Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 124 av 152 1 2 122 123 124 125 126 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2626431 03/09/2020 07:53
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Dan
Egentlig er jeg litt forbauset over at ikke VAG og andre har store, krommede, firedoble eksosrør på elbilene sine med unnskyldningen at «det er en del av luftsirkulasjonsanlegget i kupéen og helt nødvendig for å få god utluftning»..

Passat GTE som vi hadde før hadde lagt inn en funksjon som gir "motorlyd" inne i kupeen i GTE-modus, slik at den skulle høres ut som en 3 liter hes snerrebikkje istedenfor 1,6-literen som står i... Ikke mulig å skru av heller.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Appelsin] #2626435 03/09/2020 08:09
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 23
T
Triarii Offline
Fersking
Offline
Fersking
T
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 23
Sitat: Appelsin
Ser du her: Automobile_drag_coefficient så er det klart at grill ikke er det mest vesentlige. Tesla er jo slått av tyske diseldyr ICON_LAUGH


Vel...
BMW skriver dette om BMW 5-serie EfficientDynamics:

Quote
In the new BMW 5 Series, the BMW EfficientDynamics package of technologies is visible on a distinctive design icon, the kidney grille. When demand for cooling air is low, an air valve inside the active air stream kidney grille remains closed, leading to ideal drag coefficient values as low as 0.22, which are unique in this class.


Så her brukes det aktive spjeld for å tette grillen, nettopp for å redusere drag.

Redigert av Triarii; 03/09/2020 08:10.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Triarii] #2626440 03/09/2020 08:20
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
A
Appelsin Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
Sitat: Triarii

Vel...
BMW skriver dette om BMW 5-serie EfficientDynamics:

Quote
In the new BMW 5 Series, the BMW EfficientDynamics package of technologies is visible on a distinctive design icon, the kidney grille. When demand for cooling air is low, an air valve inside the active air stream kidney grille remains closed, leading to ideal drag coefficient values as low as 0.22, which are unique in this class.


Så her brukes det aktive spjeld for å tette grillen, nettopp for å redusere drag.


Ja, men grillen er jo der... Jeg har forstått diskusjonen som at den omhandler effekten av en pyntegrill. Er det et krav om at luft skal strømme igjennom er det jo selvsagt noe annet

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Appelsin] #2626452 03/09/2020 10:02
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Appelsin


Ser du her: Automobile_drag_coefficient så er det klart at grill ikke er det mest vesentlige. Tesla er jo slått av tyske diseldyr ICON_LAUGH


Hvis du ser bare på Cd blir det feil. Du må multiplisere med frontarealet. Har du gjort det?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626455 03/09/2020 10:10
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
A
Appelsin Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
Sitat: GeirK

Hvis du ser bare på Cd blir det feil. Du må multiplisere med frontarealet. Har du gjort det?


Hvorfor blir det feil? Driver du å antar ting du ikke har dekning for om det jeg skriver?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Appelsin] #2626463 03/09/2020 10:38
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Jeg antar ingen ting. Det er derfor jeg spør. Tegnet '?' etter en setning indikerer at setningen er et spørsmål.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626468 03/09/2020 10:49
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
A
Appelsin Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
Sitat: GeirK
Jeg antar ingen ting. Det er derfor jeg spør. Tegnet '?' etter en setning indikerer at setningen er et spørsmål.


Fint du vet hva "?" betyr. Kanskje du kan svare på hva dine to setninger avsluttet med "." betyr da? Som etterspurt i den første av mine to setninger med "?" etterspurte?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Appelsin] #2626470 03/09/2020 10:56
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Sitat: Appelsin
Sitat: GeirK
Jeg antar ingen ting. Det er derfor jeg spør. Tegnet '?' etter en setning indikerer at setningen er et spørsmål.


Fint du vet hva "?" betyr. Kanskje du kan svare på hva dine to setninger avsluttet med "." betyr da? Som etterspurt i den første av mine to setninger med "?" etterspurte?


Troll


Ut på tur!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2626473 03/09/2020 11:01
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Tror Appelsin har flera bra poäng här.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Appelsin] #2626475 03/09/2020 11:09
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Du må også lære deg betydningen av den hypotetiske konjunktiven "hvis". En setning som begynner med hvis er ikke en påstand, men beskriver et scenario med en hypotetisk forutsetning.

Kan du ikke bare svare på spørsmålet uten å lage en masse drama?



"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626481 03/09/2020 11:44
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
A
Appelsin Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
Jeg har altså ikke ganget sammen frontarealet med Cd om det er interessant.

Men hva blir feil? Hva er det man får svaret på med å gange Cd med frontarealet?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Appelsin] #2626482 03/09/2020 11:48
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Da får man et tall som gjør det mulig å sammenligne hvor mye luftmostand bilen har - og det er hva som innvirker på effektforbruket. Slik jeg forstår det, har en Boeing 747 lavere Cd enn en mann på sykkel fordi den er mer aerodynamisk i formen, men har likvel større luftmostand.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626484 03/09/2020 11:54
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: GeirK
Da får man et tall som gjør det mulig å sammenligne hvor mye luftmostand bilen har - og det er hva som innvirker på effektforbruket. En Boeing 747 har lavere Cd enn en mann på sykkel fordi den er mer aerodynamis i formen, men har likvel større luftmostand.


Nu handlade väl diskussionen om hur grillen påverkade luftmotstanden (?) och då tror jag att man kan jämföra tal utan att multiplisera med arealen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2626485 03/09/2020 12:06
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Nei - kommentaren min gikk på sammenligingen mellom Tesla og tyske dieselbiler. Jeg lurte på om frontarealet var tatt i betraktning for at sammenligningen skulle bli riktig.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626487 03/09/2020 12:09
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: GeirK
Nei - kommentaren min gikk på sammenligingen mellom Tesla og tyske dieselbiler. Jeg lurte på om frontarealet var tatt i betraktning for at sammenligningen skulle bli riktig.


Och hur ska vi andra kunna förstå att du börjar diskutera något annat mitt i en diskussion når du inte ens skriver det?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2626489 03/09/2020 12:30
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: fredriks
Sitat: GeirK
Nei - kommentaren min gikk på sammenligingen mellom Tesla og tyske dieselbiler. Jeg lurte på om frontarealet var tatt i betraktning for at sammenligningen skulle bli riktig.


Och hur ska vi andra kunna förstå att du börjar diskutera något annat mitt i en diskussion når du inte ens skriver det?


Jeg mener det bør være åpenbart når jeg inkluderer posten jeg svarer på. Hvordan skal jeg gjøre dette klarere?

[Linket bilde]


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626494 03/09/2020 12:40
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: GeirK
Sitat: fredriks
Sitat: GeirK
Nei - kommentaren min gikk på sammenligingen mellom Tesla og tyske dieselbiler. Jeg lurte på om frontarealet var tatt i betraktning for at sammenligningen skulle bli riktig.


Och hur ska vi andra kunna förstå att du börjar diskutera något annat mitt i en diskussion når du inte ens skriver det?


Jeg mener det bør være åpenbart når jeg inkluderer posten jeg svarer på. Hvordan skal jeg gjøre dette klarere?

[Linket bilde]



Suck, Appelsin och andra snakkade om grillens effekt och du gidder ikke ens sitera hela hans inlägg når du byter ämne.

Hvis du vill vara klarare så kunde du skriva att det totala luftmotstandet också beror på arealen och att Tesla antagligen inte är slått av tyska dieseldyr hvis man snakkar om totala luftmotstandet.

Det är ju faktiskt också möjligt att "konkurransen" som Appelsin tar upp handlar om Cd och inte om det totala luftmotstandet.

Sen når Appelsin till och med spör "Hvorfor blir det feil?" Så svarar du ikke utan bryr du dig bara om resten av inlägget.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2626497 03/09/2020 12:47
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
I alle dager. Jeg var usikker på hvordan han kom frem til konklusjonen og spurte om han hadde lagt riktige forutsetninger til grunn. Jeg ser ikke helt hva jeg har gjort feil her.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626502 03/09/2020 13:00
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Ok, jag tycker att du har gjort flera fel men ibland tycker jag anonymous13 har rätt om dig.

Det blev ju iallafall in "interessant" diskussion om betydningen av "?" och "hvis".

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2626508 03/09/2020 13:44
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Sitat: GeirK
Nei - kommentaren min gikk på sammenligingen mellom Tesla og tyske dieselbiler. Jeg lurte på om frontarealet var tatt i betraktning for at sammenligningen skulle bli riktig.


Da ville sammenlikningen blitt helt feil. Blir svært vanskelig å diskutere effekten av grill når man ganger med frontarealet.

Sitat: fredriks

Hvis du vill vara klarare så kunde du skriva att det totala luftmotstandet också beror på arealen och att Tesla antagligen inte är slått av tyska dieseldyr hvis man snakkar om totala luftmotstandet.


De ulike Teslaene har da ikke lite frontareal, innen sin kategori? Vil tippe det blir enda mer i favør av tyske dieseldyr når man ser på total luftmotstand.

Redigert av marley; 03/09/2020 13:47.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626516 03/09/2020 14:24
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
A
Appelsin Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
Sitat: GeirK
I alle dager. Jeg var usikker på hvordan han kom frem til konklusjonen og spurte om han hadde lagt riktige forutsetninger til grunn. Jeg ser ikke helt hva jeg har gjort feil her.


Sitat: GeirK

Hvis du ser bare på Cd blir det feil. Du må multiplisere med frontarealet. Har du gjort det?


Saken er at jeg ikke er så interessert i gramatikk at jeg vet hva en hyptetisk konjuktiv er. Pent ord, dette kunne jeg selvsagt slå opp. Det har uansett aldri vert problemet. Spørsmålet er hva "det" i den første setninger er.

I denne tråden diksuterte vi effekten av grill, altså det åpenbare "det" slik jeg ser det. Hvorfor må frontarealet multipliserest inn her?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Mmar] #2626522 03/09/2020 14:51
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: marley

De ulike Teslaene har da ikke lite frontareal, innen sin kategori? Vil tippe det blir enda mer i favør av tyske dieseldyr når man ser på total luftmotstand.



Jo - de har lavt frontareal fordi de ikke har grill. Se hvor lavt panseret på Model 3 er.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Appelsin] #2626523 03/09/2020 14:53
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Appelsin


Saken er at jeg ikke er så interessert i gramatikk at jeg vet hva en hyptetisk konjuktiv er. Pent ord, dette kunne jeg selvsagt slå opp. Det har uansett aldri vert problemet. Spørsmålet er hva "det" i den første setninger er.

I denne tråden diksuterte vi effekten av grill, altså det åpenbare "det" slik jeg ser det. Hvorfor må frontarealet multipliserest inn her?


"Det" var sammenligningen din. Grillen bidrar til større frontareal, så derfor må dette regnes inn.

"While designers pay attention to the overall shape of the automobile, they also bear in mind that reducing the frontal area of the shape helps reduce the drag. The product of drag coefficient and area - drag area - is represented as CdA (or CxA), a multiplication of the Cd value by the area."


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2626525 03/09/2020 15:06
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Sitat: GeirK

Jo - de har lavt frontareal fordi de ikke har grill. Se hvor lavt panseret på Model 3 er.


Frontarealet er projisert areal. Det blir ikke noe lavere av at panseret er lavt. Taket er fortsatt like høyt, og bilen like bred.

Redigert av marley; 03/09/2020 15:08.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Mmar] #2626535 03/09/2020 16:46
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: marley
Sitat: GeirK

Jo - de har lavt frontareal fordi de ikke har grill. Se hvor lavt panseret på Model 3 er.


Frontarealet er projisert areal. Det blir ikke noe lavere av at panseret er lavt. Taket er fortsatt like høyt, og bilen like bred.

Selvfølgelig. Brainfart.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Mmar] #2626577 04/09/2020 05:37
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: marley
De ulike Teslaene har da ikke lite frontareal, innen sin kategori? Vil tippe det blir enda mer i favør av tyske dieseldyr når man ser på total luftmotstand.

Det er smigrende at du setter Model 3 i samme kategori som Ferrari og Lamborghini. ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2626596 04/09/2020 07:07
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Så, har denne kisen noen poeng? All wheel drive skal jeg ha, men det han sier om varmepumpe og at det kan skje endel større ting på batterifronten ganske snart fikk jeg til å lure litt? Noen som vet om den som selges her til lands har USB-C-porter i de nyeste leveransene btw?

Nå har jo Teslaene greit nok med rekkevidde for min bruk på vinterstid sånn jeg har erfart det da.


Redigert av perbl; 04/09/2020 07:08.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2626605 04/09/2020 07:34
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Dan
Sitat: marley
De ulike Teslaene har da ikke lite frontareal, innen sin kategori? Vil tippe det blir enda mer i favør av tyske dieseldyr når man ser på total luftmotstand.

Det er smigrende at du setter Model 3 i samme kategori som Ferrari og Lamborghini. ICON_WINK


Naaah, Fiat 126 var kanskje det du tenkte på?

[Linket bilde fra oldtimer-shop.eu]

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2626618 04/09/2020 08:58
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Og, det ser jo ut til at det kan være andre interessante ting som kan være verdt å vente litt på og: https://elbilforum.no/index.php?topic=52705.0

Motorluke er ikke så viktig, selv om det sikkert blir en must-have etter at man først har hatt det i en bil, men varmepumpe kunne være kjekt å ha for vinterkjøring.

Redigert av perbl; 04/09/2020 08:58.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2626619 04/09/2020 09:07
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Jeg syns varmepumpe er et godt argument. Vi har Model X og en Kia Soul, og Soul'n har varmepumpe. Det er bra "punch" i varmen fra den lille rotta av en bil sammenlignet med beistet Model X.


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Side 124 av 152 1 2 122 123 124 125 126 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå