For mye tilrettelegging er ikke helt bra.
Det er én ting at det ødelegger mye av turopplevelsen, og naturen, men det største problemet er vel at det oppfordrer sofagriser til å ta altfor krevende turer altfor raskt, noe som ikke er veldig morro for hjelpemannskapene.
Jeg ser behovet ved enkelte veldig trafikerte steder å bygge opp på de mest utsatte områdene, men dette betyr jo ikke å lage en hovedvei til målet!
Takket være årets sommer hvor alle skulle feriere her til lands så har vi virkelig fått se hvordan det kan bli.
Det som bare for noen år siden var en fantastisk tur har i år blitt omgjort til en svinesti.
De har fått stor ny parkeringsplass, og stien har blitt mere tilrettelagt og bygd opp, og resultatet synes.
Det florerer over med bilder av personer som har tatt turen, på diverse mobile bildetjenester, der de viser hvor trendy og spreke de er.
Selv enkelte klesprodusenter har sent ut folk for å kunne reklamere med at noen personer står i deres nye kleskolleksjon i et fint naturområde.
Men baksiden av alt dette vises ikke fram.
Dritpapir strøtt over alt, langs stien, og rundt selve målet.
Mye av stien opp er ganske harvet, og du finner godtepapir, engangsgriller, øbokser, brusbokser, forskjellig plast fra salater, brennflekker i bakken hvor folk har brukt engangsgriller og lignende.
Det som en gang var en fin tur er nå en plass hvor du går i kø, og nesten vasser i søppel.
Tilrettelegging sier de.
Alt det gjør er å lokke personer som har null respekt for naturen ut på selv-bilde-jakt.
Det er mulig jeg kan høres gretten ut, men slike personer burde holde seg hjemme til de har vett nok til å respektere naturen, og kan makte å ta turer som ikke 'må' være tilrettelagte.
Som avslutning så kan jeg legge ved to bilder fra Everest i fjor, som viser hvor ille det kan bli når folk bare må ha disse selv-bildene!
![[Linket bilde fra static01.nyt.com]](https://static01.nyt.com/images/2019/05/27/world/26everest2-print/merlin_155279730_9a078aae-b874-4b50-9ff4-72a8ec2a93ae-jumbo.jpg)
![[Linket bilde fra static01.nyt.com]](https://static01.nyt.com/images/2019/05/27/world/26everest3-print/26everest3-jumbo.jpg)