Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Dan] #2618535 18/07/2020 21:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Saken er at det skjer ikke. Det er helt fullstendig usannsynlig at noen skulle ligge en time i venstrefeltet uten at de gjør det helt bevisst og i protest og da hjelper ikke blinking.

Ja - det er helt usannsynlig i virkeligheten fordi før eller siden blinker noen. Men nå diskuterer vi ønskescenariet ditt - at ingen blinker. Dette er et tenkt scenario.. Hva er det da som får personen til å legge seg i høyre fil etterhvert, hvis vedkommende ikke har til hensikt å kjøre av motorveien? Jeg har lagt meg bak folk uten å blinke noen ganger for å se hva som skjer og det er helt utrolig hvor lenge noen bare ligger der og soser - antakelig i sine egne tanker.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Gubbe] #2618536 18/07/2020 21:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gubbe

Du forstår hva jeg skriver, men allikevel ikke? Du er en merkelig figur.

Wow. Der klinte du til med en stråmann og en personkarakteristikk omtrent samtidig. Er det så krevende med saklig diskusjon, altså?

Jeg skjønner hva du skriver, men ikke hva du tenker. Er det dine gjentatte, men mislykkede forsøk på å lese mine tanker som får deg til å tro at jeg kan lese dine? Dette går til din opplysning like spektakulært dårlig begge veier. Forskjellen er at jeg ikke publiserer mine forsøk i all offentlighet slik du gjør.

La meg stille spørsmålet slik at det blir enklere for deg å avgi et forståelig svar:

Når du tar igjen en person som kjører under fartsgrensen i forbikjøringsfeltet på en firefelts vei, kjører du da forbi vedkommende?
a) Ja, kjører forbi i høyre felt
b) Nei, legger meg bak i venstre felt og venter til personen skifter til høyre felt
c) Nei, legger meg bak i høyre felt og venter til personen skifter til høyre felt
d) Ja, men først når jeg har blinket med lysene slik at personen skifter over til høyre felt

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618542 19/07/2020 01:22
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: GeirK
Sitat: Gubbe

Du forstår hva jeg skriver, men allikevel ikke? Du er en merkelig figur.

Wow. Der klinte du til med en stråmann og en personkarakteristikk omtrent samtidig. Er det så krevende med saklig diskusjon, altså?

Jeg skjønner hva du skriver, men ikke hva du tenker. Er det dine gjentatte, men mislykkede forsøk på å lese mine tanker som får deg til å tro at jeg kan lese dine? Dette går til din opplysning like spektakulært dårlig begge veier. Forskjellen er at jeg ikke publiserer mine forsøk i all offentlighet slik du gjør.

La meg stille spørsmålet slik at det blir enklere for deg å avgi et forståelig svar:

Når du tar igjen en person som kjører under fartsgrensen i forbikjøringsfeltet på en firefelts vei, kjører du da forbi vedkommende?
a) Ja, kjører forbi i høyre felt
b) Nei, legger meg bak i venstre felt og venter til personen skifter til høyre felt
c) Nei, legger meg bak i høyre felt og venter til personen skifter til høyre felt
d) Ja, men først når jeg har blinket med lysene slik at personen skifter over til høyre felt

Hoho! Aner jeg et tillegg til definisjonen på narsissisme?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: eGo] #2618554 19/07/2020 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eGo

Dette Gubbe driver med, å hevde at han har svart på spørsmålet når han ikke har gjort det, faller godt innenfor hvis grunnen er at han skjønner at argumentrekka hans rakner dersom han avgir svar.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618564 19/07/2020 08:24
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg tar det med ro når jeg kjører bil og koser meg.

Det var ment som en konstruktivt forslag og som et alternativ til blinkinga di ICON_SMILE

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Stupfull] #2618565 19/07/2020 08:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stupfull
Det var ment som en konstruktivt forslag og som et alternativ til blinkinga di ICON_SMILE

Er det faktisk den tilnærmingen du ville foretrukket fra andre dersom du skulle sitte i egne tanker og glemme at du tar opp venstrefila - at personen følger etter deg når du kjører av motorveien for å snakke til deg, fremfor å gi deg en påminnelse i form av et blink der og da?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2618566 19/07/2020 09:01
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hadde ikke hatt noe imot det så lenge ting blir gjort på en god måte.

Blinker noen på jeg kan det jo være alt mulig

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2618567 19/07/2020 09:03
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Når du først er her igjen, hvorfor svarer du ikke på det siste innlegget til Øyvind?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Stupfull] #2618568 19/07/2020 09:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hadde ikke hatt noe imot det så lenge ting blir gjort på en god måte.

Blinker noen på jeg kan det jo være alt mulig

Ja, men jeg ville automatisk tenkt at det faktum at jeg egenhendig blokkerer en an Norges hovedferdselsårer, er den mest sannsynlige forklaringen.

Så forskjellige vi er. Jeg ville også følt sterkt ubehag ved at jeg blokkerte en hovedferdselsåre i lengre tid fordi all var for hensynsløse til å fortelle meg det.

Men det er nå meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618569 19/07/2020 09:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eGo

Dette Gubbe driver med, å hevde at han har svart på spørsmålet når han ikke har gjort det, faller godt innenfor hvis grunnen er at han skjønner at argumentrekka hans rakner dersom han avgir svar.

I samme kategori har vi det å avkreve noen bevis for universitetsgrad før de vil fortsette diskusjonen. Den går lett inn på topp ti av bisarre opplevelser her inne gjennom 17 år deltakelse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2618570 19/07/2020 09:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V

Da kan jo du se for deg det, så kan jeg se for meg at det finnes en kombinasjon som gjør det mulig. For eksempel Fredric Aasbø, i en liten, ilter bil med godt grep.

Det tviler jeg på. Den berømte svingen rundt LoewŽs Hotel i Monaco tar F1-førerne i rundt 40 km/t. Denne svingen har større radius enn noen av hårnålssvingene på Trollstigen (jeg sjekket akkurat i Google Maps).

Sitat: Øyvind V

Jeg har ikke noe problem med å se for meg at Trollstigen er krevende (kanskje umulig) å kjøre i 80 km/t. Jeg lurte bare på hvordan du kunne vite at enkelte svinger faktisk er umulig å kjøre i fartsgrensa. Jeg har lest mange diskusjoner her inne hvor du deltar, og du er ganske snar med å kreve dokumentasjon for påstander som andre kommer med. Her kom du med en påstand, jeg spurte hvordan du visste det, og du ber meg om å ta en kjøretur på en gitt veistrekning og rapportere tilbake om jeg syntes det var "piece of cake". Hva slags relevans har det? Og hvorfor må jeg ut med bilen for å undersøke en påstand som du har kommet med?

"Umulig" i denne konteksten betyr umulig for de fleste av dem som kjører. Det var dårlig spesifisert av meg. Helt greit.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Stupfull] #2618571 19/07/2020 09:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når du først er her igjen, hvorfor svarer du ikke på det siste innlegget til Øyvind?

Fordi det druknet i den massive responsen fra andre og ble oversett. Har svart nå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618572 19/07/2020 09:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Nettopp! Svært undervurdert hvor deilig det er å bare følge trafikken, slappe av og komme frem et par minutter senere.

Ja. Hvis man bare har sine egne behov i tankene, går det selvsagt an å se det slik.

Nå dat jeg helt av.
Så vidt jeg vet definerer verken veitrafikkloven eller trafikkreglene formålet med veiene i Norge, annet enn at de er åpne for allminnelig ferdsel.
TØI har forsket på dette og ca. hver fjerde reise er en arbeids/tjenestereise resten er handel, besøk, fritids og andre reiser med egne behov i tankene.
Jeg skriver ca. for husker ikke hvordan fordelingenr etter type transportmiddelet er men jeg tror ikke noen tviler på at med bilen som vikitigeste fremkostmiddel vi trygt kan si at de fleste som befinner seg på veiene i Norge er der med egne behov i tankene.

Der hvor jeg detter helt av er dog at det virker som om du synes at man også i høyre felt skal ligge på fartsgrensen og da blir jo hele denne diskusjonen enda merkeligere enn den alt er. Blinker du også på folk som ligger i høyrefila når de ikke holderfartgrensen?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2618574 19/07/2020 09:26
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ja, ja. Blinking og blinking. Et lite blink med lysene har da aldri skadet noen?
En påminnelse hvis jeg har glemt å legge meg inn til høyre er jo helt greit.
Det jeg ikke liker, er hvis jeg ligger i venstre fil og kjører la oss si 90 i 80- sonen for å sige forbi køen i høyre fil som kjører under 80.
Så kommer det en luring i bakspeilet som blinker heftig for å jage meg inn i høyre fil, for at han skal kjøre i 110. Altså at venstre fil skal ryddes for at han skal bruke den som en privat recingbane og kjøre langt over fartsgrensen.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618576 19/07/2020 09:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous13

Mener du fortsatt at dette er noe som er nødvendig og hensynsfullt?

Ja - i det store bildet..

<klippetiklipp>

Men dersom personen med vilje blokkerer fordi han mener at det er hans rett, sier jeg fra på en mer tydelig måte. Dette har jeg kanskje opplevd to ganger i løpet av 35 år med bilkjøring. Men de færreste er ikke der. De fleste ser ut til å gjøre dette i ren forglemmelse - og det har jeg forsåelse for, men det er likevel greit å si fra med et diskret blink.

Og det vi diskuterer er om lovverket gir hjemmel til slik type bruk av lyshorn eller ikke.

Og det er noe helrt annet enn dette

Jeg ber også folk plukke opp etter seg når de kaster søppel på gata. Jeg har tilogmed kastet søppel tilbake inn i en bil etter at noen slapp et isbeger og en plastskje diskret ned på asfalten på en parkeringsplass nær meg.

Veldig få som slipper søppel på gata uten åvære klar over dette, og så vidt jeg vet er det ingen lov som er i nærheten av å forby slik type bruk av mundhorn (§100 GL?). Altså å si fra til noen at de skal plukke opp søpla si.

Jeg vil ha et samfunn der vi sier tydelig fra til de som med fullt overlegg tar seg til rette på andres bekostning at "dette må du slutte med". Jeg synes faktisk at det er et samfunnsanvar som hviler på oss alle å ta disse kampene. Drittsekkoppførsel slutter først når konsekvensene av å være drittsekk oppleves så ubehagelige at det ikke blir et valg.

I det første er de fleste nok enige, i det andre osgå hvor det gjelder forsøplere, men det virker som om de fleste, der hvor det gjelder noe som er bedre definert i lover og regler (trafikken) heller lar andre (politiet) stå for 'opplæringen. Og da snakker vi ikke en gang om det "De fleste ser ut til å gjøre dette i ren forglemmelse."

Hvorfor er åpenbart og poengert mange ganger av Dan.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tex] #2618577 19/07/2020 09:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tex

Det jeg ikke liker, er hvis jeg ligger i venstre fil og kjører la oss si 90 i 80- sonen for å sige forbi køen i høyre fil som kjører under 80.
Så kommer det en luring i bakspeilet som blinker heftig for å jage meg inn i høyre fil, for at han skal kjøre i 110. Altså at venstre fil skal ryddes for at han skal bruke den som en privat recingbane og kjøre langt over fartsgrensen.

Bingo!

Det er jo akkurat det Dan snakker om.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tange] #2618578 19/07/2020 09:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Bingo!

Det er jo akkurat det dan snakker om.

Upresist. Han mener at det å hinte om at en person ligger i feil kjørebane legitimerer aggressiv blinking fra dem som ønsker å kjøre over fartsgrensen.

Jeg mener heller ikke at det er innafor.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tange] #2618579 19/07/2020 09:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
men jeg tror ikke noen tviler på at med bilen som vikitigeste fremkostmiddel vi trygt kan si at de fleste som befinner seg på veiene i Norge er der med egne behov i tankene.

Ja. Det er heller ingen motsetning til hva jeg skriver. Jeg omtaler ikke grunnen for å befinne seg på veien.

hvor jeg detter helt av er dog at det virker som om du synes at man også i høyre felt skal ligge på fartsgrensen og da blir jo hele denne diskusjonen enda merkeligere enn den alt er. Blinker du også på folk som ligger i høyrefila når de ikke holderfartgrensen?

Nei og jeg føler ikke noe ansvar for at det for deg virker som jeg synes det - all den stund jeg absolutt ikke synes det og heller ikke har gitt uttrykk for det.

Fartsgrensen er en øvre grense - ikke nedre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tange] #2618580 19/07/2020 09:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og det vi diskuterer er om lovverket gir hjemmel til slik type bruk av lyshorn eller ikke.

Antakelig ikke siden hva vi mener om det er underordnet hva trafikkjuristene mener. Det vi diskuterer er om det er en akseptabel måte å løse problemet på - lovverket satt til side.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618581 19/07/2020 10:16
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Fordi det druknet i den massive responsen fra andre og ble oversett. Har svart nå.

Takk

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618582 19/07/2020 10:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

hvor jeg detter helt av er dog at det virker som om du synes at man også i høyre felt skal ligge på fartsgrensen og da blir jo hele denne diskusjonen enda merkeligere enn den alt er. Blinker du også på folk som ligger i høyrefila når de ikke holderfartgrensen?

Nei og jeg føler ikke noe ansvar for at det for deg virker som jeg synes det - all den stund jeg absolutt ikke synes det og heller ikke har gitt uttrykk for det.

Fartsgrensen er en øvre grense - ikke nedre.

OK.

Tredje gang: Hvordan løser du selv denne situasjonen? Anta at du kjører hjem til Fredrikstad og etter avkjøringen til Holmlia treffer på en som ligger 10km/t under fatsgrensa? Legger du deg litt bak til høyre og lar trafikken demmes opp bak dere, eller gjør du vedkommende oppmerksom på at nå blokkerer du hele motorveien for alle som tar deg igjen?

Det vanlige er at jeg bare legger meg i høyrefila og slapper av litt. Med pilot assist'en (eller hva den heter) på, er det veldig behagelig å bare ligge bak trailerene uten å styre. Det er ikke stadige fartsendringer og filskifter å styre med, så det går med utrolig mye mindre mental energi på kjøreturen. Ja, jeg kommer noen minutter lenger frem i lydboka, men føler jeg har brukt veldig mye mental- og fysisk energi på turen.

Det vanlige er at jeg bare legger meg i høyrefila og slapper av litt. Med pilot assist'en (eller hva den heter) på, er det veldig behagelig å bare ligge bak trailerene uten å styre. Det er ikke stadige fartsendringer og filskifter å styre med, så det går med utrolig mye mindre mental energi på kjøreturen. Ja, jeg kommer noen minutter lenger frem i lydboka, men føler jeg har brukt veldig mye mental- og fysisk energi på turen.

Tommel opp! I tillegg må man huske på at ved å være av dem som blinker på folk som kjører «for sakte» så underbygger man denne adferden i kjørekulturen og så etablerer det seg en normal som sier at det er helt greit å blinke på en som ligger i 85 km/h i 80-sonen når man selv har lyst å kjøre i 90.

Nettopp! Svært undervurdert hvor deilig det er å bare følge trafikken, slappe av og komme frem et par minutter senere.

Ja. Hvis man bare har sine egne behov i tankene, går det selvsagt an å se det slik.

Tredje gang: Hvordan løser du selv denne situasjonen? Anta at du kjører hjem til Fredrikstad og etter avkjøringen til Holmlia treffer på en som ligger 10km/t under fatsgrensa? Legger du deg litt bak til høyre og lar trafikken demmes opp bak dere, eller gjør du vedkommende oppmerksom på at nå blokkerer du hele motorveien for alle som tar deg igjen?

Det vanlige er at jeg bare legger meg i høyrefila og slapper av litt.

Uten tanke på alle som samles opp bak deg og kanskje har et legitimt behov for å kjøre så fort som det er lov?

Det vanlige er at jeg bare legger meg i høyrefila og slapper av litt.

Uten tanke på alle som samles opp bak deg og kanskje har et legitimt behov for å kjøre så fort som det er lov?

Leste du feil nå eller mener du på fullt alvor at man ikke skal ha lov til å kjøre litt under fartsgrensen i *høyre* felt?

Det virker for meg tydelig at du mener at folk også bør kjøre på fartsgrensen i høyre felt.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tex] #2618584 19/07/2020 10:48
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Tex

Veldig enig.
Da blir jeg provosert og det fører til at jeg heller slakker litt ned slik at jeg bare siger forbi.
Når det er sagt så tror jeg nok at i minst 99% av mine kjøreturer så bryter jeg loven. Oftest i form av å ligge litt over fartsgrensa. Så må si at et lite blink som et hint er langt innenfor normalen selv om jeg aldri gjør det selv. Da i konteksten diskutert over her selvfølgelig.

Ble heftig blinket på i venstrefila opp Oksta'n en gang for mange år siden. Da lå jeg som nr 4-5 i litt over fartsgrensa og en X5 bak hadde tydeligvis bestemt seg for at alle skulle flytte seg for han. Jeg la meg over til høyre, slapp han forbi og la meg inn bak han igjen. Det gikk ikke noe fortere så jeg blinka på han slik han blinka på meg. Tror han tok hintet :-) Verste at han svingte av på Heimdal bare noen hundre meter lengre fram.

Jepp
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2618590 19/07/2020 12:15
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Har vært med på det samme selv. En bil banka snuten opp i ræva vår og blinka, vi la oss ut og bak han igjen. Jeep rubicon med like mye lys som et diskotek. Hevet og hele hopprennet, så lysbjelken på panseret og tusenmeterne ved speilene i perfekt høyde mot speil i bilen i front. Rubicon hadde såklart sånn jålete flipbrytere for fjernlys og strobing. Aldri sett en bil flytte seg så fort.

https://offex.pl/images/detailed/17/Untitled-1_2.jpg

Redigert av Stupfull; 19/07/2020 12:16.
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tange] #2618605 19/07/2020 13:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du misforstår fordi du overser konteksten. Scenariet jeg spesifikt diskuterer her er at anonymous13 ligger i høyre fil i samme hastighet som en i venstre fil. Han ligger under fartsgrensen fordi han er tvunget til det av bilisten til venstre. Selv om det ikke er anonymous13 som gjør noe galt, har bilene bak ingen mulighet til å passere og situasjonen vil føre til at de samler opp mange biler bak seg.

Klarere nå?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tulling] #2618606 19/07/2020 13:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Den er fin!

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618609 19/07/2020 13:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Du misforstår fordi du overser konteksten. Scenariet jeg spesifikt diskuterer her er at anonymous13 ligger i høyre fil i samme hastighet som en i venstre fil. Han ligger under fartsgrensen fordi han er tvunget til det av bilisten til venstre. Selv om det ikke er anonymous13 som gjør noe galt, har bilene bak ingen mulighet til å passere og situasjonen vil føre til at de samler opp mange biler bak seg.

Klarere nå?

Nei,
anonymous13 ligger bak en i ventre fil som kjører under fartsgrensen (kommer fra høyrefil) og legger seg tilbake i høyrefil hvor han velger å bli liggende i samme ,under fartsgrensen, hastighet uten tanke på alle som samles opp bak deg og kanskje har et legitimt behov for å kjøre så fort som det er lov(?)
(At han tydelig skriver at han gjerne blir liggende bak en lastebil, og at vi andre helt tydelig kommenterer det, uansett fra hva du mener vi burde ha kommentert lar vi ligge. Selv om det er konteksten som jeg utførlig har sitert og som du elegant klippet bort da du kommneterte min nettopp-utsagn..) Det er vel ikke hans ansvar å gjøre fri bane for de som mener de har et legetimt behov for å kjøre så fort som det er lov ved å bli liggende i venstrefilen for å blinke helt til sosen flytter på seg?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tange] #2618616 19/07/2020 14:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Han har ikke alltid valget å legge seg bak en lastebil i dette tilfellet, så det kan vi ser bort fra. Det er ikke alltid en lastebil å legge seg bak som tilfeldigvis holder samme hastighet som han som blokkerer venstre fil.

Jeg ser på det som et samfunnsansvar å løse opp i en situasjon som tvinger de som kjører langs en hovedferdselsåre til å kjøre under fartsgrensen, ja. Hvis man bare legger seg til høyre fremfor å be han i venstrefila flytte seg, vil trafikken bak demmes opp. Hvis man får lovbryteren til å flytte seg, vil trafikken kunne flyte fritt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2618631 19/07/2020 18:22
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg ser på det som et samfunnsansvar å løse opp i en situasjon som tvinger de som kjører langs en hovedferdselsåre til å kjøre under fartsgrensen, ja. Hvis man bare legger seg til høyre fremfor å be han i venstrefila flytte seg, vil trafikken bak demmes opp. Hvis man får lovbryteren til å flytte seg, vil trafikken kunne flyte fritt.

At du kan ta deg rollen som politi er ikke det samme som at vi andre har en plikt til å gjøre det. Å prøve å jobbe videre på det sporet, å prøve å få det til at det er vi andre som gjør noe galt fordi vi velger å stresse ned og legge oss inn til høyre, mens du mener at vi "hensynsløse" skal stresse "lovbryteren" til å flytte seg blir bare for dumt. (Sitattegnene er brukt for å utheve din egen ordbruk i denne saken, som ikke akkurat hjelper deg med å bli overbevisende.)

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2618643 19/07/2020 20:37
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å få enkelte her litt opp i blodtrykk:

Jeg kjører i venstre fil på 4 felts i 90 sonen, og holder 95. Jeg siger sakte forbi en lang rekke biler i høyre felt.
Noen er kanskje et stykke unna, men jeg tar de sakte igjen.

Da folkens, da føler jeg ingen plikt, ansvar eller lyst til å kjøre fortere for å hjelpe en kukk i Audi å bryte fartsgrensen ytterligere.
Ser jeg ikke blålys, siger jeg lykkelig videre til jeg en gang kan legge meg til høyre uten biler som hindrer cruisekontrollen holde 95 :-)

Vi sees på E6 i sommer. Jeg er han i hvit el-bil uten behov for å spare 3 minutter i en 4 uker lang sommerferie.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Dan] #2618650 19/07/2020 21:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg mener at dette er like lite å leke politi som det er å tute på en som ikke har fått med seg at det er grønt lys.

Og jeg mener at hensynet til dem som hindres går foran hensynet til den som er til hindrer. Den avveiningen må vi alle ta dersom bilen blir liggende i høydefeltet.

Men jeg lever fint med at vi er uenige om det.

En gang lå jeg etter to polske trailere på en svingete vei i Telemark I fellesferien. Det gikk sakte, køen vokste og de kjørte ikke til side selv da de passerte en rasteplass. Da vi endelig kom til en rett strekning, kjørte jeg fordi, og bremset ned til 20 km/t slik at et sted mellom 15-20 biler endelig kunne komme seg forbi. Fikk et par tut til takk pluss en tommel opp gjennom ei takluke. Jeg så ikke på det som å leke politi, men løse en vanskelig situasjon med minst mulig total irritasjon. Jeg forventer dog ikke at andre gjør det samme i den situasjonen.

Men en ting lurer jeg på. Dersom du i rent vanvare er til hinder for dine medtrafikkanter, ønsker du ikke å bli gjort oppmerksom på det? Det gjør iallfall jeg.

- Robert Green Ingersoll
Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Moderator  support