Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Allsidig landeveissykkel eller grussykkel?

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: Paulus] #2615950 27/06/2020 09:13
KnutFH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: sykkeloyvind
På min Focus Paralane er det i hvert fall en utfordring at krankhuset er PF 86, samtidig som jeg bruker en Rotor IN2Power-krank for wattmåling osv. Denne har 30 mm aksling, noe som fordrer bitte små lagre. Jeg byttet lager i fjor høst, og de knaser allerede.

For mange watt i beina og for små kuler i lageret så blir det fort knas. BB86 er vel i designet med utgangspunkt i 24 mm aksling, så det gir jo mening at kombinasjonen av BB86 og 30 mm aksling gir noe dårligere levetid på lageret. Av nysgjerrighet - hvilket type lager har du brukt? Det er jo stor variasjon mellom ulike lager i samme dimensjon, men 100 mil høres jo lite ut allikevel.

Sitat: Paulus
Sitat: KnutFH

Sitat: Paulus
Canyon endurace al disc funker sikkert. Gjenget kranklager, god plass i ramma, kommer med 28mm dekk. Har karbonversjonen, men hadde kjøpt alu hvis jeg skulle kjøpt på nytt. Bruker min til landevei, grus og litt stisykling. Funker fint til det iaf.

Kan du utdype hvorfor du hadde kjøpt alu hvis du skulle kjøpt på nytt?

Fordi forskjellene mellom alu og karbonfiber er så små at det ikke er verdt prisforskjellen. Stort sett kan du bare lese om forskjellene i et blad. Kjærringa har samme sykkel som meg bare i alu. Jeg liker faktisk den bedre, og jeg merker ingen forskjell i komfort. det er også flere andre detaljer som jeg vil anse som fordeler på aluversjonen fremfor karbonversjonen på akkurat denne sykkelen. Eksempelvis normalt styrerør og gjenget kranklager. I tillegg har man miljøalibiet. Det kan selvsagt diskuteres opp og ned i mente, men det er generelt lite som tilsier at karbonfiber er mer miljøvennlig enn alu på sykler.

Takk for utfyllende svar! Du har gode argumenter for hvilke fordeler du ser i aluversjonen. Endurace AL Disc 7.0 ligger i skrivende stund på 18 699 NOK, har 105-gruppe og kurant oppsett ellers. Absolutt et sterkt alternativ.

Geometri
Jeg har begynt å tenke på jeg savner/ønsker meg annerledes med tanke på sittestilling og kjøreegenskaper.

Om man ser på stack og reach så har min Merida Cyclo Cross 3 i størrelse 58 ganske like mål som Canyon Endurace i tilsvarende størrelse. Jeg sitter greit på Meridaen, men ligger sjelden i bukken over lengre tid. Det føles litt langt ned i bukken, samtidig som jeg blir nummen mellom beina etter en kort stund. Nummenheten skyldes nok sete plassering og eller type, mens avstanden ned i bukken nok har noe med geometrien å gjøre. Jeg har stemmet så langt opp det går, men skal eksperimentere med andre stem og se om posisjonen i bukken blir mer behagelig.

Uansett, dette leder meg til at ønsket om en mer komfortabel sittestilling er en av de viktige parameterne ved valg av ny sykkel. En tur innom sykkelpusherne i Oslo, DBrodshaug foreslo litt lengre opp, står på listen.

Jeg har begynt å sammenligne geometrien på sykler jeg mener kan være aktuelle, og tenker dele mine tanker med dere når jeg har noe mer håndfast å vise til.

Knut
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615956 27/06/2020 11:40
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg kan ikke påstå at Paulus tar feil. Karbon har i teorien muligheter aluminium ikke har. Og skal man tro på at Canyon innehar "tysk ingeniørkunnskap" burde man vel da også anta at de har lagt karbonen slik at man får det beste ut av stivhet der det bør være stivt og "mykt" der det gir mening at ramma gir mer etter? Jeg har aldri syklet på en aluminium landeveissykkel og selv om jeg hadde gjort det måtte man ha syklet på tilsvarende ramme i samme størrelse osv. for å kunne i det hele tatt begynne å uttale seg (forskjellige størrelser vil påvirke hvordan ramma oppfører seg - i alle fall teoretisk).

Har nå aluminium setepinne på den ene sykkelen (klarte å klemme i stykker min gamle karbonpinne). Det er overraskende slitsomt, men om det er akkurat den setepinnen, placebo eller faktisk forskjell skal jeg være forsiktig med å uttale meg om.

Jeg skulle gjerne fått testet ut aluminium skikkelig. Kan få bra pris på rammesett hvis man går den veien, men før jeg får til det velger jeg å tro på den muligens romantiske illusjonen om karbon.

Sittestilling/geometri er nesten ei filosofisk problemstilling. Skal du kjøpe ei ramme som passer din fysiologi akkurat nå eller skal du tilpasse kroppen? Jeg har tøyd mer og dermed blitt mer fleksibel i år enn jeg har vært på lenge. Det har ført til at jeg nå har styret 1cm lavere (det er ikke fordi jeg ønsker å ha det lavest mulig, men det føles mest naturlig med tanke på vektfordeling) samtidig som jeg naturlig havner mer i bukken enn noensinne. Uten at det er slik at man må sitte mest mulig aggressivt for å få mest moro ut av syklingen, men man står friere til å velge mellom flere typer sittestillinger hvis man er mer fleksibel i muskulaturen.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: sykkeloyvind] #2633601 19/10/2020 17:10
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
På min Focus Paralane er det i hvert fall en utfordring at krankhuset er PF 86, samtidig som jeg bruker en Rotor IN2Power-krank for wattmåling osv. Denne har 30 mm aksling, noe som fordrer bitte små lagre. Jeg byttet lager i fjor høst, og de knaser allerede. Jeg har ikke syklet på rulla engang i vinter.

Tipper lagrene har vart mindre enn 100 mil.

Hadde gjerne vært betydelig bedre holdbarhet om den var satt opp originalt med 24mm aksling?

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: CLT] #2633688 20/10/2020 08:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: CLT
På min Focus Paralane er det i hvert fall en utfordring at krankhuset er PF 86, samtidig som jeg bruker en Rotor IN2Power-krank for wattmåling osv. Denne har 30 mm aksling, noe som fordrer bitte små lagre. Jeg byttet lager i fjor høst, og de knaser allerede. Jeg har ikke syklet på rulla engang i vinter.

Tipper lagrene har vart mindre enn 100 mil.

Hadde gjerne vært betydelig bedre holdbarhet om den var satt opp originalt med 24mm aksling?

Sykkelen er satt opp originale med 24 mm aksling, ja. Men kranken jeg har ettermontert har 30mm. pf86 til 30 mm aksling fordrer lagre med små kuler. Men med innkjøp av egne verktøy til å dunke ut og presse inn slike PF-lager er ikke det å bytte lager 2 ganger i året så mye stress, men det forteller jo også litt om en viss friksjon i lagrene når de fungerer normalt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino