Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 121 av 152 1 2 119 120 121 122 123 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2616961 05/07/2020 17:20
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: GeirK
Sitat: daktari
Polestar 2 seiler opp som et Saab-aktig alternativ til Model 3 LR.

Etter det jeg leste av de første testene, ser det ikke ut som om den konkurrerer på rekkevidde, men det vet vi ikke ennå.

Det er nok vanskelig å vurdere rekkevidde ut fra de testene, og i tillegg er det visstnok slik at de fremdeles ikke er helt ferdige med bilens software. NAF skulle egentlig kjøre bilen gjennom den samme turen de brukte for rekkeviddetesten sin for noen uker siden, men så fikk de ikke lov likevel. Hva man skal lese ut av det er ikke godt å si, men det tyder ikke på at Polestar føler seg trygge på at tallene ville blitt presentable. I tillegg er det ikke helt forståelig at de ikke en gang har startet prosessen med utlevering av kundebilene som kom til Belgia for godt over en uke siden. De skal utleveres først i august, og jeg tviler litt på at alt kan skyldes på korona...

For ordens skyld, jeg har bestilt en slik bil, og har fått estimert levering i september (bilen min ankommer Belgia i slutten av juli).

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2617011 06/07/2020 07:14
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
For meg er det åpenbart. Men nå har jeg ikke sett bilen live da, håper det ikke er så ille som på dette bildet.

Se bakhjul

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2617013 06/07/2020 07:24
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Kjartandaddy
For meg er det åpenbart. Men nå har jeg ikke sett bilen live da, håper det ikke er så ille som på dette bildet.

Se bakhjul

Enig i at det ser ganske annerledes ut på de bildene kontra mitt bilde. Litt merkelig, jeg tok bildet fra konfiguratoren deres, og det burde jo være representativt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2617071 06/07/2020 15:11
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Ok, ok.

Blir bedre og bedre kjent med bilen og liker den ekstremt godt. Hele familien på fem har vært i Kristiansand fra i går til i dag, og det gikk fint, hvertfall uten mer klaging enn det har vært før i Avensisen. Nydelig å svinge av i Bamble på vei hjem for noen minutter i SCen og møte et HAV av ledige ladere, ta en is og skotte bort på ”alle de andre” som sloss om plassen på de få ladeplassene forbeholdt alt mulig annet.

Men altså, ACC.... Her sliter Tesla. Jeg har aldri noengang opplevd slik oppførsel fra en bil. Min erfaring så langt er at så lenge bilen har trafikk foran å følge går det greit. Men når man er ”alene” er det helt bingo hva bilen reagerer, skvetter og bremser for. På vei hjem i dag på tørr E18 uten trafikk rundt, to ganger, bremser bilen hardt ned fra 115 km/t til 70 km/t med ACC aktivert. Det er ubehagelig, og jeg tør påstå det er farlig. Jeg endte opp ganske enkelt med å sette bilen i D siste timen.

Vet noen om det er noe på gang her for å forbedre dette? Det kan jo ikke fortsette slik i all evighet!

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RoyE] #2617076 06/07/2020 15:52
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: RoyE
Men altså, ACC.... Her sliter Tesla. Jeg har aldri noengang opplevd slik oppførsel fra en bil. Min erfaring så langt er at så lenge bilen har trafikk foran å følge går det greit. Men når man er ”alene” er det helt bingo hva bilen reagerer, skvetter og bremser for. På vei hjem i dag på tørr E18 uten trafikk rundt, to ganger, bremser bilen hardt ned fra 115 km/t til 70 km/t med ACC aktivert. Det er ubehagelig, og jeg tør påstå det er farlig. Jeg endte opp ganske enkelt med å sette bilen i D siste timen.

Vet noen om det er noe på gang her for å forbedre dette? Det kan jo ikke fortsette slik i all evighet!

Såkalt fantombremsing. Veldig kjent problem som alle irriterer seg grønne på. Teoriene om hva det kommer av er forskjellige og flere av dem kan sikkert være riktige:

- Bilen bremser når det kommer et stort kjøretøy imot og man ligger litt for nære midtstripa.
- Bilen bremser når man kjører forbi på motorveien.
- Bilen bremser for en kryssende bil selv når den bilen med god margin er ute av krysset når man selv kommer dit.
- Bilen bremser isteden for å passere en bil som har svingt av motorveien og begynt å bremse.
- Bilen bremser for overhengende skilt.
- Bilen bremser for tunnelåpninger.
- Bilen bremser fordi den fanger opp en lavere fartsgrense på en vei over eller under veien man kjører på.
- Bilen bremser fordi den synes at i forhold til veien i navigasjonssystemet så er du i ferd med å kjøre ut i grøfta.
- Bilen bremser fordi den ikke ser over en bakketopp i høyresving.

Og hver gang det kommer en oppdatering av software så jubler alle og påstår at nå er fantombremsingen borte. Så kjører de enda noen dager og kommer slukøret tilbake og sier at, nei, det er fortsatt like ille som det var.

Selv har jeg nettopp oppdatert til 2020.20.12 og ble imponert over at jeg i går kunne kjøre lokalveier, E16 og E18 med TACC i fullt regnkaos uten en eneste fantombremsing på den timen vi satt i bilen. Det er selvfølgelig helt tilfellig, og etter neste tur kommer jeg sikkert slukøret tilbake og forteller at det er like ille som vanlig. ICON_SMILE

Så var det spørsmålet om noe er på gang for å fikse det. Joda, to viktige ting:

1. Fartsgrenser hentet fra skilt isteden for fra kartet. Der ser det ut som at Tesla snart har noe på gang og skal klare å komme seg forbi patenten til MobilEye. Kan komme allerede mot slutten av sommeren. Da slipper man fantombremsing på grunn av kryssende veier.

2. Det neurale nettet. Bilene lærer seg etter hvert hva som er farer og hva som ikke er det. Når det funker fullt ut så skal de ikke bare trekke på hverandres generelle opplevelser (av typen "den formen der er det ingen førere som bremser for, så da er den nok ikke farlig") men også på de spesifikke (av typen "den dingsen på dette stedet har ingen Tesla-førere bremset for den siste timen, da er den nok ikke så farlig").

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2617079 06/07/2020 16:21
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg har samme programversjon som deg, Dan, og det så ut en stund som det funket ganske fint for min del også.
På vei sydover til Kristiansand i går var det ikke mange feilslagene. 3-4 kanskje, og da var det bare små nykk under et par broer og tunnelåpninger. MEN, store deler av turen foregikk i øspøs tildels kraftig regnvær, så jeg anså turen i går som vellykket mtp bruk av ACC.
Den antakelsen fikk seg som fortalt et ganske kraftig skudd for baugen i dag frown

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2617111 06/07/2020 21:29
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: Kjartandaddy

Se bakhjul

Hjulbuene er litt elliptisk. Antagelig fordi det er smart aerodynamisk å ha lite luft rundt hjulet (tettere foran-bak) men beholde suv-preget (høyere over). Så det er nok meget bevisst design dette for å tekkes flere formål.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2617112 06/07/2020 21:42
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: Dan

1. Fartsgrenser hentet fra skilt isteden for fra kartet. Der ser det ut som at Tesla snart har noe på gang og skal klare å komme seg forbi patenten til MobilEye. Kan komme allerede mot slutten av sommeren. Da slipper man fantombremsing på grunn av kryssende veier.

2. Det neurale nettet. Bilene lærer seg etter hvert hva som er farer og hva som ikke er det. Når det funker fullt ut så skal de ikke bare trekke på hverandres generelle opplevelser (av typen "den formen der er det ingen førere som bremser for, så da er den nok ikke farlig") men også på de spesifikke (av typen "den dingsen på dette stedet har ingen Tesla-førere bremset for den siste timen, da er den nok ikke så farlig").

Til 1. Ikke sikkert det hjelper med lesing av skilt. Du må ha en regel som sier "prioriter skilt fremfor gps". Men fallback vil være GPS, så spørsmålet er hvor lenge det er siden den leste et skilt sist. Man kan oppleve også at den da gir 110 i en 50-sone fordi den ikke snappet opp skiltet eller det var lenge siden. Min etron har skiltlesing, en del mindre fantombremsing enn Tesla, men også andre feil oppstår.

Til 2. Bilen lærer ikke underveis. Den kan ha lært noe nytt etter en oppdatering.
Bilen kan bli bedt om å samle inn små videosnutter av objekter de vil ha inn til Tesla hq for å trene opp det neurale nettet. Disse bildene må merkes manuelt med hva det er, før AIen trenes.
Tesla kan så sende dette nye NN til noen/mange biler for å kjøre en benchmarking mot real life (shadow mode), men uten at bilens selvkjøring er endret. De ser etter falske positive og falske negative. Resultatene vil enten medføre en ny trening av det neurale nettet, eller en deploy i form av ny oppdatering.
Sjekk GreenTheOnly på Twitter for eksempler.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2617492 10/07/2020 08:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Synes fantombremsingen på min S har blitt verre med de siste oppdateringene, men det er anekdotisk. Jeg har etter hvert lært å legge et lett trykk på gasspedalen når det kommer store biler i mot på smal vei.

Ellers er det beyond digg å kjøre Trondheim - Elverum - Oslo - Drøbak - Lillesand - Kongsberg - Gjøvik - Trondheim i alle Norgesferiers mor i en superkomfortabel langkjøringsbil uten en eneste ladekø. De som kjørte ikke-Teslaer slet litt mer, spesielt langs E18 mellom Oslo og Kristiansand. Jeg snyltet strøm for en femtilapp totalt hos slektninger i Elverum og Lillesand, ellers betalte jeg for AC-lading i noen parkeringshus og på noen parkeringplasser. Når bilen likevel står, er det greit å la den supe strøm og 150-200 kroner er en liten ekstrautgift på ti dager ferie. Godt utbygd destinasjonslading på overnattingsteder og godt utbygd saktelading på parkeringssteder kan gjøre veldig mye for å senke trykket på hurtigladerne langs veien - for alle elbiler, Tesla eller ikke.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2617516 10/07/2020 11:28
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Liten oppdatering fra min side igjen. Vi kjørte E18 fra Larvik til Oslo i går, kjørte med ACC hele veien uten en eneste fantombremsing.
Har også på sentry mode for første gang over en litt lengre periode da bilen står i p-hus her i Oslo, og merker meg at det bruker strøm! 64 % ved ankomst og nå er bilen nede på 57 %. Stått stille ganske nøyaktig et døgn.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RoyE] #2617541 10/07/2020 13:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Stemmer godt. Jeg har sett 7,5% i døgnet når den har stått i flere dager.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2617575 10/07/2020 21:40
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Så for første gang Polestar live i går. Virkelig pen bil. Tror den vil selge bra. Er nå på 5 året med tesla model S. Og jeg har satt utrolig stor pris på superlader nettverket, både i inn og utland. I løpet av tiden jeg har hatt tesla så har jeg stått i ladekø én gang. Da ventet jeg 2 min. I pinsehelgen i fjor.

Var innom Lillesand og ladet i 15 min i går ettermiddag, da var det ca. 50% belegg på tesla ladere. På circle k sine hurtigladere rett ved siden av sto 4 e-tron i kø. De sto der fremdeles i kø da jeg dro, ferdig ladet. I det ligger det GENIALE Tesla har gjort. Så lenge lade nettverket er som det er kommer jeg aldri til å velge noe annet enn tesla, selv om jeg synes flere andre biler er like "pene".

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2617579 11/07/2020 00:57
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det er ingen tvil (i mine øyne) om at Tesla har én virkelig stor fordel, og det er ladenettverket. Det hjelper likevel ikke for meg, for skal jeg kjøpe en bil, så skal jeg synes den er pen (eller eventuelt tøff) både inni og utenpå. Siden jeg ikke trenger en stor bil, er det kun Model 3 i Teslas modellrekke som kunne vært aktuell, men den er ikke spesielt pen utenpå, og den ser ut som en bøtte med dritt inni (unnskyld, Tesla blodfans). En bil må som et minimum ha en skjerm foran føreren, TM3 ser mer ut som den er laget for å frakte kun passasjerer. Og med den våte (men akk så fjerne) drømmen om full selvkjøring er jo det uansett helt bortkastet. Det er INGEN TM3 (eller annen Tesla for den del) på veien i dag som noensinne kommer til å kunne kjøre helt selv (i Norge, i hvert fall), til det er teknologien altfor umoden. Uansett hva Elon måtte påstå.

Nåvel, Tesla skal uansett ha skryt for å ha vært en skikkelig katalysator for (el)bilindustrien, og de har absolutt produsert særdeles mye bra teknikk (og effektivitet/strømforbruk er de veldig gode på, selv om koreanerne kanskje er enda et lite knepp bedre). Men det er litt synd at Tesla har ansatt Stevie Wonder til å ta kvalitetskontrollen...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: mroek] #2617583 11/07/2020 06:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: mroek
En bil må som et minimum ha en skjerm foran føreren, TM3 ser mer ut som den er laget for å frakte kun passasjerer.

Det er litt synd hvis noen lar være å kjøpe en bil de egentlig kunne ha tenkt seg (snakker åpenbart ikke om deg nå ICON_WINK ) grunnet knapp og bryter-psykose. Etter kort tid i en Model 3 blir man kurert og skjønner ikke lenger hvorfor veteranbiler fortsatt må ha en masse separate målere og knapper, som ikke ser ut til å ha noen annen funksjon enn å gi produsenten utløp for sin trang til overdesign (og støvsamling).

Men det er litt synd at Tesla har ansatt Stevie Wonder til å ta kvalitetskontrollen...

Nei, det som er synd er at shortere og haters (igjen, snakker ikke om deg) løfter frem kvalitetsproblemene som noen relativt få eiere har og dermed skremmer folk fra et godt kjøp. Vår bil har gått 20000 km og vi har så langt hatt null problemer. Lakken er flott og panel gaps er jevne og fine rundtom. Og alt bare funker (bortsett fra fantombremsingen da). Det er ikke tvil om at det finnes uheldige kunder, og at Tesla i noen tilfeller, på noen lokale servicesentere, har prøvd å tyne kunden, men det er unntakene og ikke nødvendigvis noe verre enn andre merker (er det noen som har lyst å ta bølgen for Møller? Ingen? Neivel.)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: pez d spencer] #2617588 11/07/2020 07:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pez d spencer
Så for første gang Polestar live i går. Virkelig pen bil. Tror den vil selge bra. Er nå på 5 året med tesla model S. Og jeg har satt utrolig stor pris på superlader nettverket, både i inn og utland. I løpet av tiden jeg har hatt tesla så har jeg stått i ladekø én gang. Da ventet jeg 2 min. I pinsehelgen i fjor.

Var innom Lillesand og ladet i 15 min i går ettermiddag, da var det ca. 50% belegg på tesla ladere. På circle k sine hurtigladere rett ved siden av sto 4 e-tron i kø. De sto der fremdeles i kø da jeg dro, ferdig ladet. I det ligger det GENIALE Tesla har gjort. Så lenge lade nettverket er som det er kommer jeg aldri til å velge noe annet enn tesla, selv om jeg synes flere andre biler er like "pene".

Mine foreldre bor nær denne hurtigladeren, så jeg bruker den av og til når jeg er der. Tidligere i uka var det ganske god trøkk hele dagen, men aldri fullt. De andre laderne er forøvrig Ionity og ikke Circle K, uten at det betyr noe.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: mroek] #2617589 11/07/2020 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En bil må som et minimum ha en skjerm foran føreren,

Det er bare noe du tror. Dette venner man seg til. Jeg har ikke Model 3, men I 2003 kjøpte jeg en bil med instrument-clusteret midt på dashbordet, og det var omtrent null tilvenningstid.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2617590 11/07/2020 07:48
RoyE Offline
Besatt
Besatt
+1

Jeg har nå hatt Model 3 i nøyaktig to uker, og har på alle tidligere biler hatt tradisjonelt oppsett. Jeg har knapt tenkt på at det ikke er noe rett foran meg innimellom rattet.

Så nei, det MÅ ikke være en skjerm foran føreren, det er ganske mange tusen sjåfører der ute som er uenig med deg og kan avkrefte dette.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2617603 11/07/2020 10:02
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg vet jo godt at man blir vant med svært mye, og det inkluderer konseptet til Model 3. Jeg hadde sikkert klart å venne meg til det selv også, men jeg har ikke lyst. Jeg mener også at trafikksikkerhetsmessig kan det argumenteres for at det er en fordel å ha en skjerm som er noe mer i førerens siktlinje, og som har den mest vesentlige informasjonen man trenger under kjøring.

Når det gjelder kvalitet, så er det opplagt slik at svært mange er veldig fornøyd med sine Teslaer, og ikke opplever spesielle kvalitetsproblemer. Det betyr likevel ikke at det er mange som gjør det, og mengden innlegg og videoer på nett forteller jo også en historie. Så kan man si at de som er fornøyde ikke legger ut i like stor grad, og det er også korrekt. En andel av disse har antakelig også kosmetiske feil (panel gaps etc) som de ikke en gang ser. Det er mange kunder som ikke har øye for slikt.

Jeg ser ingen grunn til å forsvare Teslas kvalitetskontroll, for den er dokumentert til å være for dårlig. Ingen andre produsenter jeg kjenner til leverer ut biler med så mange feil (uten at det betyr at de ikke finnes).

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: mroek] #2617607 11/07/2020 10:48
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg vet jo godt at man blir vant med svært mye, og det inkluderer konseptet til Model 3. Jeg hadde sikkert klart å venne meg til det selv også, men jeg har ikke lyst.

Slik har jeg tidligere i livet tenkt om øl, kaffe, whisky... Og så ble jeg voksen og innså at tilvenning gir økt nytelsesrepertoar. ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2617615 11/07/2020 13:26
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan

Det er litt synd hvis noen lar være å kjøpe en bil de egentlig kunne ha tenkt seg (snakker åpenbart ikke om deg nå ICON_WINK ) grunnet knapp og bryter-psykose. Etter kort tid i en Model 3 blir man kurert og skjønner ikke lenger hvorfor veteranbiler fortsatt må ha en masse separate målere og knapper, som ikke ser ut til å ha noen annen funksjon enn å gi produsenten utløp for sin trang til overdesign (og støvsamling).

Hvorfor ender disse diskusjonene her "alltid" med forsiktig drittkasting om hva som er best?

Jeg har en Tesla, jeg har en "vanlig" bil, ingen av de er perfekte. For å ta det dere snakker om akkurat her. Jeg skulle gjerne hatt noen "tradisjonelle" funksjoner i Teslaen, for eksempel ønsker jeg meg litt mer informasjon rett foran rattet (HUD hadde vært fint), jeg ønsker meg noen fysiske brytere (vindusviskerspak særlig). I den andre bilen savner jeg en skikkelig nøkkelfri tilværelse og ordentlig Googlemaps/Spotify for å nevne noe.

Jeg opplever heller ikke kvaliteten som god-god i Teslaen og må si jeg gruer meg til den dagen kommer hvor jeg må klage på noe. Så langt har de negative opplevelsene vært utelukkende knyttet til "selgerne" i Tesla-systemet.

Egentlig er poenget mitt: kan vi ikke bare erkjenne at ting funker ganske greit uten at vi må gå i skyttergrava for å "forsvare" hele tiden.

I en perfekt verden Dan: ville du ikke hatt en spak til å justere farten på vindusviskerne og sett at bilen faktisk dimmer ned når du møter noen i mørket uten at du trengte å flytte blikket i Teslaen din?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2617623 11/07/2020 15:05
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjører e-tron, fantastisk god bil å kjører, kjøreegenskaper kan de hos Audi. Men de henger nok milevis etter Tesla på sw-siden. Nesten ingen OTA. Og elendig integrasjon mellom Navigasjon og lading. Lader jeg på annet sted enn det Navi har lagt inn i ruten, så oppfatter ikke bilen at jeg har ladet i det hele tatt. Bilen maser om at jeg må lade, selv om jeg da kommer helt fram. Treg oppdatering av kart med info om ladere. e-tron har også sin "fantombremsing". Der det tidligere har vært innsnevring og omkjøring på nye E6 nord for Hamar, så bremser bilen kraftig ned. Men digg med HUD og relevant info i den.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: jag] #2617629 11/07/2020 16:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er VW også smertelig klar over. Antakelig har Tesla mindre å ta igjen på det mekaniske enn de andre har å ta igjen på SW-biten.
https://electrek.co/2020/04/27/vw-admits-tesla-lead-software-leak-internal/

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2617630 11/07/2020 16:26
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Dette er VW også smertelig klar over. Antakelig har Tesla mindre å ta igjen på det mekaniske enn de andre har å ta igjen på SW-biten.

Det er jeg enig i, og det er der Polestar 2 er litt spennende, siden de har valgt å teame opp med Google, og dermed kanskje unngå en del av problemene som de tradisjonelle produsentene sliter med. Jeg skriver kanskje, for det gjenstår jo å se i praksis om det faktisk vil fungere bra eller ikke.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2617634 11/07/2020 16:50
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Selvkjøring er vel det store spørsmålet, men resten av software er vel ikke nødvendigvis så vanskelig å ordne? Det er vel egentlig «hyllevare» alt sammen?

Lurte på hva OTA betydde, og kom over denne artikkelen: https://www.thedrive.com/tech/26679/why-havent-over-the-air-updates-taken-over-the-auto-industry
Ser altså ut til at det ikke er uten grunn leverandørene er konservative.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Appelsin] #2617636 11/07/2020 17:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Appelsin

Selvkjøring er vel det store spørsmålet, men resten av software er vel ikke nødvendigvis så vanskelig å ordne? Det er vel egentlig «hyllevare» alt sammen?

Nei. Komplett softwareakitektur skreddersydd for HW-plattformen du har valg, er ikke hyllevare. Det må du lage selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2617639 11/07/2020 17:10
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
«Hyllevare» i fnutter. Altså at det er en jobb enhver middels god softwareingeniør kan gjennomføre. Så ser man selvsagt på store IT-prosjekter at middels gode ingeniører tydeligvis er mangelvare.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2617655 11/07/2020 18:16
jag Offline
Ringrev
Ringrev

VAG må endre tankesett. Etter at bilen er utlevert kunden er det lite med nye funksjoner å hente.
Eks med e-tron, 2019 mod kan sette lademål til avreisetidspunkt. 2020 kan i tillegg gjøre dette i app (når den virker).
2019 har Apple CarPlay kablet, 2020 har i tillegg dette med WiFi.
Enkelte har åpnet dette på egenhånd, med diagnose på 2019 modeller. (VW skylder på manglende geofence i 2019 modellen).

Slike småting burde lagt til på service, slik at alle fikk glede av små praktiske forbedringer.

- Donald Trump
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2617657 11/07/2020 18:28
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Nei. Komplett softwareakitektur skreddersydd for HW-plattformen du har valg, er ikke hyllevare. Det må du lage selv.

Mener at jeg leste et sted at dagens SW er en videreføring av den de har brukt tidligere, det ser også slik ut på terminologien. Neste generasjon skal være ett nytt konsept. Da bær de sette sammen løsningen av små komponenter, slik at det er lettere å utføre endringer i ettertid OTA. VAG har også vist at de har kreative utviklere, ref Dieselgate. Tesla startet opp uten lokale forhandlere og verksteder, hadde de ikke hatt OTA så ville det neppe blitt samme suksessen som vi ser i dag.

Tesla hadde jo et enklere utgangspunkt, når de starrtet opp. Ingen tradisjon med dyre biler og versting/luksus-modeller som skulle "beskyttes". De kunne klinke til med relativt høy ytelse på modellene fra første stund.

- Donald Trump
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2617664 11/07/2020 19:21
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Til dere som har hatt Tesla lenger enn det jeg har hatt; bremseservice, tas den virkelig av en mobil servicetekniker?

I følge manualen bør det utføres en bremseservice for hver 20.000 kjørte kilometer for biler som går i saltede områder.
Når jeg går i appen og skal bestille en time finnes det ingen valg for bremseservice, jeg velger derfor ‘annet’. Jeg velger en dato og skriver inn ‘bremseservice’. Deretter kommer det beskjed om at en mobil servicetekniker ankommer angitt adresse på gitt dato. Får jeg en kontrabeskjed her eller er dette noe som faktisk tas ute i felten?

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2617666 11/07/2020 19:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: kjasmas
I en perfekt verden Dan: ville du ikke hatt en spak til å justere farten på vindusviskerne og sett at bilen faktisk dimmer ned når du møter noen i mørket uten at du trengte å flytte blikket i Teslaen din?

Vindusviskerne justerer seg automatisk og det har etter hvert (OTA FTW) blitt ganske bra. Jeg kan også bruke stemmestyring på dem. Automatisk nedblending funker ikke like bra ennå, så her bruker jeg venstrespaken fortsatt. Faktisk er det ingenting jeg trenger å plundre med på skjermen mens jeg kjører. Alle kjøretekniske funksjoner styres av ratt, pedaler og spaker.

Side 121 av 152 1 2 119 120 121 122 123 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå