Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Undersøkelse 2020: 1x på landevei

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591840 18/02/2020 13:24
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jamez
Sitat: Havre

Hadde jeg kjøpt en Roadmachine hadde det da vært for å bruke den i terreng jeg kan se at 1x har sine fordeler. En Timemachine hadde jeg ikke brukt i samme terreng/underlag. Det var hele poenget. Har ingenting med BMC å gjøre annet enn at de har en modell som er mer "allsidig" og en som er mer spesifikk for asfalt.

Sykler man etter asfaltveier i Norge er mer enn 10% stigning sjeldent.
Jeg vil påstå jeg heller ville hatt 1x på Timemachine Road for "kun asfaltbruk" enn på en Roadmachine, hvis sistnevnte skulle brukes både i marka og i konkuranse-ish scenario på landeveien.

Sist jeg sjekka(2017) så var det massevis av bakker på over 10% i Norge. Hadde minst en på nesten hver eneste tur. Glad jeg ikke hadde 1x!

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591841 18/02/2020 13:25
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Hadde jeg kjøpt en Roadmachine hadde det da vært for å bruke den i terreng jeg kan se at 1x har sine fordeler. En Timemachine hadde jeg ikke brukt i samme terreng/underlag. Det var hele poenget. Har ingenting med BMC å gjøre annet enn at de har en modell som er mer "allsidig" og en som er mer spesifikk for asfalt.

Sykler man etter asfaltveier i Norge er mer enn 10% stigning sjeldent.
Jeg vil påstå jeg heller ville hatt 1x på Timemachine Road for "kun asfaltbruk" enn på en Roadmachine, hvis sistnevnte skulle brukes både i marka og i konkuranse-ish scenario på landeveien.

For meg er ikke 2x et stort poeng hva gjelder ytterpunktene på girene. Jeg mener fokuset på tunge gir er merkelig for 99% av alle syklister (uten å ta hele den debatten nå så er det min mening). Men skal man ha ytterpunktene mister man en del i midten. Jeg liker å ha små overganger - selv om man kan diskutere hvor små man trenger. Jeg liker også at man slipper 10 tenner (jeg har selv 12) og at man kan holde kjede rettere.

Hvorfor 1x på feks en Roadmachine? Jeg har 1x på MTB'n og går nok aldri tilbake til noe annet. Først og fremst fordi når terrenget skifter raskt så slipper jeg å skulle gå fra feks stor foran og lett bak til liten foran og tungt bak. Hater den slags giring på landevei - spesielt med elektrisk. Det slipper man med 1x, men hvor ofte ender man opp med slik giring på Time-føre? Sjelden.

Litt morsomt at jeg liker felg og 2x da personligheten min er mer at jeg liker nye ting - sånn generelt.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: skubisan] #2591863 18/02/2020 14:52
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: skubisan

Sist jeg sjekka(2017) så var det massevis av bakker på over 10% i Norge. Hadde minst en på nesten hver eneste tur. Glad jeg ikke hadde 1x!

Og hvilken kassett og krank kjører du med ?

Nasjonal hovedveg skal ha stigning maks 8%, og selv lokale veger med 60km/t fartsgrense og ÅDT<1500 har 8% maks stigning.
Veger med mer trafikk har 6% maks.
Sjekka f.eks. Trollstigen og denne ligger på 8%.

Betyr ikke at det ikke fins lokale veger med mer enn 10%, men i forhold til hvor kupert landet vårt er så har vi flatere veger her enn hva du møter i alpene, på kanariøyene e.l.
I områdene jeg sykler i Trondheim er det hvertfall ingen lengre klatringer på over 10%, selv om noen korte på 11-12% fins.

Mener du at du må ha 11-23 eller 11-25 kassett for å få tett nok giring så er kanskje ikke 1x noe for deg, da kan jeg være enig.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591867 18/02/2020 15:16
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en sykkel med kompakt krank og 11-delt 11-29 og en sykkel med standard krank og 10-delt 12-27. Vil ikke ha noe større hopp i kassetten enn det.

Og jeg vil ikke sykle på veier som følger nasjonal standard, jeg vil sykle på de fineste veiene både i Norge og utlandet uten å måtte tenke på utveksling og tilpasse utstyret. Det er mulig at 12 og 13-delt kassett langt på vei løser problemstillingene her men jeg ser fortsatt ikke poenget.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: skubisan] #2591903 18/02/2020 21:10
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Skubisan, jeg vil påstå 12-del langt på vei løser det.
Du må gi opp litt spenn men der du tilbringer mesteparten av tiden mener jeg du får en minst like bra og mindre komplisert hverdag.

11-29 oppsettet ditt erstattet med 10-33 kassett og 42T ville gitt deg 8% tyngre letteste gir, og 7% lettere tyngste gir.
Har du log fra noen turer/konkuranser kan plotte histogram for å se hvor mye tid du bruker i de laveste og høyeste (og tråkker) hastightene så er det enkelt å finne ut om dette er et problem for deg.

På midten av området vil jeg påstå 10-33 har bedre progresjon. Fra 30km/t og opp er den tettere enn 11-29 (rød ring)
Og i området rundt 25km/t har du kun et lite område (grønn ring) der du har tettere giring med 11-29en, men du blir fort liggende å veksle mellom stor og litenring og må tenke mer.

12-27 og standardkranken kunne vært erstattet med 10-28 med bare 3% tyngre i bunn og 5% lettere i topp.
Da sitter du igjen med hele området fra 20 til 45km/t med mer harmonisk og ukomplisert giring enn du har. (rød ring)
Og kun i lilleklinga får du litt tettere giring akkurat ved 25km/t (grønn ring).

Men, kan også her erstattes av 10-33 kassetten og 44 eller 46 for å få større spenn. Da bare sprang 17T til 15T som er litt større enn vanlig, men det er bare marginalt større enn 19T til 17T som du har nå, så jeg tror jeg ville sagt det var bedre å ha det ekstra spennet.

[Linket bilde]

Vedlegg
1x12 vs 2x.png (263.41 KB, 1256 nedlastinger)
Redigert av Jamez; 18/02/2020 21:13.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591907 18/02/2020 21:35
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg bare står her og holder ølen din Jamez ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591910 18/02/2020 22:01
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Æsj.. mange tegn og mange tall yawn

Og imens sykler fortsatt alle profflagene med 2x oppsett.

Redigert av skubisan; 18/02/2020 22:01.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591911 18/02/2020 22:14
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Så man får alle disse negative sidene, men hva med de positive?

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: skubisan] #2591912 18/02/2020 22:18
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: skubisan
Æsj.. mange tegn og mange tall yawn

Og imens sykler fortsatt alle profflagene med 2x oppsett.

Ja Det er litt rart når man tenker etter. Profflag er jo som kjent fryktelig progressive og lekne rundt nye konsepter. Husker så levende hvordan de etter iherdig innsats klarte å dra oss mosjonister med seg over til både skivebremser og tubeless-teknologien. Vi strittet i mot, men proffene banet vei.

Fra spøk til alvor. Aqua Blue prøvde ganske helhjertet med 1x11. Gikk ikke så bra i følge historien. Trek Segafredo kjørte 1x12 i enkelte ritt i fjor. Ihvertfall en av rytterne deres.

Så til tross for Aqua Blue sin flopp, så har tydeligvis noen i Trek fortsatt sett potensialet i å forsøke på nytt. Akkurat hva Trek sine erfaringer er aner jeg ikke. Men kanskje vil man se flere forsøk. Kanskje vil man ikke se flere profforsøk før 1x13? Og kanskje vil man aldri se flere forsøk?

Hvem vet. Meningen med tråden er som tidligere nevnt å følge opp spørsmålene fra år til år, for å se hvordan utviklingen evt. Går. Det var ikke noe mål for meg å bruke dette til å overtale flest mulig om hva "jeg" mener og liker. Men det var absolutt meningen at folk kan bruke den til å diskutere synspunktene sine, så både motstandere og tilhengere er hjertelig velkommen, og jeg deltar gjerne i diskusjonene med egne meninger og erfaringer. Men jeg har ingen intensjon om å på død og liv skulle "omvende" de som virkelig ikke tror på konseptet.

Og i ditt tilfelle tror jeg ikke det er noe jeg kan si, som uansett får deg til å skifte mening ICON_SMILE

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591913 18/02/2020 22:29
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Når proffene kjører 11-23 kassett, som vel er et vanlig oppsett flate etapper, så skal du slite med å få til 1x oppsett med like tett giring i området fra 20 til 30km/t.
2x11-23 vs 1x10-28

Men, som jeg har nevnt, med en gang du sammenligner med 2x11 og 11-28 eller 11-30 kassett så er 1x og 10-33 minst like bra.

Og Havre, hvis det ikke var obvious... den aller mest positive siden er at du slipper å tenke. Bare gir opp når du vil ha lettere, og ned når du vil ha tyngre.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591914 18/02/2020 22:30
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Helt enig i beskrivelsen av profflag, men hva er oppsiden ved å gå 1x for de? Personlig synes jeg Aqua Blue minnet mest om en gimmick.

For vi som ikke trør 400w i 30min lange bolker på flata og som ikke skal opp 22% stigninger i Flanderen osv. kan jeg se hvorfor det kan være morsomt med 1x, men for et profflag fatter jeg ikke hvordan det kan være mulig å tenke på engang.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591915 18/02/2020 22:32
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Det var et oppriktig spørsmål om det var ting jeg ikke hadde tenkt på.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591917 18/02/2020 22:54
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når proffene kjører 11-23 kassett, som vel er et vanlig oppsett flate etapper, så skal du slite med å få til 1x oppsett med like tett giring i området fra 20 til 30km/t.

"Alle" profflagene kjører nå med 11-30, 11-29 eller tilsvarende fra SRAM som standard oppsett så og si hele sesongen. Fordi kassetten er tett nok med 11 eller 12spd og fordi det blir mye mindre jobb for mekanikerne. 11-23 er helt ut, til og med på tempo så går det i 11-29/30 eller større(og 1x oppsett hvis det er flatt). Det ser faktisk ut som Campagnolo har slutta å lage mindre kassetter enn 11-29 på de 12-delte toppgruppene. Når de kommer med 13speed så blir det kanskje også en 1x krank tilgjengelig i sortimentet men jeg tviler på at den erstatter 2x.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591919 18/02/2020 23:49
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Personlig har jeg ikke peiling på om proffene pleier å gå ned til 11-23 på de flate etappene. Det er mye mulig. Men vil jo si den 10-28'en er relativt tett. Har forsåvidt en enda tettere (10-26) på rulla mi. Men den er kun (marginalt) tettere, og da i den øvre enden. Begge har vel 1T sprang hele veien fra 10-17.

[Linket bilde]

Uansett er ikke den kombinasjonen av ritt (flate) og hastighet (20-30 km/t) spesielt relevant for proffene. Det finnes nok "mosjonistpuljer" som vil sykle eksempelvis Lillehammer-Oslo raskere enn som så.

Og Havre, hvis det ikke var obvious... den aller mest positive siden er at du slipper å tenke. Bare gir opp når du vil ha lettere, og ned når du vil ha tyngre.

Ønsker å gi en "thumbs up" på akkurat den. Synes det er viktigere i praksis enn hva det høres ut som på papiret. På samme måte som jeg synes noe av det deiligste med elektroniske gir er å slippe å bruke krefter på å gire. Ett argument jeg hører flere med elektroniske gir trekke frem, men som jeg skjønner høres nesten usaklig ut for de som ikke har prøvd. "Krefter på å gire liksom?!?"

For vi som ikke trør 400w i 30min lange bolker på flata og som ikke skal opp 22% stigninger i Flanderen osv. kan jeg se hvorfor det kan være morsomt med 1x, men for et profflag fatter jeg ikke hvordan det kan være mulig å tenke på engang.
---
Det var et oppriktig spørsmål om det var ting jeg ikke hadde tenkt på.

Nå har jeg aldri vært involvert i ett profflag, så kan bare spekulere.

* Penger? At TREK begynte å leffle med 1x på Instagram samtidig som deres sponsor SRAM lanserte AXS-gruppen, og med det vel er de første som har en fiks ferdig "over the counter" 1x-road løsning (så vidt meg bekjent). SRAM har vel da en viss egeninteresse i å markedsføre den gruppen, og de sponser vel TREK ene og alene for å markedsføre seg, neppe av veldedige årsaker.
* Om man klarer å eleminere (eller neglisjere) evt andre ulemper, så er det ett enklere mekanisk oppsett. Det er nok ikke en race-mekaniker i verden som vil ha én bevegelig del som ikke trengs. Mindre bevegelige deler betyr mindre som kan gå i stykker.
* Beder aerodynamikk
* Lavere vekt

Trykk her for en dårlig spøk:

I følge siste nummer av Landevei, så har TREK stadig ett stykke å gå på de siste to punktene for å få Madone'n opp på konkurransedyktig nivå med en 20 år gammel stålracer (Jeg digger faktisk Madone, sånn helst seriøst :))

Og de fleste av argumentene tar jo forsåvidt utg.pkt i at ganske mange proffritt ikke "både" er flate, "og" inneholder lange 22% stigninger. Mads Pedersen var ganske ærlig om at det 1x oppsettet hans neppe ville passe for alle ritt. Det er vanskelig å få i pose og sekk, det gjelder jo 2x også. Selv om alle sikkert er helt enig i at både "posen og sekken" er litt større på 2x, så der må det mer ekstreme forhold til før man trenger å skifte ut krank eller kassett dersom man legger seg på en gylden middelvei. Som for de fleste mosjonister i Norge (om jeg skal gjette) er 50/34+11/28.

Jeg bestrider jo ikke at den kombinasjonen har ett større brukbart spenn enn det jeg kjører. Men det ekstra "brukbare spennet" er heller ikke noe mer enn marginalt. Men det har sine (andre) ulemper. Og om man først møter på ekstreme forhold som faller utenfor de akseptable operasjonsvinduene til noen av disse drivverkene, så veit jeg at det tar meg mindre tid (10 min) og mindre penger (ca 800,-) å bytte kjederingen min, enn det tilsvarende vil ta for 2x-oppsettet å skifte krank. Men ja, jeg må trolig gjøre det skiftet litt oftere enn de med 2x trenger. Det er en av 1x-ulempene jeg har valgt å leve med Og som jeg personlig forøvrig lever veldig godt med. Men jeg er også ganske glad i å "mekke" på sykkelen min, selv om jeg heller foretrekker å sykle den.

Redigert av vviz; 18/02/2020 23:59.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591940 19/02/2020 08:27
yolo Offline
Ringrev
Ringrev

Nasjonal hovedveg skal ha stigning maks 8%, og selv lokale veger med 60km/t fartsgrense og ÅDT<1500 har 8% maks stigning.
Veger med mer trafikk har 6% maks.
Sjekka f.eks. Trollstigen og denne ligger på 8%.
Vegnormalkrav du viser til gjelder kun på "ny" vei, og fravik gis an mas. Trollstigen er 8,2 % i snitt og er ikke verdens jevneste stigning heller.

1x-diskusjon, først det kvantifiserbare:
Stigning styrer ikke nødvendig spenn, det er farten, og i bratte stigninger er jeg lenge på fart rundt 12-13 km/t. Føler ikke jeg er veldig sær på kadens, men lang tid under 80 i kadens synes jeg suger. 12 km/t gir 78 i kadens med (krank/kassett):
1. 34x28 - som er rimelig standard der ute
2. 39x32 - som er min letteste utveksling på Oltren (12-delt)
3. 44x36 - som virker å være et vanlig 1x-oppsett for fleksibilitet

Når jeg så skal nedover mot Valldal er den noen fine slake nedoverkjøringer som det er DØDSGØY å dra litt på i en mindre gruppe. Kadens over 105 synes jeg blir vel stressende med mine lange bein.

1. Kompaktkrank - 50x11 - gir meg da "toppfart" på 61 km/t
2. Min standardkrank - 53x11 - gir meg 64 km/t
3. 1x - 44x11 - gir meg - 53 km/t
3b. Murican 1x - 44x10 - gir meg - 58 km/t

Poenget mitt er at jeg skjønner at 1x kan fungere noen lunde greit med tanke på spenn, men når man i tillegg ønsker tette gir der man er mest, så er kombinasjonen håpløs for meg med både 11-delt og 12-delt. Spesielt på landeveien, men også for CX/grus. Jeg er klar over at man i praksis ikke har dobbelt så mange utvekslinger grunnet overlapp, men man har betydelig mindre kadens-spenn mellom girene.

Det man eventuelt kan "spare" i tankekraft (som noen tydeligvis behøver for å bruke venstrehånden til å gire), må man i stedet bruke på å planlegge hvilket krankdrev som man skal ha på DENNE turen. Hvordan det er blitt en greie på blandevei-sykler som skal være enda mer fleksible kan jeg ikke fatte...

For sykler spisset mot klatring, ELLER spisset mot TT/rullekjøring/flatbanking(er vel riktig benevnelse det?) kan jeg se nytten av enklere oppsett og mindre vekt/luftmotstand der det betyr minst.

Det kvalitative:
Personlig så synes jeg det virker som en kjempegimmick. Jeg synes det ser kjipt ut, som et ansikt som mangler et øyenbryn. Og hvordan noen vil gi fra seg fleksiliteten, og ikke minst godfølelsen av å dunke kjedet over på storeskiven for å rykke til, det er for meg ubegripelig.

Det kan sikkert passe for terrengsyklister med redusert funksjon i venstrehånden som vil prøve seg på landeveien, folk som på død og liv vil få sitt skivebrems-byggeprosjekt under 7,0 kg, folk som ikke bryr seg om kadens og fysisk prestasjon osv. men for meg blir det en gimmick.

Jeg synes både DeRosa-en og Orbea-en fra forumet her er pene sykler, men på tross av 1x-oppsettet imo.

Ikke meningen å rain on your 1x-parade, men som "undersøkelse" så bør jo begge synspunkt frem ICON_SMILE

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591952 19/02/2020 09:29
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gikk tilbake til 2x etter en (kort) periode med testing av 1x, med min lave kadens (rundt 70 i snitt) så gikk jeg "tom". Kommer kanskje tilbake til testing en gang, men akkurat nå er det fortsatt 2x som gir meg spennet jeg vil ha

// Too many roads, too little time
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: yolo] #2591957 19/02/2020 10:07
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Mener jeg leste en sak at Sagan kjørte Shimano 42/53 og 11-28 ifjor ja.
Med 12-girs er det ikke lenger grunn for at proffene trenger 11-23 kassett, for som du sier vviz så har jo 11-28 kassetten 1T sprang fra 10-17.
Men de som kjører Shimano 11-delt 11-28 og 11-30 er jo nødt til å irritere seg over mangelen på 16T tannhjul?

Nå vil jeg jo også påstå at proffene har mindre bry med framgiret enn hva vi glade amatører har siden de i større grad ligger og sykler kun i storeklinga.

I så måte mener jeg SRAMs X-gearing (og eventyrkrankset og subkompakt-krank) med mindre storeklinge gir mening for oss vanlige dødelige.
Med 33/46T og en 10-28 eller større bak slipper vi rote med framgiret mesteparten av tiden, siden man flytter arbeidsområdet til storeklinga ned slik at du kan tilbringe mer tid der, slik som proffene gjør. Bare når det kommer en skikkelig bakke har man behov for lilleklinga.

Av samme grunn ville jeg nok, hvis jeg skulle hatt en sykkel til alt, uten å trenge å skru noe, sikkert valgt 33/46 og 10-33 kassett.
Istedenfor har jeg 2 sykler, 42T og 11-42 på en Inflite og 40T eller 44T med 10-33 på Orca Aero.

Nå har jeg jo også valgt å beholde framgiret i en skuff, enn så lenge. Skal jeg ta Orcan med en tur til noe sted i utlandet, hvor lange 12+% klatringer er vanlige, kommer jeg til å tenke nøye gjennom om jeg skal hive på framgiret og 2 klinger foran for å kunne ha lette nok gir oppover. (Med trådløs giring tar denne bytteoperasjonen under 10 minutt og jeg kan til og med bruke samme kjedelengde.)
Og da fordi jeg syns syns at mindre enn 40T foran blir begrensende i nedoverbakkene.

Sitat: yolo

12 km/t gir 78 i kadens med (krank/kassett):
1. 34x28 - som er rimelig standard der ute
2. 39x32 - som er min letteste utveksling på Oltren (12-delt)
3. 44x36 - som virker å være et vanlig 1x-oppsett for fleksibilitet

( eller 40x33 gir også 77 kadens i 12km/t.
og 44x33 gir 70 istedenfor)

Sitat: yolo

1. Kompaktkrank - 50x11 - gir meg da "toppfart" på 61 km/t
2. Min standardkrank - 53x11 - gir meg 64 km/t
3. 1x - 44x11 - gir meg - 53 km/t
3b. Murican 1x - 44x10 - gir meg - 58 km/t

59km/t på 44x10 og 65 på 53x11 ICON_WINK
Eller om man setter 65km/t som fart så får du tråkkfrekvens: 1. 112 , 2. 105 , 3b 115.
(og 126 med 40x10.)

I disse hastighetene snakker vi unntakstilstand. Her tilbringer de fleste av oss ekstremt lite av tiden vår.
Og jeg vil påstå at at de fleste av oss bør spare kreftene og holde aerodynamisk posisjon når det går så fort.
Effekten av å trø på jevnt i disse hastighetene er bare noen få prosent hastighetsøkning, hvis du klarer å unngå å påvirke cdA negativt.

Tok en titt på hastighetene og tråkkfrekvens til de som har bestetid på segmentet på Styrkeprøven fra Fokstu og nedover mot Dombås: https://www.strava.com/segments/7539674?filter=overall
Det som går igjen få tråkker mer enn få sekunder av gangen når hastigheten er over 60, og det er den på dette segmentet i omlag 7minutter (av 7 timers tur). Når de tråkker er det gjerne korte pulser med høy watt, sikkert for å klare å unngå å miste hjulet de ligger på.
Også når du sykler alene er små korte spurter for å få opp fart og deretter fokusere på å holde aerodynamisk posisjon mer effektivt.
(Har ingen plan om det, men skulle jeg syklet Styrkeprøven med Orcan tror jeg heller jeg hadde klinet på en 46 eller 48T foran enn å satt på framgiret)

Redigert av Jamez; 19/02/2020 10:15.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591963 19/02/2020 10:19
aug11x Offline
Besatt
Besatt

I disse hastighetene snakker vi unntakstilstand. Her tilbringer de fleste av oss ekstremt lite av tiden vår.
Og jeg vil påstå at at de fleste av oss bør spare kreftene og holde aerodynamisk posisjon når det går så fort.
Effekten av å trø på jevnt i disse hastighetene er bare noen få prosent hastighetsøkning, hvis du klarer å unngå å ødelegge påvirke cdA negativt.

Dette er jo et argument som går igjen... jeg personlig vet jo at jeg triller omtrent like fort som jeg tråkker i de hastighetene, men for min del gjelder følgende eksempel; på vei hjem fra jobb så har jeg et parti på ca 10 km som er hovedsaklig nedover (kanskje -2% i snitt) der det er litt korte flater, et par bratte nedoverbakker og en del slake nedoverbakker. Om jeg har en "tråkke-på-dag" så er det morro å ligge på 52-11 og gi jernet nedover. Ja, det er nok ikke mye saktere det går på den andre sykkelen med 42-11, men nå sykler jeg hovedsaklig for den gode/morsomme følelsen, ikke nødvendigvis for å sykle fort. Plenty av steder i nærheten her der jeg ligger på 52-11, og jeg merker det godt når jeg bruker racer nr 2 med 50-11.
Jeg mener personlig at jeg også kunne hatt 1x, men jeg vil da ha toppfartgiret og samtidig et lett gir som tilsvarer 36-28. Kunne da hatt 52/11-40 kassett f.eks.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591966 19/02/2020 10:35
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
ja, du har jo også tenkt gjennom, forstått og testet dette i praksis ser jeg, aug11x.
12 trinns 11-40 kunne funka men 11-trinn blir litt for mye kompromiss på sprang.

Hadde et fungerende 13-girs oppsett med ~10-37ish eller 11-40 kassett eksistert hadde vi sluppet å ha denne diskusjonen tror jeg.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591970 19/02/2020 10:55
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
^Tronåsen er 18% i snitt og 25% max...

Beina mine liker å bestemme kadensen selv. 2x på meg. 52/36 og 11-29/11-32 bak, 12 delt Campa. 13-delt er meg fullstendig uinterressant. Jeg har en én sesong gammel sykkel. Den er ikke aero. Og den har felgbremser.

Det er riktig at Campa ikke lager "mindre" 12-delte kassetter enn 11-29. Det er også riktig at proffene kjører tempo på digre kassetter. Kranktannhjulene er også digre. Slik oppnår man en rettest mulig kjedelinje og minst mulig tap i drivverket.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591973 19/02/2020 11:06
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ikke at jeg bryr meg om drivverkstap, men har Sram 10t bak pga. det er stygt med en middagstallerken som største skive?
Man ser jo at folk som bryr seg om drivverkstap (Richie Porte) brukte 54t foran i TdU. Antar det er for å unngå å bruke 10t bak?

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: aug11x] #2591974 19/02/2020 11:11
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er helst vinkelen på kjedet sett ovenifra som er greia på tempo. Det går rykter om at proffene er så lite glade i 10t at de helst kjører digre kranktannhjul og en bredere kassett slik at 10-tt i praksis blir 11-tt.

SRAM har gode argumenter for å starte på 10t (De fleste kan lett sees på Ritzelrechner, spesielt om man sammenlikner med Shimano). Jeg har ikke sett estetikk som ett av dem.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Valentino] #2591975 19/02/2020 11:13
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Valentino
^Tronåsen er 18% i snitt og 25% max...

Ser ut på tråkkfrekvens og fart som at de to med bestetid sykla med 39T foran og 28T kassett bak. (De hadde nok hatt glede av lettere giring.)

Greit poeng ang drivverkstap. Men, det er i samme størrelseorden som aerodynamisk fordelen til 1x. (Nok med en bias mot drivversktapfordel for tyngre ryttere med høyere watt.)

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591976 19/02/2020 11:13
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Valentino
Det er helst vinkelen på kjedet sett ovenifra som er greia på tempo. Det går rykter om at proffene er så lite glade i 10t at de helst kjører digre kranktannhjul og en bredere kassett slik at 10-tt i praksis blir 11-tt.

Rett kjede vil man ha ja. Det er jo også ganske markante (for noen) tap på 10t kontra 11t.

Redigert av aug11x; 19/02/2020 11:14.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591977 19/02/2020 11:17
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Greit poeng ang drivverkstap. Men, det er i samme størrelseorden som aerodynamisk fordelen til 1x. (Nok med en bias mot drivversktapfordel for tyngre ryttere med høyere watt.)

Nå snakket vi jo om proffer (som jo er lite relevant for våre valg) og de bruker jo 2 delt foran. De får da tap i både pose og sekk ;-)

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591979 19/02/2020 11:19
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
(Med trådløs giring tar denne bytteoperasjonen under 10 minutt og jeg kan til og med bruke samme kjedelengde.) Og da fordi jeg syns syns at mindre enn 40T foran blir begrensende i nedoverbakkene.
Med italiensk mekanisk giring bytter jeg mellom 39- og 53-drev 1800 ganger på samme tid, og det hele foregår i hastighet, midt i tråkket.
(eller 40x33 gir også 77 kadens i 12km/t. og 44x33 gir 70 istedenfor)
Ja, finnes sikkert utallige eksempler. Med 40T foran blir "toppfart" som ovenfor 48 km/t (11T), så tok ikke 40T med siden det åpenbart blir håpløst.
59km/t på 44x10 og 65 på 53x11 ICON_WINK Eller om man setter 65km/t som fart så får du tråkkfrekvens: 1. 112 , 2. 105 , 3b 115. (og 126 med 40x10.)
Det er kult med desimalpirk på et regnestykke med ørten variabler, er jo det.
I disse hastighetene snakker vi unntakstilstand. Her tilbringer de fleste av oss ekstremt lite av tiden vår. Og jeg vil påstå at at de fleste av oss bør spare kreftene og holde aerodynamisk posisjon når det går så fort. Effekten av å trø på jevnt i disse hastighetene er bare noen få prosent hastighetsøkning, hvis du klarer å unngå å påvirke cdA negativt.
Ja, skal ikke påstå at dette er noe som skjer ofte, og når det går nedover er det åpenbart mer å hente på å ligge på rammen fremfor å tråkke ja. Jeg regner med at de fleste som har syklet med std-krank i gruppe sammen med kompakt-folk har kjent på den deilige følelsen av å kunne tråkke på litt lenger utfor og litt tidligere når det flater ut.

Hadde et fungerende 13-girs oppsett med ~10-37ish eller 11-40 kassett eksistert hadde vi sluppet å ha denne diskusjonen tror jeg.
Markedsandelen av 1x på landevei er vel tilnærmet 0. Så at det finnes en "diskusjon" er vel å legge godviljen til. Er ingen i WT og ser aldri noen på ritt rundtom heller, uten at jeg aktivt har letet etter det, tvert imot kanskje ICON_WINK Større og flere tannhjul reduserer jo også det som finnes av fordel for 1x også. Virker jo ikke som at kadens har blitt mindre viktig de seneste årene heller.

Men for all del; bra at det finnes, kult med mangfold!

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2598268 30/03/2020 17:24
J
jonken Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Hvor brede dekk tar Synapse SE-versjonen? De oppgir 32mm, men ser ut til å klare mer...? Vet du?

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2616808 03/07/2020 19:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2616825 04/07/2020 05:49
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Stilig! Det står ikke noe om effektivitet noe sted? Det er jo det som er ankepunktet mot de fleste girboksalternativer. Spesielt på racersykkel.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2616843 04/07/2020 11:25
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sto det ikke 1 watt?

Virker strålende hvis noe slikt kan tåle påkjenningen over tid.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino