På min Focus Paralane er det i hvert fall en utfordring at krankhuset er PF 86, samtidig som jeg bruker en Rotor IN2Power-krank for wattmåling osv. Denne har 30 mm aksling, noe som fordrer bitte små lagre. Jeg byttet lager i fjor høst, og de knaser allerede.
For mange watt i beina og for små kuler i lageret så blir det fort knas. BB86 er vel i designet med utgangspunkt i 24 mm aksling, så det gir jo mening at kombinasjonen av BB86 og 30 mm aksling gir noe dårligere levetid på lageret. Av nysgjerrighet - hvilket type lager har du brukt? Det er jo stor variasjon mellom ulike lager i samme dimensjon, men 100 mil høres jo lite ut allikevel.
Canyon endurace al disc funker sikkert. Gjenget kranklager, god plass i ramma, kommer med 28mm dekk. Har karbonversjonen, men hadde kjøpt alu hvis jeg skulle kjøpt på nytt. Bruker min til landevei, grus og litt stisykling. Funker fint til det iaf.
Kan du utdype hvorfor du hadde kjøpt alu hvis du skulle kjøpt på nytt?
Fordi forskjellene mellom alu og karbonfiber er så små at det ikke er verdt prisforskjellen. Stort sett kan du bare lese om forskjellene i et blad. Kjærringa har samme sykkel som meg bare i alu. Jeg liker faktisk den bedre, og jeg merker ingen forskjell i komfort. det er også flere andre detaljer som jeg vil anse som fordeler på aluversjonen fremfor karbonversjonen på akkurat denne sykkelen. Eksempelvis normalt styrerør og gjenget kranklager. I tillegg har man miljøalibiet. Det kan selvsagt diskuteres opp og ned i mente, men det er generelt lite som tilsier at karbonfiber er mer miljøvennlig enn alu på sykler.
Takk for utfyllende svar! Du har gode argumenter for hvilke fordeler du ser i aluversjonen.
Endurace AL Disc 7.0 ligger i skrivende stund på 18 699 NOK, har 105-gruppe og kurant oppsett ellers. Absolutt et sterkt alternativ.
GeometriJeg har begynt å tenke på jeg savner/ønsker meg annerledes med tanke på sittestilling og kjøreegenskaper.
Om man ser på stack og reach så har min Merida Cyclo Cross 3 i størrelse 58 ganske like mål som Canyon Endurace i tilsvarende størrelse. Jeg sitter greit på Meridaen, men ligger sjelden i bukken over lengre tid. Det føles litt langt ned i bukken, samtidig som jeg blir nummen mellom beina etter en kort stund. Nummenheten skyldes nok sete plassering og eller type, mens avstanden ned i bukken nok har noe med geometrien å gjøre. Jeg har stemmet så langt opp det går, men skal eksperimentere med andre stem og se om posisjonen i bukken blir mer behagelig.
Uansett, dette leder meg til at ønsket om en mer komfortabel sittestilling er en av de viktige parameterne ved valg av ny sykkel. En tur innom sykkelpusherne i Oslo, DBrodshaug foreslo litt lengre opp, står på listen.
Jeg har begynt å sammenligne geometrien på sykler jeg mener kan være aktuelle, og tenker dele mine tanker med dere når jeg har noe mer håndfast å vise til.