|
|
Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?
|
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?
[Re: GeirK]
17/07/2020 04:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
Min første reaksjon ville vært. «Oisann. Beklager. Her skal jeg jo ikke ligge. La meg pelle meg over i høyrefila der jeg hører hjemme. Jeg vil jo ikke være en «propp» på E6. Det er noen nyanser her: 1. Ligger man til venstre i fartsgrensa (eller høyere) for å komme forbi saktegående trafikk, så er blinking bakfra en "dick move". Da er min reaksjon at jeg blir trassig. Jeg legger meg over til høyre når jeg kan, men jeg sørger for å gjøre det med litt ekstra god og trygg avstand til de jeg nettopp har kjørt forbi. Min sjåførlærer sa til meg: "Aldri over fartsgrensa, selv ikke ved forbikjøring". 2. Ligger man til venstre under fartsgrensa uten å egentlig kjøre forbi noen, så er man faktisk en farlig trafikant og en liten dytt i ryggen er helt på sin plass. En liten selvopplevd historie fra et par uker tilbake: Jeg lå med cruise-kontrollen på 115 km/t i høyre felt. I venstre felt ligger en varebil akkurat i min blindsone i samme fart som meg. Så ser jeg en tesla komme i høy hastighet bakfra i venstrefila med febrilsk blinking med fjernlysene. Varebilen, som nok også hadde sett Teslaen kom opp på siden av meg siden han hadde innersving. Så velger varebilen brått å vrenge over til høyre. Heldigvis var det ingen bak meg, så jeg fikk bråbremset og svinget ut på veiskuldra og unngikk dermed å bli påkjørt. Dessverre var jeg dette en så adrenalin-fylt hendelse at jeg ikke fikk sett regnr på varebilen. Men jeg fikk i det minste testet reaksjonsevnen min.
Redigert av Raskall; 17/07/2020 04:36.
|
|
|
[Re: eGo]
17/07/2020 06:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da tenker jeg som jeg alltid tenker at her er jeg i en situasjon man ikke kan komme ut av uten å bryte loven, så da velger jeg å gi gass til jeg finner en luke. Det er den løsningen som er minst til ulempe for andre etter mitt skjønn. Så det er opp til hver enkelt om man kan bryte loven? Nei. Les hva jeg skriver. Her har jeg valget med å bryte loven ved å bli liggende i venstre fil eller bryte loven ved å kjøre for fort. Valget er ikke å bryte loven eller ikke, men hvilken av to lover man skal bryte når man MÅ velge én.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Raskall]
17/07/2020 06:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så velger varebilen brått å vrenge over til høyre. Heldigvis var det ingen bak meg, så jeg fikk bråbremset og svinget ut på veiskuldra og unngikk dermed å bli påkjørt.
Dette høres utrivelig ut, ja - men det kan ofte unngås. Det er derfor jeg skrev "ligge litt bak til høyre" som et alternativ. Jeg unngår ALLTID å ligge i blindsonen til folk når jeg kan unngå det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/07/2020 08:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Da tenker jeg som jeg alltid tenker at her er jeg i en situasjon man ikke kan komme ut av uten å bryte loven, så da velger jeg å gi gass til jeg finner en luke. Det er den løsningen som er minst til ulempe for andre etter mitt skjønn. Her datt jeg av, du ligger å sose i venstrefil i samme fart som folkene i høyrefila og for å komme ut av knippa (lysorgel bakfra) må du gi strøm og bryte loven. Da må nødvendigvis både du og de andre alt ligge på fartsgrensen og da skjønner jeg ikke hvordan du har havnet der. Prøvd å kjøre forbi folk som holder fartsgrensen ved å legge deg ut til venstre og holde fartsgrensen selv? Ligget å sose i venstrefila på fartsgrensen og så kom folkene bakfra (over fartsgrensen) for å stoppe opp ved siden av deg fordi det ikke er lov å kjøre forbi på høyre side? Prøvd å kjøre forbi folk som ligger under fartsgrensen som så velger å øke fart når du ligger på venstre side helt til alle kjører på fartsgrensen og du velger å sovne sose videre? Alternativer?
|
|
|
[Re: Tange]
17/07/2020 12:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Appappapp. Ikke la System 1 ta styringen her.
Jeg kan havne i denne situasjonen av flere årsaker:
1. To enkeltfil-veier går sammen til én og jeg kjører på den venstre veien 2. Jeg begynner å kjøre forbi en kø som øker farten mens jeg ennå har langt igjen 3. Jeg legger meg i venstre fil for å slippe inn en strøm av biler som skal inn på motorveien.
|
|
|
17/07/2020 12:54
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Gubbe]
17/07/2020 15:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
17/07/2020 15:23
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
17/07/2020 16:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
1. To enkeltfil-veier går sammen til én og jeg kjører på den venstre veien 2. Jeg begynner å kjøre forbi en kø som øker farten mens jeg ennå har langt igjen 3. Jeg legger meg i venstre fil for å slippe inn en strøm av biler som skal inn på motorveien. Appappapp, jeg spør jo om alternativer, la du merke til det? Poenget er at du havner i knippa og alt ligger på fartsgrensen. Da er 1 en reell mulighet. Alt. 2 har jeg alt dekket, tror jeg. Alt 3 blir neten lik 2.
|
|
|
17/07/2020 16:21
|
eGo
Veteran
|
Veteran
1. To enkeltfil-veier går sammen til én og jeg kjører på den venstre veien 2. Jeg begynner å kjøre forbi en kø som øker farten mens jeg ennå har langt igjen 3. Jeg legger meg i venstre fil for å slippe inn en strøm av biler som skal inn på motorveien. Og eneste muligheten til å komme ut av disse situasjonene er å bryte loven? Du kan feks ikke bremse ned og flette inn i høyre kjørefelt?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: Oystein L]
17/07/2020 17:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Når enslige propper i venstrefila ikke klarer å følge den endeløse trailertrafikken på E6 gjennom Østfold, og likevel forysetter å holde seg i venstre, tar jeg en GeirK og hinter med lysa... Og da svinger jeg ut rett bak deg. 
|
|
|
[Re: Dan]
18/07/2020 04:36
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når enslige propper i venstrefila ikke klarer å følge den endeløse trailertrafikken på E6 gjennom Østfold, og likevel forysetter å holde seg i venstre, tar jeg en GeirK og hinter med lysa... Og da svinger jeg ut rett bak deg.  ....og kjører forbi i høyre som så mange andre?
|
|
|
18/07/2020 05:26
|
Dan
More than words
|
More than words
Når enslige propper i venstrefila ikke klarer å følge den endeløse trailertrafikken på E6 gjennom Østfold, og likevel forysetter å holde seg i venstre, tar jeg en GeirK og hinter med lysa... Og da svinger jeg ut rett bak deg.  ....og kjører forbi i høyre som så mange andre? Nei, jeg mente at jeg henger meg på deg når du har ryddet plass. 
|
|
|
18/07/2020 06:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg ville ha lagt meg i høyre felt og ventet til en hissigere sjåfør enn meg blinker på sneglen i venstrefeltet. Hvis blinkingen er fremgangsrik og sneglen flytter seg til høyre felt så kjører jeg forbi. Da slipper jeg å bruke irritasjon og oppmerksomhet på sneglen og kommer meg frem bare noen sekunder senere enn hvis jeg selv hadde blinket.  Men dette er jo bare å overlate til noen andre å rydde opp i situasjonen fremfor å ta ansvar på vegne av alle bak deg og gjøre det selv.
|
|
|
18/07/2020 06:39
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men moderne veier har jo svingkurver justert for fartsgrense og tenkt fart. Hvis dere har så aggressive biler at dere må dra på tenker jeg at ferdighetene bør være såpass at man holder farta også igjenom svingene. Det er jo grep i massevis.
Jeg skrev "skikkelig svingete vei". De veiene jeg synes er morsomme å kjøre, har mange svinger der det enten er utrygt eller umulig å ligge på fartsgrensen. Av ren nysgjerrighet og siden vi bor i samme landsdel: Hvor finner du disse veiene som har mange svinger hvor det er umulig å ligge på fartsgrensen? Jeg har kjørt mye bil rundt i Trøndelag, og med til dels kjipe leiebiler har noe av moroa vært nettopp å holde fartsgrensa gjennom skarpe svinger for å få litt følelse av fart.
|
|
|
18/07/2020 06:43
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville ha lagt meg i høyre felt og ventet til en hissigere sjåfør enn meg blinker på sneglen i venstrefeltet. Hvis blinkingen er fremgangsrik og sneglen flytter seg til høyre felt så kjører jeg forbi. Da slipper jeg å bruke irritasjon og oppmerksomhet på sneglen og kommer meg frem bare noen sekunder senere enn hvis jeg selv hadde blinket.  Men dette er jo bare å overlate til noen andre å rydde opp i situasjonen fremfor å ta ansvar på vegne av alle bak deg og gjøre det selv. Det er helt riktig.
