|
Nytt norgeskart
|
Nytt norgeskart
26/06/2020 05:45
|
Garpen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
MapAnt kommer med et nytt norgeskart i dag klokka 12. Skjermdump så spennende ut og DNT fyren hørtes ut som en grinebiter, Nå gjenstår det å finne ut hvordan dette kan brukes som en overlay i Trailguide og på Garmin ... Artikkel i Aftenposten Her skal kartet dukke opp
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Nytt norgeskart
[Re: Garpen]
26/06/2020 07:37
|
asbjste
Medlem
|
Medlem
Enig i at det kartet virker lovende! Spent på om det kan brukes som overlays her og der. Synes kanskje de kartene som finnes som overlays per nå er litt dårlige i detaljnivået. Jeg tror tilsvarende kart finnes i Finland allerede; mapant.fi. DNT-karen var litt grinete, men jeg tror desverre at kartet blir litt nisje-løsning, med mindre de får integrert det inn i andre kartløsninger som MTBmap/trailguide for oss syklister eller Norgeskart for turbruk. Jeg er uansett positiv:)
|
|
|
26/06/2020 07:41
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
MapAnt kommer med et nytt norgeskart i dag klokka 12. Skjermdump så spennende ut og DNT fyren hørtes ut som en grinebiter, Nå gjenstår det å finne ut hvordan dette kan brukes som en overlay i Trailguide og på Garmin ... Artikkel i Aftenposten Her skal kartet dukke oppSom O-kart blir det jo ypperlig, men jeg kan delvis være enig med grinebiter (trolig på grunn av at jeg er 51, og alle over 50 er lovpålagt grinebitere). Dog, det jeg biter noen grin over er kun at det kan være vanskelig å "se" stier i et kart med så mange detaljer. Dersom det faktisk er stier i de to utsnittene så forsvinner de litt i annen informasjon. Uansett, kart er gøy, så jeg sitter og teller ned til kl 12:00
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
26/06/2020 08:01
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Håper det norske er raskare å laste enn det finske, eller at problemet er på min PC. For det gikk rimeleg treigt å zoome etc på mapant.fi
|
|
|
[Re: tmork]
26/06/2020 08:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
MapAnt kommer med et nytt norgeskart i dag klokka 12. Skjermdump så spennende ut og DNT fyren hørtes ut som en grinebiter, Nå gjenstår det å finne ut hvordan dette kan brukes som en overlay i Trailguide og på Garmin ... Artikkel i Aftenposten Her skal kartet dukke oppSom O-kart blir det jo ypperlig, men jeg kan delvis være enig med grinebiter (trolig på grunn av at jeg er 51, og alle over 50 er lovpålagt grinebitere). Dog, det jeg biter noen grin over er kun at det kan være vanskelig å "se" stier i et kart med så mange detaljer. Dersom det faktisk er stier i de to utsnittene så forsvinner de litt i annen informasjon. Uansett, kart er gøy, så jeg sitter og teller ned til kl 12:00 Enig. Er kanskje fint for (lovlige) stibyggere, men jeg klarer ikke helt å se hva jeg skulle fått av ekstra nyttig info i nye kart
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/06/2020 08:29
|
asbjste
Medlem
|
Medlem
MapAnt kommer med et nytt norgeskart i dag klokka 12. Skjermdump så spennende ut og DNT fyren hørtes ut som en grinebiter, Nå gjenstår det å finne ut hvordan dette kan brukes som en overlay i Trailguide og på Garmin ... Artikkel i Aftenposten Her skal kartet dukke oppSom O-kart blir det jo ypperlig, men jeg kan delvis være enig med grinebiter (trolig på grunn av at jeg er 51, og alle over 50 er lovpålagt grinebitere). Dog, det jeg biter noen grin over er kun at det kan være vanskelig å "se" stier i et kart med så mange detaljer. Dersom det faktisk er stier i de to utsnittene så forsvinner de litt i annen informasjon. Uansett, kart er gøy, så jeg sitter og teller ned til kl 12:00 Enig. Er kanskje fint for (lovlige) stibyggere, men jeg klarer ikke helt å se hva jeg skulle fått av ekstra nyttig info i nye kart Jeg tror jo f.eks. at bedre oppløsning i høydekurver er nyttig, da man kan få litt mer nyanser av hvor bratt det er osv. I tillegg har jo O-kart ganske god beskrivelse av hva slags terrengtype det er. Det kalles vel løpbarhet på O-språket. Jeg ser for meg det er litt nyttig for å få et begrep om hva slags terreng stien går igjennom, særlig i ukjente områder. Men det er nok ikke det mest nybegynnervennlige. Dersom det er som overlay/kartlag i andre applikasjoner er det jo litt lettere å svitsje mellom dem for å sammenligne. Forøvrig ganske kult å lese om hvordan de har fått til det finske kartet https://www.mapant.fi/about.php. Der står det også at kartet kan brukes i Strava, på samme måte som MTBmap.
