Etter ulykker og økt konfliktnivå mellom bilister og syklister i populære Sørkedalsveien, tenkte jeg å dele tre alternative ruter Bogstad - Sørkedalen Landhandel. Alle er farbare på landeveissykkel, men med artige partier også for dem som har grovere redskap.
1. Gjennom Marka på vestsiden av Bogstadvannet.
Dette er den peneste ruten, med flest høydemeter, fin grus og noen avstikkere på trillesti.
Lett tur innom majestetiske Bogstad Gård og videre langs Zinoberveien, med både landevei og grus. Dette er også en flott vei om du vil sykle på hvit snø og unngå saltsøl vinterstid.
...så vel som mer krevende strekk med sti. Ta ikke denne ruten i regnvær. I hvert fall ikke med landeveis-felgbremser, om du ikke vil fylle dem med gjørme
Håper dette er til nytte for blandeveissyklister som bruker Sørkedalen som utgangspunkt eller endepunkt for turer i Nordmarka, eller landeveissyklister som søker variasjon fra flat asfalt og/eller er generelt bl-nysgjerrige.
Om du vil vite mer om Komoot, ta en titt på denne.
Takk, var nysgjerrig på dette. Er det noen fine blandeveisrunder om man fortsetter etter snuplassen i enden (skansebakken)? Tenker da mest på å forlenge kveldsrunden litt, uten at det blir heldags.
Re: Alternative ruter Bogstad-Sørkedalen
[Re: BZE]
#261694805/07/202015:24
En liten løkke på rundt to mil fra rundkjøringen ved Skansebakken og tilbake til landhandelen, er f.eks. denne. Komoot-spor her. [/quote] ..også kalt Gopletjernsrunden om man skulle begynne å søke litt på nett og/eller se på Skiforeningens løypeskilt.
Sykling på grusen langs Bogstadvannet og gjennom Bogstad gård = sykling i ganghastighet! Dette er (i praksis) grusvei forbeholdt fotgjengere, hundeluftere og barnevogner og lite egnet for sykling i høyere hastighet.
På pendlertur i dag morges la jeg merke til strekk med ny løs, grov grus vekslende med fintkornet grus over i sand. Brede landeveisdekk takler det, men ingen skam å bruke doning med grusdekk, selv knaster.
Til gjengjeld blir man belønnet med fine utsiktspunkter.
Og for dem som er opptatt av treningsutbytte, eller bare liker å klatre, er denne ruten åpenbart mer givende enn flate Sørkedalsveien. Både i lengde og høyde.
Når du først er kommet frem til Sørkedalen, er det som kjent en hel verden av turmuligheter som åpner seg.
Tenkte jeg skulle nevne i denne tråden også at man altså kan sykle Sørkedalen-Lommedalen via den nye veistubben, se Komoot. Det nye strekket er ikke registrert på alle karttjenestene ennå.
Det er i grunnen ikke en veistubb. Mer en autostrada av grus midt i skauen.
[Re: Sepeda]
#262613302/09/202006:31
Hvordan er steinene på den grusen over til Lommedalen? Er det for risikabelt å ta det på en tur med GP5000 28mm og slange, sånn at jeg heller bør ta det på en egen tur med grussykkelen?
Dersom GP5000 har omtrent samme gode punkteringsbeskyttelse som GP4000 SII, burde det gå helt fint. Gitt fornuftig lufttrykk for å unngå gjennomslagspunktering, selvsagt.
Det er aldri noen gitt å vite slikt sikkert, men jeg ville kjørt på
Veiene på Sørkedalssiden er forresten en smule grovere enn den helt fine grusen på Lommedalssiden. Alt er veldig pent i Lommedalen
Sitat: Rice
Er det denne traseen som har et kort terrengparti midtveis?
Møtte på en del kyr på veien fra vannet til landhandelen.
Ser mye buskap rundt omkring på veiene i Nordmarka nå. Og man treffer tidvis på grevling, rev, hjort eller elg. Og unge ryttere til hest. For ikke å nevne maskiner for skogsdrift.
Så ta det rolig og vær grei, som Emil skriver i fortreffelig innlegg rett under
Redigert av Sepeda; 02/09/202008:42. Rediger grunn: Skryt til Emil
#262616602/09/202008:24
Lurer på om dette kan bli en av yndlingsrundene etter jobb i høst, debuterer neste uke, legger ved fila. Klatringen opp fra Sørkedalen er toppers :-) har syklet den på langtur på sti fra Nesodden til Lysaker via alle "markene" rundt Oslo.... og ja jeg vet det er mer grus v Haga Golf fremfor Bekkestua og må forske litt mer på det, der er jeg ikke kjent. I ettermiddag blir det tur i denne runden men jeg sparer mine kollegaer for desserten over til Lommedalen.......
Er veldig glad for at Sepeda holder oss oppdatert på hva som skjer, muligheter i Nordmarka og oppfordrer flere til å melde seg på med turer også andre plasser som heter Xxxxxmarka i Oslo området :-)
Ønsker alle som koser seg på grus til å vise hensyn, smile til alle de møter, si hei, være spesielt varsomme med hester etc på Sinoberveien ved å få blikk kontakt med rytteren og få klarsignal til å passere (som Sepeda oppfordret til), ikke kaste søppel osv. Sinoberveien er på forunderlig vis en uoppdaget perle som fort kan bli eksponert for uønsket oppmerksomhet. Med stadig økende antall syklister i marka og på små/smale grusveier med raskere utstyr og høyere fart må vi sammen passe på å unngå alt fra sure kommentarer, mediaoppslag, lokal motstand, skader på andre trafikanter osv og si fra til medsyklister (pappskaller) som tar unødvendige risiko på egne og andres vegne.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
[Re: Rice]
#262618602/09/202009:06
Takk begge, jeg mente ruta som @sepeda skrev om: Bogstad til Sørkedalen litt opp i Bærumsmarka. Jeg har kjørt denne via Årnes (parkeringsplassen på vestsiden side etter enden av Bogstadvannet), da er det kun ett kort terrengparti, mellom de to veiene rett før Blekkevann. Fin tur med fantastisk utsikt fra toppen!
Det var også et stiparti på den gamle veien fra Lommedalen-Sørkedalen, men den ruta blir nok mindre brukt nå som den nye autostradagrusveien er klar. Den gamle veien er kortere, men mye brattere på Lommedalssiden, og med et kort terrengparti også her.
Støtter oppfordringen om å ta det pent: Har selv støtt på både biler, skogsmaskiner, tamme og ville dyr i det siste, .
#262651403/09/202014:05
Jeg har syklet omtrent 700 mil på grusveiene i Nordmarka de to siste årene og prøver å unngå å sykle tilbake samme vei som jeg kom. Men det er ikke enkelt da det er lite med øst-vest veier i marka. Sykler ofte opp ved Hammeren(Maridalen), øst eller vestsiden, eller inn Midtoddveien(Grefsen)og deretter vestsiden av Movatn og videre til Ørfiske. Flere av turene har gått nord til Gjerdingen og videre til Mylla. Og mange ganger via Stryken. Har også syklet ruta Hammeren, rundet Store Sandungen nord og deretter vest via Svarten-vannet, Vesleflåtan, Storflåtan og deretter til Kongens utsikt og Kleivstua. Men da bærer ned Lommedalen og ønsker en å komme ut i nærheten av Maridalen/vannet er det ingen slike muligheter etter det jeg har funnet ut. En må ut på asfalt. Da blir turen tildels lang, 110km i de tilfellene, Det samme gjelder når en sykler inn i Østmarka rundt Grefsen, drar nordover og deretter ønsker å dra vestover mot f.eks. Gjerdingen. Det blir stopp og veien tilbake har gått den samme veien som en kom. Jeg har spor for de fleste av turene, med en god del avstikkere hvor jeg har sjekket ut det som på kartet vises som grusveier/blindveier for å se om det lar seg å komme over til en vestlig eller østlig grusvei. Majoriteten av de har blitt bomturer(snudd), og noen over bekker og myr. Ikke særlig vellykket.
Turene har jeg planlagt med Komoot, Norgeskart og Skiforeningens sommerkart hvor en kan velge segmenter for å lage seg en rute og deretter eksportere til en gpx-fil. En erfaring er at en på tidlig vår(mars) kan oppleve at enkelte korte veistrekninger er dekket med veldig grov pukk etter at skogsmaskinene har ødelagt dekket. Senere legger de finere grus ovenpå. Men bank i bordet. Har ikke hatt en eneste punktering.
Så hvis noen har gode tips på lite kjente øst-vest veier i Nordmarka og Østmarka så tas de imot med takk.
Redigert av Labbetuss; 03/09/202014:08. Rediger grunn: Skriveleif
Et alternativ til helt ned i Lommedalen, er å bruke Myrseter 300m trillesti og komme over til Byveien og forbindelsen til Sørkedalen som Sepedas lenket til. Hvis du allerede er ute i Lommedalen er det mulig å bruke Ankerveien tilbake til Sørkedalen for mindre asfalt. Ikke så kjent fra Maridalen men Tryvannshøgda har vel forbindelse begge veier. Liten tro på at dette blir et kort rute fra Maridalen uansett. For å kutte bør man vel ev. langs Heggelivann.
Sjekka hva som ev. finnes på mtbmap.no? Grønn sti pleier å kunne sykles med ok dekkbredde. Blå kan forsåvidt også funke, men ville nok ikke beklaget meg på en lang blå for retur på langtur. Da tror jeg ofte rundt på grus/asfalt går raskere.
#262700806/09/202019:23
Skal sjekke ut Myrseter og nevnte trillesti. Ned Sørkedalsveien til Bogstadvannet og opp til til Tryvann og videre til Ullevålseter har jeg sjekket ut tidligere. PS. Hvordan får en lagt inn bilder slik som trådstarter og ikke slike som jeg nå måtte, som en fil? PS2.Jeg har noen ruter som kan være interessante for andre men får ikke lov til å laste opp gpx-filer. Må de pakkes som en zip-fil?
Redigert av Labbetuss; 06/09/202019:26.
#262917918/09/202021:11
Håper dette er til nytte for blandeveissyklister som bruker Sørkedalen som utgangspunkt eller endepunkt for turer i Nordmarka, eller landeveissyklister som søker variasjon fra flat asfalt og/eller er generelt bl-nysgjerrige.
Superfine bilder og bidrag, Sepeda! Kjenner igjen noen av stedene og andre er ukjente, enda
#263235411/10/202017:51
Ops... Ser at tråden er blitt flyttet fra racerforumet til det smalere og mer spesifikke blandeveisforumet. Skjønner hvorfor, men noe av tanken og poenget med tråden var nettopp å gi landeveisfolket en idé om alternativer til å sykle i kø langs Sørkedalsveien
Sitat: Sepeda
Etter ulykker og økt konfliktnivå mellom bilister og syklister i populære Sørkedalsveien, tenkte jeg å dele tre alternative ruter Bogstad - Sørkedalen Landhandel. Alle er farbare på landeveissykkel, men med artige partier også for dem som har grovere redskap.
Landevei og blandevei smelter uansett sammen. Hvem sykler kun på asfalt med landeveissykkelen i 2020? Se bare på tråden med stemningsrapporter
Ja, ja, okei, da. Hersens kategorier vi på død og liv må bruke for å sykle en tur
#263280714/10/202010:49
Inspirert av denne fikk jeg laget meg en ny omvei hjem fra jobb. Mærradalen - vestsiden av bogstavannet /lønnåsveien - Sørkedalen - Dammyrdalen - Lommedalen. Helt prima! Kjente høydemetrene..
Obs. den lave sola er skummel om ettermiddagen nå, og ga meg en hjerte i halsen nedbremsing nedover mot Trehørningen. Mørke briller tok fint lite lys bort gitt, ble helt blindt. Kunne/burde nok ha sett det komme, men var litt overivrig.
[Re: soeder]
#263283114/10/202011:31
Inspirert av denne fikk jeg laget meg en ny omvei hjem fra jobb. Mærradalen - vestsiden av bogstavannet /lønnåsveien - Sørkedalen - Dammyrdalen - Lommedalen.
Står respekt av den pendlerruten!
Har aldri skjønt hvorfor man på død og liv skal pendle på den kjedeligste ruten på den kjedeligste sykkelen Pendling er også eventyrsykling.
Sitat: Labbetuss
PS. Hvordan får en lagt inn bilder slik som trådstarter og ikke slike som jeg nå måtte, som en fil?
Her har vi forsømt oss og ikke svart Labbetuss.
Nå kan man føre markøren/pilen på filen man har lastet ned og få opp valget "Embed Into Post". Klikk, og billedlenke legges inn i innlegget.
Bildet publiseres sammen med innlegget når man siden velger "Send".
PS2.Jeg har noen ruter som kan være interessante for andre men får ikke lov til å laste opp gpx-filer. Må de pakkes som en zip-fil?
Du kan kun legge ved filer som er .gif, .jpg, .txt, .zip eller .png. Har aldri prøvd selv å legge ved zip-fil.
Gjerne enklest å lenke til ruten i den app du måtte bruke, om det så er Strava, Komoot eller noe annet. Bare husk å gjøre ruten offentlig tilgjengelig, ikke privat eller kun for dem som følger deg.