|
|
Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?
|
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?
[Re: Stupfull]
12/07/2020 09:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men moderne veier har jo svingkurver justert for fartsgrense og tenkt fart. Hvis dere har så aggressive biler at dere må dra på tenker jeg at ferdighetene bør være såpass at man holder farta også igjenom svingene. Det er jo grep i massevis.
Jeg skrev "skikkelig svingete vei". De veiene jeg synes er morsomme å kjøre, har mange svinger der det enten er utrygt eller umulig å ligge på fartsgrensen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
12/07/2020 09:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Se langt frem, benytte hele veibanen og kjøre med hjulene på asfaltkenten (både høyre og venstre sving). Det fine er at det er noe man kan gjøre med omtrent enhver bil, bare den klarer100-110 km/t
Ingen biler hindrer deg i å se langt frem eller benytte hele veibanen. Dette gjør jeg når jeg har sikt til det. Mye mer morsomt å prøve å holde jevn fart i svingene også.
Ikke tale om. Det som er morsomt er å kjøre fortere på rettstrekningene enn du kan i svingene, bremse sent mens forhjula ennå peker rett frem, treffe en perfekt apex og så aksellerere ut.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
12/07/2020 11:32
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Som i all motorsport, kjører de saktere i svingene, ja.
Ja, og de man klager på for at de kjører sakte i svingene kjører sakte i forhold til «normal» hastighet for sving, ikke i forhold til hastighet på rettstrekkene.
|
|
|
[Re: Appelsin]
12/07/2020 13:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kommentaren min var til et generelt utsagn om lavere fart i svinger. På veldig mange veier i Norge er det enten utrygt eller mulig å kjøre etter fartsgrensen i svingene.
|
|
|
12/07/2020 14:35
|
Harald_D
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Å irritere seg er en utrolig dum form for selvplaging siden du da straffer deg selv for det andre gjør.
Jeg skjønner ikke at du gidder Nå finnes det jo grader av irritasjon :-) Harald D
|
|
|
[Re: Harald_D]
13/07/2020 10:07
|
asbjste
Medlem
|
Medlem
"Sinker" har vel alltids eksistert i trafikken, enten det er bobiler, traktorer, eller andre biler med strikkmotor. Men jeg kan være enig i at jeg har ligget bak en del trege elbiler i sommer. Men om det faktisk er flere elbiler enn andre fossilbiler som kjører litt sent eller om det er fordi jeg legger mer merke til om det er en elbil er ikke så lett å si.
Jeg lar meg nok irritere en del av dette (desverre). Kanskje mest av de litt hissige sjåførene som tar hasardiøse forbikjøringer, men og fordi "sinkene" ikke innser at de har halve landsdelen på slep og blir forbikjørt litt sketchy her og der. Det synes jeg de burde oppdage og å svinge til siden for å slippe forbi røkla av biler og semitrailere.
|
|
|
13/07/2020 10:15
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Blir anekdotisk, men har selv opplevd hvordan rimelig aggressive sjåfører i bensin/dieselbiler blir noe helt annet i en elbil med begrenset rekkevidde (altså ikke Tesla).
Jeg blir aldri irritert, men hvorfor elbiler skal i "kollektivfeltet" for å kjøre tregere enn trafikken generelt vil jeg aldri kunne forstå.
|
|
|
13/07/2020 11:00
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De som kjører under fartsgrensen på svingete veier og lager kø bak seg får enten holde farten nede på rette strekker slik at folk kan kjøre forbi eller stoppe opp på egnet plass for å slippe forbi. Samme som syklister bør gjøre om det blir kø av biler.
For øvrig er det en uting å irritere seg over andres atferd, men det skjer pga. adrenalin tror jeg. Nesten umulig å kontrollere for de fleste av oss. Men man bør være oppmerksom på andres atferd og forstå hvorfor folk blir aggressive i trafikken.
|
|
|
[Re: asbjste]
13/07/2020 11:01
|
Tex
Besatt
|
Besatt
"Sinker" har vel alltids eksistert i trafikken, enten det er bobiler, traktorer, eller andre biler med strikkmotor. Men jeg kan være enig i at jeg har ligget bak en del trege elbiler i sommer. Jeg kjørte 30 mil i går. El- bilene jeg møtte på var stort sett Tesla, Jaguar, Audi , VW og Nissan. Og et par Porscher. Ingen av disse sinket trafikken, og de har fartsressurser fullt på høyde med det meste av fossilbiler. Problemet med trege el- biler var mer relevant for 10 år siden vil jeg si.
|
|
|
[Re: Havre]
13/07/2020 11:02
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blir anekdotisk, men har selv opplevd hvordan rimelig aggressive sjåfører i bensin/dieselbiler blir noe helt annet i en elbil med begrenset rekkevidde (altså ikke Tesla).
Jeg blir aldri irritert, men hvorfor elbiler skal i "kollektivfeltet" for å kjøre tregere enn trafikken generelt vil jeg aldri kunne forstå. Jeg syns den største utingen er at folk kjører fortere i kollektivfeltet enn venstre felt. Spesielt der hvor kollektivfelt går over til utkjøringsfelt er dette ekstremt farlig. Kollektivfelt skulle aldri vært for elbiler. At det er lov å kjøre forbi på høyre side bare fordi det er kollektivfelt skjønner jeg heller ikke. Stort potensiale for ulykker.
Redigert av Terskeltrening; 13/07/2020 11:09.
|
|
|
[Re: Terskeltrening]
13/07/2020 11:05
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg blir aldri irritert, men hvorfor elbiler skal i "kollektivfeltet" for å kjøre tregere enn trafikken generelt vil jeg aldri kunne forstå. Jeg syns den største utingen er at folk kjører fortere i kollektivfeltet enn venstre felt. Spesielt der hvor kollektivfelt går over til utkjøringsfelt er dette ekstremt farlig. Kollektivfelt skulle aldri vært for elbiler. Så lenge det ikke er køkjøring er jeg 100% enig. Jeg kjører motorsykkel og ligger aldri i kollektivfeltet hvis jeg kjører raskere enn trafikk som flyter. Da er det venstre felt som gjelder (bortsett fra i Bergen hvor innbyggerne tydeligvis ikke er intelligente nok til å holde seg unna venstre felt når det er 3 biler på veien).
|
|
|
13/07/2020 11:11
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke bare i Bergen - i Oslo er det mange som har som hobby å ligge i venstre fil. Til og med om de ikke har noen foran seg. Forøvrig et veletablert fenomen å finne trailere i vestrefila i køkjøring også, den sliter jeg med å forstå all den tid at start/stopp tar lenger tid og de liker å ha større luker å kjøre på.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them Ernest Hemingway
|
|
|
13/07/2020 11:12
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg blir aldri irritert, men hvorfor elbiler skal i "kollektivfeltet" for å kjøre tregere enn trafikken generelt vil jeg aldri kunne forstå. Jeg syns den største utingen er at folk kjører fortere i kollektivfeltet enn venstre felt. Spesielt der hvor kollektivfelt går over til utkjøringsfelt er dette ekstremt farlig. Kollektivfelt skulle aldri vært for elbiler. Så lenge det ikke er køkjøring er jeg 100% enig. Jeg kjører motorsykkel og ligger aldri i kollektivfeltet hvis jeg kjører raskere enn trafikk som flyter. Da er det venstre felt som gjelder (bortsett fra i Bergen hvor innbyggerne tydeligvis ikke er intelligente nok til å holde seg unna venstre felt når det er 3 biler på veien). Ja selvsagt. Når det er kø kan man kjøre forbi på høyre felt. Kjører også MC men pleier ikke ligge i kollektivfeltet så sant det ikke er kø. Alt for mange som svinger ut på den veien uten å se seg for.
|
|
|
[Re: eOpseth]
13/07/2020 12:03
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det er ikke bare i Bergen - i Oslo er det mange som har som hobby å ligge i venstre fil. Til og med om de ikke har noen foran seg. Forøvrig et veletablert fenomen å finne trailere i vestrefila i køkjøring også, den sliter jeg med å forstå all den tid at start/stopp tar lenger tid og de liker å ha større luker å kjøre på. Da skulle du vært i tromsø. Her er det ingen som ligger i høyre felt med mindre de skal kjøre forbi.
|
|
|
13/07/2020 12:17
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Oslo er etter min mening en drøm i forhold til Bergen på det der.
Trondheim er OK bortsett fra folk som er redde for å bomme på avkjørselen (som er venstre) for å nå Okstadbakken kjørende sørover. Altså legger man seg i venstre fil fra Leangen. Det er vel gode 5km eller noe.
I USA må man ofte kjøre slalom. Absolutt ingen logikk i hvor folk plasserer seg der hvor man har flere felt ute i ødemarken (Nevada f.eks).
|
|
|
13/07/2020 13:09
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Etter å ha kjørt et par tre tusen kilometer foreløpig i ferien, slår det meg at det ikke er bobilene som lager kø lengre, men el-biler. Utrolig irriterende å ligge bak el-biler som ligger under fartsgrensen både på motorvei og på landevei, sannsynligvis for å spare strøm. Er det flere som har erfart det samme?Harald D En mer generell kommentar til temaet som trådstarter tar opp: Jeg synes dette er et merkelig utgangspunkt for en diskusjon på et nettforum for syklister: Å irriteres over at man som bilist ikke til enhver tid og uhindret av andre trafikanter kan kjøre maksimalt tillatt hastighet. Dette er ingen rettighet man har som bilist. Som syklist er jeg i min fulle rett til å hindre bilister i å «holde fartsgrensen», dvs. kjøre maksimalt tillatt hastighet. (Ja, jeg tar hensyn og prøver å hindre bilister minst mulig, men jeg hindrer jo for det.) Den samme retten har jeg som bilist, el-bil, bobil eller ei. (F.eks. i rushtrafikken inn mot byene er det tusenvis av bilister som hver dag hindres av andre bilister.)
|
|
|
13/07/2020 13:21
|
Panda
Besatt
|
Besatt
På 2 felt vei, hold som minimum fartsgrensen.
Dette er det ikke du som bestemmer, så jeg forstår ikke helt hva du vil med den formaningen. Om du ikke klarer å kjøre 110 på motorvei så pell deg vekk og ta landeveien isteden. Herre Gud. Du er mannen med hatten altså.
|
|
|
13/07/2020 13:27
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Er det nødvendigvis det Harald gjør?
Jeg irriterer meg aldri over syklister som gir plass selv om jeg evt. blir "fanget" bak en. Det samme gjelder traktorer og andre som rett og slett ikke kan flytte seg raskere. Det betyr ikke at jeg aldri irriterer meg over bilister.
Og selv om jeg skulle irritere meg over en bilist har dette enda til gode å egentlig påvirke min atferd (i alle fall bevisst). Det samme gjelder syklister som jeg synes tar vel mye plass. Jeg kan irritere meg, men jeg har aldri med vilje forandret min atferd i det jeg har kjørt forbi - altså trangere eller mer aggressivt enn jeg ellers ville ha gjort.
|
|
|
[Re: Panda]
13/07/2020 13:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er det ikke du som bestemmer, så jeg forstår ikke helt hva du vil med den formaningen. Om du ikke klarer å kjøre 110 på motorvei så pell deg vekk og ta landeveien isteden. Herre Gud. Du er mannen med hatten altså. Stråmannsargument. Jeg klarer fint å holde 110 på motorveien. Diskuter mot det jeg skriver og ikke fantasiene inni hodet ditt, er du grei. Dersom jeg kjører med tilhenger skal jeg ikke holde 110 på motorveien. Og igjen - du bestemmer ikke hvor fort andre trafikkanter skal kjøre.
|
|
|
13/07/2020 13:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Trondheim er OK bortsett fra folk som er redde for å bomme på avkjørselen (som er venstre) for å nå Okstadbakken kjørende sørover. Altså legger man seg i venstre fil fra Leangen. Det er vel gode 5km eller noe.
Det er veldig greit at de gjør det, så kan jeg kjøre forbi dem i høyre fil og flette der Statens Vegvesen mener at vi skal flette. Det er sikkert 7-8 minutter spart i den verste rushtida.
|
|
|
13/07/2020 13:39
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Det er veldig greit at de gjør det, så kan jeg kjøre forbi dem i høyre fil og flette der Statens Vegvesen mener at vi skal flette. Det er sikkert 7-8 minutter spart i den verste rushtida. Hvis man ikke bryr seg om trafikkreglene så går det selvsagt smertefritt. Mulig Trondheim har blitt så befolket siden jeg bodde der at trafikken står fra Leangen.
|
|
|
13/07/2020 13:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mulig Trondheim har blitt så befolket siden jeg bodde der at trafikken står fra Leangen.
Nei. Det tetter seg ca på toppen av Moholtlia i høyre fil og i bunnen i venstre. Det kjappeste er å bytte fra venstre til høyre rett før Nardokrysset. Hvilke trafikkregler er det jeg ikke bryr meg om?
|
|
|
13/07/2020 13:55
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Forbikjøring i høyre felt. Selvsagt lov hvis trafikken står, men det er ikke slik at folk bare legger seg til venstre i rush'n. Det skjer 24/7.
|
|
|
13/07/2020 14:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Utenom rushen kjører jeg ikke forbi. Da blinker jeg med lysene til de flytter seg. Det er ikke et veldig stort problem lengre. Trønderne kommer seg her.
|
|
|
13/07/2020 14:26
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Var jo det jeg skrev. At det var et veldig stort problem.
|
|
|
13/07/2020 17:54
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Dette er det ikke du som bestemmer, så jeg forstår ikke helt hva du vil med den formaningen. Om du ikke klarer å kjøre 110 på motorvei så pell deg vekk og ta landeveien isteden. Herre Gud. Du er mannen med hatten altså. Stråmannsargument. Jeg klarer fint å holde 110 på motorveien. Diskuter mot det jeg skriver og ikke fantasiene inni hodet ditt, er du grei. Dersom jeg kjører med tilhenger skal jeg ikke holde 110 på motorveien. Og igjen - du bestemmer ikke hvor fort andre trafikkanter skal kjøre. Nei, men jeg kan love deg de får mye høy lys i speilet. Hva gjør folk på motorveien i 90-95 km/t? Er du redd så ta toget eller den gamle veien som går parallelt. Med tilhenger er en annen historie, der er det vel 80 som gjelder uten brems og 90 med bremser.
|
|
|
13/07/2020 18:03
|
Raskall
More than words
|
More than words
Med tilhenger er en annen historie, der er det vel 80 som gjelder uten brems og 90 med bremser.
60 uten brems og 80 med brems.
|
|
|
13/07/2020 18:16
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
60 uten bremser hvis tillatt totalvekt over 350 kg
Redigert av Plankepetter; 13/07/2020 18:16.
|
|
|
13/07/2020 18:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
]På 2 felt vei, hold som minimum fartsgrensen.
Med tilhenger er en annen historie, der er det vel 80 som gjelder uten brems og 90 med bremser.
Når man ikke kan trafikkreglene er det like greit å finne på sine egne.
|
|
|
13/07/2020 18:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Se langt frem, benytte hele veibanen og kjøre med hjulene på asfaltkenten (både høyre og venstre sving). Det fine er at det er noe man kan gjøre med omtrent enhver bil, bare den klarer100-110 km/t
Ingen biler hindrer deg i å se langt frem eller benytte hele veibanen. Dette gjør jeg når jeg har sikt til det. Mye mer morsomt å prøve å holde jevn fart i svingene også.
Ikke tale om. Det som er morsomt er å kjøre fortere på rettstrekningene enn du kan i svingene, bremse sent mens forhjula ennå peker rett frem, treffe en perfekt apex og så aksellerere ut. Kom igjen nå. Hvor mange veier er det hvor man må bremse ned til under 50 km/t for å klare svingen? Og så skal du akselerere ut fra 50 til 80 med en Tesla S........ noe som tar deg under et sekund? Bare prøv dette: kjør litt sakte på en svingete vei, la en klegg (Harald D?) kjøre forbi og så henger du på en men tar svingene uten å bremse (kun lov å slippe 'gassen'). Da skal du se: hvor lett er det å trykke på 'gassen', men hvor få som klarer å treffe svingen. 
|
|
|
|
|