Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Pedalene herper leggen - hjelp!

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2615422 24/06/2020 09:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Iselilja
Ulempe ja... haha, men da jeg mente klikkpedaler var veien å gå for meg turte jeg ikke sykle sti, så nå kommer jeg meg iallfall ut på sti. Det fulgte med små skiver i en liten pose. Mulig det er ment for å legge på slik at piggene blir litt lavere? Altså legges imellom fra undersiden, bygge de litt ut. Gud, for en jentete måte å forklare noe på ICON_BLUSH Men det har neppe stor effekt om de kortes 1 mm?!

Er det Race Face-pedaler? Monterte det på tais' sykkel i går, og det var ganske lange pigger, ja. De skivene er for å skru av skruene, legge under skruehodet og skru inn igjen. Samboer pleier også å fjerne pigger i midten for å få mer trykk på de som er rundt kanten for bedre grep. Hun kjører med 5-10 eller Shimano GR5, mener jeg det var.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2615427 24/06/2020 09:41
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Kjent problem i BMX-verdenen hvor man stadig vekk må baile fra triks og sette ned foten der tyngdekraften bestemmer. De gangene jeg ble for hoven på leggene til å tåle en smell til så tok jeg på meg shin-pads til det verste hadde gitt seg.

Dette er et eksempel, den vil nok løse ditt problem enten du slår foran eller bak på leggen:
https://www.bikester.no/oneal-straight-shin-guards-blackgray-1081076.html

Om ikke smerten er noe problem, men kun riftene bak leggen så synes jeg jo forslaget om hocky-strømper så bra ut! De har kevlar i seg for å beskytte om mye skarpere og farligere skøyter.

Redigert av vids; 24/06/2020 09:42.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2615430 24/06/2020 09:53
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Noko ala dei her funka fint ved pushbike om man har dei nede på leggane på tur opp ICON_SMILE Mine ser rimeleg herpa ut pga pedalane no.

https://www.sykkelkomponenter.no/products/poc-vpd-20-dh-long-knee-storrelse-m

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: RazeFaze] #2615448 24/06/2020 10:43
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Sitat: Arne_And
På tide at noen lager gummipedaler og piggsko! Perfekt om vinteren også.

Men, ikke når det blir hikeabike på sommerstid...

Jeg ser ikke problemet, piggsko fungerer helt utmerket på sommerføre. Hvis jeg ikke husker feil så er det ganske populært i o-løp.

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Arne_And] #2615461 24/06/2020 11:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Jeg ser ikke problemet, piggsko fungerer helt utmerket på sommerføre. Hvis jeg ikke husker feil så er det ganske populært i o-løp.

Da har vi forskjellig definisjon av pigg, og vinterbruk kanskje?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: RazeFaze] #2615474 24/06/2020 11:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Da har vi forskjellig definisjon av pigg, og vinterbruk kanskje?

Hvorfor skulle de inte fungera på sommaren? Som Arne And skrev så är det faktiskt vanligt i o-löp.

https://www.vjsport.fi/en/vj_shoe/vj-bold-9/

Borde väl kunna fungera bra med en mjuk pedal?

Redigert av fredriks; 24/06/2020 11:57.
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2615485 24/06/2020 12:24
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks

Hvorfor skulle de inte fungera på sommaren? Som Arne And skrev så är det faktiskt vanligt i o-löp.

Det har jeg ingen formening om, har aldri sett den type sko.
Har liten/null interesse eller kunnskap om orientering... men den type pigg sitter sikkert ikke så godt på berg og stein og slikt?

Hvordan du skal få pedalen flat og og stiv nok til pigger i skoa, og få skoa stiv nok til sykling med nok pigger for skikkelig feste, tror jeg andre skal få teste ut.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: RazeFaze] #2615495 24/06/2020 12:51
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: fredriks

Det har jeg ingen formening om, har aldri sett den type sko.
Har liten/null interesse eller kunnskap om orientering... men den type pigg sitter sikkert ikke så godt på berg og stein og slikt?

Piggskoene sitter kanskje litt dårligere på bart fjell (men ikke plagsomt dårlig), men de sitter *mye* bedre på sleipe røtter. Jeg veksler mellom disse (med 18 lange pigger) og en tilsvarende modell uten pigg om sommeren: https://www.vjsport.fi/en/vj_shoe/vj-integrator-18-2/ - om vinteren bruker jeg en sko med litt mer vannavstøtende overdel (og med pigger).

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2615500 24/06/2020 13:20
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det var ikke helt seriøst ment, men litt. ICON_LAUGH
Pedalen er selvsagt ikke massiv gummi, den har metall i midten så pedalen blir stiv nok. Jeg skjønner ikke at det skal være vanskelig å lage en stiv sko med pigger. Jeg forutsetter at det lages ferdige sko selvsagt, ikke at man pigger opp en sko. Piggene festes rett i en passe stiv mellomsåle. Dette er ikke rocket science, bare et tilfelle av "konservativ gubbe møter ny idé"! ICON_WINK ICON_WINK
Det finnes faktisk en gummikledd pedal, men den er for bysykler og er helt uegnet.

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2615538 24/06/2020 19:12
Anders Offline
Besatt
Besatt
Tenkte litt på dette i dag da jeg sykla hjem fra jobb.
Innså at det hele egentlig sannsynlig ganske enkelt.

Det har ikke noe med pedalene eller skoene å gjøre.
Det er derimot at du kjører inn i knotpartier med for lett gir. Klikk deg et gir tyngre før du angriper tekniske greier, så vil du tvinges til å trøkke på med mer krefter som gjør at du ikke vil være i stand til å få bråstoppen der du ender opp med å parkere foten rett foran pedalen. For når du da kjører deg fast og bailer til tross for at du tråkker som en gudinne, så vil du allerede ha tippet såpass mye over til siden at foten naturlig havner lengre ut.

Kjører du med for lett gir, vil du gi opp for lett, for da skal det mindre til før du kjører deg fast. Og da er det større fare for at foten går rett ned.

Anders
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2615581 24/06/2020 20:59
Iselilja Offline OP
OP Offline
Jeg sykler med for lett gir... prøver å bli flinkere, og nå ble jeg desto mer motivert.

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2615583 24/06/2020 21:09
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Skjer dette på vei opp eller ned? Hvis nedover - senk hælene.. Godt tips uansett når du skal ned.

Sa brura!

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2616694 03/07/2020 06:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Æffect-pedaler uten spacere er farlige! Gikk litt mellom syklene våre for å justere litt på en hendel på min sykkel, og samboers sykkel med nykvessede Æffect-pedaler sto ytterst. Det er en uke siden, og jeg har fortsatt hull i foten og leggen. I går var samboer på sykkeltur, og da hun kom hjem var det "jeg må på legevakten". Det måtte hun for Æffect-pedalene hadde dratt opp et ca. 10-15cm kutt i skinnleggen, og fikk 15 sting på legevakta.

Flatties, ass. "det er så trygt". Yeaaaah.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2616706 03/07/2020 07:59
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
De fleste pedaler har vel mulighet til å justere piggene. Synes selv det er greit å kjøre de nesten flush til ferske syklister, så slipper man flenger

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Stupfull] #2616718 03/07/2020 09:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Stupfull
De fleste pedaler har vel mulighet til å justere piggene. Synes selv det er greit å kjøre de nesten flush til ferske syklister, så slipper man flenger

Samboer er ikke fersk ICON_WINK Men jeg skal sette på spacere før hun får syklet igjen, for piggene i Æffect er jævlig lange!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2616739 03/07/2020 10:56
Iselilja Offline OP
OP Offline
Spacere, er det de skivene for at mindre skal stikke ut på oversiden?

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: baronKanon] #2616741 03/07/2020 10:57
Iselilja Offline OP
OP Offline
Sitat: baronKanon
Æffect-pedaler uten spacere er farlige! Gikk litt mellom syklene våre for å justere litt på en hendel på min sykkel, og samboers sykkel med nykvessede Æffect-pedaler sto ytterst. Det er en uke siden, og jeg har fortsatt hull i foten og leggen. I går var samboer på sykkeltur, og da hun kom hjem var det "jeg må på legevakten". Det måtte hun for Æffect-pedalene hadde dratt opp et ca. 10-15cm kutt i skinnleggen, og fikk 15 sting på legevakta.

Men au!!!! Mine sår har enda ikke grodd, og får hele tiden nye. Blæh.

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2616744 03/07/2020 11:08
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Sikkert ikke aktuelt å kaste skjiten, eller slutt med slike flate pedalgreier, så kjøp metallfil og gå løs på de piggene?

Redigert av tmork; 03/07/2020 11:08.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: tmork] #2616750 03/07/2020 11:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tmork

Sikkert ikke aktuelt å kaste skjiten, eller slutt med slike flate pedalgreier, så kjøp metallfil og gå løs på de piggene?

Samboer har gått tilbake til flatties etter at hodet nektet å lære seg å klikke ut i.l.a. 5 år. Blir spacere og muligens litt filing, ja.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2616766 03/07/2020 13:21
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nuvel ... I år har jeg ingen flenger etter pedaler, men jeg er da på tredje eller fjerde sesongen med flatties.

Noen sår har det vært, men leggene mine ser herjet ut uansett. ICON_LAUGH

edit: Æffect er skarpe, det samme er Horizon. HT som jeg sykler på nå er ikke like skarpe - har byttet grep (Horizon) mot lav vekt og lavere kropp på pedalene.

Redigert av Garpen; 03/07/2020 13:25.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2616771 03/07/2020 13:50
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke lest hele tråden så mulig det har vært nevnt. Men med 5.10 gummi eller tilsvarende så trenger man ikke lange og skarpe pins med gjenger. Jeg sykla mange år med Wellgo B-143 og kan ikke huske å ha sklidd på pedalen. Synd det er så få pedaler med denne typen pins.

[Linket bilde fra images-na.ssl-images-amazon.com]

Re: Pedalene herper leggen - hjelp! [Re: Iselilja] #2616868 04/07/2020 15:48
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er dessverre en av ulempene med flatties, men det kan gjøres bedre med spacers på piggene eller pedaler med litt snille pigger. Bedre teknikk vil jo også hjelpe noe men du blir nok aldri helt trygg.

For meg er det derimot helt uaktuelt med klikk på stisykkel, så jeg har bare akseptert det. Leggene mine har større arr fra andre ting uansett.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support