Egentlig er jeg litt forbauset over at ikke VAG og andre har store, krommede, firedoble eksosrør på elbilene sine med unnskyldningen at «det er en del av luftsirkulasjonsanlegget i kupéen og helt nødvendig for å få god utluftning»..
Passat GTE som vi hadde før hadde lagt inn en funksjon som gir "motorlyd" inne i kupeen i GTE-modus, slik at den skulle høres ut som en 3 liter hes snerrebikkje istedenfor 1,6-literen som står i... Ikke mulig å skru av heller.
Ser du her: Automobile_drag_coefficient så er det klart at grill ikke er det mest vesentlige. Tesla er jo slått av tyske diseldyr
Vel... BMW skriver dette om BMW 5-serie EfficientDynamics:
In the new BMW 5 Series, the BMW EfficientDynamics package of technologies is visible on a distinctive design icon, the kidney grille. When demand for cooling air is low, an air valve inside the active air stream kidney grille remains closed, leading to ideal drag coefficient values as low as 0.22, which are unique in this class.
Så her brukes det aktive spjeld for å tette grillen, nettopp for å redusere drag.
Redigert av Triarii; 03/09/202008:10.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Triarii]
#262644003/09/202008:20
Vel... BMW skriver dette om BMW 5-serie EfficientDynamics:
In the new BMW 5 Series, the BMW EfficientDynamics package of technologies is visible on a distinctive design icon, the kidney grille. When demand for cooling air is low, an air valve inside the active air stream kidney grille remains closed, leading to ideal drag coefficient values as low as 0.22, which are unique in this class.
Så her brukes det aktive spjeld for å tette grillen, nettopp for å redusere drag.
Ja, men grillen er jo der... Jeg har forstått diskusjonen som at den omhandler effekten av en pyntegrill. Er det et krav om at luft skal strømme igjennom er det jo selvsagt noe annet
[Re: Appelsin]
#262645203/09/202010:02
Jeg antar ingen ting. Det er derfor jeg spør. Tegnet '?' etter en setning indikerer at setningen er et spørsmål.
Fint du vet hva "?" betyr. Kanskje du kan svare på hva dine to setninger avsluttet med "." betyr da? Som etterspurt i den første av mine to setninger med "?" etterspurte?
#262647003/09/202010:56
Jeg antar ingen ting. Det er derfor jeg spør. Tegnet '?' etter en setning indikerer at setningen er et spørsmål.
Fint du vet hva "?" betyr. Kanskje du kan svare på hva dine to setninger avsluttet med "." betyr da? Som etterspurt i den første av mine to setninger med "?" etterspurte?
Troll
Ut på tur!
[Re: Ripen]
#262647303/09/202011:01
Du må også lære deg betydningen av den hypotetiske konjunktiven "hvis". En setning som begynner med hvis er ikke en påstand, men beskriver et scenario med en hypotetisk forutsetning.
Kan du ikke bare svare på spørsmålet uten å lage en masse drama?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#262648103/09/202011:44
Da får man et tall som gjør det mulig å sammenligne hvor mye luftmostand bilen har - og det er hva som innvirker på effektforbruket. Slik jeg forstår det, har en Boeing 747 lavere Cd enn en mann på sykkel fordi den er mer aerodynamisk i formen, men har likvel større luftmostand.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#262648403/09/202011:54
Da får man et tall som gjør det mulig å sammenligne hvor mye luftmostand bilen har - og det er hva som innvirker på effektforbruket. En Boeing 747 har lavere Cd enn en mann på sykkel fordi den er mer aerodynamis i formen, men har likvel større luftmostand.
Nu handlade väl diskussionen om hur grillen påverkade luftmotstanden (?) och då tror jag att man kan jämföra tal utan att multiplisera med arealen.
[Re: fredriks]
#262648503/09/202012:06
Nei - kommentaren min gikk på sammenligingen mellom Tesla og tyske dieselbiler. Jeg lurte på om frontarealet var tatt i betraktning for at sammenligningen skulle bli riktig.
#262648703/09/202012:09
Nei - kommentaren min gikk på sammenligingen mellom Tesla og tyske dieselbiler. Jeg lurte på om frontarealet var tatt i betraktning for at sammenligningen skulle bli riktig.
Och hur ska vi andra kunna förstå att du börjar diskutera något annat mitt i en diskussion når du inte ens skriver det?
#262648903/09/202012:30
Och hur ska vi andra kunna förstå att du börjar diskutera något annat mitt i en diskussion når du inte ens skriver det?
Jeg mener det bør være åpenbart når jeg inkluderer posten jeg svarer på. Hvordan skal jeg gjøre dette klarere?
#262649403/09/202012:40
Jeg mener det bør være åpenbart når jeg inkluderer posten jeg svarer på. Hvordan skal jeg gjøre dette klarere?
Suck, Appelsin och andra snakkade om grillens effekt och du gidder ikke ens sitera hela hans inlägg når du byter ämne.
Hvis du vill vara klarare så kunde du skriva att det totala luftmotstandet också beror på arealen och att Tesla antagligen inte är slått av tyska dieseldyr hvis man snakkar om totala luftmotstandet.
Det är ju faktiskt också möjligt att "konkurransen" som Appelsin tar upp handlar om Cd och inte om det totala luftmotstandet.
Sen når Appelsin till och med spör "Hvorfor blir det feil?" Så svarar du ikke utan bryr du dig bara om resten av inlägget.
#262649703/09/202012:47
I alle dager. Jeg var usikker på hvordan han kom frem til konklusjonen og spurte om han hadde lagt riktige forutsetninger til grunn. Jeg ser ikke helt hva jeg har gjort feil her.
#262650203/09/202013:00
Da ville sammenlikningen blitt helt feil. Blir svært vanskelig å diskutere effekten av grill når man ganger med frontarealet.
Sitat: fredriks
Hvis du vill vara klarare så kunde du skriva att det totala luftmotstandet också beror på arealen och att Tesla antagligen inte är slått av tyska dieseldyr hvis man snakkar om totala luftmotstandet.
De ulike Teslaene har da ikke lite frontareal, innen sin kategori? Vil tippe det blir enda mer i favør av tyske dieseldyr når man ser på total luftmotstand.
Redigert av marley; 03/09/202013:47.
#262651603/09/202014:24
I alle dager. Jeg var usikker på hvordan han kom frem til konklusjonen og spurte om han hadde lagt riktige forutsetninger til grunn. Jeg ser ikke helt hva jeg har gjort feil her.
Sitat: GeirK
Hvis du ser bare på Cd blir det feil. Du må multiplisere med frontarealet. Har du gjort det?
Saken er at jeg ikke er så interessert i gramatikk at jeg vet hva en hyptetisk konjuktiv er. Pent ord, dette kunne jeg selvsagt slå opp. Det har uansett aldri vert problemet. Spørsmålet er hva "det" i den første setninger er.
I denne tråden diksuterte vi effekten av grill, altså det åpenbare "det" slik jeg ser det. Hvorfor må frontarealet multipliserest inn her?
[Re: Mmar]
#262652203/09/202014:51
De ulike Teslaene har da ikke lite frontareal, innen sin kategori? Vil tippe det blir enda mer i favør av tyske dieseldyr når man ser på total luftmotstand.
Jo - de har lavt frontareal fordi de ikke har grill. Se hvor lavt panseret på Model 3 er.
#262652303/09/202014:53
Saken er at jeg ikke er så interessert i gramatikk at jeg vet hva en hyptetisk konjuktiv er. Pent ord, dette kunne jeg selvsagt slå opp. Det har uansett aldri vert problemet. Spørsmålet er hva "det" i den første setninger er.
I denne tråden diksuterte vi effekten av grill, altså det åpenbare "det" slik jeg ser det. Hvorfor må frontarealet multipliserest inn her?
"Det" var sammenligningen din. Grillen bidrar til større frontareal, så derfor må dette regnes inn.
"While designers pay attention to the overall shape of the automobile, they also bear in mind that reducing the frontal area of the shape helps reduce the drag. The product of drag coefficient and area - drag area - is represented as CdA (or CxA), a multiplication of the Cd value by the area."
#262652503/09/202015:06
Det er smigrende at du setter Model 3 i samme kategori som Ferrari og Lamborghini.
[Re: Dan]
#262659604/09/202007:07
Så, har denne kisen noen poeng? All wheel drive skal jeg ha, men det han sier om varmepumpe og at det kan skje endel større ting på batterifronten ganske snart fikk jeg til å lure litt? Noen som vet om den som selges her til lands har USB-C-porter i de nyeste leveransene btw?
Nå har jo Teslaene greit nok med rekkevidde for min bruk på vinterstid sånn jeg har erfart det da.
Redigert av perbl; 04/09/202007:08.
Per B.
[Re: Dan]
#262660504/09/202007:34
Det er smigrende at du setter Model 3 i samme kategori som Ferrari og Lamborghini.
Naaah, Fiat 126 var kanskje det du tenkte på?
[Re: Ripen]
#262661804/09/202008:58
Motorluke er ikke så viktig, selv om det sikkert blir en must-have etter at man først har hatt det i en bil, men varmepumpe kunne være kjekt å ha for vinterkjøring.
Redigert av perbl; 04/09/202008:58.
Per B.
[Re: perbl]
#262661904/09/202009:07
Jeg syns varmepumpe er et godt argument. Vi har Model X og en Kia Soul, og Soul'n har varmepumpe. Det er bra "punch" i varmen fra den lille rotta av en bil sammenlignet med beistet Model X.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"