Etter mange år med white rr ultimate karbon sykkel, så sitter eg å tenker om det skal investeres i ny racer, og ha white sykkelen som nr 2. Har vært veldig fornøyd med white sykkelen, eneste er vel at etter mavic ksyrium elite hjula tok kvelden, så hadde eg ikke mulighet til å investere i nytt like bra hjulsett(selv om dette sikkert ikke er noe topp topp hjulsett heller). Har etterpå hadde noen rimeligere shimano hjul, som har fungert greit, men merker jo at det ikke ruller like bra.
Kunne selvsagt investert i nytt hjulsett til white sykkelen, men vil heller prøve meg på en ny og mer moderne sykkel, og ha white´en som nr 2 sykkel.
Har foreløpig sjekket xxl, bikeshop, bikester, Anton sport og bikebrothers og usikker om eg har funnet noe passende.
Budsjett: maks 20.000,- ønsker: skivebremser, helst 105 eller ultegra, gode hjul, helst ikke helt svart eller hvit sykkel, ikke alt for aggressiv sykkel(er 182cm, og ikke supermyk i kroppen), trenger ikke være karbon(om sykkelen er 8.0 kg eller 8.1 kg spiller liten rolle for meg), ikke Gravel, Bruk: trening, turritt ala Bergen-voss, muligens JR litt lengre fram i tid.
Hva ser man etter i disse dager når man kjøper ny racer og er det noe man bør unngå(om en tenker oppgradering eller andre ting en eventuelt må gjøre etter noen års bruk?)
Er caad 12 valget? Har funnet litt forskjellige versjoner av disse, som kanskje kan være innenfor budsjett. Ser f.eks at dei finnes både med ultegra 6800, 105 r7000 og ultegra r8000. R8000 er vel naturlig nok best, men hva om valget står mellom 6800 og r7000?
Har ikke undersøkt bruktmarkedet, og har i utgangspunktet tenkt kun nytt. Men om noen vet om noe som kunne passet(som er svært lite brukt, eller supertrygt å kjøpe) så tar eg gjerne imot tips..
Og til slutt, har ikke superhast med å kjøpe nå, så er det riktig tidspunkt eller kan det komme gode tilbud framover?
Vart masse spørsmål her nå, så håper noen har litt hjelp å gi
Har ingen sterke synspunkter der. Snart kommer det et langt innlegg om gjennomgående akslinger og skivebremser. Det er de nye standardene selvsagt. Så ikke feil å kjøpe det, men hvor viktig det er må man nesten vurdere selv. Ønsker du bedre bremser enn det du har nå (hvis du har felgbrems)? Eller er det ikke et praktisk problem? Skal du selge sykkelen om noe år? Da vil muligens ny standard gi deg en bedre pris osv. Felg og QR gir deg muligens en billigere (og lettere) sykkel nå.
Er målet å sykle raskest mulig er jeg 99.999% sikker på at du er bedre tjent med et nytt hjulsett.
Kjøpte selv min sykkel på høsten. Utstillingsmodell jeg fikk til under halv pris. Men det blir litt tilfeldig. Og kanskje ikke riktig år da så vidt jeg har fått med meg selges det flere sykler enn vanlig i år - som gjør at det burde bli færre sykler på salg til høsten.
Redigert av Havre; 01/07/202016:56.
Re: Ny racer, hva ser man etter idag?
[Re: Havre]
#261647701/07/202017:22
Har ingen sterke synspunkter der. Snart kommer det et langt innlegg om gjennomgående akslinger og skivebremser. Det er de nye standardene selvsagt. Så ikke feil å kjøpe det, men hvor viktig det er må man nesten vurdere selv. Ønsker du bedre bremser enn det du har nå (hvis du har felgbrems)? Eller er det ikke et praktisk problem? Skal du selge sykkelen om noe år? Da vil muligens ny standard gi deg en bedre pris osv. Felg og QR gir deg muligens en billigere (og lettere) sykkel nå.
Er målet å sykle raskest mulig er jeg 99.999% sikker på at du er bedre tjent med et nytt hjulsett.
Kjøpte selv min sykkel på høsten. Utstillingsmodell jeg fikk til under halv pris. Men det blir litt tilfeldig. Og kanskje ikke riktig år da så vidt jeg har fått med meg selges det flere sykler enn vanlig i år - som gjør at det burde bli færre sykler på salg til høsten.
Det var det med bremseskiver og gjennomgående akslinger eg tenkte litt på. Tanken er ikke å selge om et par år, men en vet jo aldri, så derfor tanken på å kjøpe en moderne og ikke gå for en felgbrems og lettere sykkel(og som en kan finne rimeligere) bedre bremser er ønskelig ja.
Ser også her i vest at å finne gode tilbud ikke er like lett lengre. Gsport skal vel ha opphørssalg imorgen, erfaringsmessig med gsport siste årene, så er det ofte dårlig priser likevel, viss det er salg på sykler da!
Merker og har også hørt at det er mindre dyre sykler i butikkene nå enn tidligere, hvertfall der eg går.
Det var det med bremseskiver og gjennomgående akslinger eg tenkte litt på. Tanken er ikke å selge om et par år, men en vet jo aldri, så derfor tanken på å kjøpe en moderne og ikke gå for en felgbrems og lettere sykkel(og som en kan finne rimeligere) bedre bremser er ønskelig ja.
Ser også her i vest at å finne gode tilbud ikke er like lett lengre. Gsport skal vel ha opphørssalg imorgen, erfaringsmessig med gsport siste årene, så er det ofte dårlig priser likevel, viss det er salg på sykler da!
Merker og har også hørt at det er mindre dyre sykler i butikkene nå enn tidligere, hvertfall der eg går.
Jepp. Da er gjennomgående akslinger og skivebremser veien å gå.
Kan dessverre ikke hjelpe med tips om noen gode tilbud. Men bruker man litt tid dukker det alltid opp noe.
[Re: Brabus]
#261649901/07/202020:20
Du kan jo vurdere hvor lang du kommer ved å bruke 20' på den sykkelen du allerede har
Den tanken har også slått meg. Kunne tenkt meg nytt hjulsett og gruppe...men ønsker også å ha en reserve sykkel. Men siden budsjettet er blitt litt høyere nå en tidligere, så frister jo tanken på en helt ny, og ha den gamle som nr 2. Kunne så klart solgt white´en å fått litt for den, men hadde et litt fall for kort tid siden, så vart litt kosmetiske skraper her og der, og da litt vanskeligere å selge.
Hei! Har akkurat solgt en CAAD12 Ultegra disc som jeg var veldig fornøyd med.
Flott sykkel med fin vekt og geometri.
En ulempe er at den er "mellom 2 standarder" med 100x12mm aksling framme og QR bak. Har du et hjulsett fra for eks. DT så er dette er lite problem pga det er enkelt å bygge om ved å bytte endekopper på hjulsettet.
Jeg hadde str 54 og kjørte både 100 og 110mm stem, problemet mitt er at høyre skulder er operert 2 ganger og stivner fort, så sittestillingen over tid funka ikke 100%, men har sykla mange turer over 10mil på den allikevel.
Plass til 28mm dekk er fint og du kan vel kanskje klemme inn et 30mm dekk......
Et stort ankepunkt er kranklager løsningen med BB30 som fort lager lyd og krever skikkelig verktøy for demontering.
Skal du få godfølelsen 100% så bør hjula byttes for Mavic Aksium, som den kommer med originalt, er som å løpe i vernesko kontra lette joggesko. Det funker, men opplevelsen er ikke noe særlig.
Jeg hadde aldri kjøpt BB30 (selv om det vanligvis sikkert går helt fint) og en sykkel med "to standarder". Selv om jeg personlig ikke ser problemet med QR hadde jeg aldri gått for en hybridløsning som bare gjør det knotete hvis man senere ønsker å kjøpe seg et nytt hjulsett.
Eller skal du være litt gal og handle noe av det skarpeste på planeten uten disc / gjennomgående akslinger ? får du prutet denne innenfor budsjettet ditt får du tomler opp og et par kilo lettere enn de aller fleste nye disc sykler til 20'.
Jeg har en CAAD12 Disc DA Dura Ace og er vanvittig fornøyd med den, lett, kvikk og ser flott ut men ja den har QR bak. BB30 er nevnt, min er fortsatt lydløs mens Supersix'n med samme løsning ble veldig knirkete inntil supermekaniker Claes Henrik fikset den i fjor. CAAD12 er en kjempeflott sykkel både med og uten disc.
