Nybegynner landevei. Trenger råd
|
Nybegynner landevei. Trenger råd
23/05/2020 11:32
|
ryggemoss
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kjøpte nettopp en racer med 23mm Bontrager dekk. Jeg veier 100kg men skal ned mot 92kg før høsten. Har skaffet sykkelpumpe med bar/psi klokke, men hvor mye skal jeg fylle? Har nå 7,5 bar (dekket tar 6,2-8 bar).
Jeg kjenner ingen og leser at ingen bruker 23mm dekk men 25mm. Burde jeg skifte til 25mm dekk? Eventuelt 25mm bak og 23mm foran?
Jeg har tatt noen runder på parkeringsplass og øvd meg på å være låst fast i sykkelen. Det går veldig bra. Det er derimot litt uvandt med gir og bremser på bukkestyret.
Andre tips ønskes.
Redigert av ryggemoss; 23/05/2020 11:35.
|
|
|
Re: Nybegynner landevei. Trenger råd
[Re: ryggemoss]
23/05/2020 12:21
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Grattis med ny sykkel  7,5 bar høres fornuftig ut med 100 kg. Folk har syklet på 23 mm i lang tid, det skal ikke være noe problem. Du kan fint vente med å bytte til 25 eller 28 når dine 23 er slitt ut. Kos deg med syklingen. Lek mye og bli godt vant til sykkelen 
|
|
|
23/05/2020 13:36
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Den gangen (føles for fryktelig lenge siden) da jeg hadde 23mm dekk, brukte jeg 100-115 psi foran, og 110-125 bak (litt avhengig av underlag og eventuelt regn), og sånn ca 10 psi mer bak enn foran. Rundt 7,5 bar høres greit ut, men ha litt mer i bakhjulet og litt mindre foran.
Forøvrig bør du teste ut om du har plass til 25mm (evt. 28mm) på sykkelen din. Det er klaring mot ramme og bremser som avgjør dette, men det aller fleste sykler takler i alle fall 25mm. (Hvilken sykkel har du)? Folk flest er ganske fornøyd med 25mm - og dette gjelder ikke minst folk i vår "vektklasse".
Jeg hadde også Bontrager dekk (23 mm) på min første sykkel - og jeg syntes det var en veldig merkbar forbedring å gå over til Continental GP 4000 i 25 mm. Dette har nok noe å gjøre både med bredden og med selve dekket. Nå for tiden sykler jeg mest på Vittoria Corsa G+, med lateksslanger - og det gir en helt fabelaktig kjørefølelse. 25 mm på godværshjulene, og 28mm på regnværshjul.
Ellers kan det være greit å sjekke utveksling på girene, og sørge for at du har "lette nok" gir. Dette avhenger selvsagt av hvor du skal sykle, men med mindre du er sykt sterk, kan det være du har god glede av kompaktkrank og 28t kassett (evt. enda lettere). (Hvor stor kassett du kan ha bak avhenger igjen av sykkel og hvilken girveksler du har).
Gir bremser og bukkestyre er bare snakk om tilvenning - etter et par turer går nok dette helt fint. Klikkpedaler er uvant, men det handler bare om å venne seg til det, og være litt ekstra bevisst på dette når du skal stoppe ved lyskryss o.l. Klikk ut FØR du stopper helt, istedet for å vente til du nesten velter - og dermed får "panikk" når foten sitter fast.
God tur!
|
|
|
23/05/2020 15:09
|
Preacher
Medlem
|
Medlem
Hei, og grattis med ny sykkel! Jeg er selv en rytter på 100+kg, og byttet nettopp fra 23 til 25mm dekk. Det var himmel og hav i forskjell, mtp. komfort, så om de dekkene du har, er modne for utskiftning, så ville jeg ha skiftet. Hvis ikke, skift allikevel. Som forrige taler nevner, kan det være greit å ha ‘lette nok’ gir, men selv føler jeg at det aldri er lett nok. Så da er nok vektreduksjon av rytter en bedre løsning.
Antar du er fra Rygge? Mvh. utflytta Ryggianer.
|
|
|
23/05/2020 16:37
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Samme vektklasse og syklet lenge på 23mm. Ikke noe problem, men 25mm og lateksslanger er bedre.
Vurderer å kjøpe 23mm foran neste gang.
|
|
|
[Re: Preacher]
23/05/2020 16:48
|
ryggemoss
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Oppdatering; tok meg en rolig 15 kilometer tur og jeg er superfornøyd og motivert. Gliste under hele turen. Dette er moro! Har kost meg på hybrid sykkel i 7 år nå, men dette er noe annet. Kjøpte en TREK EMONDA ARL 4 eller hva den het kr 6500,- på en outlet butikk. Tiagra komponenter hele veien. Så har budsjett til å oppgradere til bedre dekk.
Hva bør være med under sykkeltur? Slange, pumpe (hvilken og hvor har dere den?) multitool?
Prescher: jeg er fra Rygge, Halmstad, men har nettopp flyttet til Moss. Kommer nok aldri til å flytte lenger vekk enn så.
|
|
|
23/05/2020 19:26
|
Preacher
Medlem
|
Medlem
Oppdatering; tok meg en rolig 15 kilometer tur og jeg er superfornøyd og motivert. Gliste under hele turen. Dette er moro! Har kost meg på hybrid sykkel i 7 år nå, men dette er noe annet. Kjøpte en TREK EMONDA ARL 4 eller hva den het kr 6500,- på en outlet butikk. Tiagra komponenter hele veien. Så har budsjett til å oppgradere til bedre dekk.
Hva bør være med under sykkeltur? Slange, pumpe (hvilken og hvor har dere den?) multitool?
Prescher: jeg er fra Rygge, Halmstad, men har nettopp flyttet til Moss. Kommer nok aldri til å flytte lenger vekk enn så. Hadde samme følelsen på første litt lengre tur forleden dag selv, med solskinn og naturinntrykk tett på. Gjorde ikke noe at man klarte å få litt fartsfølelse gjennom et par raske svinger heller, kjenne sykkelen sette seg og tråkke på. Jeg har montert pumpe (en stor og lite aero en, men den funker) på ramma, og har bankkort, slange, dekkspaker, ventilovergang og unbrakonøkkel 4 og 5, sammen med mobilen, i de tre lommene på ryggen. Gjerne en Mellombar også. Gamlingen har gård på Molvik, så er godt kjent i området. Oppvokst på Hanan/Øreåsen.
|
|
|
21/06/2020 14:37
|
Tråkk
Fersking
|
Fersking
Prescher: jeg er fra Rygge, Halmstad, men har nettopp flyttet til Moss. Kommer nok aldri til å flytte lenger vekk enn så. Hva jeg har med meg på sykkelen kommer an på lengden jeg sykler, og ikke minst hvor øde veien er. Sykler jeg kjente ruter på 50-150km hvor det er mye bensinstasjoner (og kanskje helst sykkelverksted i nærheten) og buss hender det seg at jeg bare tar med meg mobilen med bankkort i - og husker for guds skyld at jeg har nok strøm på mobilen, samt nok penger på kortet. Hvis ikke tar jeg også med reserveslange, et par sånne greier for å få av/på dekkete (husker ikke hva det heter), minipumpe og to umbraconøkler som passer til både bremser, styre, setepinne osv.
Redigert av Tråkk; 21/06/2020 15:31.
|
|
|
21/06/2020 15:08
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er bare nybegynnere og svært glemske mennesker som sykler uten slange og pumpe. Dekkspaker er også lurt med mindre man vet at dekkene er lette å få av. Hvis man sykler en kort tur i fint vær kan man ha det i lommene. Hvis man har med mye mat og/eller ekstra klær så har man det i en LITEN seteveske. Det siste er viktig.
|
|
|
[Re: skubisan]
21/06/2020 15:34
|
Tråkk
Fersking
|
Fersking
Det er bare nybegynnere og svært glemske mennesker som sykler uten slange og pumpe. Dekkspaker er også lurt med mindre man vet at dekkene er lette å få av. Hvis man sykler en kort tur i fint vær kan man ha det i lommene. Hvis man har med mye mat og/eller ekstra klær så har man det i en LITEN seteveske. Det siste er viktig. Det er nok smak og behag. Er vel lurest å ha det med hele tiden. Men når jeg sykler veier jeg kjenner godt med tettbebygde strøk i nærheten hender det seg at jeg bare har med mobil og bankkort. Punkterer jeg og ikke har noen verksted i nærheten på disse rutene, er det ikke verre for meg enn å hoppe på en av de mange bussene som går tilbake.
|
|
|
|
|