Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod

Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod #2615714 25/06/2020 12:33
anerz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hvis bytte til ny supersix(fra 2012 modell) så står det mellom standard eller Hi-mod, dvs ca 10000 lapper forskjell.

Supersix Evo Carbon disc Ultegra 2020 eller SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra 2020

Forsøker å finne ut vekten på den ene i forhold til andre, noen som er kjent med det så vet hvor mye hvert gram koster( i tillegg til stivere ramme og noen andre forskjeller i specen..)
Ser det står 8,2KG på Cannondale.com, men hvilken størrelse den vekten gjelder ser jeg ikke.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615717 25/06/2020 12:40
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vektforskjell ramme ca. 140 g, gaffel ca 50 g. Varierer litt med rammestørrelse, derfor ca.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615719 25/06/2020 12:43
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
cannondale oppgir vel 866g for en malt 56cm himod ramme, pluss 389g for gaffelen.
den vanlige varianten veier 999g for rammen, og 436g for gaffelen, så omtrent 180g forskjell mellom de to.

ellers ser det ut til at det eneste andre man får for pengene med himod er ultegra kassett fremfor 105, og spidering drev fremfor de vanlige drevene.

Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615758 25/06/2020 17:10
anerz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Rulla ned til Anton i Bogstadveien og dro kortet på non Hi-mod modellen etter jobb.Så må ned å hente den i morgen.
Er den modellen jeg så meg ut for en stund siden og hadde tenkt å kjøpe neste gang Anton Sport hadde tilbud, dessverre gått glipp av begge foregående tilbudskampanjene. Vært fornøyd med 2012 modellen jeg har hatt, og vil tro at ny modell 8år etterpå ikke er noe dårligere. Så da kan mellomlegget mot eventuelt Hi-mod ramme brukes på watt pedaler eventuelt ekstra hjulsett.
Om de hadde hatt riktig str på nettet så kunne man fått enda mer rabatt i form av viaTrumf rabatt på 5%, men tomt for min størrelse på nettlager, og i følge butikk var det siste i størrelse 56 de hadde i systemet nå

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615822 26/06/2020 06:47
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Gratulerer, det er bare å glede seg. Jeg har gått gradene på de tre siste generasjonene Supersix og alltid følt meg hjemme. Den siste er, kanskje naturlig nok, den beste.

Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615828 26/06/2020 07:01
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gratulerer anerz! Det vi alle nå spør oss om er følgende! Kommer du til å ta av det Rapha-merket eller ikke? ICON_GRIN

Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: Valentino] #2615831 26/06/2020 07:10
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Valentino
Gratulerer anerz! Det vi alle nå spør oss om er følgende! Kommer du til å ta av det Rapha-merket eller ikke? ICON_GRIN

Nå har vel ikke non-hi-mod Rapha merke, men om anerz på død og liv vil sette på et har jeg et liggende fra min ICON_WINK

Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: kjasmas] #2615848 26/06/2020 08:11
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dæng. Klarte å overse "non" der. Går bedre nå. Har fått kaffe.
Uansett er nåværende SSevo en deilig sykkel som oppfører seg slik en ekte landeveisracer skal (Synd at Anton ikke har tatt Carbon Ultegra Disc-varianten inn i gull, hehe).

Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615868 26/06/2020 10:08
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Er det noen som kan beskrive hvordan den siste modellen oppleves vs. den gamle? Sykler selv på den forrige i HM.

Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615883 26/06/2020 11:08
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Basert på én tur på en 58: Så godt som snytlik. Dersom du er på 54 eller mindre kan den muligens oppleves litt annerledes. Cdale har tatt fram en gaffel med mer framløp til de mindre størrelsene, og mange vil nok oppleve kvikkere styring enn de er vant med.

Re: Ny supersix eller ikke vanlig vs hi-mod [Re: Valentino] #2615895 26/06/2020 12:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Godt poeng.

For de spesielt interesserte:

Med nye Supersix følger Cannondale etter bl.a. Focus og henter inn løsninger fra blandeveissyklene: Slakkere styrerørsvinkel kombinert med lengre fremløp/offset, som samlet gir moderat slep/trail. Klatresykkel, aero-racer, selv en dash blandeveissykkel - alt smelter sammen i en moderne allround-racer!

Som du skriver, ved hjelp av gafler med forskjellig fremløp for størrelsene 44-54 (55 mm fremløp) og 56-63 (45 mm fremløp), oppnår Cannondale at slep er 60 mm i størrelse 44 og 58 mm i alle andre størrelser.

Spennet i slep blant størrelsene er altså kun 58-60 mm, noe som burde bidra til lignende svinge-egenskaper i alle størrelser.

Dette i motsetning til forrige generasjon Supersix, der spennet i slep blant størrelsene var hele 54-73 mm, noe som burde bidra til merkbart forskjellige svinge-egenskaper alt etter størrelse.

Og som du påpeker, dermed trolig forskjellig styringsfølelse mellom gammel og ny versjon i de mindre størrelsene (54 og mindre) ICON_SMILE

Alt dette en helt ukvalifisert papirøvelse. Har aldri syklet på vidunderet.

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615901 26/06/2020 12:30
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har syklet meg gjennom de tre siste generasjonene av Supersix, du kan se de forskjellige versjonene i tråden for den nye jeg har nå: https://www.terrengsykkelforumet.no...in=249987&Number=2608644#Post2608644

Jeg må erkjenne at jeg ikke kjenner den helt store forskjellen. Det er mer nyanser av forskjell, noe som antakelig kan forklares med at geometrien har vært mer eller mindre uforandret gjennom modellene.

Den siste versjonen med horisontalt overrør (17/18-ish?) opplevde jeg som mer dempende/myk enn den før der igjen.

Forskjellen til den aller siste er vel primært mer dekklaring og en ræva setepinneklemme-løsning.

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615904 26/06/2020 12:45
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
OK - ikke de helt store forskjellene forstår jeg.

Jeg liker veldig godt utseendet på den siste versjonen som kjasmas har!

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615918 26/06/2020 14:11
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: anerz
Rulla ned til Anton i Bogstadveien og dro kortet på non Hi-mod modellen etter jobb.Så må ned å hente den i morgen.
Er den modellen jeg så meg ut for en stund siden og hadde tenkt å kjøpe neste gang Anton Sport hadde tilbud, dessverre gått glipp av begge foregående tilbudskampanjene. Vært fornøyd med 2012 modellen jeg har hatt, og vil tro at ny modell 8år etterpå ikke er noe dårligere. Så da kan mellomlegget mot eventuelt Hi-mod ramme brukes på watt pedaler eventuelt ekstra hjulsett.
Om de hadde hatt riktig str på nettet så kunne man fått enda mer rabatt i form av viaTrumf rabatt på 5%, men tomt for min størrelse på nettlager, og i følge butikk var det siste i størrelse 56 de hadde i systemet nå

Nå er vel prisen på disse gått kraftig opp ettersom jeg har hørt. Var bestilte noe småting og da sa han att den supersix evo ultrega disc hadde øket med ca 10 lapper siden jeg hadde kjøpt min.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: anerz] #2615925 26/06/2020 15:48
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Nå er det vel kanskje ikke noen som har fått testet nye Trek Émonda, men hvordan tror vi den vil oppleves vs. Supersix?

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: turbo] #2615944 26/06/2020 22:16
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: turbo
OK - ikke de helt store forskjellene forstår jeg.

Jeg liker veldig godt utseendet på den siste versjonen som kjasmas har!

I opplevd kjørefølelse er det marginale greier, kanskje ikke så rart siden forrige generasjon var bra saker. Forskjellen er jo dekklaring, jeg kjører fortsatt på 28, men den skal klare 30-32..

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: turbo] #2615952 27/06/2020 09:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: turbo
Nå er det vel kanskje ikke noen som har fått testet nye Trek Émonda, men hvordan tror vi den vil oppleves vs. Supersix?

Siden du sier at vi kan skrive hva vi tror, kaster jeg meg på ICON_SMILE

[Linket bilde]

Om vi først ser på geometri, er likhetene mellom de to amerikanske rivalene slående.

[Linket bilde]

Hva gjelder kjørefølelse og svinge-egenskaper, tilsier lik slep/trail, liknende kjedestagslengde og liknende krankdropp at syklene ligger svært nær hverandre. Supersix har noe lengre akselavstand, som kan bidra til stabilitet. (Merk at forskjellene, fremfor alt i slep, er mer markante i andre størrelser. Som nevnt har nye Supersix samme slep/trail i alle størrelser unntatt 44, mens Trek har beholdt det eldre formula med varierende slep etter størrelse. Tanken bak varierende slep skal ha vært at kvikkere styring er en fordel for høyere ryttere/store størrelser, mens det motsatte er tilfellet for lavere ryttere/små størrelser. Cannondale er blant dem som altså har gått bort fra den tanken.) Uansett spenstig, men klassisk og trygg rittgeometri hos begge sykler.

Hva gjelder sittestilling, er den i utgangspunktet ikke så forskjellig. Syklene har tilnærmet samme rammelengde/reach, men Supersix har noe høyere rammehøyde/stack, i retning av Treks tidligere H2-geometri. Men her må man se på oppsett med styrefremspring og utforming av styre for å kunne si noe om hvordan syklene i originaloppsett faktisk skiller seg fra hverandre. Forskjellene er uansett så beskjedne at enkel tilpassing vil utlikne dem.

Hva gjelder vibrasjonsdemping, indikerer testene så langt at Cannondale har oppnådd noe bedre komfort enn Trek. Émonda omtales som forholdsvis hard. Kanskje vitner det om at Cannondale legger mer vekt på allround-egenskaper, mens Trek fortsatt fremfor alt har klatreegenskapene i fokus?

Hva gjelder aerodynamikk, skal jeg ikke si et ord, siden det er et massivt minefelt med en mengde variabler, utover at Cannondale ved sin lansering av nye Supersix sammenlignet egne resultater i vindtunnel nettopp med Émonda. Da selvsagt med fordel Supersix. Men Trek har tatt opp hansken og gjort nye Émonda mer aerodynamisk. Så hvilken doning flyter lettest gjennom luften? Hvem vet.

Interessant å merke seg at James Huang i CyclingTips problematiserte nettopp Cannondales påstander om areodynamisk gevinst sammenlignet med Émonda og Roadmachine: 2020 Cannondale SuperSix Evo first-ride review: Now with a dose of aero

Huang peker også på de geometriske forskjellene mellom gamle og nye Supersix som Valentino pekte på, og som jeg så litt nærmere på i forrige innlegg.

Valentinos egen omtale er som alltid meget lesverdig: Test av nye Cannondale Supersix Evo

Likeså Alpers' nyhetssak: Trek lanserer ny Émonda

Vedlegg
Cannondale Supersix vs Trek Émonda.jpg (119.5 KB, 1007 nedlastinger)
Cannondale Supersix vs Trek Émonda II.jpg (286.35 KB, 1014 nedlastinger)
Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: Sepeda] #2615960 27/06/2020 13:17
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Dette var bra Sepeda!

En annen sak er følelsen av kraftoverføring. Min gamle Madone, dvs. før aero-Madone, opplevde jeg som tregere i kraftoverføringen ved akselerasjon enn Supersixen, men lettere å opprettholde farten når du først hadde den. Supersixen føles kvikkere, men Madonen føltes stivere. Vil tippe at Émonda kanskje legger seg nærmere Supersix her. Jeg snakker her om opplevelse av syklene vel og merke.

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: særp] #2616102 29/06/2020 08:31
anerz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: kjasmas

Nå har vel ikke non-hi-mod Rapha merke, men om anerz på død og liv vil sette på et har jeg et liggende fra min ICON_WINK

En av argumentene mine for å ikke kjøpe den er at jeg ikke eier et Rapha plagg, så ved å kjøpe Hi-mode så ville det tilkommet ekstra utgifter på å skifte ut garderoben for å matche logo på sykkel ICON_SMILE

Sitat: særp

Nå er vel prisen på disse gått kraftig opp ettersom jeg har hørt. Var bestilte noe småting og da sa han att den supersix evo ultrega disc hadde øket med ca 10 lapper siden jeg hadde kjøpt min.

Ble sagt i butikken at neste år ville samme sykkel koste ca 10000 mer, og var ikke store forskjeller utover at den ville komme levert med HollowGram SystemBar

Re: Ny supersix eller ikke, vanlig vs hi-mod [Re: kjasmas] #2616154 29/06/2020 13:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: kjasmas

Uhhhh, topp humor :-) Syklet grustur i helgen og en av gutta var utstyrt fra topp til tå inkl alle veskene utelukkende med Rapha-jåleri med unntak av chamois chreme samt nøtteblanding og mobiltelefon i baklommen... Det så bra ut altså, jeg kan høre hva han er villig til å gi for det merket, kan hende dobbel-dekker-styret på Grail'en hans avslører at det er Canyon fremfor CDale.

Edit: Grattis, Supersix er skarpe greier :-)

Redigert av EmilZipp; 29/06/2020 13:27.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support, Valentino