Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Trappifisering av landet

Re: Trappifisering av landet [Re: Stupfull] #2617285 08/07/2020 12:17
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Stupfull
Mest kjente? Hørtes drøyt ut.

Er vel fortsatt igjen noen dekar med urørt mark, bekker og vann

Man kan hvertfall argumentere for at det er den mest kjente fossen i landet. I et land kjent for fossefall.

Det er jo ikke så farlig om med den ene brua. Og fossen bryr seg vel ikke.
Men fortsetter det sånn som nå med gondoler, bruer, utsiktspunkt og hyttefelt kommer det til å gå fort.

At det er en så voldsomt bra butikk å bygge stygg bru i vakkert landskap er jeg ikke sikker på heller. Om man ser på youtubekommentare er den ikke veldig godt mottat blandt potensielle besøkende.

Redigert av jorn; 08/07/2020 12:29.
Re: Trappifisering av landet [Re: TrondAM] #2617290 08/07/2020 13:15
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ok, jeg må lese meg opp på fossene!

Abosluttt interessant tema det med utbygging i villmarka.

Det er jo fint at smaken av villmark ikke er forbehold de med gode kort her i livet når det kommer til helse og fysikk.

Men vindmøller, kunstige installasjoner, sikringer av stup mm, via ferrarata og turisthytter med bilvei for drift truer jo den ville naturen.

Jeg tror feks Vega trappa er bedre enn en utslitt sti og errosjon. Det er dog vanskelig å se for seg hvor grensa skal gå

Re: Trappifisering av landet [Re: Stupfull] #2617291 08/07/2020 13:21
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Det er jo fint at smaken av villmark ikke er forbehold de med gode kort her i livet når det kommer til helse og fysikk.

Det er dessverre noen som har trukket noen dårlig kort, men mange (de fleste) er vel skyld i sin egen helse og fysikk? Synes det begynner å bli vel mye tilrettelegging i naturen. frown

Re: Trappifisering av landet [Re: TrondAM] #2617293 08/07/2020 13:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Og arktitekten bak brua over Vøringsfossen er i gang med et nytt prosjekt - trapp og bro gjennom Torghatten.

[Linket bilde fra holmebakk.no]

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trappifisering av landet [Re: TrondAM] #2617294 08/07/2020 13:33
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Vi må absolutt unngå trapp i fiseringen!

Re: Trappifisering av landet [Re: Red Devils] #2617296 08/07/2020 13:57
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Red Devils

Det er dessverre noen som har trukket noen dårlig kort, men mange (de fleste) er vel skyld i sin egen helse og fysikk? Synes det begynner å bli vel mye tilrettelegging i naturen. frown

Absolutt, mange har gjort permanente skader på egen kropp ved dumme valg. Røyking, overvekt etc.
Skal de straffes permanent for gammel morro?

Re: Trappifisering av landet [Re: TrondAM] #2617346 09/07/2020 00:03
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Om straff er det samme som at ikke alle nødvedigvis får alt de peker på til enhver tid på bekostning av naturverdier så syns jeg det er helt greit ja.

Re: Trappifisering av landet [Re: Red Devils] #2617363 09/07/2020 06:34
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sånn har alltid jeg tenkt også, dvs helt til jeg fikk kreft. En kronisk sykdom som rammer blindt, og (for meg) en livslang behandling som setter fysikken tilbake mange hakk.
Reiser på fjellet i dag. Innser at jeg heretter må nøye meg med snille stier og lette gir, men gleden er like stor....

Re: Trappifisering av landet [Re: Stupfull] #2617365 09/07/2020 06:41
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Absolutt, mange har gjort permanente skader på egen kropp ved dumme valg. Røyking, overvekt etc.

Hvorfor skal samfunnet legge til rette og ødelegge naturen i det tempoet vi gjør nå for at vi skal tilrettelegge for alle? Synes ikke det er noen straff. Jeg trener mye og har god helse og liker f.eks å gå på 2000m topper, men jeg har ikke kompentanse til å klarte trollveggen, Forventer jo ikke at noen skal tilrettelegge for meg sånn at jeg kommer meg opp, men jeg gleder meg over at det er noen som har opparbeidet seg kompetanse og kan utføre en sånn tur. Det inspirerer. På samme måte kan en gammel storrøyker eller overvektig person trene seg opp til å gjøre det han/hun har lyst til.

Re: Trappifisering av landet [Re: Oystein L] #2617366 09/07/2020 06:46
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Oystein L

Sånn har alltid jeg tenkt også, dvs helt til jeg fikk kreft. En kronisk sykdom som rammer blindt, og (for meg) en livslang behandling som setter fysikken tilbake mange hakk.
Reiser på fjellet i dag. Innser at jeg heretter må nøye meg med snille stier og lette gir, men gleden er like stor....

Huff. Kreft er noe herk, håper det tross alt går bra med deg. ICON_SMILE Det er sånn jeg tenker også, finne gleden i det helsen tillater. Med med en sånn innstilling vil du kanskje kunne ta andre turer i fjellet senere! Lykke til og god tur til fjellet! ICON_SMILE

Re: Trappifisering av landet [Re: Red Devils] #2617411 09/07/2020 12:44
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Hvorfor skal samfunnet legge til rette og ødelegge naturen i det tempoet vi gjør nå for at vi skal tilrettelegge for alle? Synes ikke det er noen straff. Jeg trener mye og har god helse og liker f.eks å gå på 2000m topper, men jeg har ikke kompentanse til å klarte trollveggen, Forventer jo ikke at noen skal tilrettelegge for meg sånn at jeg kommer meg opp, men jeg gleder meg over at det er noen som har opparbeidet seg kompetanse og kan utføre en sånn tur. Det inspirerer. På samme måte kan en gammel storrøyker eller overvektig person trene seg opp til å gjøre det han/hun har lyst til.

Lov til å mene det.

Hva tenker du om etablering av nye ski/heisanlegg?

Re: Trappifisering av landet [Re: TrondAM] #2628502 14/09/2020 16:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Såg den här trappan på bilder
https://www.tronderbladet.no/nyhete...friluftslivet-i-Vassfjellet-19508293.ece
och en debatt artikel i adressa
https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2020/09/12/Er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-invitere-sherpaer-til-%C3%A5-bygge-stier-og-trapper-i-Bymarka-22649726.ece

Förstår verkligen inte poängen med att bygge en tre trapp långt upp på ett fjäll. Passar ju överhuvudtaget inte in i naturen.

Folk får väl bli blötta om fötterna eller bruke bättre skor.

Re: Trappifisering av landet [Re: fredriks] #2628530 14/09/2020 20:03
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2020/09/12/Er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-invitere-sherpaer-til-%C3%A5-bygge-stier-og-trapper-i-Bymarka-22649726.ece

Förstår verkligen inte poängen med att bygge en tre trapp långt upp på ett fjäll. Passar ju överhuvudtaget inte in i naturen.

Trappeløping er veldig insta-vennlig da.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Trappifisering av landet [Re: TrondAM] #2628534 14/09/2020 20:33
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
For mye tilrettelegging er ikke helt bra.

Det er én ting at det ødelegger mye av turopplevelsen, og naturen, men det største problemet er vel at det oppfordrer sofagriser til å ta altfor krevende turer altfor raskt, noe som ikke er veldig morro for hjelpemannskapene.

Jeg ser behovet ved enkelte veldig trafikerte steder å bygge opp på de mest utsatte områdene, men dette betyr jo ikke å lage en hovedvei til målet!

Takket være årets sommer hvor alle skulle feriere her til lands så har vi virkelig fått se hvordan det kan bli.
Det som bare for noen år siden var en fantastisk tur har i år blitt omgjort til en svinesti.
De har fått stor ny parkeringsplass, og stien har blitt mere tilrettelagt og bygd opp, og resultatet synes.
Det florerer over med bilder av personer som har tatt turen, på diverse mobile bildetjenester, der de viser hvor trendy og spreke de er.
Selv enkelte klesprodusenter har sent ut folk for å kunne reklamere med at noen personer står i deres nye kleskolleksjon i et fint naturområde.

Men baksiden av alt dette vises ikke fram.
Dritpapir strøtt over alt, langs stien, og rundt selve målet.
Mye av stien opp er ganske harvet, og du finner godtepapir, engangsgriller, øbokser, brusbokser, forskjellig plast fra salater, brennflekker i bakken hvor folk har brukt engangsgriller og lignende.

Det som en gang var en fin tur er nå en plass hvor du går i kø, og nesten vasser i søppel.

Tilrettelegging sier de.
Alt det gjør er å lokke personer som har null respekt for naturen ut på selv-bilde-jakt.
Det er mulig jeg kan høres gretten ut, men slike personer burde holde seg hjemme til de har vett nok til å respektere naturen, og kan makte å ta turer som ikke 'må' være tilrettelagte.

Som avslutning så kan jeg legge ved to bilder fra Everest i fjor, som viser hvor ille det kan bli når folk bare må ha disse selv-bildene![Linket bilde fra static01.nyt.com]
[Linket bilde fra static01.nyt.com]

Re: Trappifisering av landet [Re: fredriks] #2628554 15/09/2020 06:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks

Er ikke pent, men den "stien" der var helt jævlig og er lagt nedi et søkk, som alle myrene fra toppen av Vassfjellet renner ned i. I tillegg har de plassert ei turhytte ned i der.
Disse 500meterne med "inngangsparti" som tilfeldigvis ikke er under tak(ennå??!!) er egentlig greit...
Det jo ikke noe med tur å gjøre... like mye som at de åpner veien opp for kjøring 2x per år, så folk kommer seg ut :-)

Samtidig kan slike poppis-turen avlaste de ekte turene.

Krise-løsninger er i mine øyne typisk Reinebringen... yndet selfi-mål i sommer, der har de måttet ty til trapp. Helt ytterst i havgapet, fordi alle må dit, blant de 100 av uberørte toppene i Lofoten.
Det beste er når folk likevel går utenfor trappa og ødelegger vegetasjonen rundt, noe som har skjedd i Tromsø og Ålesund!

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support