|
|
Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?
|
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?
[Re: ]
15/07/2020 12:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takk som spør, men jeg har ingen som helst tro på at jeg klarer formidle det på en måte som mottakeren har evne til å forstå.
Her er det nok ikke min evne det står på. Da får du øve litt. Fjerde gang: Hvordan løser du selv denne situasjonen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Gubbe]
15/07/2020 12:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes alle innlegg i dette forumet er interessante.
Det er notert.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/07/2020 12:45
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg synes alle innlegg i dette forumet er interessante.
Det er notert. Hurra.
|
|
|
15/07/2020 12:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror liksom ikke GeirK er noen jeg gidder å legge meg særlig i selen for å hjelpe.
Nei, når kommunikasjonen din kun er formålsløs babling som du ikke vil at mottaker skal forstå, så er det det valget forståelig. Og nei - livet mitt blir antakelig ikke fattigere av den grunn. Femte gang: Hvordan løser du selv denne situasjonen?
|
|
|
15/07/2020 13:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tror det er tidlig å juble. Dette er nok ikke "notert, jeg skal skal ta det til vurdering og kanskje til og med endre adferd". Bare "notert"
Hvilken adferd er det jeg skal endre som følge av at Gubbe synes alle innlegg på forumet er interessante?
|
|
|
15/07/2020 13:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Neida, det er vesens forskjell på å ønske at mottakeren skal forstå, og det å orke å legge innsatsen inn at han skal forstå.
Hva er da formålet med kommunikasjonen din - hvis du ikke er beredt på å gjøre budskapet forståelig? Skal svare hvis du hoster opp bevis på at du har fullført studiene på NTH/NTNU? Deal?!?
Jeg har ikke vitnemålet mitt på kontoret. Hvorfor er det viktig for deg?
|
|
|
15/07/2020 13:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vitnemålsportalen bør ha ha det. Du trenger bare bankid og en pc :-)
Se den, ja! OK nå - eller skal vi ha en diskusjon om hvorvidt jeg har laget dette i PhotoShop? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117631&filename=NTH.jpg)
|
|
|
15/07/2020 14:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så litt moro hvis det hadde vært sånn at du faktisk ikke har fullført, men allikevel sier du har graden.
Moro? Det hadde bare vært trist.
|
|
|
15/07/2020 16:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det samme du gjør når du ligger bak en traktor, moped osv på landeveien hvor det ikke er plass til å kjøre forbi. Du kjører ikke forbi.
Hvilken fil legger du deg i i denne situasjonen? I de fleste land i høyre kjørebanen/fila, både på landeveien og på motorveien. Om jeg kan ligge til i venstre kjørebenen på landeveien kan jeg jo like godt kjøre forbi også. Og npoen i vestrefila kjører like fort som resten (av trafikken) kan jeg like godt ligge i høyrefila.
|
|
|
[Re: Tange]
15/07/2020 16:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så hvis du tar igjen noen som ligger 20km/t under fartsgrensen i venstrefila, legger du deg bak i høyre fil og venter til det går over?
|
|
|
15/07/2020 16:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det står jo i linken din at det er ulovlig:
Dette er ulovlig Å bruke venstre fil til annet enn forbikjøring er ikke tillatt, utenom i rushtrafikken og kun dersom alle filer må benyttes for å gi god nok trafikkavvikling. [b]Å legge seg på hornet for å fortelle en sinke i venstre felt at han må legge seg inn i høyre felt, er ikke lov. Å kjøre over i høyre felt for å kjøre forbi er ikke lov - dette gjelder også (for el-biler) i kollektivfeltet Å kjøre tett opptil og dermed bryte lov om god avstand, er ikke lov. Å blinke med lysene i samme hensikt, er ifølge regelverket ikke lov.
Ja. En journalist har skrevet en ubegrunnet påstand om at et er ulovlig. For å bruke anonymous13s argumentasjon der den virkelig er relevant - det er ikke så mye å bry seg om når det ikke er noen referanser. Samme journalist skriver under: "Det kan være lovlig å "hinte" med lysene"Og da føler jeg at vi er like langt. Ikke lov å blinke, men lov å hinte. Nå gjengir journaslisten i stor grad det UP-sjefen sier: sier konstituert UP-sjef Roar S. Larsen.
sier Larsen
sier Larsen.
avsluttter Larsen., så jeg ansewr det som mer sannsynlig at 'ulovlig lista er basert på UP-sjefens utsagn (tolking av regelverk) enn at hun har bare funnet på noe ubegrunnet. Og siden du alt skrev at du mener "Det er tilstrekkelig at du er enig med de UP-sjefene jeg allerede har vist til pluss konstituert UP-sjef, Roar S. Larsen." før du linket til klikk.no er det nok relavnt allikevel om at de skriver at det er ulovlig å binke med lysene i samme hensikt, er ifølge regelverket ikke lovMen, jeg er enig med andre at UP-sjefer ikke er lovgivende å bør overlate tolking av regelverket til andre. Og jeg tror vi egentlig er enige i at det ikke er hjemmel i lenker til AP og klikk. Det som dog er litt interessant er det som trafikkopplæring lærer bort til elevene sine, at lyd- og lyshorn skal brukes til å angi fare. Du er opptatt av tydelig og entydig kommunikasjon. Kan det hende at ,mange av de du blinker til oppfatter blinkingen din som om det er fare på ferde og muligens noe galt med bilen deres?
|
|
|
15/07/2020 20:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det som dog er litt interessant er det som trafikkopplæring lærer bort til elevene sine, at lyd- og lyshorn skal brukes til å angi fare. Du er opptatt av tydelig og entydig kommunikasjon. Kan det hende at ,mange av de du blinker til oppfatter blinkingen din som om det er fare på ferde og muligens noe galt med bilen deres?
Jeg ser ikke det som veldig sannsynlig. Hva gjør man når noen er så opptatt med telefonen sin at de ikke ser at det blir grønt lys - går ut og banker på ruta. For hvis en gir et kort tut, kan de tro at eksosanlegget henger ned? Hva med å blinke til noen for å signalisere at man slipper dem frem? Skal man ikke gjøre dette fordi de tror at de er i fare? Enkelte kommunikasjoner i trafikken er så etablert at de ER entydige.
|
|
|
[Re: Harald_D]
15/07/2020 21:47
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Hvis noen blinker på deg med fjernlys i motgående trafikk, hva tolker du det som?
Redigert av Stupfull; 15/07/2020 23:22.
|
|
|
[Re: Stupfull]
16/07/2020 04:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis noen blinker på deg med fjernlys i motgående trafikk, hva tolker du det som?
At jeg har glemt å skru av fjernlysene.
|
|
|
16/07/2020 06:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Så hvis du tar igjen noen som ligger 20km/t under fartsgrensen i venstrefila, legger du deg bak i høyre fil og venter til det går over? Jeg ville ha lagt meg i høyre felt og ventet til en hissigere sjåfør enn meg blinker på sneglen i venstrefeltet. Hvis blinkingen er fremgangsrik og sneglen flytter seg til høyre felt så kjører jeg forbi. Da slipper jeg å bruke irritasjon og oppmerksomhet på sneglen og kommer meg frem bare noen sekunder senere enn hvis jeg selv hadde blinket. 
|
|
|
16/07/2020 06:44
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
At jeg har glemt å skru av fjernlysene. Alternativt glemt å skru på lys. Hvis ingen av dem stemmer, så er det antakelig en luring som ønsker å varsle om en kontroll lenger fremme.
|
|
|
16/07/2020 07:52
|
Dan
More than words
|
More than words
Det vanlige er at jeg bare legger meg i høyrefila og slapper av litt. Med pilot assist'en (eller hva den heter) på, er det veldig behagelig å bare ligge bak trailerene uten å styre. Det er ikke stadige fartsendringer og filskifter å styre med, så det går med utrolig mye mindre mental energi på kjøreturen. Ja, jeg kommer noen minutter lenger frem i lydboka, men føler jeg har brukt veldig mye mental- og fysisk energi på turen. Tommel opp! I tillegg må man huske på at ved å være av dem som blinker på folk som kjører «for sakte» så underbygger man denne adferden i kjørekulturen og så etablerer det seg en normal som sier at det er helt greit å blinke på en som ligger i 85 km/h i 80-sonen når man selv har lyst å kjøre i 90.
|
|
|
[Re: Dan]
16/07/2020 08:34
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vanlige er at jeg bare legger meg i høyrefila og slapper av litt. Med pilot assist'en (eller hva den heter) på, er det veldig behagelig å bare ligge bak trailerene uten å styre. Det er ikke stadige fartsendringer og filskifter å styre med, så det går med utrolig mye mindre mental energi på kjøreturen. Ja, jeg kommer noen minutter lenger frem i lydboka, men føler jeg har brukt veldig mye mental- og fysisk energi på turen. Tommel opp! I tillegg må man huske på at ved å være av dem som blinker på folk som kjører «for sakte» så underbygger man denne adferden i kjørekulturen og så etablerer det seg en normal som sier at det er helt greit å blinke på en som ligger i 85 km/h i 80-sonen når man selv har lyst å kjøre i 90. Når enslige propper i venstrefila ikke klarer å følge den endeløse trailertrafikken på E6 gjennom Østfold, og likevel forysetter å holde seg i venstre, tar jeg en GeirK og hinter med lysa...
|
|
|
16/07/2020 08:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det som dog er litt interessant er det som trafikkopplæring lærer bort til elevene sine, at lyd- og lyshorn skal brukes til å angi fare. Du er opptatt av tydelig og entydig kommunikasjon. Kan det hende at ,mange av de du blinker til oppfatter blinkingen din som om det er fare på ferde og muligens noe galt med bilen deres?
Jeg ser ikke det som veldig sannsynlig. Hva gjør man når noen er så opptatt med telefonen sin at de ikke ser at det blir grønt lys - går ut og banker på ruta. For hvis en gir et kort tut, kan de tro at eksosanlegget henger ned? Hva med å blinke til noen for å signalisere at man slipper dem frem? Skal man ikke gjøre dette fordi de tror at de er i fare? Enkelte kommunikasjoner i trafikken er så etablert at de ER entydige. Nja, de neste gangene jeg har ligget bak folk i venstre fil og brukt lyshorn var for å varsle at det var noe galt. Åpen bakdør på varbil, løs stropp, glemt gjenstand. Men det er nu meg. Og det første jeg gjør når noen bak meg bruker lyshorn er å sjekke om jeg kan ha glemt noe eller om det kan være noen galt med bilen. Men det er nu meg.
|
|
|
[Re: mroek]
16/07/2020 09:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
At jeg har glemt å skru av fjernlysene. Alternativt glemt å skru på lys. Hvis ingen av dem stemmer, så er det antakelig en luring som ønsker å varsle om en kontroll lenger fremme. Eller at det ligger noe veibanen, det står en bil med stopp som ikke har rukket å plasere ut trekant, elg i vegkanten, andre dyr i nærheten av veibanen. Alt sammen ting som jeg har opplevd de siste årene, og ting som utgjør en potensielle fare. Ikke opplevd at noen blinker for å varsle kontroll. Og så skjer det at folk blinker uten at jeg klarer å finne ut hvorfor. Ingenting galt med bilen og ingenting å se i veibanen. Ut i fra veien og stedet antar jeg at også disse gjaldt dyr i nærheten av veibanen.
|
|
|
16/07/2020 09:07
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
At jeg har glemt å skru av fjernlysene. Alternativt glemt å skru på lys. Hvis ingen av dem stemmer, så er det antakelig en luring som ønsker å varsle om en kontroll lenger fremme. Eller at det ligger noe veibanen, det står en bil med stopp som ikke har rukket å plasere ut trekant, elg i vegkanten, andre dyr i nærheten av veibanen. Alt sammen ting som jeg har opplevd de siste årene, og ting som utgjør en potensielle fare. Ikke opplevd at noen blinker for å varsle kontroll. Og så skjer det at folk blinker uten at jeg klarer å finne ut hvorfor. Ingenting galt med bilen og ingenting å se i veibanen. Ut i fra veien og stedet antar jeg at også disse gjaldt dyr i nærheten av veibanen. Som tidligere motorsyklist var jeg vant med å bevege venstre hånd i en nedoverbevegelse om jeg hadde støtt på dyr, steinsprang, uventet trafikkstopp etc. Etter noen smått skremmende opplevelser fra folk i bil som blinker/tuter og presser seg frem, og skifter fil uten å gi tegn, har jeg solgt MC'en.
|
|
|
[Re: Dan]
16/07/2020 10:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det vanlige er at jeg bare legger meg i høyrefila og slapper av litt. Med pilot assist'en (eller hva den heter) på, er det veldig behagelig å bare ligge bak trailerene uten å styre. Det er ikke stadige fartsendringer og filskifter å styre med, så det går med utrolig mye mindre mental energi på kjøreturen. Ja, jeg kommer noen minutter lenger frem i lydboka, men føler jeg har brukt veldig mye mental- og fysisk energi på turen. Tommel opp! I tillegg må man huske på at ved å være av dem som blinker på folk som kjører «for sakte» så underbygger man denne adferden i kjørekulturen og så etablerer det seg en normal som sier at det er helt greit å blinke på en som ligger i 85 km/h i 80-sonen når man selv har lyst å kjøre i 90. Nettopp! Svært undervurdert hvor deilig det er å bare følge trafikken, slappe av og komme frem et par minutter senere.
|
|
|
16/07/2020 17:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det vanlige er at jeg bare legger meg i høyrefila og slapper av litt. Med pilot assist'en (eller hva den heter) på, er det veldig behagelig å bare ligge bak trailerene uten å styre. Det er ikke stadige fartsendringer og filskifter å styre med, så det går med utrolig mye mindre mental energi på kjøreturen. Ja, jeg kommer noen minutter lenger frem i lydboka, men føler jeg har brukt veldig mye mental- og fysisk energi på turen.
Ja - men hvis alle gjør dette, vil da alle bak deg og sinken i venstrefila tvinges til å kjøre 10 km/t under fartsgrensa, inkludert noen yrkessjåfører som kanskje ikke har progresjon i lydboka som høyeste prioritet. Hva med å tenke "vi" her og ikke "jeg"? Det er ikke mitt behov jeg adresserer når jeg sier fra til andre at de er i veien. Og som sagt. Selv vil jeg GJERNE bli gjort oppmerksom på at jeg er til ulempe for andre. Jeg er fremdeles der at det er å vise samfunnsansvar å signalisere at "Unnskyld - men nå er du i veien her, kan du vennligst flytte deg?"
|
|
|
16/07/2020 17:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og det første jeg gjør når noen bak meg bruker lyshorn
Også hvis du ligger og soser i venstrefila? Der jo det scenariet vi diskuterer.
|
|
|
[Re: Harald_D]
16/07/2020 18:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ligger ikke og soser i venstrefila, men ville være overrasket om min først reaksjon ikke ville være: er det noe galt, ligger skoene fortsatt på taket isv.?
Som sagt lærer de fleste kjørelærere sine elever at lysshorn er for å varsle (fare). Skjønner ikke hvorfor jeg skal prøve å forholde meg til all slags andre betydninger av lyshornsignaler som folk ønsker å legge inn. Kanskje vi bør innføre Morse i skoleundervisningen slik at folk nøyaktig kan formidle hva de vil med lyshornannlegget sitt?
|
|
|
16/07/2020 19:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min første reaksjon ville vært. «Oisann. Beklager. Her skal jeg jo ikke ligge. La meg pelle meg over i høyrefila der jeg hører hjemme. Jeg vil jo ikke være en «propp» på E6.
|
|
|
16/07/2020 19:31
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Det er ikke mitt behov jeg adresserer når jeg sier fra til andre at de er i veien. LOL!
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
16/07/2020 19:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Min første reaksjon ville vært. «Oisann. Beklager. Her skal jeg jo ikke ligge. La meg pelle meg over i høyrefila der jeg hører hjemme. Jeg vil jo ikke være en «propp» på E6. Og hva hadde du gjort om høyrefila er så tett befolket at det ikke er plass til deg med det første? (Du soser i venstrefila i samme fart som høyrefila.)
|
|
|
16/07/2020 19:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da tenker jeg som jeg alltid tenker at her er jeg i en situasjon man ikke kan komme ut av uten å bryte loven, så da velger jeg å gi gass til jeg finner en luke. Det er den løsningen som er minst til ulempe for andre etter mitt skjønn.
|
|
|
16/07/2020 21:00
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Da tenker jeg som jeg alltid tenker at her er jeg i en situasjon man ikke kan komme ut av uten å bryte loven, så da velger jeg å gi gass til jeg finner en luke. Det er den løsningen som er minst til ulempe for andre etter mitt skjønn. Så det er opp til hver enkelt om man kan bryte loven?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
|
|