Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

20" terrengsykkel til junior

20" terrengsykkel til junior #2557689 01/06/2019 07:59
Børre Grop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
5-åringen (snart 6) har starta å sykle litt terreng, mest maskinbygd (Trysil/Nordfjord) i tillegg til skatepark/pump. Han køyrer nå på ein Frog 48 (16") som han likar veldig godt og funkar til alt foreløpig, men ser etterkvart etter noko med demping foran og litt nedoverretta geometri for å teste korleis dette slår ut. Utstyret er ikkje viktigast for sykkelgleda, men dere skjønner...pappa på stisykkel som vil dra med kiden ICON_SMILE

Kva har folk erfaring med i str 16"-20" som kan funke til dette formålet?
Eg reknar med fulldempa er litt unødvendig foreløpig, men blitt tipsa om Propain Dreckspatz i 20" av ein kompis som hadde god erfaring med denne til sine gutar. 10 laken er litt mykje og ingenting å finne brukt av dei.

Andre forslag?

Redigert av Børre Grop; 01/06/2019 08:00.

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2557711 01/06/2019 10:22
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Vi kjøpte Early Rider Trail 20 til fem/-seksåringen, og den er helt nydelig. Vi gikk for versjonen med utvendige gir og uten dempegaffel, som vi betalte 7k for fra bikester.no. Mye penger, men vi planlegger å bruke den for to unger over mange år, og så selge for kanskje halvparten. Bikeshop har også tatt inn Early Rider nå, men ikke akkurat Trail 20. https://earlyrider.com/collections/pedal-bikes/products/trail-20

Utgaven med beltedrev og dempegaffel kommer inn på ca 8300 fra bikester. Har ikke regnet på hva den koster direkte fra britene. https://www.bikester.no/early-rider-hellion-trail-ht-20-barnesykkel-gronn-solv-745052.html

Edit: Ser ut som om beltevarianten er borte fra Early riders hjemmesider, men man kan få en med utvendige gir og dempegaffel. Mulig vi oppgraderer til dempegaffel etter hvert, men ser an syklingen først. https://earlyrider.com/collections/trail/products/trail-20ht

Redigert av JonAre; 01/06/2019 10:37.
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: JonAre] #2557714 01/06/2019 10:32
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Vi gikk forresten også fra Frog 48 med 16" hjul, og potensialet for sykkelglede på sti er faktisk ganske mye større. Større hjul, skikkelige dekk, lengre krankarmer, og gir øker framkommeligheten med veldig god margin. Forutsetningen er selvsagt at junior(ine) fysisk er stor nok til å gå opp en størrelse. Vi måtte vente et par måneder, men han har byttet nå.

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: JonAre] #2557896 02/06/2019 17:49
F
FCA Offline
Avhengig
Avhengig
F
Jeg har akkurat kjøpt en Commencal Ramones 20 til min datter på 6. Strålende sykkel. Litt treg grip shift, men det hjalp å kappe girstrømpene som var litt lange. Hun sitter godt og fikk umiddelbart god selvtillit på sti og ellers ned fra høye fortauskanter osv.

Edit: ser at du vil ha demper. Men et godt tips om du ikke skal ha det.

Redigert av FCA; 02/06/2019 17:54.
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558093 03/06/2019 14:56
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Har nylig byttet til ny stisykkel for Brage (6) og han har syklet en del men er fortsatt for liten for 24".

Fikk en fin ambassadørpris på Spawn YamaJama 20" som virkelig har satt fart på progresjonen. Vanlige barnesykler (12"-16"-20") er ofte tunge både i vekt og utveksling så med 10-delt SRAM GX gir som IKKE er gripshift kommer han opp og fram omtrent alt i forhold til før pga lette gir. Hydrauliske skivebremser, myk dempegaffel med karbonbein og riktige vinkler gjør denne sykkelen til en skikkelig skogsmaskin. Og så blir jo prisen deretter.

Men denne tror jeg kommer til å være atttraktiv på bruktmarkedet når han forhåpentligvis skal opp på 24" neste år.

Flere nærbilder HER:

Vedlegg

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558139 03/06/2019 18:20
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Kjempefin sykkel, fikk lyst til å kjøpe en sånn i 24’’ til min datter neste år.

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558263 04/06/2019 10:50
Børre Grop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja, spørsmålet er jo: vil eg ha dempar? Eg veit ikkje enda kor viktig det er eller om junior fint kan sykle sti eit par år til utan? Kva er fordelar og ulemper? I fare for å virke gamal (er bare 35...) hadde aldri eg dempegaffel på mine syklar då eg var liten og me hoppa og herja jo ein god del, men kjørte ikkje så mykje på sti...

Gode alternativ som har kome fram her. Eg tenker jo at eit velfungerande girsystem og geometri også er viktig, men her har jo ikkje eg og junior nokon erfaring med kva som er viktigast enda...

Don´t die without scars.
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558292 04/06/2019 12:36
Børre Grop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Når eg kikkar litt rundt på nettet finn eg litt vektvariasjonar på 20" syklar. Lettast er Propain Dreckspatz på 8,6 kg og i andre enden Commencal Meta HT 20+ på 10,7 kg (har ikkje sjekka HEILE internett...). Nå syklar guten på ein Frog 48 på bare 6,6 kg og at denne er så lett og samtidig lettrådd har hatt store utslag på sykkelgleden her. Spørsmålet er kor viktig vekta blir når sykkelen får gir og slik sett blir lettare å sykle uansett? Samme prinsippa som for vaksne ryttarar eller set barneanatomien andre premissar?

Don´t die without scars.
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558301 04/06/2019 13:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Junior sykla på helstiv sykkel til han var 9 år, og med dekk med bra volum virket det ikke som om mangel på demper var noe som begrenset bruken.

Min erfaring med sykler til egne unger (og basert på det jeg ser som sykkeltrener) er at geometri trumfer alt, både demper/ikke demper og vekt. En sykkel som passer ungen godt gir gode sykkelopplevelser og mestringsfølelse. Hjelper ikke om sykkelen er aldri så lett om ungen ikke føler seg komfortabel på den.

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558307 04/06/2019 13:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Min sønn har en Commencal Meta HT 20+ og digger den. Han har god styr på den, men pappa måtte bytte girvaier ganske kjapt, da den kom med sandpapiroverflate på vaier og billige, litt for lange strømper med for mye knekk. Etter bytte til skikkelig vaier, ble giringen lett som en lek. Han er 6 år nå, og sykler oftest på 7. gir. Kranklageret er en vits, og jeg fant metallspon og lite fett da jeg åpnet - blir erstattet med vanlig kapslet firkantlager. men ellers er den fin, med skikkelige dekk osv. Han har ikke klaget over vekten, og vi hadde fin tur frem og tilbake fra Mariholtet på søndag som gikk som en lek kontra i fjor da han bare surva og grein i hver oppoverbakke fordi det var så slitsomt! Han har nå blitt ett år eldre, men likevel.

Utfordringen med barnesykler er at vi ikke ønsker at de skal være for dyre, og dermed blir kvaliteten på delene også deretter: spesielt på lagre. Når det gjelder girene, klarer de seg med (for pappa) billig shit.

Frogen er fin, men det er ingen terrengsykkel på samme måte. Vår sønn gikk opp fra en skikkelig lett Early rider på 5,5kg, men han har ikke klagd. Siden vi ikke lar ham ha en lekesykkel og en skole/barnehage/sykle-til-venner-sykkel, så måtte det bli en som var billig nok til at vi tåler evt. tap, og fortsatt har tilstrekkelig ytelse. Jeg tror ikke vi har gjort noe bomkjøp. For sammenligning er han 21kg og kanskje 123 høy.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Øyvind V] #2558314 04/06/2019 14:06
Børre Grop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Øyvind V
Junior sykla på helstiv sykkel til han var 9 år, og med dekk med bra volum virket det ikke som om mangel på demper var noe som begrenset bruken.

Min erfaring med sykler til egne unger (og basert på det jeg ser som sykkeltrener) er at geometri trumfer alt, både demper/ikke demper og vekt. En sykkel som passer ungen godt gir gode sykkelopplevelser og mestringsfølelse. Hjelper ikke om sykkelen er aldri så lett om ungen ikke føler seg komfortabel på den.

Då er mitt spørsmål kva slags syklar der ute som har bra geometri tilpassa ungar? Er det enkelte modellar som stikk seg ut? Kva skal eg evt sjå etter av specs? Håpar ikkje svaret er at "ein må prøve ulike syklar og sjå kva som passar for kvar enkelt unge", for det er altfor komplisert å få til eek

Då det er lite utvalg av gode syklar på bruktmarkedet er det ok å investere litt, spesielt viss sykkelen varar to-tre sesongar.

Don´t die without scars.
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558349 04/06/2019 19:12
ekken Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøpte en sykkel på XXL til 3K til gutten min på 6år (i fjor).
Ok vekt og enkle komponenter har gjort at sykkelgleden har vokst og både hopp og røtter passeres i en fart pappa innimellom må titte litt bort for.

Har tålt en del deng også gjennom tiden og gir og bremser tikker som det skal fremdeles.
Her er'n:
https://www.xxl.no/white-xc-200-pro-19-terrengsykkel-barn-rod/p/1143939_1_style

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558393 05/06/2019 06:40
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Woom har de letteste 20" syklene og de er veldig manøvrerbare. 8 åringen, som har fått ny 24" hardtail av dyr og fin sti-sykkel-klasse synes egentlig Woom 20" som lillebror har overtatt fortsattt er morsomst. Med Woom får han til å bunnyhoppe og leke seg, mens med 24" så er vektpunktet litt høyere og kjedestagene litt lengre, så det blir noe mer monstertrucking over terrenget.

Noe som sier meg at riktig størrelse er viktigere enn å ha mest mulig rollover for barn i læringsfasen...

Redigert av vids; 05/06/2019 06:41.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558400 05/06/2019 06:53
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Børre Grop
Sitat: Øyvind V

Då er mitt spørsmål kva slags syklar der ute som har bra geometri tilpassa ungar? Er det enkelte modellar som stikk seg ut? Kva skal eg evt sjå etter av specs? Håpar ikkje svaret er at "ein må prøve ulike syklar og sjå kva som passar for kvar enkelt unge", for det er altfor komplisert å få til eek

Woom er nevnt, Frog er et annet (godt) alternativ. Vi har hatt to Islabikes, og vært innmari godt fornøyd med dem. Koster litt, men du verden for en kvalitet og holdbarhet! Hvis man tar vare på sykkelen og selger den når den har blitt for liten, tipper jeg sluttsummen ikke blir så ille likevel. Islabikes og Frog fremstår som ganske like. Litt smale styrer og puslete dekk, men det er jo en smal (og rimelig) sak å endre på.

Har sykla litt sammen med en kid med Cannondale Cujo, og den ser veldig fet ut (og veldig "riktig" for barn). Jr. har også kjørt på en Scott 24", ikke den typen man finner til 3.000,- på Coop med trippelkrank, dempergaffel og vekt på 13 kilo, men "toppmodellen" for barn (RC). Helstiv sykkel som nå fungerer som dirtsykkel for poden.

Alt for stor selvsagt, men ser at Whyte har kommet med noen stisykler for barn/ungdom som ser veldig bra ut. Verdt å sjekke ut om noen andre er i målgruppa for 24"-sykkel.

Sykler med trippelkrank og billige komponenter er det bare å styre unna. Vil tro du relativt raskt vil se hvilke sykler som er skrudd sammen med tanke på gode sykkelopplevelser for kidsa, og hvilke som er skrudd sammen for å tjene penger på salg av store volum.

Redigert av Øyvind V; 05/06/2019 06:58.
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558496 05/06/2019 11:00
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Jeg trekker nok en gang fram Trek Superfly 20, som nå ser ut til å ha skifta navn til Wahoo 20. Eldstemann på 7,5 er nå i gang med sin 3 sesong på denne, og den er utmerket både i Trysil (både Gullia og Magic Moose), på lokale knotestier i Molde, pumptracks og til hverdagssykling. God geometri, gode dekk og grei vekt.

btm
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558538 05/06/2019 13:27
partypulp Offline
Entusiast
Entusiast
Har nettopp kjøpt Trek Roscoe 24+ til sønnen min på 6 og dattern min på 9.

Kommer frem overalt og man ser stor fremgang.
Virkelig et godt kjøp!

Prisen ligger på rett under 5k pr sykkel.

https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykle...olorCode=orange

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2558617 05/06/2019 19:40
Børre Grop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Trek ser ut til å ha ein del bra, både Wahoo, men au Roscoe som fås i 20". Ser at Roscoe har plussdekk, noko Øyvind V trekk fram lenger opp kan gjere at ikkje framdempar er noko must. Prisen er heller ikkje så ille. Veldig rufsete stiar blir det nok ikkje enda uansett, så det gjev eit større handlingsrom både økonomisk og mtp utvalg i modellar at ein ikkje MÅ ha dempar framme. Så lenge sykkelen bidrar til at junior finn sykkelglede og vil sykle meir, så får kanskje dei dyrare modellane vente til me veit at dette er noko å satse på. Sjølv om målet jau er å rekruttere junior til å bli ein stisyklist, han veit det bare ikkje enda ICON_WINK

Don´t die without scars.
Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2559117 07/06/2019 19:26
L
Larry WB Offline
Medlem
Medlem
L
Muligens litt over budsjett, men jæ..... fet!
MeekBoyz Mini-Beast

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2617135 07/07/2020 07:19
K
Kjetil S Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: Børre Grop
Trek ser ut til å ha ein del bra, både Wahoo, men au Roscoe som fås i 20". Ser at Roscoe har plussdekk, noko Øyvind V trekk fram lenger opp kan gjere at ikkje framdempar er noko must. Prisen er heller ikkje så ille. Veldig rufsete stiar blir det nok ikkje enda uansett, så det gjev eit større handlingsrom både økonomisk og mtp utvalg i modellar at ein ikkje MÅ ha dempar framme. Så lenge sykkelen bidrar til at junior finn sykkelglede og vil sykle meir, så får kanskje dei dyrare modellane vente til me veit at dette er noko å satse på. Sjølv om målet jau er å rekruttere junior til å bli ein stisyklist, han veit det bare ikkje enda ICON_WINK

Hei.

Hva landet du på? Sitter i samme situasjon nå og vurderer Roscoe 20+

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2617164 07/07/2020 12:21
Mortinho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Juni i fjor.. Da hadde vel ikke Woom lansert sine OFF-modeller enda? De har 2,25 rocket ron som standard. Vi er sinnsykt godt fornøyd med vår 20"!

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Mortinho] #2617168 07/07/2020 12:31
K
Kjetil S Offline
Fersking
Fersking
K
Takk for tipset. Har aldri hørt om de, men det ser jo veldig lovende ut😀

Re: 20" terrengsykkel til junior [Re: Børre Grop] #2617323 08/07/2020 19:57
L
Larry WB Offline
Medlem
Medlem
L
https://www.bmc-switzerland.com/models/mountain/blast.html

https://www.bike24.com/p2366217.html

Jeg har tittet en del rundt etter 24» til junior. Disse syklene fra BMC tror jeg ikke så mange kjenner til, men for meg så virker det som et veldig godt kjøp til prisen. De virker godt utstyrt, er lette og har ganske moderne stigeometri (til barnesykkel å være i alle fall)..

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå