Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner?

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2613997 17/06/2020 11:57
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Det har nok mer med elbiler å gjøre enn denne diskusjonen har med sykkelreparasjoner i Oslo ICON_LAUGH

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Appelsin] #2614005 17/06/2020 12:17
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Appelsin

Hvor blir "marginalkraften" produsert?
Er "fornybarheten" solgt til folk som bruker kullkraft eller ikke?

Fra svensk kjernekraft, dansk vindkraft og tysk kullkraft, antar jeg.

Hvor stor er netto import av kraft til Norge et gjennomsnittsår? Jeg vet ikke, men jeg tror den er sjelden over 5%.

Så la oss si at vi har en energimiks på strøm i Norge i dag som er 98% fornybar og 2 % kullkraft.
Hva er logikken i at all bruk av strøm brukt til elbiler i Norge skal regnes som om det er kullkraft? Det kan jo bare gjelde for den andelen som faktisk er det.
Hvis jeg daglig spiser seks skiver grovbrød og i tillegg ett sukkertøy, virker det ikke riktig å beregne næringsinntaket mitt som om jeg kun spiser sukkertøy. Dette gjelder også om jeg øker til to sukkertøy daglig.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Tex] #2614014 17/06/2020 12:37
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Tex

Fra svensk kjernekraft, dansk vindkraft og tysk kullkraft, antar jeg.

Hvor stor er netto import av kraft til Norge et gjennomsnittsår? Jeg vet ikke, men jeg tror den er sjelden over 5%.

Så la oss si at vi har en energimiks på strøm i Norge i dag som er 98% fornybar og 2 % kullkraft.
Hva er logikken i at all bruk av strøm brukt til elbiler i Norge skal regnes som om det er kullkraft? Det kan jo bare gjelde for den andelen som faktisk er det.
Hvis jeg daglig spiser seks skiver grovbrød og i tillegg ett sukkertøy, virker det ikke riktig å beregne næringsinntaket mitt som om jeg kun spiser sukkertøy. Dette gjelder også om jeg øker til to sukkertøy daglig.

Har du solgt skryterettighetene dine over å spise grovbrød til naboen din?

Skal du spise mer er alt grovbrødet spist allerede, det eneste som er tilgjengelig er sukkertøyet, og skal du spise mindre er det sukkertøyet du har mulighet for å kutte ut. Kutter du ut så mye sukkertøy at du også kutter grovbrød resulterer det i at naboen din kutter ut sukkertøyet sitt.

Så er det mulig å diskutere hva som skjer med produksjonen på sikt, og hva kjøp av elbil fører til med tanke på teknologiutvikling. Jeg er for elbil, men er mot den overdrevent positive argumentasjonen fra de frelste, akkurat som jeg er mot demoniseringen fra hedningene.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614015 17/06/2020 12:38
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ok, så googlet jeg litt likevel:

"Høy vindkraftproduksjonen i våre naboland bidro til at Norge i 2019 importerte mer strøm enn vi eksporterte. Det er første gang siden 2010."
Altså: Vanligvis eksporterer vi mer enn vi importerer. I fjor importere vi mer enn vi eksporterte, men det var hovedsaklig vindkraft.

Jeg fastholder at kullkraft-argumentet i elbil-diksusjonen har lite for seg, i hvert fall i Norge.
https://www.nve.no/nytt-fra-nve/andre-nyhetssaker/kraftaret-2019-nettoimport-men-bare-sa-vidt/

Og ikke bare det!
Selv om det faktisk hadde vært relevant å vurdere all energi brukt i elbiler som kullkraft, så er det likevel en klimamessig gevinst ved elbiler i forhold til biler som går på fossilt drivstoff.

Redigert av Tex; 17/06/2020 12:45.
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Appelsin] #2614016 17/06/2020 12:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så er det mulig å diskutere hva som skjer med produksjonen på sikt, og hva kjøp av elbil fører til med tanke på teknologiutvikling.

Ja. Kjør på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Tex] #2614019 17/06/2020 12:58
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

"Høy vindkraftproduksjonen i våre naboland bidro til at Norge i 2019 importerte mer strøm enn vi eksporterte. Det er første gang siden 2010."
Altså: Vanligvis eksporterer vi mer enn vi importerer. I fjor importere vi mer enn vi eksporterte, men det var hovedsaklig vindkraft.

Jeg fastholder at kullkraft-argumentet i elbil-diksusjonen har lite for seg, i hvert fall i Norge.
https://www.nve.no/nytt-fra-nve/andre-nyhetssaker/kraftaret-2019-nettoimport-men-bare-sa-vidt/

Og ikke bare det!
Selv om det faktisk hadde vært relevant å vurdere all energi brukt i elbiler som kullkraft, så er det likevel en klimamessig gevinst ved elbiler i forhold til biler som går på fossilt drivstoff.

Brenner en tysker kull fordi du brukte opp vindkraften han hadde importert fra danmark om ikke du brukte den så fører ditt kraftforbruk til økte utslipp. Import/eksport betyr ingenting i forhold til dette.

Hvorfor ignonererer du det jeg sier om at "fornybarheten" er solgt?

Jeg er enig i at elbiler ser ut til å ha en klimamessig effekt selv med kullkraft, mitt poeng er at du ikke virker å forstå nok om kraftsystemet til å forsvare den meningen din.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614022 17/06/2020 13:00
Tex Offline
Besatt
Besatt
Da så.
Men hvordan ser da et slikt regnestykke ut dersom det importeres null kullkraft til Norge - slik situasjonen stort sett har vært de siste 10 år, samtidig som den store økningen i elbiler har skjedd.
Og skal man ikke ta utgangspunkt i situasjonen slik den faktisk er? Gir ikke det et mer realistisk bilde?
Og hvorfor er det akkurat og spesielt kullkraft som skal være en slags fellesnevner i denne sammenheng, all den tid det synes å være minst like mye dansk vindkraft eller svensk kjernekraft som importeres, i den grad noe importeres?

Redigert av Tex; 17/06/2020 13:20.
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: gutt45kg] #2614028 17/06/2020 13:15
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: gutt45kg
Elbiler er jo bra for lokalmiljø men lurer svært på om det lønner seg mht feks klima og miljø ellers i verden. Med elbil blir det også lettere å kjøre bil isteden for feks sykkel da det er "miljøvennlig".

Min gamle bil har vart i 15 år. Ganske utenkelig at en elbil varer like lenge, og hva skal en gjøre med alle batterier? Problemet er også at utviklingen på el-bil går så fort at ingen vil ha en bil som er mer enn 2-3 år gammel. Så etterhvert på de antageligvis skrapes.

Hva med sol- og vind-energi? Skaper det ikke forurensing å produsere de? Hvor lenge varer de?

Andreas Wahl forklarer dette greit i Folkeopplysningen:

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001218/avspiller

Jeg har forresten en Nissan Leaf fra 2014 som nå har bikket 120000 km uten nevneverdig tap av batteri-kapasitet.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614031 17/06/2020 13:20
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Norsk vannkraft koster et par øre per kWh i slitasje å produsere, dette fører til at alt vann som kan kjøres via turbinene blir brukt til produksjon så lenge det er noen til å kjøpe det for mer enn denne slitasjekosten. Mindre import og mer eksport har den samme effekten på CO2 utslipp. CO2 er et globalt problem, så da må en eventuell analyse av CO2 utslipp vere en global analyse.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614035 17/06/2020 13:32
Tex Offline
Besatt
Besatt
Forøvrig er det noe merkelig med hele vindkraft-utbyggingen i Norge, men det er en annen sak ...
https://www.dn.no/innlegg/energi/vi...dig-om-vi-fornyer-vannkraften/2-1-600733

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614057 17/06/2020 14:52
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Vindmøllediskusjonen passer kanskje heller i en egen tråd, da den er ganske eksplosiv... Ikke at jeg mener det trenger å opprettes en.
Det merkelige med vindmøllene i Norge er vel rett og slett at konsesjonene har blitt gitt over lang tid når vindmølle var nytt, "hipt" og lite kjendt. Så skal alle bygge ut samtidig før konsesjoner og støtteordninger går ut.

Det er vel en stor diskusjon om hvor mye potensial det er å ta ut i eksisterende vannkraft. Men uansett potensial burde det som er lønnsomt med mindre skatt på oppgraderingene gjøres ja.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Tex] #2614162 18/06/2020 08:34
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B

Og ikke bare det!

Artige påstander;

Her må man skjønne det man skriver,
vi importerer ikke strøm fordi svenskene generer strøm fra vindmøller - vi importerer strøm fordi forbruket vårt overskrider vår egen produksjon.

Og ikke bare det,
bruken av el.biler er kraftig subsidiert, dvs du og jeg betaler for det over skatteseddelen istedenfor at de som kjøper ny bil skal betale for det selv.
Jeg er rimelig sikker på at pengene kunne vært brukt bedre på andre tiltak

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Raskall] #2614168 18/06/2020 09:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Raskall

Jeg har forresten en Nissan Leaf fra 2014 som nå har bikket 120000 km uten nevneverdig tap av batteri-kapasitet.

Er ikke så stressa vedrørende holdbarhet osv, men...nå har vi hatt elbiler her i ganske mange år, og fortsatt begrenser utvalget seg i både type bil og pris - og brukeropplevelse.

Om jeg må lade underveis ett eller annet sted, må det være like lett som å tanke fossil. Dvs alle ladestasjoner passer min bil, forventet ladetid er ca lik, og jeg kan betale tilnærmet samme pris overalt ved å dra Visa-kortet.

Jeg ønsker ikke å nerde over apper, forskjellige grensesnitt, ladetider, osv. Forstår at noen syntes det er gøy å hilse på bilen sin via iPhone, men det interesserer meg midt i ryggen. Gi meg plass til 5 sykler, bagasje, hund og 4 voksne til nypris 350.000 ICON_SMILE

Men kjekt at de rir sykkelbølgen i Oslo, da. Det er jo rabiate tilstander i sykkelbutikkene nå.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614170 18/06/2020 09:14
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Enig at det er mye ladesurr og standarder.

Hovedproblemet ser ut til at Norge som nesten eneste land i verden har et helt håpøst "IT" strømnett. Andre land har TN-nett som gir 400v og kan lade biler raskere. Og så har du apper og ladestasjoner med AC/DC-lading med et virvar av priser.... Blir litt håpløst å lade på 2 KW i 40 timer hjemme. OG ikke alle i Oslo bor i enebolig.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Brabus] #2614171 18/06/2020 09:14
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Brabus
vi importerer strøm fordi forbruket vårt overskrider vår egen produksjon.

Det er definisjonen på subtraksjon ja. Hva prøver du å formidle med dette?

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Appelsin] #2614182 18/06/2020 09:54
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
vi importerer strøm fordi forbruket vårt overskrider vår egen produksjon.

Det er definisjonen på subtraksjon ja. Hva prøver du å formidle med dette?

Den var litt lei, skal innrømme det, Her må man skjønne det man leser

Påstand

Vi importerer ikke strøm fordi svenskene generer strøm fra vindmøller - vi importerer strøm fordi forbruket vårt overskrider vår egen produksjon.
Hvorvidt strømmen kommer fra atomkraftverk eller kullkraft verk er uten interesse her, vi importerer strøm fordi forbruket vårt overskrider vår egen produksjon.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Brabus] #2614187 18/06/2020 10:12
Tex Offline
Besatt
Besatt

Hvorvidt strømmen kommer fra atomkraftverk eller kullkraft verk er uten interesse her, vi importerer strøm fordi forbruket vårt overskrider vår egen produksjon.

Men hvorfor skal da importert kraft regnes som om det er akkurat og spesifikt kullkraft?

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614189 18/06/2020 10:16
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Solceller fungerer jo best om sommeren - jeg har funnet et nytt drømmeyrke: snømåker på solcelleanlegg. Når det snør mye bør man sikker måke 2-3 ganger pr time.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: gutt45kg] #2614204 18/06/2020 11:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gutt45kg
Solceller fungerer jo best om sommeren - jeg har funnet et nytt drømmeyrke: snømåker på solcelleanlegg. Når det snør mye bør man sikker måke 2-3 ganger pr time.

Da blir du arbeidsledig. Ideell vinkel på solceller i Norge på sommeren er 55 grader og på vinteren 85.

- Robert Green Ingersoll
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Brabus] #2614232 18/06/2020 13:39
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Vi importerer ikke strøm fordi svenskene generer strøm fra vindmøller - vi importerer strøm fordi forbruket vårt overskrider vår egen produksjon.

Produksjon og forbruk er styrt av prisene i Norge og utlandet. Leser du artikkelen står det at vannet ble spart i magasinene på grunn av billig vind.
Produksjonen ble altså justert ned på grunn av vind.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Tex] #2614233 18/06/2020 13:43
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Men hvorfor skal da importert kraft regnes som om det er akkurat og spesifikt kullkraft?

Det kan selvsagt vere noe annet enn kull, men det er noe som har høy marginalkost å produsere. Altså typisk kull. Kanskje noe atom eller gass.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: ] #2614235 18/06/2020 13:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

Det hjelper vel lite hva som er ideelt når folk monterer de på hustakene sine, og de er i hovedsak ikke konstruert med tanke på hva som er ideell vinkel for solceller.

Men jeg tviler på at noen monterer dem slik at de samler snø på overflaten. Det var mitt poeng

- Robert Green Ingersoll
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Brabus] #2614244 18/06/2020 14:24
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp

Den var litt lei, skal innrømme det, Her må man skjønne det man leser

Påstand

Vi importerer strøm fra vindkraft fordi den periodevis er veldig billig, som igjen kommer av at den ikke er lett å regulere. Når det først blåser, så er du pent nødt til å produsere strøm, Vannkraft er derimot lett å regulere, med mindre magasinet er stapp fullt og tilsiget for stort til at vannet kan sluses utenom generatorene. Dermed bør man bare glede seg over mest mulig import av vindkraft, for den har for det første vært så billig at den har konkurrert ut vannkraft i perioder, og for det andre har det som bivirkning blitt mer vann igjen i magasinet til senere bruk, som heller ikke er negativt for prisene.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614561 20/06/2020 15:11
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Tema. Gratis rep. av sykkel. Det er fa.. meg galt når kommunen gjør noe gratis også. Vi er en syk nasjon. God helg.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2614581 20/06/2020 19:06
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
At noen kan tro at en kommune kan gjøre noe gratis. God helg.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support