Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Varighet på Rock n Roll

Varighet på Rock n Roll #2614656 21/06/2020 09:29
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Trenger ikke noe svar på andre produkter som dere foretrekker, kun svar på RnR

Mener jeg spurte på det gamle forumet, men prøver igjen her.

Bruker RnR Gold på grusraser og red på landevei. Sykler kun i oppholdsvær (med mindre det kommer en surprise-skur)
Påfører som flaska, er skikkelig raus. Tørker godt av. Lar det står over natta.
Tørker også av etter hver tur.

Har ikke fast rutine, men pleier å ta ny runde etter ca 100-20 km eller så.
Skal jeg ta en tur på over 10 mil, tar jeg som regel ny runde dagen før.

Vasker kjede regelmessig, så det ser ganske så snasent ut.

Hører aldri noe ulyd. Er nesten lydløst første tråkkene etter påføring.
Syntes det er vanskelig å kjenne på kjede om det trengs. Kan noen ganger kjenne at det er noe voks/belegg.

De av dere som bruker RnR.. hvor ofte påfører dere?

Skal gå over til Gold på racer også når den røde er tom. For den bl (extreme) er vel ment for de som sykler i ruskevær?

Redigert av 123nils; 21/06/2020 09:47.
Re: Varighet på Rock n Roll [Re: 123nils] #2614662 21/06/2020 09:55
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Har nylig begynt med RnR Gold på min og samboerens grussykkel.
Syklene (og kjede) var nye så kjedene ble grundig rengjort for å fjerne alle spor etter olje/sauefett som kjedene kommer satt inn med.

Etter å ha testet RnR Gold nå på flere turer er vi IKKE imponert!
Kjedene holder seg rene, ikke noe gunk av noe slag og det er lett å påføre/tørke av kjedet etter påføring.

Problemet er at kjedet lager lyd etter ca. 40-50km. På korte turer går det fint, men på lengre turer er det lite holdbart. Kjedene MÅ også smøres før hver tur ellers blir det et sabla leven fra drivverket.
Ser jo også at de dyre gull-dråpene på flaska forsvinner i raskt tempo...

Vurderer å gå tilbake til olje-basert smøring, type dry-lube. Det fungerer meget bra på landeveien men svart kjede og en kjip rengjøring i ny og ne er vanskelig å komme utenom. Likevel, lyden av et smurt veloljet drivverk er noe jeg setter pris på. Samt at jeg kan stole på at smøringen holder på lengre turer.

Fatter ikke at RnR har oppnådd en slik popularitet! Skal sies at dette er mitt andre forsøk med RnR etter at jeg ga opp forsøket for flere år tilbake.
Antar at det funker for sti-nisser som gir seg etter å ha sykla en 5km. runde i skauen og tar en rast for å dytte innpå bamsebums...

Re: Varighet på Rock n Roll [Re: Menkromsen] #2614666 21/06/2020 10:58
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Menkromsen
Kjedene MÅ også smøres før hver tur ellers blir det et sabla leven fra drivverket.

"For best results, allow your chain to sit a few hours or lube the night before."

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Varighet på Rock n Roll [Re: 123nils] #2614690 21/06/2020 14:11
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg legger på som sagt rikelig etter 10-20 mil.
Nå er vel ulyd individuelt kanskje? Jeg blir ikke skremt av lyden jeg hører etter en stund. Er vel ikke mulig å få helt lydløst.

Brukte MucOff dry før, men er enklere å gunne på med RnR.

Har "rocka" i ca 2 år, og har egentlig funka fint. (Sykla vel ca 500 mil i fjor..sånn for si mengden jeg sykler)

Redigert av 123nils; 21/06/2020 14:17.
Re: Varighet på Rock n Roll [Re: 123nils] #2614720 21/06/2020 16:02
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Har kjørt RR gold i mange år å vært fornøyd med det. Prøvde Muc Off C3 ceramic, men synes den holdt dårlig.. Kommer til å fortsette med Rock n Roll..

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Varighet på Rock n Roll [Re: 123nils] #2614721 21/06/2020 16:02
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Bruker RnR (rød). Smører opp svært ujevne mellomrom både på landeveies- og grussykkelen. Kan gå flere 100 km +10 turer mellom hver smøring. Kjører mest i tørt vær. Har ikke hatt problemer med bråk fra kjede/drivverk med bruk av RnR. Bruker bare KMC kjeder. Mener jeg opplevde mer lyd fra originalt Shimano Ultegra kjede, men det kan være innbilning.

Re: Varighet på Rock n Roll [Re: 123nils] #2614751 21/06/2020 18:43
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det som er mitt usikkerhetsmoment er:

Jeg gunner på bra med guffe, tørker av, og lar det stå over natta, eller en dag eller 3 til jeg skal ut neste gang.
Da er det som sagt ganske lydløst første milene. Så hører jeg litt lyd, naturlig med metall mot metall. Men ikke plagsomt, og vet jo at det ikke er tørt.
Kan kjenne litt på det, og kjenner at det "er noe" på kjedet. (KMC)
Men når vet jeg at det er på tide med ny runde, før det er "for sent".
Har jo sikkert tatt på ny runde før det er nødvendig mange ganger.

Drar regelmessig kjede gjennom kjedevasker når jeg vasker sykkel. (og nå i dag, på begge, lagt kjede i degreaser-bad, og skyllt grundig, var en del grums som løsna da). (tok selvsagt degrease-bad når jeg satte på nytt kjede i sin tid)

Moderator  support, Valentino