Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt?

Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? #2610980 01/06/2020 20:56
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Jeg har en snart 15 år gammel dieselbil, muligens batteriet trengs å skiftes, men jeg har nå opplevd at den plutselik ikke drar rundt. Med hjelp fra ladekabler starter den umiddelbart opp, så jeg antar dette har med batteriet å gjøre?

Bilen går lite, står hele vinteren, men jeg lader det opp 2-3 ganger gjennom vinteren + litt innimellom om sommeren.

Ene gangen den stoppet - laaaang kø a la 1.5 time, møte stoppe motoren, umulig å få liv i.
Gang to - idag i varmen. Mulig aircond trekker noe fra batteriet? Den starten sjelden enkelt gang nummer 1, 20 minutt kjøretur, startet fint igjen. 15 minutt kjøretur, drar rundt 2-3 ganger, men starter ikke. Ladehjelp => ingen issues, og jeg kjørte trykt hjem igjen.


Så min teori er - skaff nytt batteri? Noe hold i det? Hva koster noe slikt??


Bilen er som sagt gammel, har den kun fordi det er lett å kaste sykkelen inn der, og det er ikke så farlig - men å koste på den noe særlig utover et nytt batteri tror jeg ikke at jeg gidder.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2610983 01/06/2020 21:07
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Anders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Siden starthjelp funker betyr det at det ikke kommer strøm fra bilens eget batteri.

Så da er grunnen enten at batteriet ikke klarer å holde på ladingen den får, eller at den ikke får lading i det heletatt.
Har du et multimeter skal du kunne måle ladespenning når motoren er i gang.
Om det kommer noe i det heletatt.

Det beste er jo om batteriet er bajs, for det er enkelt å gjøre noe med, også for sånne som meg som ikke er særlig mekanisk anlagt.

Redigert av Anders; 01/06/2020 21:07.

Anders
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2610993 01/06/2020 22:03
Registrert: May 2014
Innlegg: 435
M
ML1 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: May 2014
Innlegg: 435
Kontaktproblemer.? dårlig kontakt på løs batteripol har jeg vert borti. ta med batteriet til et sted som selger batterier. de har testutstyr for batterier..

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2610996 01/06/2020 22:48
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Biltema har rimelige og gode batterier til de fleste biler.

Vær klar over at dersom du ofte har brukt starthjelp for å starte bilen fordi den har sakt batteri så kan dynamoen være veldig sliten. Når den må lade et tomt batteri så belastes dynamoen 100% over lang tid, og om det gjøres ofte så blir dynamoen utslitt fort.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611008 02/06/2020 05:50
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Hvis bilen er 15 år gammal tipper jeg den sier ifra selv hvis dynamorn er dårlig, men det finnes sikkert enkelte unntak. Hvis du selv har eid bilen en stund så vet du vel hvor gammalt batteriet er. Når batteriet er over 5 år og du får startproblemer, så er sjansene gode for at batteriet er synderen.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611010 02/06/2020 06:26
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Hvor gammelt batteriet er, vet jeg ikke, men jeg vet det er > 5 år gammelt i hvert fall. Sist målt for 2 år siden, da med status OK. Men antar mye kan skje på den tiden, trass i at bilen er en "sommerbil"?


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611011 02/06/2020 06:38
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Hjelper ikke nødvendigvis at batteriet brukes lite. Jeg vil vel heller si tvert imot uten at jeg er noen ekspert. Gikk nettopp fra MC-batteri som ble ladet opp under vinteren til å plutselig ikke fungere. Mulig man på nyere biler kan forvente mer enn 5 år, men på litt eldre vil jeg si 5 år allerede er ganske lenge.

Ville prøvd med nytt batteri først. Biltema fungerer ypperlig. Men kan også være at det ikke lades skikkelig, men det kan man vanskelig vite med et så gammelt batteri. Har selv måtte modifisert motorsykkelen min fordi spenningen forsvant fra "dynamoen" til det nådde batteriet.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611031 02/06/2020 07:42
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 99
V
vichingo Offline
Medlem
Offline
Medlem
V
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 99
Et utslitt/gammelt batteri kan ha tilsyneslatende OK spenning men kan ha mistet evnen til å levere kraftig nok strøm (A) til å dra starteren. Har opplevd dette på flere av bilene jeg har hatt. Selv om de har hatt batterilader tilkoblet via motorvarmer i vintersesongen har de stort sett kommet til et punkt etter ca 6 år hvor de plutselig ikke takler det lenger. Siste erfaringer: 2004-mod: Byttet batteri 2010 og 2016, 2006-mod: Byttet batteri 2012. Begge bilene hadde 10-15.000 km årlig kjørelengde.

Bytt batteri før du evt. begynner med dyrere feilsøking/-retting.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611097 02/06/2020 11:57
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,454
P
pbk Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
P
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,454
Har en 20 år gammel BMW, som er på sitt andre batteri. Det første var originalt Bosch (?), det andre et rimelig Biltema-batteri (Varta?). Kjører lite, og må lade jevnlig om vinteren. Er det originalbatteri du har, så er nok 15 år mer enn du kunne forvente å få ut av det, og Biltema duger i massevis.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: vichingo] #2611120 02/06/2020 13:11
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: vichingo
Et utslitt/gammelt batteri kan ha tilsyneslatende OK spenning men kan ha mistet evnen til å levere kraftig nok strøm (A) til å dra starteren. Har opplevd dette på flere av bilene jeg har hatt. Selv om de har hatt batterilader tilkoblet via motorvarmer i vintersesongen har de stort sett kommet til et punkt etter ca 6 år hvor de plutselig ikke takler det lenger. Siste erfaringer: 2004-mod: Byttet batteri 2010 og 2016, 2006-mod: Byttet batteri 2012. Begge bilene hadde 10-15.000 km årlig kjørelengde.

Bytt batteri før du evt. begynner med dyrere feilsøking/-retting.

Dette.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611155 02/06/2020 15:20
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Skru av batteripolene og puss vekk irr, evn bytt jordingslisse eller i det minste sjekk for korrosjon der også.
Batterier kan holde alt fra to-tre år og til ti år.
Sjekk ladespenningen
Irr på strøm kabel til starter kan være tema


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: Paulus] #2611187 02/06/2020 17:12
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Sitat: Paulus
Hvis bilen er 15 år gammal tipper jeg den sier ifra selv hvis dynamorn er dårlig, men det finnes sikkert enkelte unntak. Hvis du selv har eid bilen en stund så vet du vel hvor gammalt batteriet er. Når batteriet er over 5 år og du får startproblemer, så er sjansene gode for at batteriet er synderen.


Ikke før spenningen detter brått og du kjører på batteriet. Dynamoen på min volvo V50 døde uten feilmeldinger på instrumentpanelet.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611188 02/06/2020 17:15
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Det er så fint at diverse tips til diverse problemløsninger får respons. Sånn på generelt grunnlag.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611205 02/06/2020 18:38
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
det er vel flere gamle gubber her som har satt fast skjegget i postkassa og trengt hjelp før vil jeg tro,
kjekt å ha ett sted å henvende seg for å få hjelp når man har gått seg bort - og like hyggeli å hjelpe til


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611237 02/06/2020 20:43
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Det at motoren stopper med AC på (ja, mye strøm) og når du står i kø (lavt turtall og lite lading) betyr at dynamoen enten ikke leverer nok strøm eller at batteriet tar noe lading men ikke nok. Som Flamini sier - sjekk ladespenningen. Mål batterispenningen med et multimeter når motoren går. Du bør se over 14 volt. Dersom denne er grei, er det mest sannsynlig batteriet som er problemet.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: Gubbe] #2611256 02/06/2020 21:16
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Steg 1 blir nok, som flere er inne på, et batteribytte. Jeg kan ikke huske når jeg byttet det sist, så det er 5 år minst - kanskje 10.

Pt. langtidslader jeg det opp, så får jeg den i hvert fall igang når dette skal byttes.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: GeirK] #2611257 02/06/2020 21:16
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: GeirK
Det at motoren stopper med AC på (ja, mye strøm)


Det var jo greit varmt i går, som om AC bidrar bra på å sluke strøm så er det en grei forklaring å ha med seg.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2611260 02/06/2020 21:22
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Ja - lite strøm inn med normalt strømtrekk (kø) eller normal strøm inn med høyt strømtrekk (AC) gir denne ubalansen som bilen din ikke klarer. Vil vel egentlig mistenke dynamoen når jeg tenker meg om - siden den MÅ være i stand til å forsyne bilen med nok energi uten at det dras noe fra batteriet. Ellers ville jo batteriet gått tomt i løpet av en lang kjøretur,


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2612363 08/06/2020 05:25
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 266
H
Holmes Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 266
Høres ut som et batteribytte er på sin plass ja..
Batterier er ferskvare, og vil gradvis «brukes opp»
Lengre perioder uten bruk er f.eks værre for batteriet enn regelmessig bruk. Det som tar knekken på batteriet er at de blir stående over tid med lav spenning (under 12,4v) da vil batteriet gradvis sulfatere, og resultatet er at det ikke klarer å holde på strømmen som noen var inne på her.
Batteriet kan målet med multimeter og se tilsynelatende ok ut, men når man belaster der greier det ikke å levere strøm.
Levetiden på batterier er på generelt grunnlag 3-5 år i personbil. Mange varer naturligvis lengre, men med to-tre biler i husstanden, mye småkjøring, mye utstyr i bilene, start/stopp system osv gjør sitt til at batteriene ikke lader nok under kjøring, og de færreste er flinke med vedlikeholdslading.

Så er batteribytte er nok på sin plass :-)
Pris varierer ut ifra størrelsen på batteriet og hvilket merke du velger.
Siden det er snakk om en 15år gammel bil, er det en «vanlig» bly/syre batteri og ikke AGM som brukes i nyere biler.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2612409 08/06/2020 08:34
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Kjøpte akkurat nytt batteri til en 8 år gammel bil på biltema. NOK 849. (Det er billig om det holder i åtte år til)


NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2614002 17/06/2020 12:13
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Hvis du måler spenningen på batteriet mens du aktiverer starter'en og spenningen da faller under 11-ish volt så er det kapasiteten på batteriet som er dårlig, Er batteriet i tillegg gammelt så bytter du det bare ut.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2614108 17/06/2020 20:51
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Var på vei til verksted for å bytte - da startet lampe for kjølevekse å lyse !!!

Antar det er bare å fylle på med kjøleveske med samme farge? Eller er det noen fallgruber her også.


Begynner jo å innse at bilen nok befinner seg i livets sluttfase. Men en gammel varebil er så fin å kaste stisykkel inn i uten å tenke seg så mye om....


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2614115 17/06/2020 21:22
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Kjenner følelsen. Turboen på min Volvo havererte i går.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2614116 17/06/2020 21:25
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: eOpseth
Var på vei til verksted for å bytte - da startet lampe for kjølevekse å lyse !!!

Antar det er bare å fylle på med kjøleveske med samme farge? Eller er det noen fallgruber her også.


Begynner jo å innse at bilen nok befinner seg i livets sluttfase. Men en gammel varebil er så fin å kaste stisykkel inn i uten å tenke seg så mye om....

For lite kjølevæske kan være alt fra billig til dyrt. Billig er om det lekker ut av motoren (slange, hull i radiator). Om det lekker inn i motoren så er det dyrt (toppakning).


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2614176 18/06/2020 09:25
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Blir dette dyrt => så blir det høgger'n, det er det eneste som er sikkert.... ICON_LAUGH


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2614194 18/06/2020 10:31
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
avdem Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
Dårleg spenning og ladetrøbbel kan gi ein del rare feilmeldingar og som ikkje nødvendigvis er korrekte...... Men kjøleveskenivå er jo enkelt å sjekke.


Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: avdem] #2614199 18/06/2020 10:41
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: avdem
Men kjøleveskenivå er jo enkelt å sjekke.

Det er helt riktig at det er lett å sjekke. Men om det har forsvunnet kjølevæske så har den jo blitt av et sted, og hvor det er avgjør billig/dyrt ICON_WINK


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2614246 18/06/2020 14:32
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Det som nok er avgjørende er hvor lang tid det har tatt for vesken til å bli borte.
Om veskenivået ikke er sjekket på 'flere' år er det mindre grunn for bekymring enn om den ble borte på noen dager.

Har for øvrig kjørt 2-3 år med en bil som 'drakk' kjøleveske og den ble ikke kjørt på hogger'n pga. det.
Det var rust som tok den etter hvert.
Det som var et problem var at det kom luft i kjølevesken og det er gir ikke akkurat god kjøling.
På varme dager i oppoverbakker måtte jeg kjøre med varmeapparat på for å kjøle ned motoren ICON_SMILE .
Men til vanlig var det ikke verre enn å måtte fylle på litt kjøleveske 1-2 ganger i uken.

Min bil hadde tydelig 'hvit' eksos ved gasspådrag og bobler i kjølevesken. Men det siste må du ikke prøve å sjekke med varm motor.

Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: eOpseth] #2614282 18/06/2020 18:32
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Har ikke fylt på siste 5 åra, den har kun gått sommerkjøring - så tviler på det har skjedd over natta. Er vel bare å fylle på, og håpe mao?


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gamle biler stopper mest - men batteriet går tomt? [Re: Tange] #2614306 18/06/2020 23:09
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: Tange

På varme dager i oppoverbakker måtte jeg kjøre med varmeapparat på for å kjøle ned motoren ICON_SMILE .

Høres ut som meg da jeg lånte familiens 1976-modell burgunderfarvede Volvo 245 og kjørte opp bakkene fra nede i Hjelledalen til toppen av Strynefjellet.
Heldigvis hadde vi en 4 år eldre og bil-erfaren kompis i bilen som beordret vinduene i bånn og varmeapparatet på full gass ICON_LAUGH

Redigert av DesmoSkier; 18/06/2020 23:10.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support