|
|
Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?
|
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?
[Re: Knirkekne]
20/07/2020 10:11
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
For å få enkelte her litt opp i blodtrykk:
Jeg kjører i venstre fil på 4 felts i 90 sonen, og holder 95. Jeg siger sakte forbi en lang rekke biler i høyre felt. Noen er kanskje et stykke unna, men jeg tar de sakte igjen.
Da folkens, da føler jeg ingen plikt, ansvar eller lyst til å kjøre fortere for å hjelpe en kukk i Audi å bryte fartsgrensen ytterligere. Ser jeg ikke blålys, siger jeg lykkelig videre til jeg en gang kan legge meg til høyre uten biler som hindrer cruisekontrollen holde 95 :-)
Vi sees på E6 i sommer. Jeg er han i hvit el-bil uten behov for å spare 3 minutter i en 4 uker lang sommerferie. Hadde vært morsomt å vite om det finnes forskning på trafikkultur i forskjellige land. Nå har ikke jeg kjørt i alle verdens land, men ingen tvil om at når man krysser grensa til Norge så stiger rasshølnivået ti hakk. Mulig nordmenn er sjukt ego til vanlig også (det er de nok kanskje?), men i trafikken er det veldig merkbart.
|
|
|
[Re: ]
20/07/2020 15:49
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
I samme kategori har vi det å avkreve noen bevis for universitetsgrad før de vil fortsette diskusjonen. Den går lett inn på topp ti av bisarre opplevelser her inne gjennom 17 år deltakelse. At noen faktisk poster vitnemålet sitt på åpen forum for å bevise gradsoppnåelsen er på min absolutte topp 1 :-) Det var litt trist... det ble pushet litt vel langt selv om jeg kan forstå hvorfor man diskuterer på samme måte som motparten. Egentlig mener jeg vel at admin burde slettet noe av dette og vitnemålet (det er for personlig og kan lett kobles til vedkommende).
|
|
|
[Re: Marøder]
20/07/2020 15:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det var litt trist... det ble pushet litt vel langt selv om jeg kan forstå hvorfor man diskuterer på samme måte som motparten. Egentlig mener jeg vel at admin burde slettet noe av dette og vitnemålet (det er for personlig og kan lett kobles til vedkommende).
Jeg har ingen problemer med at mine 30 år gamle skolekarakterer ligger tilgjengelig på et terrengsykkelforum.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: aug11x]
20/07/2020 15:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå har ikke jeg kjørt i alle verdens land, men ingen tvil om at når man krysser grensa til Norge så stiger rasshølnivået ti hakk. Mulig nordmenn er sjukt ego til vanlig også (det er de nok kanskje?), men i trafikken er det veldig merkbart. Hva konkret tenker du på? Jeg har kjørt bil eller vært passasjer i veldig mange land over stort sett hele kloden og vet ikke helt om jeg kjenner meg igjen i karakteristikken din.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Harald_D]
20/07/2020 18:30
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Slik jeg forstår deg, ligger du i venstrefeltet og passerer bilene i høyrefeltet. Du blir liggende i venstrefeltet selv om biler kommer bakfra og kjører fortere enn deg.
Hvis jeg var deg, ville jeg ha lagt meg inn i høyrefeltet og latt de som kjører fortere enn meg slippe forbi. Og var jeg den som kom bakfra, noe som hender titt og ofte, ville jeg vært irritert på den som sperrer venstrefeltet.
Husk at venstrefeltet i utgangspunktet er for forbikjøring, og hvis alle tar hensyn og slipper fram, blir det færre farlige situasjoner. Og så for politiet ta seg av lovbryterne.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
20/07/2020 19:22
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Slik jeg forstår deg, ligger du i venstrefeltet og passerer bilene i høyrefeltet. Du blir liggende i venstrefeltet selv om biler kommer bakfra og kjører fortere enn deg.
Hvis jeg var deg, ville jeg ha lagt meg inn i høyrefeltet og latt de som kjører fortere enn meg slippe forbi. Og var jeg den som kom bakfra, noe som hender titt og ofte, ville jeg vært irritert på den som sperrer venstrefeltet.
Husk at venstrefeltet i utgangspunktet er for forbikjøring, og hvis alle tar hensyn og slipper fram, blir det færre farlige situasjoner. Og så for politiet ta seg av lovbryterne. Ja, men hvis jeg også driver med forbikjøring i venstre felt, bare at jeg ligger i 90 og ikke i 110 i en 80-sone? I utgangspunktet skal jeg da også ligge i venstre felt. Spørsmålet er om man med rette kan bli irritert fordi jeg da sperrer venstrefeltet for en som skal kjøre langt over fartsgrensen. (Jada, det er ikke min jobb å være politi og hindre noen å kjøre for fort, og jeg legger meg alltid inn i slike situasjoner). Likevel; veien er et fellesgode som vi skal dele på. Utganspunktet for dette må være de rammene som er satt i form av bl.a. fartsgrenser. Da virker det ikke rimelig at noen få skal gjøre krav på fri bane for å kunne kjøre langt over fartsgrensen, dersom dette reduserer den totale kapasiteten til den aktuelle veien. Du oppfordrer til å ta hensyn og slippe frem. Selvsagt skal man ta hensyn, men det kan man også gjøre ved ikke å kreve å bli sluppet frem i en slik situasjon. Mener nå jeg.
|
|
|
20/07/2020 20:32
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
For en diskusjon!  For min del så gjør jeg det enkelt. Når jeg kjører forbi noen på motorvei så ligger jeg (selvsagt) i venstre felt. Om det kommer noen raskere bakfra så er det en selvfølge for min del at jeg tar en tur inn i høyre felt, også om det betyr at jeg må redusere hastigheten min noe. Så lenge jeg er i venstre felt så følger jeg også godt med i speilene nettopp for å kunne slippe forbi noen som vil kjøre fortere enn meg. Hvor fort de har lyst til å kjøre bryr jeg meg lite om, jeg er tross alt ikke politi. Hvilket kjøretøy de måtte finne på å ha er også uvedkommende. Jeg slipper gjerne forbi både Kong Salomon og Jørgen Hattemaker om de vil kjøre fortere enn meg. Selvsagt finnes det små unntak - f.eks. om jeg med min Ford Transit 90 hester akkurat har tatt fart inn mot en bakke i venstrefeltet - så ligger jeg der til bakketoppen, da må han karen med ørtentusen hesters bil vente litt. Men akkurat det skjer overraskende sjeldent. Kassebilen greier som regel å holde 120 km/t opp motorvei-bakker. Om alle hadde tenkt slik så hadde kapasiteten på norske 4-feltsveier økt. Det hadde vært fint. Den greia om å bli liggende i +5 i venstre felt når det kommer noen bak og vil forbi framstår som merkelig for min del. Trafikk er da virkelig samarbeid og ikke en ego-greie? Snakk om å drite i trafikkavviklingen. Ellers - jeg driver ikke med blinking og slikt. Jeg bare ligger tålmodig bak gjøken som opptar et kjørefelt han ikke burde vært i. En liten tilleggsobservasjon  Jeg kjører både tregt og hurtig kjøretøy. Dvs. kassebil og rødlakkert italiensk motorsykkel. Andre trafikanter oppfører seg veldig forskjellig når de ser de ene eller andre kjøretøyet i speilene, uavhengig av hvor fort jeg har tenkt å kjøre. På motorvei går det omtrent like fort med begge, selv om den ene selvsagt har potensiale til å kjøre mye fortere....
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
20/07/2020 20:43
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Den greia om å bli liggende i +5 i venstre felt når det kommer noen bak og vil forbi framstår som merkelig for min del. Trafikk er da virkelig samarbeid og ikke en ego-greie? Snakk om å drite i trafikkavviklingen.
Regelen om alltid å slippe frem de som vil kjører fortere er grei nok den, og jeg innretter meg etter den. Men du vil få problemer med å overbevise meg om at det er dette som gir den beste trafikkavviklingen. Så det er den som presser seg på som er mest ego.
|
|
|
[Re: Tex]
20/07/2020 20:56
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Den greia om å bli liggende i +5 i venstre felt når det kommer noen bak og vil forbi framstår som merkelig for min del. Trafikk er da virkelig samarbeid og ikke en ego-greie? Snakk om å drite i trafikkavviklingen.
Regelen om alltid å slippe frem de som vil kjører fortere er grei nok den, og jeg innretter meg etter den. Men du vil få problemer med å overbevise meg om at det er dette som gir den beste trafikkavviklingen. Så det er den som presser seg på som er mest ego. Den beste trafikkavviklingen er den der flest mulig kan kjøre fortest mulig. Og nei - jeg snakker ikke om "grisekjøring", kun at de som vil kjøre fort får lov til det. For å snu på det - hvor god trafikkavvikling er det at det ligger 10-15 biler i kø i venstrefeltet? Å kjøre på motorvei handler bla. om å sortere kjørende ut fra hvor fort den enkelte vil kjøre. En kø i venstrefeltet betyr at sorteringen er satt på vent.
|
|
|
20/07/2020 21:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Den beste trafikkavviklingen er den der flest mulig kan kjøre fortest mulig. Og nei - jeg snakker ikke om "grisekjøring", kun at de som vil kjøre fort får lov til det. For å snu på det - hvor god trafikkavvikling er det at det ligger 10-15 biler i kø i venstrefeltet? Å kjøre på motorvei handler bla. om å sortere kjørende ut fra hvor fort den enkelte vil kjøre. En kø i venstrefeltet betyr at sorteringen er satt på vent.
Optimal trafikkavvikling kommer vel an på trafikkmengden vil jeg tro, så det kan neppe beskrives så generelt. Noen ganger kan det være mest effektivt at også venstre felt benyttes av flere biler, ja. Uansett - og dette er bare en generell refleksjon: I alle andre sammenhenger er gjerne de som tar seg til rette uten hensyn til lover og regler ansett som drittsekker og egoister. I trafikken, derimot, er det visst de som måtte komme i skade for å midlertidig hindre noen i å ta seg til rette i strid med reglene, som er egoistene. Men det er nå så.
|
|
|
20/07/2020 21:21
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Den beste trafikkavviklingen er den der flest mulig kan kjøre fortest mulig. Og nei - jeg snakker ikke om "grisekjøring", kun at de som vil kjøre fort får lov til det. For å snu på det - hvor god trafikkavvikling er det at det ligger 10-15 biler i kø i venstrefeltet? Å kjøre på motorvei handler bla. om å sortere kjørende ut fra hvor fort den enkelte vil kjøre. En kø i venstrefeltet betyr at sorteringen er satt på vent.
Optimal trafikkavvikling kommer vel an på trafikkmengden vil jeg tro, så det kan neppe beskrives så generelt. Noen ganger kan det være mest effektivt at også venstre felt benyttes av flere biler, ja. Uansett - og dette er bare en generell refleksjon: I alle andre sammenhenger er gjerne de som tar seg til rette uten hensyn til lover og regler ansett som drittsekker og egoister. I trafikken, derimot, er det visst de som måtte komme i skade for å midlertidig hindre noen i å ta seg til rette i strid med reglene, som er egoistene. Men det er nå så. Jeg forlater denne flisespikker-tråden etter et par flyktige innlegg. Lykke til videre med spikkingen
|
|
|
20/07/2020 21:31
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jaaah, det er kanskje ikke så mye mer å hente i denne tråden ... God sommer og kjør forsiktig!
|
|
|
21/07/2020 07:01
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jaaah, det er kanskje ikke så mye mer å hente i denne tråden ... Å joda. Det har ikke blitt diskutert forskjellen på "hissig", "vennlig" eller "arrogant" blinking ennå. Og er Geir sitt vitnemål ekte? Siden jeg er fra indre Vestfold kan jeg til og med finne på å blunke med lysa. Se, en gramatikknazi våknet... #noktøys
NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
21/07/2020 09:24
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Burde han ikke også fremvise sin fødselsattest?
|
|
|
21/07/2020 11:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Burde han ikke også fremvise sin fødselsattest? Ha. Fikk du også "birtherism"-vibber av den?
|
|
|
21/07/2020 19:36
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
For en diskusjon!  For min del så gjør jeg det enkelt. Når jeg kjører forbi noen på motorvei så ligger jeg (selvsagt) i venstre felt. Om det kommer noen raskere bakfra så er det en selvfølge for min del at jeg tar en tur inn i høyre felt, også om det betyr at jeg må redusere hastigheten min noe. Så lenge jeg er i venstre felt så følger jeg også godt med i speilene nettopp for å kunne slippe forbi noen som vil kjøre fortere enn meg. Hvor fort de har lyst til å kjøre bryr jeg meg lite om, jeg er tross alt ikke politi. Hvilket kjøretøy de måtte finne på å ha er også uvedkommende. Jeg slipper gjerne forbi både Kong Salomon og Jørgen Hattemaker om de vil kjøre fortere enn meg. Selvsagt finnes det små unntak - f.eks. om jeg med min Ford Transit 90 hester akkurat har tatt fart inn mot en bakke i venstrefeltet - så ligger jeg der til bakketoppen, da må han karen med ørtentusen hesters bil vente litt. Men akkurat det skjer overraskende sjeldent. Kassebilen greier som regel å holde 120 km/t opp motorvei-bakker. Om alle hadde tenkt slik så hadde kapasiteten på norske 4-feltsveier økt. Det hadde vært fint. Den greia om å bli liggende i +5 i venstre felt når det kommer noen bak og vil forbi framstår som merkelig for min del. Trafikk er da virkelig samarbeid og ikke en ego-greie? Snakk om å drite i trafikkavviklingen. Ellers - jeg driver ikke med blinking og slikt. Jeg bare ligger tålmodig bak gjøken som opptar et kjørefelt han ikke burde vært i. En liten tilleggsobservasjon  Jeg kjører både tregt og hurtig kjøretøy. Dvs. kassebil og rødlakkert italiensk motorsykkel. Andre trafikanter oppfører seg veldig forskjellig når de ser de ene eller andre kjøretøyet i speilene, uavhengig av hvor fort jeg har tenkt å kjøre. På motorvei går det omtrent like fort med begge, selv om den ene selvsagt har potensiale til å kjøre mye fortere.... +1 Jeg blinker med lysene en sjelden gang, men klarer som regel å være tålmodig. En sann historie fra virkeligheten der et lite blink med lysene fungerte godt. Det er søndag morgen og jeg kjører E6 på vei inn til Trondheim fra sør. Jeg ser ingen andre biler på veien før jeg tar igjen en bil i bakkene ned mot byen. Bilen ligger i venstre felt (4-felts veg) og jeg har ikke lov til å kjøre forbi på høyre side... Jeg velger å legge meg bak bilen og etter en liten stund blinker jeg (forsiktig) med lysene, hvorpå bilen foran legger seg kjapt over i høyre felt. Perfekt! Jeg kjører forbi og legger meg over i høyre felt. I bakspeilet ser jeg til min forundring av bilen jeg har kjørt forbi legger seg over i venstre felt igjen. :-)
|
|
|
[Re: SturlaS]
22/07/2020 08:37
|
Raskall
More than words
|
More than words
I bakspeilet ser jeg til min forundring av bilen jeg har kjørt forbi legger seg over i venstre felt igjen. :-) Brite med hjemlengsel, kanskje?
Redigert av Raskall; 22/07/2020 08:37.
|
|
|
26/07/2020 16:06
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Må innrømme at jeg noen ganger kjører litt sakte for og redusere EL forbruk . Har kjørt EL i snart 10 år (3 stk.),men bare vent til jeg får en med lengre rekkevidde . Syntes de med nyere EL bil holder bra kok.så dette problemet er snart over. 9 av 10 ganger er det vel en Toyota.
|
|
|
[Re: erik e]
27/07/2020 09:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Må innrømme at jeg noen ganger kjører litt sakte for og redusere EL forbruk . Har kjørt EL i snart 10 år (3 stk.),men bare vent til jeg får en med lengre rekkevidde . Syntes de med nyere EL bil holder bra kok.så dette problemet er snart over. 9 av 10 ganger er det vel en Toyota. Ja - det er helt unødvendig med en skikkelig bil. Bilen lader langt flere km rekkevidde per time enn jeg kjører kilometer per time, så med norske fartsgrenser kommer jeg fortere frem om jeg kjører fortere.
|
|
|
[Re: GeirK]
27/07/2020 11:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Da kan jo du se for deg det, så kan jeg se for meg at det finnes en kombinasjon som gjør det mulig. For eksempel Fredric Aasbø, i en liten, ilter bil med godt grep.
Det tviler jeg på. Den berømte svingen rundt LoewŽs Hotel i Monaco tar F1-førerne i rundt 40 km/t. Denne svingen har større radius enn noen av hårnålssvingene på Trollstigen (jeg sjekket akkurat i Google Maps). Du mener altså at en F1-bil er den bilen som tar en sving raskest, og dermed definerer hvilken hastighet det er mulig å ta en sving i?
|
|
|
[Re: ]
27/07/2020 12:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg ville blitt veldig overraske om en F1 bil er mer enn 10% tregere rundt den svingen enn hvilken som helst like lett eller tyngre billiknende farkost.
Farten er så lav at alskens motorkraft og aerodynamikk har lite å stille opp mot traust newtonsk fysikk i det tilfellet der. Det er vel mer enn motorkraft og aerodynamikk som avgjør hvor fort man kan ta en sving. Jeg kan ingenting om dette, men etter litt googling ser det ut til at akselavstand er en annen parameter som spiller en rolle. Og F1-biler har vel ganske lang akselavstand? Uansett, at en F1-bil i en gitt sving i Monaco kjører med en gitt hastighet skal være bevis for at det finnes svinger i Norge hvor det er umulig (for alle kombinasjoner av bil/fører) hvor det er umulig å holde fartsgrensen, synes jeg er et litt tynt "bevis". Eller er det en etablert sannhet at F1-biler er de bilene som kan kjøre enhver sving hurtigst mulig? For å si som GeirK: Jeg "ser for meg" at en Ford Focus RS eller en Porsche 911 S kunne tatt samme sving i høyere hastighet siden det er mindre biler med kortere akselavstand.
Redigert av Øyvind V; 27/07/2020 13:12.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
27/07/2020 13:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei. En F1 bil mister en del av svingegenskapene når hastigheten blir lav og markpresset forsvinner.
Iflg målinger på Google Earth er Monacosvingen 9,8 meter i radius (mål med Google Earth til senter av veibanen). Anton Fiva-svingen på Trollstigen har en radius på 8,3 meter målt i Norgeskart.no. For at en bil da skal klare svingen denne svingen i 80km/t, må den ha 4,7 ganger bedre veggrep enn en F1-bil har i 40mk/t. Hva slags bil er dette?
|
|
|
27/07/2020 13:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nei. En F1 bil mister en del av svingegenskapene når hastigheten blir lav og markpresset forsvinner.
Iflg målinger på Google Earth er Monacosvingen 9,8 meter i radius (mål med Google Earth til senter av veibanen). Anton Fiva-svingen på Trollstigen har en radius på 8,3 meter målt i Norgeskart.no. For at en bil da skal klare svingen denne svingen i 80km/t, må den ha 4,7 ganger bedre veggrep enn en F1-bil har i 40mk/t. Hva slags bil er dette? Ikke vet jeg, men så har jeg heller ikke påstått at det faktisk finnes en slik bil. Jeg har heller ikke påstått at det er mulig å holde fartsgrensen gjennom alle svinger på norske veier. Jeg har lurt på hvordan du visste at det var umulig å holde fartsgrensen gjennom en del svinger på norske veier, som var en påstand du kom med for litt siden. Du begynner å sannsynliggjøre at det er hold i påstanden, og det er jo fint. Hadde du kommet med dette med en gang, kunne vi jo spart oss for omveien med å be meg dra ut og prøvekjøre noen svinger selv. Dette er ikke noe krangle-innlegg, jeg har spurt fordi jeg var nysgjerrig.
|
|
|
27/07/2020 13:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du begynner å sannsynliggjøre at det er hold i påstanden, og det er jo fint. Hadde du kommet med dette med en gang, kunne vi jo spart oss for omveien med å be meg dra ut og prøvekjøre noen svinger selv. Dette er ikke noe krangle-innlegg, jeg har spurt fordi jeg var nysgjerrig.
Og det er helt greit. Dessverre kan man ikke bevise et nagativt utsagn, så jeg skulle formulert meg litt annerledes. Kjørte forresten opp fra Tillerbrua mot Tiller nettopp og det gikk fint å holde alle svingene i 60, som er fartsgrensen ;.)
|
|
|
27/07/2020 14:35
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Da må du stryke den strekningen fra lista over eksempler med svinger det ikke er mulig å holde fartsgrensen i  Tenkte forresten på denne diskusjonen på tur og retur over Sognefjellet i forrige uke. Det er noen svinger der hvor det antakelig er vanskelig å holde fartsgrensen.
|
|
|
27/07/2020 15:26
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Da må du stryke den strekningen fra lista over eksempler med svinger det ikke er mulig å holde fartsgrensen i  Tenkte forresten på denne diskusjonen på tur og retur over Sognefjellet i forrige uke. Det er noen svinger der hvor det antakelig er vanskelig å holde fartsgrensen. ... og samtidig ha igjen "friksjonskapasitet"(finnes det et bedre ord?) i dekkene til å kunne (nød-)bremse og samtidig holde sporet/linjen man har valgt hvis en situasjon skulle oppstå.
Ut på tur!
|
|
|
27/07/2020 17:11
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
27/07/2020 17:58
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Og så startet vås pratet. Dette hører hjemme på Volvo Forum fra Flisa.
|
|
|
27/07/2020 18:38
|
Dan
More than words
|
More than words
Da må du stryke den strekningen fra lista over eksempler med svinger det ikke er mulig å holde fartsgrensen i  Tenkte forresten på denne diskusjonen på tur og retur over Sognefjellet i forrige uke. Det er noen svinger der hvor det antakelig er vanskelig å holde fartsgrensen. Sognefjellet? Der er det jo ikke svingene som er problemet men rettstrekket. Det er så innmari guffent når man letter. 
|
|
|
[Re: Dan]
28/07/2020 06:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Da må du stryke den strekningen fra lista over eksempler med svinger det ikke er mulig å holde fartsgrensen i  Tenkte forresten på denne diskusjonen på tur og retur over Sognefjellet i forrige uke. Det er noen svinger der hvor det antakelig er vanskelig å holde fartsgrensen. Sognefjellet? Der er det jo ikke svingene som er problemet men rettstrekket. Det er så innmari guffent når man letter.  Kjørte en tur over der med en kompis for noen år siden. Vi syntes det var så gøy med et par av de kulene på rettstrekket at vi snudde og kjørte dem om og om igjen. Jo fortere jo bedre 
|
|
|
|
|