Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Legge seg hvor i kjørefeltet?

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618169 15/07/2020 13:21
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Min erfaring er at å ligge mer fornuftig "midt i veien" fremprovoserer farlige forbikjøringer mer enn at folk tar til vettet og venter til det er klart, men så har jeg kanskje et noe negativt syn på bilister (confirmation bias osv), har hørt folk har gode erfaringer med å kjøre med sånne gode gamle røde refleksstenger som du brettet ut fra bagasjebrettet ICON_SMILE

// Too many roads, too little time
Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: Havre] #2618170 15/07/2020 13:27
U
uton Offline
Fersking
Fersking
U
Sitat: Havre
Enig i at de forbikjøringene som ikke blir "ekte" forbikjøringer er et problem (selv om jeg mistenker at de føles verre ut enn de egentlig er - og at det er sjelden ulykker skjer ved at noen sneier borti en syklist). Innbiller meg som olasun at et lys bak der faktisk gjør at bilister tar større avstand. Vet ikke om det er riktig eller om det bare er ei innbilling. Mulig det er noe i underbevisstheten som gjør at sjåfører forholder seg annerledes til et objekt med lys?

Mulig at en del "erfarne" syklister ikke opplever at slike forbikjøringer er verre enn de er.. Uerfarne(og erfarne) kan for eksempel bli skremt.. en sitter i litt andre tanker og så suser det en stor bil forbi i stor fart... Så vingler en litt med styre.. ting skjer.. Det kan være mye vind.. og dragsug kombinert med vindkast.. Tror ikke bilførere klarer å helt å alltid ta høyde for dette. Derfor bør en alltid operere med sikkerhetsmarginer.
Jeg vil egentlig ha slutt på alle slike forbikjøringer og plasserer meg i veibanen deretter..

Normalt sett vil en ikke hindre bilister noe særlig om de faktisk må vente det ikke kommer biler imot. Så ser egentlig ikke det store problemet på dette.
Dog. jeg velger mine rutevalg utfra trafikkmengde.. og jeg velger forskjellige ruter og har forskjellig adferd utfra tid/sted... eks. rushtid vs søndag morgen.

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618172 15/07/2020 13:40
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Med litt aktivt sporvalg kan du jo i stor grad signalisere til bilene bak hva du vil. Jeg ligger typisk godt ut i veibanen der hvor det er uoversiktelig og/eller jeg kjører fort og legger meg ut mot hvitstripa der hvor det går sakte og er oversiktelig. Typisk så ligger jeg og tar plassen min opp en uoversiktelig bakke helt til jeg ser over toppen at det er klart, da legger jeg meg ut på kanten.

Nå unngår jeg stort sett veier med høye fartsgrenser og mye trafikk.

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: uton] #2618173 15/07/2020 13:55
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: uton
Enig i at de forbikjøringene som ikke blir "ekte" forbikjøringer er et problem (selv om jeg mistenker at de føles verre ut enn de egentlig er - og at det er sjelden ulykker skjer ved at noen sneier borti en syklist). Innbiller meg som olasun at et lys bak der faktisk gjør at bilister tar større avstand. Vet ikke om det er riktig eller om det bare er ei innbilling. Mulig det er noe i underbevisstheten som gjør at sjåfører forholder seg annerledes til et objekt med lys?

Mulig at en del "erfarne" syklister ikke opplever at slike forbikjøringer er verre enn de er.. Uerfarne(og erfarne) kan for eksempel bli skremt.. en sitter i litt andre tanker og så suser det en stor bil forbi i stor fart... Så vingler en litt med styre.. ting skjer.. Det kan være mye vind.. og dragsug kombinert med vindkast.. Tror ikke bilførere klarer å helt å alltid ta høyde for dette. Derfor bør en alltid operere med sikkerhetsmarginer.
Jeg vil egentlig ha slutt på alle slike forbikjøringer og plasserer meg i veibanen deretter..

Normalt sett vil en ikke hindre bilister noe særlig om de faktisk må vente det ikke kommer biler imot. Så ser egentlig ikke det store problemet på dette.
Dog. jeg velger mine rutevalg utfra trafikkmengde.. og jeg velger forskjellige ruter og har forskjellig adferd utfra tid/sted... eks. rushtid vs søndag morgen.

Til slutt ender man vel her opp med på hvordan man ser på det psykologiske aspektet.

a) man ligger "langt ut" for å "tvinge" bilister til å kjøre forbi riktig
b) man er "snill" ved å ligge helt til høyre for å gi bilister mest mulig plass

Hvis man tror a) fører til irritasjon vil man ikke kjøpe at det gjør veien tryggere. Da bør man ligge som i b). Hvis man ikke tror den irritasjonen skjer bør man sykle som i a)

Hvis man tror b) fører til at bilister enten ikke ser eller da prøver seg på en type forbikjøring de ikke egentlig burde ha forsøkt på så bør man ligge som i a). Tror man derimot at det ikke skjer samt at man gjennom å gi plass får "anerkjennelse" for å ta hensyn fra bilisten og derfor senker "aggresjonsnivået" i trafikken bør man ligge som i b).

Jeg vet ikke hvilken som er riktig. Derfor jeg diskuterer saken. Jeg heller mot b), men hvor jeg i noen tilfeller går mot a) ettersom hvordan veien er og trafikkbildet - litt som kjasmas beskriver (er jeg redd for at ei enkelt bil i høy fart rett og slett ikke skal se meg eller at jeg merker at folk kjører forbi med tett motgående trafikk og derfor havner nære legger jeg meg som i a) selv).

Personlig er jeg mest "redd" for bilister som ikke ser meg. Det løses best i alle tilfeller mener jeg med lys. Nr. 2 på listen er bilister som skal "skremme". Dog usikker på hvor mange ulykker som skjer gjennom folk som med vilje kjører tett (sannsynligvis omtrent aldri - bare føles ekkelt). Disse får man færre av hvis man ligger som b). Den tredje på lista er folk som kjører forbi uten å ta nok "høyde". Det løses best med a).

Redigert av Havre; 15/07/2020 13:56.
Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618185 15/07/2020 15:40
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Min plassering på landeveien er avhengig av hastighet og bredde på vei. Er det en god veiskulder ligger jeg gjerne på den hvis det føles trygt ut fra hastighet og at bilene kan passere med god avstand. Også i samme felt. Er det smalt og uoversiktlig ligger jeg så langt ut til venstre at bilene må over i motsatt kjørefelt før de kjører forbi. Har som andre her opplevd endel nære forbikjøringer med motgående trafikk. Går det fort i nedoverbakkene bruker jeg hele veibanen og kutter svingene som en motorsykkel. Det verste er biler som passerer tett med stor hastighet og møtende trafikk. Det vil jeg helst unngå. Samtidig synes jeg det er greit å ikke ta for mye plass når det føles sikkert. Av erfaring har bilene større avstand hvis jeg bruker lys eller en godt synlig trøye.

Redigert av Bamsemums; 15/07/2020 19:31.
Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618208 15/07/2020 20:20
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Jeg tror at plassering er sekundært det å bruke lys foran og bak, uansett når og hvor man sykler. Nei, det er sikkert ikke aero eller stilpolitisk korrekt, men det betyr forsvinnende lite. Befinner man seg i veibanen, er man de facto et kjøretøy, og skal således opptre deretter.
Man kommer langt med gjensidig respekt, og tanken om hvordan man selv vil bli behandlet, er hvordan man behandler andre.

Jeg hadde denne diskusjonen i bakhodet da jeg var ute pg tråkket Larkollen rundt tidligere i kveld, som foregår på en relativt smal vei, og som andre har nevnt før meg, er høyre hjulspor en grei plass å befinne seg. Da oppnår man en fin avstand til grøftekanten, for evt. nødevakuering, og man ‘ruver’ nok til at bilistene tar hensyn.

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618225 16/07/2020 06:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skal ikke ha noen skråsikker posisjon her, hverken på plassering av sykkel eller utforming av lys. Vil bare gjøre oppmerksom på at grundige CyclingTips i dag har lagt ut denne saken med lenker til relevant forskning:

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

CyclingTips: Close passes keep happening – here’s what we know about why

Her ser man på mye av det som finnes av forskning på hvordan forskjellige faktorer påvirker hvor tett bilene passerer syklistene, som f.eks. veibredde, fartsgrenser, sykkelfelt, trafikktetthet, rytterens kjønn, hjelm og klær osv. Kan dessverre ikke se noen vurdering av bruk av lys (?). Uansett er flere av funnene interessante, bl.a. disse om syklistens avstand fra veikanten/fortauskanten:

Sitat: CyclingTips
Rider distance from the kerb

Seven papers found that the closer the cyclist rode to the kerb, the more distance drivers tended to give them.

This is perhaps somewhat counterintuitive — riding closer to the kerb can give the impression there’s enough room for a driver to overtake in the same lane, often leading to a closer pass than might otherwise occur. Cycling advocates recommend riding further out into the lane, to encourage overtaking drivers to move into the adjacent lane rather than trying to squeeze past.

Saken og evt. lenkene i den er verdt å lese i sin helhet før man konkluderer.

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618226 16/07/2020 07:01
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Synd Sepeda har blokkert meg slik at jeg ikke får takket han ICON_LAUGH

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: Havre] #2618227 16/07/2020 07:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Synd Sepeda har blokkert meg slik at jeg ikke får takket han ICON_LAUGH

ICON_SMILE

Jeg bruker blokkeringene bare som en påminnelse til meg selv om ikke å gå inn i noen lang diskusjon ICON_SMILE

Jeg leser med stor interesse hva du skriver, og er ofte enig.

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618230 16/07/2020 07:16
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Elefanten i undersøkelsen: Den jevne sjåførbøg er reddere for riper i lakken enn å forvolde et annet menneskes skade eller død.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: Valentino] #2618232 16/07/2020 07:18
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Valentino
Elefanten i undersøkelsen: Den jevne sjåførbøg er reddere for riper i lakken enn å forvolde et annet menneskes skade eller død.

Jupp, det er skummelt hvordan mange tenker når de sitter inne i et skall av plast og metall. Bare tenk på alle eksempler hvor de skriker ut "don't touch my car!". Denne oss vs de tankengangen er utrolig skadelig, bare se på enkelte sykkelhategrupper på sosiale medier, og du finner plenty av mennesker som aldri burde hatt førerkort.

// Too many roads, too little time
Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618233 16/07/2020 07:21
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Legger meg alltid langs stripa når biler passerer. Ellers ligger jeg litt ut fra veikanten.
Etter at jeg kjøpte Garmin sin radar/lykt er det heller ingen biler som sniker seg innpå. Beste kjøpet jeg har gjort.

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: Sepeda] #2618258 16/07/2020 09:40
saladin Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Sepeda
Skal ikke ha noen skråsikker posisjon her, hverken på plassering av sykkel eller utforming av lys. Vil bare gjøre oppmerksom på at grundige CyclingTips i dag har lagt ut denne saken med lenker til relevant forskning:

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

CyclingTips: Close passes keep happening – here’s what we know about why

Her ser man på mye av det som finnes av forskning på hvordan forskjellige faktorer påvirker hvor tett bilene passerer syklistene, som f.eks. veibredde, fartsgrenser, sykkelfelt, trafikktetthet, rytterens kjønn, hjelm og klær osv. Kan dessverre ikke se noen vurdering av bruk av lys (?). Uansett er flere av funnene interessante, bl.a. disse om syklistens avstand fra veikanten/fortauskanten:

Sitat: CyclingTips
Rider distance from the kerb

Seven papers found that the closer the cyclist rode to the kerb, the more distance drivers tended to give them.

This is perhaps somewhat counterintuitive — riding closer to the kerb can give the impression there’s enough room for a driver to overtake in the same lane, often leading to a closer pass than might otherwise occur. Cycling advocates recommend riding further out into the lane, to encourage overtaking drivers to move into the adjacent lane rather than trying to squeeze past.

Saken og evt. lenkene i den er verdt å lese i sin helhet før man konkluderer.

Dette var veldig interessant! Takk.
Ja, det er kontraintuitivt, men det er ikke umulig at biler faktisk passerer nærmere hvis man er lengre ut fra kanten. Det kan være fordi at de som gjør farlige forbipasseringer gjør det uansett, på en måte, og at distansen da blir mindre hvis man er et stykke ut i veien.

Tolkningen for min del da blir egentlig at det kan være klokt å ENTEN legge midt i fila for å hindre fullstendig forbikjøring i samme fil, eller ligge et stykke ut til høyre - hvis det ikke er farlige ting i veikanten, vel å merke. I storbyen kommer jeg nok til å fortsette å legge helt midt i feltet for å hindre forbikjøring, med mindre det er trygge sykkelfelt. Må tenke litt mer på hvordan jeg gjør det langs landeveien tror jeg.

Redigert av saladin; 16/07/2020 09:40.

to hjul er bedre enn fire
Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618328 16/07/2020 22:22
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Dette blir anekdotisk av meg. Jeg sykler ofte i 80-soner og da i tillegg i et område der det ikke er så mange syklister langs veiene. Sykler nesten alltid i området midt i feltet til 1 meter fra hvitstripa. Tre ganger har jeg opplevd farlige forbikjøringer og alle tre ganger har det vært når jeg har glemt meg og syklet for nærme kanten. Har ikke opplevd det samme når jeg har "tatt" plassen i veibanen, kun fått en finger av en småhissig ungdom i en eldgammel Volvo. Det føles veldig mye tryggere å ligge litt ute i veien.

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618345 17/07/2020 07:33
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
I slike områder er jeg helt enig. Ikke at alle bilister alltid er lokalkjente, men der hvor det alltid er mange syklister er det naturlig å anta at de fleste bilistene er mer oppmerksomme på at de finnes rundt neste sving osv. På steder hvor det er lite sykling kan man rimelig anta synes jeg at effekten er motsatt. Det er også min personlige oppfatning at bilister i 80-soner er mindre tålmodige når de skal kjøre forbi. Egentlig ikke så rart hvis man forventer å kjøre i 80, mens man i 50 eller 60 kan godt å ligge bak en syklist i 30-40 på en annen måte. Det er også en del 80-soner i Norge hvor forbikjøring er litt kronglete hvis det kommer trafikk i høy fart i mot. Under den slags forhold er det lite gunstig å invitere til trange forbikjøringer.

Vanligvis ligger jeg da lengre ut. Hvis en bil så kommer opp bak og har senket farten ned til mitt tempo gir jeg da gjerne plass hvis jeg ser det er trygt foran. Ønsker egentlig ikke at det skal være slik, men å bli kjørt forbi trangt av ei bil som kjører i 100 er ikke spesielt behagelig (selv om jeg som sagt tviler på at mange ulykker skjer på den måten).

Re: Legge seg hvor i kjørefeltet? [Re: saladin] #2618747 20/07/2020 19:24
saladin Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Liten oppdatering på denne tråden med flere egne erfaringer. Er jo fortsatt ganske ny når det gjelder langfart/landevei, så eksperimenterer med hva jeg synes funker for meg. Syklet en liten tur i dag ut til broren min som bor på Tomter, via Ski og Tomterveien videre. For en utrolig deilig vei Tomterveien var, forresten! (den aller siste bakken ned til Tomter var bare helt ekstatisk).

Det jeg fant ut fungerte bra der var å ligge ganske langt ut i feltet, sånn at jeg helt hindrer forbikjøring i samme felt, og så når jeg er sikker på at bilen bak meg har sett meg og bremset ned, og det er plass forover, kjører jeg demonstrativt ut mot den hvite linja for å slippe forbi. Fungerte utmerket. Da unngår jeg både å skape unødvendig irritasjon, og jeg slipper biler som suser forbi en meter fra meg i 80 eller mer.

Det jeg fortsatt synes er litt uggent er når jeg sykler i bratte oppoverbakker rundt svinger, og det potensielt kan være kort sikt for biler som kommer fort forbi svingene. Da tør jeg foreløpig ikke ligge ute i kjørefeltet. Går nok mot investering i både Bontrager Flare (utsolgt for tiden) og gode speil.

Redigert av saladin; 20/07/2020 19:25.

to hjul er bedre enn fire
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino