Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Allsidig landeveissykkel eller grussykkel?

Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? #2614779 21/06/2020 20:31
KnutFH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Endelig! Etter flere år på baken har jeg gjenvunnet tidligere sykkelglede.

Hittil i år har det blitt 1180 km totalt. Over 90% av disse på landevei og grus med min Merida Cyclo Cross 3 fra rundt 2013.

Nå vil jeg ha noe nytt, men sliter med å sikte meg inn på hva jeg vil ha. Håper derfor at forumet kan hjelpe meg å snevre inn hva jeg bør se nærmere på. Har lest veldig mye nyttig på forumet allerede, men det er alltid mange nyanser i valg av sykkel, så velger derfor å opprette en egen tråd.

Planen er å beholde CX-en til rulle innomhus på sommeren og dårlig vær i begge ender av sommersesongen.

Jeg har sett mye på grussykler, blant annet Dare GFX, Orbea Terra, Trek Checkpoint og Specialized Diverge, men har den siste tiden også begynt å snuse på renere landeveissykler med litt romslig klaring for dekkbredde, blant annet Trek Domane, som jeg syns er veldig pen.

Etter noen mil på sykkelen har jeg funnet ut av at jeg motiveres av å samle kilometer og forbedre gjennomsnittsfarten. Det er derfor viktigere med veifokus enn «offroad»-egenskaper, og av den grunn begynner jeg å helle mot en allsidig landeveissykkel fremfor en grussykkel.

Bruksområde og ønsker
Asfalt og grus, med hovedvekt på asfalt. Har 1 km grus mellom huset og hovedveien, og bor på Romerike, så det er mange mil med grusveier å ta av. Har MTB om jeg skal ut på hårete skogsstier.

Komfort er viktig. Jeg er ikke spesielt myk (foreløpig), men sitter greit nok på CX-en jeg har i dag. Velger nok komfort fremfor aggressiv sittestilling.

Tenker å melde meg inn i en av de lokale sykkelklubbene, og uten at jeg har umiddelbare planer om å delta i ritt, så er det en fordel at sykkelen er godkjent av UCI.

Ønsker meg Ultegra eller tilsvarende, men er likegyldig til om det Di2 eller mekanisk, selv om Di2 frister.

Har veldig lav terskel for knirk og ulyder, så et gjenget kranklager står høyt på ønskelista, men er ikke et krav (gitt mange av syklene jeg allerede har på lista).

Ønsker minst 32 mm dekk-klaring.

Vil gjerne holde meg under 45 000 kr, selv om det går å strekke strikken om jeg blir helt forelska.

Oppsummering
Bør jeg rette meg mot allsidig landeveis- eller grussykkel?

Hvilke andre sykler bør jeg vurdere? Da spesielt landeveissykler med god klaring og sykler med gjenget kranklager?

Andre innspill?

Knut

Knut
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2614781 21/06/2020 20:39
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde kjøpt en Aspero. Nydelig sykkel som er laget for rask sykling på grus og vei. Modellen til 39000 er mer enn bra nok, men utsolgt https://www.finn.no/152617644
Kjøp en til 55 i stedet ICON_SMILE
https://www.finn.no/152568510

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2614783 21/06/2020 20:46
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Noen som har erfaringer med å reklamere på rammer med "knirk"? Jeg anser det som en produksjonsfeil og altså et reklamasjonsproblem.

Roadmachine burde passe selv om jeg antar det er pressfit. Ikke helt mitt område da jeg stort sett sykler på 25mm, men kan ikke være mange milslukere som har bedre klaring for brede dekk enn den?

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2614785 21/06/2020 20:50
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Markedet har jo blitt litt rart da, reinspikka racere som skiveversjonene av f.eks. Cannondale Supersix Evo og rimeligere Bianchi Sprint tar 32 mm dekk. Nå har ingen av de to nevnte gjenget kranklager og knirkryktet til Cannondale er viden kjent. Bianchiknirk er sjeldnere vare.

Grus er ikke grus. I mitt hode holder 25 mm til de typiske kommunale og fylkesgrusveiene vi har på Hedmarken, det var slike dekk vi hadde da vi så smått begynte med det som ble rittsuksessen Gylne Gutuer. I dag vil nok de fleste kjøre 28 mm på slike veier.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2614811 22/06/2020 06:38
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Canyon endurace al disc funker sikkert. Gjenget kranklager, god plass i ramma, kommer med 28mm dekk. Har karbonversjonen, men hadde kjøpt alu hvis jeg skulle kjøpt på nytt. Bruker min til landevei, grus og litt stisykling. Funker fint til det iaf.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: Paulus] #2614834 22/06/2020 07:52
KnutFH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: runermm
Jeg hadde kjøpt en Aspero. Nydelig sykkel som er laget for rask sykling på grus og vei. Modellen til 39000 er mer enn bra nok, men utsolgt https://www.finn.no/152617644
Kjøp en til 55 i stedet ICON_SMILE
https://www.finn.no/152568510

Jeg har ingen rasjonell forklaring på dette, men Cervélo har aldri appellert til meg.

Sitat: Valentino

Grus er ikke grus. I mitt hode holder 25 mm til de typiske kommunale og fylkesgrusveiene vi har på Hedmarken, det var slike dekk vi hadde da vi så smått begynte med det som ble rittsuksessen Gylne Gutuer. I dag vil nok de fleste kjøre 28 mm på slike veier.

25 mm holder sikkert i massevis på veiene vi har her også. Grusen er ganske snill. Å ha klaring for 32 mm dekk øker kanskje ikke bruksområdet jamført med en som tar maks 28 mm?

Sitat: Paulus
Canyon endurace al disc funker sikkert. Gjenget kranklager, god plass i ramma, kommer med 28mm dekk. Har karbonversjonen, men hadde kjøpt alu hvis jeg skulle kjøpt på nytt. Bruker min til landevei, grus og litt stisykling. Funker fint til det iaf.

Kan du utdype hvorfor du hadde kjøpt alu hvis du skulle kjøpt på nytt?

Ser forøvrig at Fara All-Road kommer med gjenget kranklager, og ligger midt i rett prissjikt. Hmm...

Knut
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2614840 22/06/2020 07:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: KnutFH

25 mm holder sikkert i massevis på veiene vi har her også. Grusen er ganske snill. Å ha klaring for 32 mm dekk øker kanskje ikke bruksområdet jamført med en som tar maks 28 mm?

Det er ganske stor forskjell på opplevd kontroll og trygghet på grusen med 32 kontra 28 mm. Ikke koster det noe tid på veien heller.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: Valentino] #2614907 22/06/2020 11:19
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=Valentino Nå har ingen av de to nevnte gjenget kranklager og knirkryktet til Cannondale er viden kjent. Bianchiknirk er sjeldnere vare.[/quote]

Lachlan Morton hadde knirk da han satte Everesting rekorden her om dagen. Om det knirket samtlige 8848 høydemetrene vet jeg ikke men det skulle ikke forundre meg. Det gjør i så fall rekorden enda mere imponerende.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2614955 22/06/2020 13:47
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Du beskriver bruken av sykkelen ganske presist samt hvilke backup-sykler du har til grovere terreng. Jeg har diverse i boden og hører til dem som helt fint sykler grus med 28 mm dekk, når det er sagt er det forskjell på grus. Den mest allsidige sykkelen jeg har er en CAAD12 med 32/28 mm (det er max bak). Er det et og annet parti grus men i hovedsak asfalt bruker jeg den. Er det mest grus har jeg en CX som oppleves "nesten" like kvikk som landeveissyklene mine men med plass til bredere dekk og vesentlig lettere gir til kneiker i marka og når jeg har bagasje. Jeg hadde en alu grussykkel en sesong men et beist >> 10 kg synes jeg ble nitrist.

Til det du beskriver ville jeg lett i klassen Canyon Endurace, Cannondale Synapse osv. Disse syklene er både kvikke nok og gir deg akkurat tilstrekkelig flyvende teppe følelse over grus og dårlig norsk asfalt. Om du sykler mye i drittvær, salt, is og på grus ville jeg ikke gått all in med dyr sykkel.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2614959 22/06/2020 14:00
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
^Et tillegg: Uno-X gjorde et forsøk med 32 mm på Gylne Gutuer i fjor. Traseen inkluderer den skikkelige hompetitten-sektoren Staur til Søndre Elton ("- You may concider taking out the Sondre sector". er en tilbakemelding vi har fått). Konklusjonen var at 32 mm var for mye, det var unødvendig på sektorene og ga tap på asfalten. Uno-X kjører 28 mm Schwalbe Pro One på diverse DT Swiss for skivebrems. Gylne Gutuer er 2/3 asfalt og 1/3 grus sånn ca.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: Valentino] #2615051 22/06/2020 21:27
KnutFH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: skubisan
Lachlan Morton hadde knirk da han satte Everesting rekorden her om dagen.

Grøss og gru! Knirk lar seg helt sikkert fikse, men det er jo den tiden fra knirken oppstår til man faktisk får fikset det. Heller mer og mer mot at gjenget kranklager er et absolutt krav.

Sitat: sykkeloyvind

Det er ganske stor forskjell på opplevd kontroll og trygghet på grusen med 32 kontra 28 mm. Ikke koster det noe tid på veien heller.

Selv om PR på segmenter og stadig høyere hastighet lokker er trygghet og kontroll på grus verdt mye.

Sitat: EmilZipp
Er det mest grus har jeg en CX som oppleves "nesten" like kvikk som landeveissyklene mine men med plass til bredere dekk og vesentlig lettere gir til kneiker i marka og når jeg har bagasje. Jeg hadde en alu grussykkel en sesong men et beist >> 10 kg synes jeg ble nitrist.

Kjører du standard 33 mm på CX-en din? På dagens tur begynte sykkelen å spore i grusen i en slak sving i 40 km/h. Jeg burde nok forutsett dette og valgt et annet spor gjennom svingen, men det gikk heldigvis bra denne gangen. Dette var ganske typisk grus for området, så tror jeg skal holde meg

Sitat: EmilZipp
Til det du beskriver ville jeg lett i klassen Canyon Endurace, Cannondale Synapse osv. Disse syklene er både kvikke nok og gir deg akkurat tilstrekkelig flyvende teppe følelse over grus og dårlig norsk asfalt. Om du sykler mye i drittvær, salt, is og på grus ville jeg ikke gått all in med dyr sykkel.

Blir nok mest egenprodusert nedbør på rulle innomhus hvis været er dårlig ute, så jeg er ikke redd for å legge penger i en sykkel som gir meg det jeg ønsker meg. En fugl hvisket i øret mitt at gode hjul kan være verdt sin vekt i gull, så det spørs om ikke Di2 skal få vike for et finere hjulsett. Om jeg skal koste på meg litt finere hjul blir det fort naturlig at resten av sykkelen står i stil, sånn cirka i alle fall. Siste generasjon 105 har vel blitt veldig bra, men det er noe med følelsen og formene på Ultegra-hendlene som lokker. Jeg kunne helt klart vært økonomisk og sagt at 105 får være bra nok, og jeg har inntrykk av at den gruppa tilsynelatende er nesten, om ikke helt, på nivå med Ultegra ytelsesmessig, men lysten og higet etter Ultegra kommer nok til å vinne i denne omgang.

^Et tillegg: Uno-X gjorde et forsøk med 32 mm på Gylne Gutuer i fjor. Traseen inkluderer den skikkelige hompetitten-sektoren Staur til Søndre Elton ("- You may concider taking out the Sondre sector". er en tilbakemelding vi har fått). Konklusjonen var at 32 mm var for mye, det var unødvendig på sektorene og ga tap på asfalten. Uno-X kjører 28 mm Schwalbe Pro One på diverse DT Swiss for skivebrems. Gylne Gutuer er 2/3 asfalt og 1/3 grus sånn ca.

Uten sammenligning forøvrig, så har vel Uno-X større insentiv enn meg til å tyne bort de siste sekundene på asfalt, og definitivt i en langt høyere hastighet enn jeg snuser på. Uansett viser det jo at 28 mm definitivt er kapabelt når proffene mener 32 mm blir for mye.

Om jeg skal gjøre opp en ny status, så har vi nå følgende premisser
- Plass til minst 32 mm dekk.
- Må ha gjenget kranklager.
- Ultegra (men det er ikke like viktig som punktene ovenfor).

Om jeg ikke tar feil, så forsvinner nesten hele lista mi med grussykler sammen med press-fit kranklager, og da står vi igjen med følgende kandidater:

- Trek Domane (vet noen om SL 6 ikke selges i Norge?)
- FARA All-Road Falsk alarm. FARA kjører hybriden TOKEN Ninja PF86 Threaded Bottom Bracket Cassette, somt strengt tatt ikke er et gjenget kranklager i den forstand at det ikke skrus rett inn i ramma.

Er det andre romslige landeveissykler eller grussykler som har gjenget kranklager?
Henger jeg meg for mye opp i at jeg vil ha et gjenget kranklager?

Føler at kranklageret ødelegger utvalget mer enn kravet om plass til 32 mm dekk. Jeg lar meg garantert overbevise om at press-fit kan være liv laga, i alle fall om enkelte produsenter har bedre rykte på seg for å være knirkefrie enn andre.

Redigert av KnutFH; 23/06/2020 06:22. Rediger grunn: Redigert påstanden om at FARA AR har gjenget kranklager.

Knut
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615064 22/06/2020 22:05
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Er du sikker på at FARA AR har gjenget kranklager? Uansett mye sykkel for pengene.

Har du vurdert Specialized Roubaix? 33mm dekklaring og gjenget kranklager. Ultegra-versjon innenfor budsjett, personlig ville jeg heller valgt 105 og lagt pengene i et fjongt hjulsett.

Edit: Egen erfaring tilsier at BB86/PF30 funker helt fint, jeg har aldri hatt trøbbel med knirking. Finnes jo også noen litt dyrere kranklager BBinfinite/Hambini/Wheels MFG osv som skal være veldig bra og knirkesikre.

Redigert av DBrodshaug; 22/06/2020 22:13.
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615069 22/06/2020 23:59
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Medlem
H
Mange er heldige og opplever aldri problemer med diverse press fit standarder, men du verden så irriterende det er å ha en ny sykkel og få knirk og ulyder etter kort tid. Produsentene har spektakulært dårlige toleranser i produksjonen (også de store og kjente merkenavnene). Bare se på Hambini som viser hvordan flere produsenter har toleranser som er utenfor spesifikasjonene til selve kranklageret. Det betyr at det hele er et lotteri som de fleste vinner, men mange nok taper. Kjør safe, gå for gjenget kranklager. Det begrenser utvalget en del, men du angrer ikke etterpå.

Redigert av hvordetgaar; 23/06/2020 00:00.
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615074 23/06/2020 05:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det du spurte om... Nei jeg har 38 mm Specialized Pathfinder på min SuperX, den har mindre aggressiv geometri enn de skarpeste i klassen. Kjøpte den brukt og da sto det på 40 - 11/28 utveksling, hysterisk smalt. Nå har jeg 40 - 11/46

Denne synes jeg er fin men tikker ikke av boksene dine. Cervelo Aspero er flott også....
https://www.antonsport.no/sykkel/ca...gra-rx-2020-p14770/10-midnight-xl-v87020

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: DBrodshaug] #2615081 23/06/2020 06:20
KnutFH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: DBrodshaug
Er du sikker på at FARA AR har gjenget kranklager? Uansett mye sykkel for pengene.

Har du vurdert Specialized Roubaix? 33mm dekklaring og gjenget kranklager. Ultegra-versjon innenfor budsjett, personlig ville jeg heller valgt 105 og lagt pengene i et fjongt hjulsett.

Edit: Egen erfaring tilsier at BB86/PF30 funker helt fint, jeg har aldri hatt trøbbel med knirking. Finnes jo også noen litt dyrere kranklager BBinfinite/Hambini/Wheels MFG osv som skal være veldig bra og knirkesikre.

Godt spørsmål! Ved nærmere ettersyn så viser det seg at de har TOKEN Ninja PF86 Threaded Bottom Bracket Cassette, så ikke direkte gjenget, men samtidig ikke rent PF heller, om jeg har forstått det rett. Jeg må ha lest "threaded" og ikke tenkt noe mer over det.

Specialized Roubaix, men også Diverge, ser ut som veldig flotte sykler. Ser ut å få mye skryt i tester også. Noe av salgsargumentet med disse syklene er jo Specializeds Future Shock, som er med på gi den silkemyke ferden over humpete underlag. Jeg har sett litt på begge syklene, men er nølende, mest fordi Specialized oppgir 500 timers serviceintervall på Future Shock, som blant annet innebærer bytte av en patron - om man skal følge produsentens anbefaling, vel å merke. Det er neppe noe problem, og selv med 10 timer på setet i uka blir det jo minst et år mellom hver service.