Du får CAAD13 105 Disc til 22.000 (før evt rabatter) men jeg er usikker på hvor mye artigere du synes det er med en sykkel på nærmere 9 kg.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg var jo egentlig klar for nye standarder med tanke på både bremseskiver og gjennomgående akslinger og alt som hører med, men når muligheten til en Colnago C59 med mekanisk SR og en vekt som er diametralt forskjellig fra rytteren var det ikke vanskelig(for meg)å velge. Fikk den den 15. mai og den har blitt syklet 1 100 km siden det. Siden kjøkkenvekten min er ødelagt og bagasjevekten min er MIA er jeg usikker på vekt, men antar det er sub-7 eller der omkring.
EmilZipp sitt forslag virker meget bra(og var på min shortlist), at det er "galt" girsystem på den er jo selvsagt leit, men antagelig til å leve med
C59 er sykt kul, grattis... Akkurat nå ligger det 3 stk C60 hvorav 2 med Campa. En C60 i hvit (+ svarte detaljer) med Bora hjul og SR kan fort ødelegge nattesøvnen for meg..........
#261658102/07/202010:55
Det skal sies at Clas Henrik har operert min BB30 også pga mistenkt knirk og ulyd. Det viste seg mest sannsynlig å være lyd fra rulla den stod på i vinter som er en Kickr Core.
Sykkelen var lydløs når den kom ut på asfalten.
Knirk kan man jo oppleve med de fleste standarder.
Akkurat BB30 som kombinerer trange pasninger, metall mot metall og fordrer fint verktøy for service er ikke en løsning jeg trives med og jeg er ganske glad i å skru.
Har vert gjennom de fleste kranklager standarder oppover og foreløpig holder jeg en knapp på BSA (skrudd/utenpåliggende) lager eller PF92 (som vel også kalles shimano pressfit av noen)
Levetiden er nå en ting, sålenge det er enkelt og rimelig å bytte så er ikke levetid et så stort problem.
Blir litt som rekkevidde på el bil, dersom ladehastigheten er høy og tilgang på ladere god , så kan man leve med litt kort rekkevidde.
Hei! Har akkurat solgt en CAAD12 Ultegra disc som jeg var veldig fornøyd med.
Flott sykkel med fin vekt og geometri.
En ulempe er at den er "mellom 2 standarder" med 100x12mm aksling framme og QR bak. Har du et hjulsett fra for eks. DT så er dette er lite problem pga det er enkelt å bygge om ved å bytte endekopper på hjulsettet.
Jeg hadde str 54 og kjørte både 100 og 110mm stem, problemet mitt er at høyre skulder er operert 2 ganger og stivner fort, så sittestillingen over tid funka ikke 100%, men har sykla mange turer over 10mil på den allikevel.
Plass til 28mm dekk er fint og du kan vel kanskje klemme inn et 30mm dekk......
Et stort ankepunkt er kranklager løsningen med BB30 som fort lager lyd og krever skikkelig verktøy for demontering.
Skal du få godfølelsen 100% så bør hjula byttes for Mavic Aksium, som den kommer med originalt, er som å løpe i vernesko kontra lette joggesko. Det funker, men opplevelsen er ikke noe særlig.
Alt i alt flott sykkel, på tross av noen ulemper.
AG
Takk for flott svar..
Etter nylig oppgradert en terrengsykkel med nytt hjulsett, så har eg allerede vært borti dette dilemmaet med "feil"-standard. Derfor eg skulle prøve å være lur å sjekke opp i forkant nå ved eventuelt racer kjøp.
Har forståelse for at eg sannsynlegvis ikke får alt eg kunne ønsket meg med mitt budsjett, så litt kompromiss godtar eg.
Av de jeg følger på Youtube og lignende virker det som det er ganske bred enighet om at BB86/92 og muligens BB386 EVO er ansett som de "beste". Personlig har jeg også BB30 uten problemer. Så man skal på ingen måte overdrive risikoen for problemer (de fleste fungerer helt fint), men jeg ser poenget med at BB86 og lengre avstand mellom lagrene er en fordel.
Der hvor ramma mi har problemer er styrelagrene. Det går, men utrolig hårfint når man setter ting sammen der om lagrene blir liggende riktig.
Eller skal du være litt gal og handle noe av det skarpeste på planeten uten disc / gjennomgående akslinger ? får du prutet denne innenfor budsjettet ditt får du tomler opp og et par kilo lettere enn de aller fleste nye disc sykler til 20'.
Jeg har en CAAD12 Disc DA Dura Ace og er vanvittig fornøyd med den, lett, kvikk og ser flott ut men ja den har QR bak. BB30 er nevnt, min er fortsatt lydløs mens Supersix'n med samme løsning ble veldig knirkete inntil supermekaniker Claes Henrik fikset den i fjor. CAAD12 er en kjempeflott sykkel både med og uten disc.
Du får CAAD13 105 Disc til 22.000 (før evt rabatter) men jeg er usikker på hvor mye artigere du synes det er med en sykkel på nærmere 9 kg.
Takk for tips... den såg ikke så verst ut nei. Har aldri prøvd elektronisk gir, men har høyrt at det er jo veldig bra?
Er så klart litt fristende også med å kjøpe en slik rå(for min del, som ikke er vant med så dyre sykler) sykkel med felgbrems også. Masse fint å velge mellom. Tenker også at Cannondale er "trygt" valg å gå for, i forhold til eventuelt salg senere. Føler eg klare å ta var greit på syklene mine.
Hvor bra er hjulsettet på denne sykkelen? Vart bemerket tidligere i tråden at caad 12 med Mavic Aksium ikke er så bra...
De fleste foretrekker elektrisk (9 av 10?). Alt annet likt kjøper jeg nok elektrisk igjen, men ikke hvis man må ut med 10k eller noe ekstra. Litt samme med skiver. Jeg er ikke motstander av skiver (selv om de veier mer og ikke er særlig smarte aero-messig), men da jeg kjøpte min siste sykkel måtte man gjerne ut med 5k (og i noen tilfeller mer) for en sykkel med skiver isteden for felg. Det var det ikke verdt for meg.
Elektrisk vil jeg si vanlig giring er bedre. Giring foran er definitivt bedre. Mange og rask giring lettere bak er for meg enklere mekanisk og under høy belastning synes jeg mekanisk er bedre bak. Store fordelen for meg med elektrisk er at bevegelsen er mindre. SRAM er der bedre enn f.eks Shimano mekanisk synes jeg. Trenger ikke like mye bevegelse for å gire (mulig Dura-Ace har mindre enn de billigere - aldri prøvd Dura-Ace mekanisk).
I bruktmarkedet er slikt litt mer tilfeldig.
Og ettersom man ikke sparer penger på å bygge sin egen sykkel så ender man sjelden opp med akkurat alt slik man selv ønsker det.
Litt synd det der. Skulle meget gjerne bygd min egen helt fra bunn.
Hvor bra er hjulsettet på denne sykkelen? Vart bemerket tidligere i tråden at caad 12 med Mavic Aksium ikke er så bra...
Jeg kjenner ikke selger eller denne sykkelen bare så det er sagt og at "en du ikke kjenner på nettet" skriver at den er strøken, aldri har vært i bakken, vasket hver tur og aldri vært i ritt eller regnvær " ja du skjønner. Om det er de carbonfelgene som er avbildet på den jeg linket til er dette et veldig bra hjulsett. Ny pris ville nok vært minst 15.000,- mot Aksium som koster et par tusenlapper... Gjetter på at veiledende pris var i området 70-80.000 uten wattmåler...
Jeg kjenner ikke selger eller denne sykkelen bare så det er sagt og at "en du ikke kjenner på nettet" skriver at den er strøken, aldri har vært i bakken, vasket hver tur og aldri vært i ritt eller regnvær " ja du skjønner. Om det er de carbonfelgene som er avbildet på den jeg linket til er dette et veldig bra hjulsett. Ny pris ville nok vært minst 15.000,- mot Aksium som koster et par tusenlapper... Gjetter på at veiledende pris var i området 70-80.000 uten wattmåler...
Egentlig et kupp den der med medfølgende watt-måler og greier. Men at 52 passer til en på 180 cm er litt optimistisk vil jeg si.
Egentlig et kupp den der med medfølgende watt-måler og greier. Men at 52 passer til en på 180 cm er litt optimistisk vil jeg si.
Stusset også på størrelsen, i tillegg er eg eit par cm høyere.
Noen brukte fra Finn.no. Er generelt skeptisk til å kjøpe brukte, men om dei som noen sier, er så å si nye, så tenker eg det kanskje er innafor om prisen er rett.
Har du prøvd dypere felger? Skal du sykle raskere er det det som gjelder.
Pariser er flott, men vær oppmerksom på hva det betyr. Litt mer knot enn vanlig clincher. Vurderer selv pariser neste gang da det er tryggere ved punktering og bedre hvis man har karbon-bremsebane, men definitivt litt mer klønete hvis man punkterer langt hjemmefra. Og litt mer styr når man bytter dekk.
Det er kjøpers marked på gode hjul med felgbrems, ingen av de fra finn var til en pris jeg ville gått for.
Sier ikke de var priset "feil", men med litt tålmodighet vil det dukke opp hjul med vesentlig større rabatt fra nypris, da riktignok eldre årsmodeller. Så får man vurdere å ta sjansen om man ikke har mulighet til å få sett på de først.
Sikler litt på disse selv, men har mulighet til å teste de først, som gjør det litt enklere. https://www.finn.no/146640443
AKA Down Skis
#261680303/07/202018:36
Har du prøvd dypere felger? Skal du sykle raskere er det det som gjelder.
Pariser er flott, men vær oppmerksom på hva det betyr. Litt mer knot enn vanlig clincher. Vurderer selv pariser neste gang da det er tryggere ved punktering og bedre hvis man har karbon-bremsebane, men definitivt litt mer klønete hvis man punkterer langt hjemmefra. Og litt mer styr når man bytter dekk.
Dypere, tenker du da profilen? Viss det er det du tenker så nei, men har kommet fram til at eg ikke ønsker maks 40mm. I forhold til dei eg har nå, så vil nok det meste føles lettere å sykle for meg.
Takk for tips om pariser, men høres ut som eg skal holde meg til clincher. Med mine år på racersykkel, så har eg kun punktert en gang som eg kan hugse, på vei hjem fra jobb, hadde plutselig en skrue i dekket som eg ikke såg i veibanen.
[Re: Sisto]
#261680603/07/202018:41
Det er kjøpers marked på gode hjul med felgbrems, ingen av de fra finn var til en pris jeg ville gått for.
Sier ikke de var priset "feil", men med litt tålmodighet vil det dukke opp hjul med vesentlig større rabatt fra nypris, da riktignok eldre årsmodeller. Så får man vurdere å ta sjansen om man ikke har mulighet til å få sett på de først.
Sikler litt på disse selv, men har mulighet til å teste de først, som gjør det litt enklere. https://www.finn.no/146640443
Tenker nok det er en del som skal kvitte seg med gode felgbrems hjul nå når flere går over til skivebrems. Som du sier, så hadde eg nok ikke kjøpt noen av disse brukte til prisen som er satt. Nå har annonsene ligget litt ute også, så typer vel på at markedet ikke vil betale den prisen.
Jeg vet at intet godt kommer ut av at jeg engasjerer meg i tråden, så jeg burde la være, men med etter en god kopp kaffe på en rolig lørdags formiddag, lar jeg meg friste, så here we go:
Nå er det allerede etablert i tråden at det man ser etter i en ny racer i dag, er et par brukte hjul eller en brukt sykkel på Finn
Og jeg er for så vidt enig, gitt at trådstarters behov er begrenset til trening og turritt. Både vekt og pris taler til fordel for det. Men med noen forbehold:
- Ved bruktkjøp gjelder det å vite hva man ser etter, eller å ha med en kompis som gjør det. Jeg har gjerne vært både inkompetent og uheldig, men brukte felgbremshjul jeg i sin tid kjøpte på Finn, viste det seg uten unntak å ha skjulte utfordringer og behov for service. Flere gode tips, både om sykkel og hjul, om man tar seg tid til å se hele denne videoen fra vår alles kjære GCN Tech:
- Om du ønsker høyprofilsfelger av hensyn til aerodynamikk, husk at dekkbredden bør være egnet for felgbredden. Eldre felger vil ofte være 17c (17 mm indre felgbredde) eller enda smalere, og optimalisert for dekk på 23 mm eller høyst 25 mm. Om du faller for fristelsen til å sette på bredere dekk, vil du kunne miste areodynamisk gevinst. (Et nerdete poeng er at nye dekk lages etter ny ETRTO-standard med utgangspunkt i 19c, ikke 17c. Nye dekk vil dermed faktisk være smalere på en eldre felg enn oppgitt av dekkprodusenten.)
- Om du kjøper et par topp karbonhjul, bør du også vurdere om disse er egnede treningshjul i bergensvær, siden felgene også utgjør bremsebanen. Det som plaget meg mest, var lyden av våte småstein og andre uhumskheter som skrapte mot de dyrebare Dura-Ace-felgene. Treningshjul kan være greit å ha i tillegg.
- Eldre felger vil som regel ikke være egnet for slangeløst oppsett, så ikke sett på de siste fancy, slangeløse dekkene. Det gir bare unødig vekt og ikke optimale egenskaper. Velg slangedekk.
- Om du tenker komplett sykkel, er det fristende å slå til på en brukt sykkel med topp gruppe, som Dura-Ace. Og det kan være et aldeles utmerket kjøp, slik den lenkede, flotte Supersix'n synes å være. Men vær beredt på høyere utgifter ved behov for bytte av deler, som det kan være ved bruktkjøp.
Som bergenser, ville jeg nok selv ha gått for skivebremser for trening i vått vær og generell allværsbruk uten slitasje på felgene, gjerne god dekklaring på 28-32 mm for allsidighet, om det så er klatreturen opp til Fløyen eller godt grep på våte brostein, og attpåtil gitt en tanke til skjermfester eller i det minste plass til feste av clip-on skjermer for komfort på lange turer i sipevær. Og for min del, slangeløse felger. Med andre ord, helt alminnelige standardløsninger for nyere landeveissykler.
Mulig det finnes forskjellige definisjoner av å "miste". Hvis man med "miste" mener at effekten reduseres er jeg enig, men høyprofil vil i alle tilfeller gi en aero-effekt - den mistes ikke som at den forsvinner eller blir helt borte.
Nå var vel det tubular-oppsettet uansett solgt, men tubular og pariser er samme ting - ref linkene.
Ellers har jeg ingen sterke synspunkter på dekkbredde og slange vs. slangeløst. Personlig er jeg rundt 100kg og har aldri hatt noen problemer med hverken 23mm eller 25mm. Foretrekker 25mm, men ser lite poeng med 28mm på asfalt hva gjelder komfort. Men det der er høyst subjektivt. Virker som mange virkelig setter pris på bredere dekk og lavere trykk. Hva gjelder slangeløst ser jeg ikke oppsiden på landevei. Rullemotstanden er i praksis den samme ved bruk av lateksslanger på de nyeste dekkene og man sparer ikke noe vekt. Jeg er ikke dermed motstander av slangeløst. Tvert i mot synes jeg ideen hørtes spennende ut, men desto mer jeg har undersøkt saken desto mindre fordel ser jeg med det - egentlig igjen per dags dato. Ser heller ikke de store ulempene for så vidt.
[Re: Sepeda]
#261685204/07/202013:12
Godt skrevet Sepeda 👍 noe mer en turritt vil det ikke bli for min del. Mine to turer på Bergen-Voss har blitt gjort unna på 6 timer, så noe toppsyklist er/var eg ikke. Ettersom eg syklet alene begge gangene 2/3 av rittet og med null erfaring fra slike ritt, så har eg satt meg et lite mål om å komme under 5 timer. Hadde eg gjort andre valg på disse turene, så hadde eg allerede vært veldig nærme.
Frykten som du sier med brukt kjøp, er å havne opp med ting som fort gir masse arbeid og utgifter. Fikser det meste selv på sykkelen, men når det gjelder hjul så er kunnskapen litt dårlig. Klare så å sjekke om hjullagrene går fint rundt, og at dei ikke har kast. Men å vurdere hvor lenge det vil holde seg bra vet eg ikke, og da kan eg fort bli påvirket av eventuelt selger som kan si at det vil holde i årevis.
Eg vil nok sannsynligvis enda opp med clincher hjul, dekk og slange som eg er vant med. Etter å satt på et shimano R500 på white sykkelen, så vart eg plaget litt framme med at småstein og rusk la seg mellom hjul og bremse, så antar det har noe med høyde på hjulet som eg må være obs på, er ikke så mye klaring der.
Noe mer en turritt vil det ikke bli for min del (...) så noe toppsyklist er/var eg ikke.
For klarhets skyld: Tanken min var at et lettere og gjerne dypere hjulsett til sykkelen din, eventuelt en annen lett rittsykkel med felgbremser, burde være et godt valg ut fra budsjett og formål (ritt). Akkurat slik andre allerede har slått fast i tråden. Så altså samme råd om du måtte være turrytter eller toppsyklist, med forbeholdene jeg nevner
Skiver og andre nymotens løsninger kommer derimot til sin rett fremfor alt til allværs-, allveis- og hverdagsbruk, som jeg er glad i
Følg hjertet, og velg det som motiverer deg og gir deg lyst til å kaste deg på sykkelen. Uansett en ypperlig investering i helse og livsglede.