|
|
|
26/06/2020 10:06
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Ugh...det her vart total overload for min del, men for enkelte bruksområder er det sikkert nyttig. Synes Norgeskart er meir lesbart og gir nok info, kan også zoome lengre inn. Litt enklare kanskje på MapAnt å finne områder i bratt terreng der det er mogleg å "snirkle seg" opp i terrenget. https://mapant.no/#10/63.4331/10.3383For samanlikning (Velg Norgeskart): https://mtbmap.no/#16/63.4332/10.3355
Redigert av TrondAM; 26/06/2020 10:13.
|
|
|
26/06/2020 10:44
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Ser ut som de kunne trengt et lavpassfilter der det er skog, på høydedataene. Hvert tre har jo fått egne koter, ser det ut for.
|
|
|
26/06/2020 10:51
|
Garpen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg syntes informasjonen om høydekoter og ikke-forserbart terreng var veldig nyttig, men jeg tror ikke jeg kommer til å benytte kartet uten overlay.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
26/06/2020 11:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ut som de kunne trengt et lavpassfilter der det er skog, på høydedataene. Hvert tre har jo fått egne koter, ser det ut for. Tycker det ser ut som en vanlig o-kart med tanke på det. Är en del filtrering för att få till kurvorna. Några kommentarer: Hade varit bättre om de brukt OSM för stier, iallafall i områden som Trondheim där OSM är bra. Det är ju orienteringskart och de flesta trenger ikke all informationen. Hvis man ska skriva ut kartor för en tur längre än några km så trengs det fort väldigt många kartor pga av skalan. Kartorna är nog mest intressanta för orienterare som är på tur där det inte redan finns några bra orienteringskartor.
|
|
|
26/06/2020 11:26
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Kan forsåvidt være enig med DNT fyren, tror kart-folk (som alle andre nisjeteknologer) overvurderer hvor viktig eller interessert folk i gata syns deres løsning er. Men for smale interesser slik vi har, er det jo alltid topp med mere detaljer. Har tidligere brukt https://hoydedata.no/LaserInnsyn/ en del for sti leting/planlegging, ser ut som mapant bruker de mye av de samme datasettene. På laveste zoomnivå (10) gir mapant.no meg ikke spesielt god oversikt over de mindre delene i terrenget, men de kommer sikkert fortsette å forbedre den framover håper jeg.
|
|
|
26/06/2020 11:29
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg syntes informasjonen om høydekoter og ikke-forserbart terreng var veldig nyttig, men jeg tror ikke jeg kommer til å benytte kartet uten overlay. Hjemme på Sunnmøre synes jeg det fungerte godt, men for ukjente som skal finne frem på Årollåsen her i Oslo, så tror jeg det nok er mer krevende. Viser uansett mye tydeligere at Årvollåsen ikke bare er en liten ås, men veldig mye gøyalt terreng. Det å kjapt finne frem til toppen av åsen, synes jeg er enklere på andre kart.
Redigert av tmork; 26/06/2020 11:30.
|
|
|
26/06/2020 12:16
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Flere pussigheter. Svart for å markere stup synes jeg fungerer dårlig siden de bruker samme farge på bygninger. En følge av dette er at øverste blokka i Årvollveien går i ett med bratthenget i steinbruddet som nå utgjør parkeringen på toppen av Årvollveien. Samtidig er svart som farge på stier et dårlig valg når det er så mye svart ellers. Stien midt i alpinbakken i Grefsenkleiva til sørenden av Trollvann går i følge kartet gjennom et stup, noe den ikke gjør.
Mangler forøvrig mange stier, eksempelvis opp mot Barlindåsen.
|
|
|
26/06/2020 12:29
|
Garpen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Flere pussigheter. Svart for å markere stup synes jeg fungerer dårlig siden de bruker samme farge på bygninger. En følge av dette er at øverste blokka i Årvollveien går i ett med bratthenget i steinbruddet som nå utgjør parkeringen på toppen av Årvollveien. Samtidig er svart som farge på stier et dårlig valg når det er så mye svart ellers. Stien midt i alpinbakken i Grefsenkleiva til sørenden av Trollvann går i følge kartet gjennom et stup, noe den ikke gjør.
Mangler forøvrig mange stier, eksempelvis opp mot Barlindåsen. Ja, svart var et dårlig valg. Et lite eksempel er for eksempel Roller Coaster segmentet i Østmarka (like ved Trasop) der stien, som er merket på kartet, delvis forsvinner i stup på begge sider av svaberget. Det er jo opptil flere meter med "flatt" terreng på toppen der!  Flere andre kjente stier som ikke er merket rundt Skullerud også, men det er kjent fra Ola Dilt og andre o-kart også. Men som du sier så tror jeg kartet fungerer bedre i grisgrendte strøk og da først og fremst til routebuilding og planlegging.
|
|
|
26/06/2020 12:40
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Hadde vært en fordel om de hentet stier fra OSM for Kjekstadmarka, siden Norgeskart og dette kartet mangler de fleste stiene. Men om man kunne fått stier med mtb:scale som overlay kunne det funket.
|
|
|
29/06/2020 05:28
|
LCU
Medlem
|
Medlem
Ja, svart var et dårlig valg.
Ikke noe som er tilfeldig valgt. Mapant følger den Internasjonale standarden for Orienteringskart, ISOM 2017 https://orienteering.sport/iof/mapping/Der det allerede finnes oppdaterte og manuelt synfarte O-kart (som ved Skullerud) så vil disse være bedre i alle tilfeller. Mapant er primært tiltenkt de områdene hvor det ikke allerede finnes orienteringskart (som gjelder størstedelen av norge. Selv stor deler av Oslomarka mangler O-Kart).
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
[Re: espenta]
29/06/2020 05:52
|
LCU
Medlem
|
Medlem
Hadde vært en fordel om de hentet stier fra OSM for Kjekstadmarka, siden Norgeskart og dette kartet mangler de fleste stiene. Men om man kunne fått stier med mtb:scale som overlay kunne det funket. Du kan aktivere OSM stier (og stedsnavn) fra lagmenyen oppe i høyre hjørne.
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
[Re: LCU]
29/06/2020 09:08
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Hadde vært en fordel om de hentet stier fra OSM for Kjekstadmarka, siden Norgeskart og dette kartet mangler de fleste stiene. Men om man kunne fått stier med mtb:scale som overlay kunne det funket. Du kan aktivere OSM stier (og stedsnavn) fra lagmenyen oppe i høyre hjørne. Flott!
|
|
|
18/07/2020 21:25
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Det ser ikke ut til at OSM-stier fungerer lengre ...
|
|
|
|
|