|
|
|
[Re: eGo]
18/07/2020 07:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
1. To enkeltfil-veier går sammen til én og jeg kjører på den venstre veien 2. Jeg begynner å kjøre forbi en kø som øker farten mens jeg ennå har langt igjen 3. Jeg legger meg i venstre fil for å slippe inn en strøm av biler som skal inn på motorveien. Og eneste muligheten til å komme ut av disse situasjonene er å bryte loven? Du kan feks ikke bremse ned og flette inn i høyre kjørefelt? Hvis trafikken går tett nok får jeg ikke flettet inn på en trygg måte fordi jeg da bryter lover om avstand til forankjørende. Det er etter mitt skjønn den farligste loven å bryte av de tre jeg har valget mellom.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/07/2020 08:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men moderne veier har jo svingkurver justert for fartsgrense og tenkt fart. Hvis dere har så aggressive biler at dere må dra på tenker jeg at ferdighetene bør være såpass at man holder farta også igjenom svingene. Det er jo grep i massevis.
Jeg skrev "skikkelig svingete vei". De veiene jeg synes er morsomme å kjøre, har mange svinger der det enten er utrygt eller umulig å ligge på fartsgrensen. Av ren nysgjerrighet og siden vi bor i samme landsdel: Hvor finner du disse veiene som har mange svinger hvor det er umulig å ligge på fartsgrensen? Jeg har kjørt mye bil rundt i Trøndelag, og med til dels kjipe leiebiler har noe av moroa vært nettopp å holde fartsgrensa gjennom skarpe svinger for å få litt følelse av fart. Umulig eller utrygt skrev jeg. Det er mange Fv885 gjennom Amunddalen i Trondheim kommune. Går med den bilen jeg har nå, men ikke med den forrige. Noen svinger på Fv715 fra Trolla til Flakk Fv901 Tillerbruvegen Fv708 Hølondvegen Ute ved kysten er det en hel haug - FV301 langs Ytre Snillfjord feks. Fv193 fra Verrabotn til Meltingvatnet
|
|
|
18/07/2020 08:31
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis vi tar for oss de svingene hvor det er umulig å holde fartsgrensen, gjelder den samme lista? Og: Gjelder "umulig" for alt og alle, eller er det slik at du opplever det som umulig?
Nå skal jeg ikke spekulere i dine kjøreferdigheter, men jeg gjetter på at Petter Solberg og GeirK har litt ulik oppfatning av hva som er mulig og ikke når det gjelder å kjøre svinger med bil.
|
|
|
[Re: Harald_D]
18/07/2020 08:43
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ja GeirK. Nå synes jeg du bør begrunne dine påstander med litt vitenskap her. Blir veldig upresist å bare slenge rundt med slike meninger i hva som er en viktig diskusjon.
|
|
|
18/07/2020 08:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis vi tar for oss de svingene hvor det er umulig å holde fartsgrensen, gjelder den samme lista? Og: Gjelder "umulig" for alt og alle, eller er det slik at du opplever det som umulig?
Nå skal jeg ikke spekulere i dine kjøreferdigheter, men jeg gjetter på at Petter Solberg og GeirK har litt ulik oppfatning av hva som er mulig og ikke når det gjelder å kjøre svinger med bil. Jeg regner meg for å være relativt god til å kjøre bil på svingete veier. Jeg har både teori og praksis nokså på plass med turn in, apex og exit, men det er grenser for hva man kan tillate seg på en slik vei man deler med andre trafikanter og med dårlige siktlinjer slik at man ikke kan bruke hele veibanen. Amunddalen er nå stengt øverst, så den er fin å prøve seg på. Hold 80 i alle svingene både opp og ned og fortell meg om du synes det var piece of cake.
|
|
|
[Re: Havre]
18/07/2020 08:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja GeirK. Nå synes jeg du bør begrunne dine påstander med litt vitenskap her. Blir veldig upresist å bare slenge rundt med slike meninger i hva som er en viktig diskusjon. Konkret hvilke "meninger" er det du sikter til?
|
|
|
18/07/2020 08:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå skal jeg ikke spekulere i dine kjøreferdigheter, men jeg gjetter på at Petter Solberg og GeirK har litt ulik oppfatning av hva som er mulig og ikke når det gjelder å kjøre svinger med bil. Dersom at vi legger til kriteriet "forsvarlig" (da primært med tanke på sikt og stopplengde), så forlenges nok lista over veistrekninger...
|
|
|
18/07/2020 09:01
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg ville ha lagt meg i høyre felt og ventet til en hissigere sjåfør enn meg blinker på sneglen i venstrefeltet. Hvis blinkingen er fremgangsrik og sneglen flytter seg til høyre felt så kjører jeg forbi. Da slipper jeg å bruke irritasjon og oppmerksomhet på sneglen og kommer meg frem bare noen sekunder senere enn hvis jeg selv hadde blinket.  Men dette er jo bare å overlate til noen andre å rydde opp i situasjonen fremfor å ta ansvar på vegne av alle bak deg og gjøre det selv. Nei, jeg har ikke noe ansvar for å rydde venstrefeltet for andre, all den tid jeg fint tåler å ligge i høyrefeltet og vente på at sneglen skal våkne og flytte seg, selv om det skulle vise seg å ta flere minutter. Og så lenge vedkommende ikke kjører i fylla eller har en umiddelbart farlig adferd så skal ingen av oss leke politi og oppdra våre medtrafikkanter, selv når vi ser at de bryter med paragraf 3 ved å være til hinder i venstrefeltet. Jeg mener fortsatt at det du sier at du driver med er med på å legitimere en type blinking som de siste årene blant annet har blitt strengt forbudt på Autobahn, fordi tyskerne ser at det bidrar til mer aggressiv kjøring. Du snakker ofte om at du ikke lar deg irritere over ting. Her har du enda en ting å la være å irritere deg over. Benytt anledningen. 
|
|
|
18/07/2020 09:04
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nå skal jeg ikke spekulere i dine kjøreferdigheter, men jeg gjetter på at Petter Solberg og GeirK har litt ulik oppfatning av hva som er mulig og ikke når det gjelder å kjøre svinger med bil. Jeg regner meg for å være relativt god til å kjøre bil på svingete veier. Jeg har både teori og praksis nokså på plass med turn in, apex og exit, men det er grenser for hva man kan tillate seg på en slik vei man deler med andre trafikanter og med dårlige siktlinjer slik at man ikke kan bruke hele veibanen. Amunddalen er nå stengt øverst, så den er fin å prøve seg på. Hold 80 i alle svingene både opp og ned og fortell meg om du synes det var piece of cake. Det kan jeg jo alltids gjøre, men poenget her var ikke hva jeg synes om en sving. Om jeg synes det er vanskelig eller ikke spiller ingen rolle for om det faktisk er umulig å ta svingen eller ikke. Du har skrevet at det finnes veier med svinger hvor det er umulig å holde fartsgrensen. Og da spør jeg igjen: Hvem definerer hva som er mulig og ikke? Har du gjort beregninger for alle svinger og vet at det ut fra fysiske lover og med tilgang til data om alle verdens dekk og biler og asfalttyper og så videre, faktisk er umulig å ta svingene? Eller er det noe du tror er umulig fordi du synes det er krevende å ta svingen mens du holder fartsgrensen? Edit: Amunddalen har fartsgrense 50, 60, 70 og 80. Å holde 80 i alle svingene opp og ned blir da litt feil.
Redigert av Øyvind V; 18/07/2020 11:22.
|
|
|
18/07/2020 09:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nå skal jeg ikke spekulere i dine kjøreferdigheter, men jeg gjetter på at Petter Solberg og GeirK har litt ulik oppfatning av hva som er mulig og ikke når det gjelder å kjøre svinger med bil. Dersom at vi legger til kriteriet "forsvarlig" (da primært med tanke på sikt og stopplengde), så forlenges nok lista over veistrekninger... Ja, helt klart. Men nå skrev GeirK at det finnes veier med svinger hvor det er "umulig eller utrygt", og da må vi forholde oss til det. Han gjentar jo til det kjedsommelige at vi må lese det han skriver, ikke det vi tror han skriver. Jeg kunne jo trodd han skrev "umulig å ta svingen på en forsvarlig måte", og latt det passere, men selv da vil det jo koke ned til hvem som sitter bak rattet, i hvilken bil, på hvilket tidspunkt av døgnet, på hvilken tid av året, på hvilket asfaltdekke, på hvilket føre, på hvilken temperatur i dekkene, og så videre.
|
|
|
18/07/2020 12:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du har skrevet at det finnes veier med svinger hvor det er umulig å holde fartsgrensen. Og da spør jeg igjen: Hvem definerer hva som er mulig og ikke? Har du gjort beregninger for alle svinger og vet at det ut fra fysiske lover og med tilgang til data om alle verdens dekk og biler og asfalttyper og så videre, faktisk er umulig å ta svingene? Eller er det noe du tror er umulig fordi du synes det er krevende å ta svingen mens du holder fartsgrensen?
Som du sier - det vil som sagt variere fra bil til bil og fra fører til fører. Jeg ser dog ikke for meg at det finnes en eneste kombinasjon av bilfører/bil som vil klare å holde fartsgrensen på 80 km/t ned Trollstigen, men jeg kan jo ta feil. Nei - jeg har ikke regnet på det. Å holde 80 i alle svingene opp og ned blir da litt feil. Det var de svingene som ligger i 80-sonen jeg tenkte på. Det er vel én sving der som er litt krevende spesielt når man kommer nedover og har innersporet. Etter hva jeg husker har man ikke fri sikt til å planlegge for å bruke hele vegbredden i utgangspunktet. For mange vil det være umulig.
|
|
|
18/07/2020 12:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, jeg har ikke noe ansvar for å rydde venstrefeltet for andre, all den tid jeg fint tåler å ligge i høyrefeltet og vente på at sneglen skal våkne og flytte seg, selv om det skulle vise seg å ta flere minutter. Og så lenge vedkommende ikke kjører i fylla eller har en umiddelbart farlig adferd så skal ingen av oss leke politi og oppdra våre medtrafikkanter, selv når vi ser at de bryter med paragraf 3 ved å være til hinder i venstrefeltet.
Jeg synes ikke det å si ifra til noen at "Unnskyld, men nå er du i veien" er å leke politi. Det er etter min mening å sette samfunnsnytte foran hensynet til enkeltindividet. Jeg sliter også litt med at du ser ut til at å sette pris på at andre gjør dette så lenge du slipper å gjøre det selv. Her må du nesten bestemme deg. Uønsket adferd er uønsket adferd om den kommer fra deg selv eller andre. Jeg mener fortsatt at det du sier at du driver med er med på å legitimere en type blinking som de siste årene blant annet har blitt strengt forbudt på Autobahn, fordi tyskerne ser at det bidrar til mer aggressiv kjøring. Det må du selvsagt mene, men her velger jeg altså å høre på Utrykningspolitiet i Norge Hva gjør du når det har vært grønt lys i 15 sekunder og bilen foran ennå ikke har kjørt?
|
|
|
18/07/2020 12:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg synes ikke det å si ifra til noen at "Unnskyld, men nå er du i veien" er å leke politi. Det er etter min mening å sette samfunnsnytte foran hensynet til enkeltindividet. Ok, jeg mener fortsatt at det å innføre fjernlysblinking som akseptert kommunikasjonsform kommer til å bli så misbrukt at det totalt sett er bedre for trafikksikkerheten at alle lar være å bruke det. Så kan de som faktisk har en fødende kvinne i baksetet få lov til å bruke det når det virkelig trengs. Jeg sliter også litt med at du ser ut til at å sette pris på at andre gjør dette så lenge du slipper å gjøre det selv. Her må du nesten bestemme deg. Uønsket adferd er uønsket adferd om den kommer fra deg selv eller andre. Jeg har ikke sagt at jeg setter pris på det. Jeg har sagt at når venstrefeltet blir fritt så benytter jeg meg av det. Litt som at hvis jeg har en bil tre meter bak meg på tofeltsvei og vedkommende plutselig gjør en farlig forbikjøring og deretter forsvinner i 150 så er jeg glad over være kvitt ham, men det betyr ikke at jeg ønsket at han skulle gjøre den farlige forbikjøringen. Hva gjør du når det har vært grønt lys i 15 sekunder og bilen foran ennå ikke har kjørt? Tuter. Er du teit eller? 
|
|
|
18/07/2020 13:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok, jeg mener fortsatt at det å innføre fjernlysblinking som akseptert kommunikasjonsform kommer til å bli så misbrukt at det totalt sett er bedre for trafikksikkerheten at alle lar være å bruke det. Så kan de som faktisk har en fødende kvinne i baksetet få lov til å bruke det når det virkelig trengs.
Men bilen med den fødende kvinnen i baksetet eller langtransportsjåføren som må rekke frem før kjøre-/hviletidsbestemmelsene krever at han stopper, ligger kanskje ti biler bak og for dem hjelper det lite å blinke. Hvis INGEN blinker (som ser ut til å være hva du foretrekker), så kommer ikke disse frem og det er nesten ingen øvre grense for hvor mange andre som kan bli hindret. Du samler opp ganske mange biler hvis du ligger som en 90km/t propp langs E18 i en hel time på en dag med mye trafikk. Jeg kan ikke begripe hvorfor dette er det foretrukne scenariet, fremfor at første bil bak sier fra og på den måten løser problemet for seg selv og sine medtrafikkanter.
|
|
|
|
|