Knut
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615087 23/06/2020 06:36
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Aldri hatt knirk på noen av mine sykler med pressfit. Hatt 2 cannondaler en nstund nå også.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615093 23/06/2020 06:59
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Interessant den siste videoen til Hambini angående SRAM og knirk.

https://www.youtube.com/watch?v=pFd3LJtTpDo

Giant har vel rykte på seg for å være gode på knirk (altså at de ikke knirker). De selger vel gjerne mye med SRAM dog. Og som DB sier ikke alle pressfit er det samme. Både Hambini og Peak Torque på youtube har "rankinger" av de forskjellige standardene. Cannondale kommer vel alltid dårlig ut.

Ikke at jeg skal prøve å overbevise noen om å kjøpe pressfit. Irriterende hvis man får problemer selv om det så bare skulle skje med 1% av alle rammer. For meg personlig er det opplagt å kjøpe pressfit, men ingen problemer med å forstå den motsatte holdningen.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615113 23/06/2020 07:45
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Pressfit og gjenget er like dårlige dersom produsentene ikke klarer å følge specsene, og toleransene ikke henger på greip.

Den store fordelen til gjenget er jo at mannen i gata kan bytte de på et blunk om de blir knasete, mens pressfit krever litt mer kompetanse/verktøy, og innebærer større risiko dersom lagrene presses rett i rammen, og ikke i lagerkopper.

Fordelene med pressfit er naturligvis lavere vekt og mulighet for bredere kjedestag, som jo er fristende saker begge to ICON_WINK

Patenter med plasthylse mellom aksling og kulelager er også en positiv ting IMO, siden det tillater litt dårligere toleranser uten at det oppstår noe knirk og herping av akslinger.

Personlig er jeg ikke så opptatt av brede hjul (25mm funker fortsatt fint) så jeg liker simplisiteten man får med gjenget kranklager.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615114 23/06/2020 07:46
KnutFH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Interessant video! Når jeg ser på alle disse smådetaljene som, uten å ha gravd dypere i materien, ser ut til å være ganske åpenbare designsvakheter, er det ikke rart at det blir ulyder...

Om man har en ramme med nøyaktige toleranser kombinert med et kranklager som passer godt sammen med rammen, så burde det jo være en done deal. Uten å ha belegg for det vil jeg anta at de fleste knirkeproblemer kan løses, bare man finner en kombinasjon av kranklager som passer med det spesifikke krankhuset man har på sin sykkel. Generelt kan jo alt løses, gitt ubegrenset tid, penger og tålmodighet.

Jeg liker å skru sykkel selv, så finner sikkert ut av det om et pressfit skulle begynne å knirke. En viss form for pressfit er det vel i de aller fleste kranklager uansett, også de som er gjenger som interface til rammen - selve lageret må jo inn i kranklageret, og det vanligste er vel at dette presses inn.

Desto mer jeg ressonnerer rundt pressfit vs gjenger, så føles det som at jeg har overdramatisert viktigheten av gjenget kranklager, men at det er viktig å gjøre research både på krankhustoleransene en gitt produsent er kjent for, men også at en eventuell pressfitløsning er kjent for å være pålitelig for å redusere risikoen for problemer.

Nå som pressfit er inne i varmen igjen åpner utvalget seg betraktelig, og sykler som tidligere var ute, er nå inne igjen (sammen med resten som har vært med hele tiden):

- Dare GFX
- FARA AR
- Orbea Terra
- Trek Checkpoint
- Trek Domane
- Specialized Diverge
- Specialized Roubaix

Landevei gjorde i 2019 en test av aero- opp mot grussykkel, og konkluderte at:
Investerer du i et ekstra landeveishjulsett i tillegg viser vår test at du kan sykle like fort som om du hadde hatt en rendyrket landeveissykkel.

- Hva ville du valgt, om du skulle ha en allsidig sykkel, men med fokus på landevei?

Knut
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615127 23/06/2020 08:22
B
Brusim Offline
Fersking
Fersking
B
Har både en Specialized Diverge(future shock 1) og en S-Works Roubaix(future shock 2)

Må en god del opp i pris for å få future shock 2.0 der man kan låse av demperen.
Merker ikke veeldig mye til det, men bra å ha den muligheten om du gir full gass på landeveien.
Må nesten prøves for å se om det blir et problem.

Utover det så funker future shock veldig bra, spesielt på den elendige asfalten vi har en god del av her.

Ville nok ikke valgt en Diverge om hovedfokus er på landevei, nå er vel 20/21 utgaven også enda mer rettet mot grovere underlag om jeg ikke tar helt feil.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615128 23/06/2020 08:24
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Utfordringen er hvis ramma faktisk ikke er produsert i henhold til akseptable toleranser for lagrene. Hambini har minst en video hvor han er nødt til å modifisere ei oval ramme. Hvor enkelt det er å diagnostisere noe slikt og fikse det for den glade amatør er jeg usikker på - dvs. jeg vil tro det er vanskelig. Som "hvordetgaar" skriver er jeg også av den oppfatning at produsentene aksepterer denne feilen fordi det er enklere å håndtere klager enn å faktisk produsere riktig (dvs. kvalitetssjekke).

Jeg tror det er viktigere hvem du handler til enn hva du kjøper hvis du skulle få problemer. Dessverre kan jeg ikke si hvem det er jeg tror du kan få mest gehør til hvis du skulle få problemer. Handlet aldri til Unaas eller Fara, men bare gode ting å si om butikkopplevelsen hos begge (selv om Unaas helt opplagt hadde for mye å gjøre en periode). Om det betyr at de er bedre enn de andre hvis et problem oppstår aner jeg ikke.

Og enig med Landevei. Meget mulig at min neste sykkel blir en "CX" hvor jeg kjøper et heftig og dypt hjulsett for landevei (eneste utfordringen der for meg nå er giringen - deiling med lettere gir på CX). Ei ramme betyr nok ikke mange watt den ene eller andre veien (selv om det er noen).

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615140 23/06/2020 09:00
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Medlem
H
Det er riktig som KnutFH skriver at også et gjenget kranklager er en slags press fit. Men da er det produsenten av kranklageret som står for alle delene i press fit delen, og i motsetning til de fleste rammeprodusenter så vet de hva toleranse er for noe. Så derfor går det bra. Og jada, toleransene i krankhuset for gjenget kranklager kan også være litt variable, men konsekvensen er ikke så stor som når det er press fit.

For meg personlig så er alle sykler uten gjenget kranklager helt utelukket, men jeg skjønner godt at ikke alle lar dette styre valget. Det begrenser utvalget en del. Og det store flertallet vinner i rammelotteriet uansett, så sannsynligvis går det bra. Skulle det bli krise så finnes det adaptere som gjør om press fit til gjenget. Disse limes inn i krankhuset, så det er en ganske permanent fiks, men det er i alle fall en siste utvei hvis andre løsninger ikke fungerer.

Velg den sykkelen du føler mest for. Det skal velges litt med hjerte også, ikke bare hjerne. Eventuelle problemer kan stort sett fikses.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: Havre] #2615141 23/06/2020 09:06
KnutFH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Brusim
Har både en Specialized Diverge(future shock 1) og en S-Works Roubaix(future shock 2)

Må en god del opp i pris for å få future shock 2.0 der man kan låse av demperen.
Merker ikke veeldig mye til det, men bra å ha den muligheten om du gir full gass på landeveien.
Må nesten prøves for å se om det blir et problem.

Utover det så funker future shock veldig bra, spesielt på den elendige asfalten vi har en god del av her.

Har du noen erfaringer å komme med når det gjelder vedlikehold av future shock?

Sitat: Havre
Utfordringen er hvis ramma faktisk ikke er produsert i henhold til akseptable toleranser for lagrene. Hambini har minst en video hvor han er nødt til å modifisere ei oval ramme. Hvor enkelt det er å diagnostisere noe slikt og fikse det for den glade amatør er jeg usikker på - dvs. jeg vil tro det er vanskelig. Som "hvordetgaar" skriver er jeg også av den oppfatning at produsentene aksepterer denne feilen fordi det er enklere å håndtere klager enn å faktisk produsere riktig (dvs. kvalitetssjekke).

Jeg tror det er viktigere hvem du handler til enn hva du kjøper hvis du skulle få problemer. Dessverre kan jeg ikke si hvem det er jeg tror du kan få mest gehør til hvis du skulle få problemer. Handlet aldri til Unaas eller Fara, men bare gode ting å si om butikkopplevelsen hos begge (selv om Unaas helt opplagt hadde for mye å gjøre en periode). Om det betyr at de er bedre enn de andre hvis et problem oppstår aner jeg ikke.

Støtte av forhandler i etterkant er noe jeg setter pris på. Hadde i starten noen utfordringer med min nåværende sykkel, og var ikke veldig imponert over hvordan forhandleren håndterte dette. Håper og tror at de fleste seriøse aktørene er behjelpelige hvis det skulle dukke opp problemer med et pressfit kranklager. Holder med deg i at det neppe er noe for den glade amatør å begynne å rote med hvis ramma er helt på bærtur.

Knut
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615145 23/06/2020 09:12
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Er vel liten tvil om at Fara/Dare gir mer utstyr for pengene enn Trek/Specialized.

Hva gjelder lagertoleranser så vil jo Trek/Specialized komme bedre ut med gjenget krankhus, personlig ville jeg ikke latt dette styre mitt valg av sykkel. Hambini skriker høyt, men han har jo egeninteresser også. Jeg tror du skal være ekstremt uheldig om man får store problemer med BB86/Shimano, forskjellige varianter av BB30 der man presser lagrene rett inn i et smalt krankhus er nok langt mer utsatte. Ofte tror man jo at det er krank som knirker, mens det ofte er andre steder problemet ligger..

Hadde jeg vært deg(KnutFH) så ville jeg tatt meg en tur inn til Oslo og sjekket ut de ulike syklene, tipper det gir deg mye mer svar enn å synse rundt på nettet ICON_SMILE

Redigert av DBrodshaug; 23/06/2020 09:13.
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615155 23/06/2020 09:29
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hambini er vel helt enig med deg der DB?

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: DBrodshaug] #2615165 23/06/2020 09:43
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke det smale krankhuset som er problemet på BB30 (og PF30). BB30 hadde så mange svakheter i standarden at flere produsenter fulgte dimensjonene men med tettere toleranser og gjennomgående hylse for stabilitet i krankhuset.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: Valentino] #2615171 23/06/2020 09:56
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: Havre
Hambini er vel helt enig med deg der DB?

Det er godt mulig.
Det er ikke det smale krankhuset som er problemet på BB30 (og PF30). BB30 hadde så mange svakheter i standarden at flere produsenter fulgte dimensjonene men med tettere toleranser og gjennomgående hylse for stabilitet i krankhuset.

Det er sikkert korrekt, smalere krankhus setter dog høyere krav til toleranser. Jo tettere lagrene sitter jo høyere vinkelendring får man på krankaksling for et gitt avvik. Smalt krankhus vil vel også gi høyere radiell belastning på lagrene..?

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: DBrodshaug] #2615176 23/06/2020 10:02
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, enig, men BSA Med firkantaksling fungerer samtidig utmerket, og iallefall Campa sine holdt jo til evigheten.

Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615267 23/06/2020 13:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
På min Focus Paralane er det i hvert fall en utfordring at krankhuset er PF 86, samtidig som jeg bruker en Rotor IN2Power-krank for wattmåling osv. Denne har 30 mm aksling, noe som fordrer bitte små lagre. Jeg byttet lager i fjor høst, og de knaser allerede. Jeg har ikke syklet på rulla engang i vinter.

Tipper lagrene har vart mindre enn 100 mil.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Allsidig landeveissykkel eller grussykkel? [Re: KnutFH] #2615319 23/06/2020 19:42
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: KnutFH

Sitat: Paulus

Kan du utdype hvorfor du hadde kjøpt alu hvis du skulle kjøpt på nytt?

Fordi forskjellene mellom alu og karbonfiber er så små at det ikke er verdt prisforskjellen. Stort sett kan du bare lese om forskjellene i et blad. Kjærringa har samme sykkel som meg bare i alu. Jeg liker faktisk den bedre, og jeg merker ingen forskjell i komfort. det er også flere andre detaljer som jeg vil anse som fordeler på aluversjonen fremfor karbonversjonen på akkurat denne sykkelen. Eksempelvis normalt styrerør og gjenget kranklager. I tillegg har man miljøalibiet. Det kan selvsagt diskuteres opp og ned i mente, men det er generelt lite som tilsier at karbonfiber er mer miljøvennlig enn alu på sykler.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino