Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hva skal jeg velge ?

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613379 12/06/2020 13:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: JLafton
Da blir det ny sykkel.

Gratulerer!

Godt valg yes

Gekko Force GRV er ikke bare vakker i glinsende rød og oransje, men har et moderne rammesett med oppdaterte løsninger, og gode komponenter.

Rammesettet kommer med både gjennomgående akslinger og flatmount bremsefester. Akkurat hva en slik sykkel bør ha i 2020.

Til tross for navnet, kommer ikke sykkelen med SRAM ICON_SMILE men Shimano. GRX er første gruppe fra Shimano designet spesifikt for grov blandevei/grussykling. Gjennomtenkte løsninger. Du kan lese mer om gruppen på Terrengsykkel.

2x11, 46/30 på krank og kassett 11-34 gir deg lette nok gir til de aller bratteste klatringene på grovt underlag, også når du er tungt lastet. Selv er jeg glad i tyngre utveksling, men for deg som kommer fra terrengsykkel, tror jeg utvekslingen vil fungere utmerket.

Hjulsettet er bygget opp med Shimano 105-nav og rebrandede Weinmann-felger som er TL og dermed bør kunne settes opp slangeløse. 21 mm indre felgbredde er velegnet for de brede dekkene. 32 eiker både foran og bak. Settet burde være solid nok til å bære tyngden din, men det er for ordens skyld verdt å nevne problemstillingen for forhandler.

Dekkene er testvinneren WTB Riddler i den letteste TCS-versjonen, som også kan settes opp slangeløst. Liker dekkene selv.

Alt i alt fremstår dette som en meget solid pakke til god pris.

Etter flere år der vi har sett en litt forvirrende blanding av gamle og nye standarder, særlig blant husmerkene, ser vi nå en ny generasjon som følger en felles industristandard. Gekko'n er et godt eksempel.

Med mindre trådstarter etterlyser det, vil jeg ikke gå i detaljer om nye versus gamle standarder. Men jeg kan nevne at et rammesett med bremsefester av gammel type postmount, kan ikke brukes med noen av Shimanos nye kalipere for landevei/kross/grus. Enda mindre Campagnolo. Derfor fint at din har ny standard flatmount. Likeledes vil ikke alle hjulsett i fremtiden kunne bygges om fra gjennomgående akslinger til gammel type hurtigkobling/QR. Derfor fint at din har ny standard gjennomgående.

Helt uavhengig av den uunngåelige forumdebatten om hvorvidt det er noen vits med noe nytt når det gamle fungerer ICON_SMILE Det nye er allerede en realitet.

Da håper jeg at du finner en størrelse som passer (husk at forhandler kan og bør hjelpe med tilpassing) og at du vil trives med sykkelen!

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613389 12/06/2020 13:55
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Nå er sykkelen allerede kjøpt så debatten er selvsagt litt meningsløs i dette konkrete tilfellet. Poenget er selvsagt ikke om det er "noe poeng med noe nytt når det gamle fungerer" (klassisk Sepeda-fordreining av argumenter), men om man ikke velger å kjøpe noe "gammelt" som faktisk fungerer fordi man er redd for å kjøpe noe som ikke er siste standard er ikke det automatisk smart (i de fleste kommer det an på pris vil jeg si - det får bli en personlig preferanse).

Uansett enig i at det virker som en fornuftig sykkel uten at jeg er noen ekspert på detaljene der.

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613403 12/06/2020 15:44
J
JLafton Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Da er sykkelen hentet. Men ble oppgradert til Gekko Feather GSV.

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613414 12/06/2020 17:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer - flott sykkel! yes

Men for ordens skyld: Anton Sport skriver at sykkelen er satt opp med "Shimanos nye gravel-gruppe RX 810". Det kan forlede kunder til å tro at det er RX800-gruppen (ca. Ultegra) på Feather GRV. Men det er ifølge spesifikasjonene RX600 (ca. 105). Samme som på Force GRV.

Både RX800 og RX600 har RX810 fremgir og bakgir. Forskjellen mellom gruppene ligger i hendler, krank og kalipere.

(Samtidig ser jeg at sykkelen er avbildet med 105-krank, mens det spesifiseres RX 600.)

Dersom spesifikasjonene stemmer, skyldes altså prisforskjellen mellom Feather og Force rammesett og hjul, ikke gruppe. Ingenting galt med det.

Støtter absolutt valget av karbonramme, når lommeboka er tykk nok! ICON_COOL

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: Sepeda] #2613433 12/06/2020 20:24
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Sepeda

Med mindre trådstarter etterlyser det, vil jeg ikke gå i detaljer om nye versus gamle standarder. Men jeg kan nevne at et rammesett med bremsefester av gammel type postmount, kan ikke brukes med noen av Shimanos nye kalipere for landevei/kross/grus. Enda mindre Campagnolo. Derfor fint at din har ny standard flatmount. Likeledes vil ikke alle hjulsett i fremtiden kunne bygges om fra gjennomgående akslinger til gammel type hurtigkobling/QR. Derfor fint at din har ny standard gjennomgående.
!

Siden kjøpet er ferdig kan vi jo spore av. På min altmuligsykkel har jeg Postmount og Quick release. Når jeg trengte å bytte kalipere viste det seg som du sa at landeveiskaliperne kun lages for flatmount. Dermed endte jeg opp med Saint mtbkalipere. Disse har to stempler på hver side og mye større bremsekloss. Resultatet er vesentlig bedre bremser en ultegrakaliperen og klossene varer dobbelt så lenge.
Hvis man sitter på en kjempegod QR ramme og vil kjøpe et hjulsett som bare finnes med gjennomgående akslinger går det an å bestille disse overgangene som løser hele problemstillingen: https://www.mtbtools.com/product/mountain-bike-thru-axle-qr-adapter-rear-hub/

Redigert av sun flyer; 12/06/2020 20:25.
Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613435 12/06/2020 20:33
J
JLafton Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
En liten testtur ble det nå i kveld. Å dette er stor forandring fra det jeg kommer fra.
Satte nye rekorden alle segmenter jeg hadde på Strava og økte snitthastighet med rundt 5 km/h.
Dette skal blitt gøy fremover

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613746 15/06/2020 19:14
J
JLafton Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
I dag ble det en lengre tur. Hvor den også ble testet på grusvei. Denne er en drøm å sykle på.

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613748 15/06/2020 19:35
N
Nitrius Offline
Fersking
Fersking
N
Gratulerer med sykkel!

Titta på disse Gekko syklene selv, du har ikke noe bilder å dele med oss da? ICON_SMILE

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613752 15/06/2020 20:06
J
JLafton Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for det.
Den fikk en grundig vask i dag, og etterfulgt av å bli coatet med gummicoating.

Er ikke noe tilhenger av å legge ut bilder når forumet ikke kan være enkelt. Når man må laste opp på annen side for så å linke til den dropper jeg det. Desverre.

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2613764 15/06/2020 21:21
N
Nitrius Offline
Fersking
Fersking
N
Det er helt forståelig ICON_SMILE

Sitter nemlig å vurdere å kjøpe en grusracer selv, har i bunn og grunn funnet den jeg vil ha, men ser at denne absolutt kan være et alternativ. Fin sykkel.

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: Nitrius] #2613794 16/06/2020 09:12
J
JLafton Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Jeg har ingen erfaring fra andre grussykler, kommer jo fra en gammel 26". Men jeg likte veldig godt Gekko en, den passer meg veldig bra. Mulig jeg kommer til å kjøpe 20mm lengre stem for å få den ennå bedre.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino