Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Stihardtail - nordvestlandet edition?

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: Natier] #2617421 09/07/2020 14:35
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Haha, morsomt.

Den kjennes veldig bra ut med 120. Jeg valgt 120 fordi den kan fåes i fox sin stepcast som blir en vektbesparelse.

Jeg gikk noen runder med meg selv. Om man er vant med en heldemper sykkel med lav krankparti, så kjennes solaris mer en høy nok ut med 120, mindre pedalkontakt med bakken en jeg har blitt vant til.

130 hadde jeg ikke tenkt på. Tro selv jeg ville hadt 120 eller 140.

Jeg tro det går an på hva man er vant med av vinkler og høyde. Føler selv at jeg kunne lett tatt den her med 120mm på en grus tur men den er rask i skogen allikevel. 140 må være helt banzai! hehe

#Pedalenkrs
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2617444 09/07/2020 18:26
Natier Offline
Veteran
Veteran
Takk for svar. Mange av de komplette konfigurasjonen Cotic leverer er med 130mm så det er grunnen til at jeg og har sett etter det men får kanskje heller se på 120 eller 140 alternativene. Tror du den blir for slakk med 140? Til grusturer blir en annen sykkel valgt men det er jo gjerne litt transport til den smale sti ICON_SMILE Sykler vanligvis en ganske lett Scott Spark med 120 foran og bak så dermed ikke ukjent med litt lavt krankhus.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2617505 10/07/2020 10:11
Natier Offline
Veteran
Veteran
Det ble bestilling av en Pike med 140mm så vil tiden vise om den skal bygges om til mindre vandring.
Da er det bare å finne litt tolmodighet og vente på at diverse befraktere skal levere :-)

/Atle

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2620459 04/08/2020 09:29
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Kult å se at tråden har levd litt videre mens jeg har hatt ferie. Og kult at enda en SolarisMAX finner vegen til landet. Kjøpte du en av de siste av forrige versjon, Natier? Eller venter du på den nye?

Men til saken. Selv om jeg har vært fraværende her en stund, betyr jo ikke det at prosjektet er dødt. Rammer nå til dags tar litt tid, men i dag fikk jeg en spennende mail om at noe er på veg fra England. Var smart nok til å bestille før første batch ble utsolgt, ellers måtte jeg ha ventet til over nyttår. Ut fra et nylig publisert review på youtube er dette bra saker, så jeg er skikkelig spent.

btm
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2620468 04/08/2020 09:52
Natier Offline
Veteran
Veteran
Hei. Jeg venter på en Midnight Blue fra batchen som nå er under utsending ICON_SMILE

/Atle

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: Natier] #2620486 04/08/2020 10:23
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Sitat: Natier
Hei. Jeg venter på en Midnight Blue fra batchen som nå er under utsending ICON_SMILE

Da er vi to ICON_SMILE

Har du sett videotesten til Hardtail Party? Gleder meg ikke noe mindre etter å ha sett den, kan du si...

btm
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: Anders A-R] #2621424 10/08/2020 08:23
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
(..) men jeg kjører 2.6 bak med dropouts så langt inn som det går, og det hører jeg subber en gang i blant, men ellers ikke noe problem. Har vurdert å trekke det litt bakover for å snike inn 2.8.

Nå er vel valget uansett tatt, men en liten oppdatering: Kjører nå Maxxis Rekon i 27.5x2.8 og det går helt fint med minimalt med subb. Har ve ca 5mm klaring på ytterkant av knastene på begge sider.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: Anders A-R] #2621443 10/08/2020 08:52
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Jepp, valget er tatt og ramma kommer etter alt å dømme på døra i morgen (blir hjemmekontor da ICON_SMILE ).

Men uansett interessant for flere vil jeg tro å vite hva som funker i Moxie-ramma. 5 mm på hver side er jo greit med klaring vil jeg si (men mindre bør det ikke være), men kommer seff an på hvor mye bakramma flekser. Regner med at du måtte trekke dropoutsen litt ut?

btm
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2621656 11/08/2020 08:18
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Kom noe fint på døra i morges, gitt ICON_LAUGH

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Fant også en ubrukt PIKE Ultimate til en fin pris på finn.no som jeg henta på posten i går, satser på at det blir bra.

[Linket bilde]

Redigert av btm; 11/08/2020 08:19. Rediger grunn: Inn med bilder...

btm
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2621663 11/08/2020 08:25
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: btm
men kommer seff an på hvor mye bakramma flekser. Regner med at du måtte trekke dropoutsen litt ut?

Nei, de står fortsatt helt innerst faktisk, har kjørt med alt fra 20-30 psi og ikke merket noe subbing :-)

Det var jo en snabla fin ramme da, selv om det er feil merke ICON_WINK
Er det Hope styrelager og topcap også? Jeg kjøpte det med min, men der knakk skruen i topcap da jeg hadde gaffelen ute for service og remonterte...Skrue i aluminium er jo lett da, men holdbarheten var åpenbart ikke noe å skryte av.

Redigert av Anders A-R; 11/08/2020 08:39.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: Anders A-R] #2621673 11/08/2020 08:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: btm
men kommer seff an på hvor mye bakramma flekser. Regner med at du måtte trekke dropoutsen litt ut?

Nei, de står fortsatt helt innerst faktisk, har kjørt med alt fra 20-30 psi og ikke merket noe subbing :-)

Er det Hope styrelager og topcap også? Jeg kjøpte det med min, men der knakk skruen i topcap da jeg hadde gaffelen ute for service og remonterte...Skrue i aluminium er jo lett da, men holdbarheten var åpenbart ikke noe å skryte av.

Du skal jo ikke mose inn styrelagerskruen, da. Den er jo laget for å ta opp slark, og så skal styrefremspring holde på posisjonen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: Anders A-R] #2621686 11/08/2020 09:25
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B

Helt riktig merke syns jeg ICON_WINK

Er Hope styrelager ja, topcap har jeg ikke helt bestemt. Cotic sendte med en vanlig cotic (for stjernemutter), men jeg har en Hope headdoctor liggene så godt mulig det blir den. Om jeg da må ha Hope topcap er jeg faktisk ikke sikker på, det vil tiden vise.
[Linket bilde]

Ellers er det jo rett som Baronen sier at du ikke skal stramme toppskruen for mye. Men det sagt, så har jeg klart å knekke en Hopeskrue en gang jeg også.

Redigert av btm; 11/08/2020 11:27. Rediger grunn: Bilde :-D

btm
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: baronKanon] #2622257 14/08/2020 19:46
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

Du skal jo ikke mose inn styrelagerskruen, da. Den er jo laget for å ta opp slark, og så skal styrefremspring holde på posisjonen.

Selvsagt. Jeg syns ikke jeg stramma spesielt hardt til heller, men tydeligvis nok til at den bare røyk tvert av. Ikke første gang jeg får mandagsutgave av deler, sikkert ikke siste heller. Nå sitter det i hvertfall en betydelig bedre patent der. Og så har jeg fått satt på Intend også, så det kommer seg.

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2622471 16/08/2020 19:41
Natier Offline
Veteran
Veteran
Ventetiden ble lang men DHL banket på døra på fredag med pakke fra UK :-D
Første tur i dag med litt småjusteringer og et fett glis :-D

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Redigert av Natier; 16/08/2020 19:44.

/Atle

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: Natier] #2622751 17/08/2020 14:02
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Den ble lekker, gratulerer ICON_LAUGH

Er det en large?

btm
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2622784 17/08/2020 16:46
Natier Offline
Veteran
Veteran
Takk for det:) Det er Medium.
Veldig happy etter to turer ... i følge Strava går det ikke så treigt heller :-D

/Atle

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2629390 21/09/2020 08:01
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Da er sykkelen endelig ferdigbygget og testet. Og fyttirakker'n, dette var bedre enn jeg hadde våget å håpe. Eneste som mangler nå er senkepinne, med det på plass blir det bare enda bedre.

Jomfruturen ble sykkelhelg på Oppdal, jeg var veldig i tvil om jeg skulle ta ny, uprøvd sykkel (uten senkepinne) eller den velprøvde fulldemperen som jeg liker veldig godt. Men kunne jo ikke la være å teste nybygget, og det angrer jeg ikke på. Savna faktisk ikke bakdemperen i det hele tatt. Særlig imponert over hvor rask den var nedover. Den er lang og har lange kjedestag, men jeg opplevde den som kvikk og leken, og veldig grei å få med seg rundt krappe svinger. Litt overrasket over det faktisk, at jeg ikke måtte justere teknikken litt. Satte faktiske PR på et nedoversegment som jeg tidligere har syklet på grov fulldemper i perfekte forhold. Artig. Oppover klatra den som bare det, men det var mer som forventet. Tross slakk styrevinkel (65 grader målt med sag i følge Cotic, har ikke målt reell selv enda) og kort stem (32 mm) holdt forhjulet seg godt planta i bakken.

Jeg var jo i utgangspunktet veldig i tvil om størrelse også, da M virket å være ganske lik fulldemperen min (som er L), og L virket veldig stor. Visuelt ser denne stor ut, men den føles helt rett. Veldig glad for at jeg hørte på alle råd som sa L ICON_SMILE

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Redigert av btm; 21/09/2020 10:01. Rediger grunn: Inn med bilder...

btm
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2629447 21/09/2020 10:58
Natier Offline
Veteran
Veteran
Grattis. Jeg har de samme erfaringene som deg og har flere PRer nedover med min der jeg syns jeg har syklet fort med fulldemper. På de stedene jeg sykler mest (Romeriksåsen, Gjelleråsen, Østmarka) er det først og fremst der det er veldig slagete det blir vanskeligere med manglende demper i hekken. Trangt og bratt takler den veldig bra men krever at man er litt mere "lett på tå" der det er slagete med skarp stein eller høye røtter.

Hvem som er best av denne og den lette Sparken kan jeg ikke si. Digger begge - de er bare forskjellige :-)

/Atle

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2629454 21/09/2020 11:18
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Grattis! Den ser veldig bra ut, gleder meg til å se den live ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2724714 24/11/2022 17:01
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Hva er tankene om Solarisene nå etter et par år? Jeg sitter i tenkeboksen på en XL som et lite vinterprosjekt. Jeg savner noe imellom grusraceren og enduro-ish riggen, en slags OG downcountry…

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: jsdk] #2724715 24/11/2022 17:53
Natier Offline
Veteran
Veteran
Fortsatt samme erfaring her. Morsom avveksling fra årets Spark. Den har riktignok blitt brukt mindre i år enn i fjor men den ble satt opp med Piikkisika 2.6 her om dagen for å være klar for vinter ICON_SMILE
Hvis jeg skal bytte den ut er det for å bygge noe annet i samme gata ICON_SMILE

/Atle

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2724726 25/11/2022 08:19
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Kortversjonen - jeg elsker den msnheart1

Litt mer utdypende: jeg sykler stort sett de samme stiene med Solarisen som jeg gjør med fulldemperen (Intense Tracer 275 2017). Solarisen klatrer minst like godt, og er nesten like rask nedover (men litt mer jobbing). Jeg har tatt flere lokale KOMer med Solarisen (og stiene rundt Molde er stort sett ganske grove).

I områder med mer flyt enn det Molde og omegn har å by på, som f.eks. Oppdal, er den helt nydelig. Men den takler grove toppturer meget bra også, har bl.a. syklet Mefjellet i Fjørå 2 ganger med denne, samt en del lokale Moldetopper, og storkost meg.

[Linket bilde]

Vedlegg
Solaris på Julskartind (2).JPG (3.12 MB, 521 nedlastinger)
Redigert av btm; 25/11/2022 13:01. Rediger grunn: Inn med bildet...

btm
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: btm] #2724742 25/11/2022 10:39
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Veldig tøff sykkel. Selv om jeg sykler mye grovt på fulldemper, så mener jeg hardtail er undervurdert. Kan sykle det aller meste, bare litt mer sliten etterpå. Men minst like morro som fs.

Fint bilde. Bor selv i Ålesund og har mye morro på terrengsykkel :-)

Re: Stihardtail - nordvestlandet edition? [Re: jsdk] #2724760 25/11/2022 20:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jsdk
Hva er tankene om Solarisene nå etter et par år? Jeg sitter i tenkeboksen på en XL som et lite vinterprosjekt. Jeg savner noe imellom grusraceren og enduro-ish riggen, en slags OG downcountry…

Jeg har hatt en MAX et par år. Min blir nok kjørt litt mindre bøllete her på barnålstiene på Ringerike. Den er stort sett satt opp med deler jeg hadde fra en fulldemper jeg pensjonerte med 140 34 FOX, 1x11, 150mm dropper, relativt lette DT hjul og 800 styre/35mm stem. Dekk er Minion exo 2,35 3c max terra i front og skikkelig old skool Ardent 2.4 med den klassiske 40a blandingen bak.

Det første som slo meg (og alle andre) er hvor lett den er.
Det andre som slår deg er hvor sinnsykt stor, lang og slækk den er ( Jeg er 182 og kjører L)
Det tredje er hvordan alt bare faller på plass når man bare har fått skrudd hodet til å akseptere lengden på overrøret. (Jeg har en Hightower 2 og den føles helt mikke mus de første minuttene etter å ha kommet fra Solaris)
Har hatt noen stålsykler opp igjennom åra og har snakket varmt om den lille gofleksen man kanskje egentlig ikke har kjent så mye til, men her er den....ingen tvil. Mulig det er fordi kjedestagene er såpass lange som de er. Uansett så er det noe bak som glatter ut og som ant gjør den til en fin packer med et litt annet setup enn det jeg har.

Jeg har litt forskjellige sykler og hva jeg slenger meg utpå med blir mye opp til hva jeg føler for, men hvis jeg skal opp i høyden og bombe nedover blir det som oftest Hightowern, men det er ingen av de stiene Solarisen ikke hadde taklet med bravur. Hvis jeg finner ut jeg er hypp på rask XC så blir det ofte på en Highball jeg har og her er forskjellen større. Det er lengre avstand mellom XC plastikkraketten og Solaris enn mot Hightower.
Hadde den med til Nesbyen ved en anledning jeg visste jeg bare sykle maskinbygde stier og det var helt knall for å si det forsiktig. Har også hatt den med på et par runder på Grønliåsen og i slike omgivelser viser den virkelig hvor kapabel den er. Jeg er en del i Hallingdal på naturlige stier og i steinrøysa der tar jeg fulldemper. Men det kan jo bare være meg tittelen på tråden tatt i betraktning.

"It never gets easier, you just go faster."
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå