmål men men..
Diameteren på felgene skal være like for å følge ETRTO standarden, men det slurves litt, så det er ofte litt variasjon (som man merker når man prøver å tre på dekket) Felghøyden er hvor dyp felgen er innover, og jo dypere felg, jo kortere eiker. stort sett vil dype felger være stivere enn lavprofilfelger, men akkurat cosmic har som sagt ikke eikene festet ute på kanten, men inne ved bremsebanen hvor den faktiske felgen ligger. karbon-skallet er ikke strukturelt.
det er selvfølgelig masse som betyr noe for at et hjulsett skal føles bra å sykle på så specsene sier ikke alt - zonda ser rimelig standard ut spesifikasjonsmessig, men i følge brukererfaringer så føles de veldig bra ut i forhold til prisen. cosmic føler jeg er litt stikk motsatt - ser bra ut på papiret men føles ikke "high end" i praksis.
Hva gjelder hjul er det mange veier til rom. Jeg har god erfaring med Mavichjul, men du må selv vurdere hva som passer til ditt behov. Høyprofil karbonhjul er raskere og stivere, men mindre komfortable i sidevind og på ujevnt underlag. Sykler du ikke ritt er det ikke nødvendig. Bredere felger gir mer volum i dekket og bedre grep og komfort.
Jeg har syklet mange, mange mil på samme sykkel du har, og har den nå stående som rullesykkel. Jeg liker ramma godt, og får meg ikke til å kvitte meg med den. Har brukt sykkelen med både 23, 25, og 28mm dekk, riktig nok ikke på nyere bredere felger. Kan ikke huske å hatt noen problemer med klaring til bremsene, men bakramma er så smal at man med 28mm bare har såvidt klaring. Kan hende 28 mm dekk på bred felg blir for trangt.
Hva gjelder hjul er det mange veier til rom. Jeg har god erfaring med Mavichjul, men du må selv vurdere hva som passer til ditt behov. Høyprofil karbonhjul er raskere og stivere, men mindre komfortable i sidevind og på ujevnt underlag. Sykler du ikke ritt er det ikke nødvendig. Bredere felger gir mer volum i dekket og bedre grep og komfort.
Jeg har syklet mange, mange mil på samme sykkel du har, og har den nå stående som rullesykkel. Jeg liker ramma godt, og får meg ikke til å kvitte meg med den. Har brukt sykkelen med både 23, 25, og 28mm dekk, riktig nok ikke på nyere bredere felger. Kan ikke huske å hatt noen problemer med klaring til bremsene, men bakramma er så smal at man med 28mm bare har såvidt klaring. Kan hende 28 mm dekk på bred felg blir for trangt.
Tipper eg lander på profil mellom 20-40mm, noen større har eg ikkje behov for.
Tror kanskje eg brukt 25mm med original hjulsettet, tror faktisk det berre er i nyere tid eg har gått ned til 23mm. Får eg på 25mm så er eg happy. Tenker nok i baner om ny sykkel her også snart, men denne blir nok beholdt uansett Hvilken dekk har du brukt? Bjarnetv mener at Gp4000 er noe høyere enn andre dekk, så kanskje eg burde prøvd et annet. Kan ikkje hugse dette problemer med tidligere hjul, og merker det helst når det er dårleg vær..
min erfaring er i alle fall at vittoria dekk er mye lavere enn GP. har opplevd at gp4000 skraper oppi toppen av bremsen på flere sykler, så jeg holder meg til vittoria.
Jeg opplevde overgangen fra GP4000II til Schwalbe Pro One TLE som en større oppgradering enn oppgradering av hjulsettet på min Focus Paralane til Shimano RS770. Ikke fordi de ruller så mye bedre på god asfalt, men fordi de ruller så mye bedre -- og gir så mye bedre grep og komfort -- på dårlig asfalt. Bicyclerollingresistance.com er en god ressurs, men tar ikke hensyn til den type faktorer.
Det skal sies at oppgraderingen også var en overgang fra slange til slangeløst, og at Schwalbe er i 30mm, mens Conti var i 28mm, men GP4000II var også regnet for å være store i størrelsen.
Har ikke satt meg inn i slangeløst, så føler ikke det er så veldig nødvendig for min del ettersom det er en eldre sykkel også.
Syns kanskje campa Zonda c17 ser interessant ut. Cosmic pro carbon hjulsettet trur eg hadde sett best ut på sykkelen, men tipper Bikester savner meg snart igjen, så da venter det jo en 10% rabatt der og da er eg nesten i halve prisen av Cosmic hjula. Hunta hjula som vart nevnt virker også interessant, men litt skeptisk til bredden på felgen der..
Har ikke satt meg inn i slangeløst, så føler ikke det er så veldig nødvendig for min del ettersom det er en eldre sykkel også.
Jeg «oppgraderte» til Mavic Ksyrium Elite UST, felgbrems, tidligere i år. Gikk da fra rimeligste Shimano, og er så langt kjempefornøyd. Jeg tenker slangeløst er en no brainer, og har vært borti noen episoder der jeg tror jeg ville fått snakebite med slange. Merk at disse kommer med ferdig montert dekk.
Og, du skal såklart beholde det som fungerer og du trives med. Kjøp nye hjul
Jeg «oppgraderte» til Mavic Ksyrium Elite UST, felgbrems, tidligere i år. Gikk da fra rimeligste Shimano, og er så langt kjempefornøyd. Jeg tenker slangeløst er en no brainer, og har vært borti noen episoder der jeg tror jeg ville fått snakebite med slange. Merk at disse kommer med ferdig montert dekk.
Mavic Ksyrrium Elite var originalhjulsett så kjenner til det fra gammelt av, var fornøyd med det hjulsettet. Blir dei levert med dekk, men ikke slange, slik at dei er slangeløst allerede og eg ikke må gjøre noe?
Jeg er ikke motstander av slangeløst, men at det er en "no brainer" synes jeg er litt merkelig å si.
Jeg har syklet landevei siden 2014 og jeg har aldri opplevd snakebite. Faktisk bare punktert to ganger og den ene var ei flaskekork som lagde ei heftig flenge i siden av dekket som ville punktert hva som helst løsning.
Det siste Michelin-dekket med lateks har vel også samme rullemotstand som slangeløst.
For meg virker det der ganske hipp som happ. Jeg ser mer poenget med slangeløst når man sykler med lavere trykk (altså lavere enn landevei på asfalt).
Eg har fått med meg i farten at pluss med slangeløst er besparelse på vekt, mindre punkteringer og lavere trykk.
Vekten som bespares har ikke noe å si for min del, punkteringer kan eg faktisk ikke hugse at eg har hatt på landeveien siden eg startet med det i 2010, lavere trykk er vel mest for dei som sykler utenfor asfalten og det blir ikke min landevei brukt til, det har eg andre sykler til.
Du får spørre Kristoff om det der med mindre punkteringer
Vekt mot lateks vet jeg ikke om man vinner på. Skal ha guffe i slangeløst som også veier litt.
Uansett. Poenget mitt var at det er etter mitt syn ikke noe galt med å kjøpe oppsett som krever slange. Synes det er en tendens her inne til å være veldig kategorisk når folk spør om tips/råd. Ikke nødvendigvis fordi jeg er uenig i det som blir sagt, men fordi man etter mitt syn overdriver forskjellene.
har satt opp hunt felgene mine med pro one tubeless og de er veldig smoothe å sykle med. vittoria corsa med lateks er ikke så langt bak, men der holder jeg meg litt høyere trykk, siden jeg ikke tør gå like lavt. (6,8 vs 6 bar) har ikke punktert med tubeless enda, men om den faktisk klarer å fikse små hull i farta så synes jeg nok at tubeless er verdt det potensielle sølet.
Mavic Ksyrrium Elite var originalhjulsett så kjenner til det fra gammelt av, var fornøyd med det hjulsettet. Blir dei levert med dekk, men ikke slange, slik at dei er slangeløst allerede og eg ikke må gjøre noe?
Ja, de kommer ferdig montert slangeløst, men guffen kommere separat. Så du må fylle på guffe før bruk. Men alt leveres samlet.
Det jeg mente med «no brainer», var mere rettet mot skepsis til slangeløst. Det fungerer! Men jeg er enig i at på landevei er slange helt ok altså.
Du får spørre Kristoff om det der med mindre punkteringer
For ordens skyld hadde ikke Kristoff noen problemer med 25 mm slangeløst på Campa Bora WTO med 19c innvendig bredde før han i sin visdom prøvde det i Paris-Roubax på ordentlig. Han vant også en belgisk mindre klassiker med det oppsettet i fjor. Brosteinssektorene på vei til Roubaix er noe ganske annet enn belgiske veier i daglig bruk.
GP4k var notorisk digre i størrelsen. 25 mm-varianten målte gjerne 27-28 mm på felger med 15c innvendig bredde. Mine 25 mm GP5k målte 25 mm på 18c felger, og det er så godt som spot on etter den nye ETRTO-standarden som har 19c som referansefelgbredde.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
...før han i sin visdom prøvde det i Paris-Roubax på ordentlig.
Hele den episoden var bisarr. Skulle gjerne visst hvilken visdom som førte dem til Corsa TLR 25 mm med sine beskjedne sidevegger på en 19c felg for brosteinen i Paris-Roubaix. Og hvilken guffe som ble brukt. Og hvordan oppsettet var gjort.
Corsa på skarpe steinkanter på en kjerrevei langt inne i fjellheimen har for øvrig gitt meg min eneste punktering siden jeg gikk over til slangeløst
For øvrig liker jeg å sitere deg på denne.
Sitat: Valentino
Rittet i Norge som krever mest av dekk er Gylne Gutuer. I 2018 hadde Joker, som kjørte Conti pariserdekk, 12 punkteringer. mens Uno-X som kjørte Schwalbe Pro One slangeløst 1 - én punktering.
Nå som f.eks. Conti har varslet at de vil satse på slangeløst i ritt, Schwalbe slutter å lage pariserdekk og Challenge perfeksjonerer sine slangeløse open tubular, blir det spennende å se hvordan balansen blir mellom pariser og slangeløst i proffsirkuset. Der har kanttråddekk med slange så vidt jeg vet aldri vært et alternativ å regne med.
Men for trådstarter synes ikke slangeløst å være hverken nødvendig eller nødvendigvis fordelaktig. Det er et helt annet system, og man må være motivert for å ta overgangen.