Velkommen på forumet!
Diverge er en rå sykkel

Enig med innleggene over. Se på dekkene.
Maxxis Re-Fuse er et populært og solid dekk. Re-Fuse er visstnok et ordspill på at dekket nekter å punktere. Det har et helt lavt diamantmønster, uten knaster. Det skal dermed rulle godt på asfalt og ha grep på brostein og grus.
Strengt tatt burde Re-Fuse fungere aldeles utmerket, og det er jeg sikker på at det gjør for de fleste, men ifølge uavhengige
Bicycle Rolling Resistance har dekket rimelig høy rullemotstand på asfalt. Såpass høy at dekket i 25 mm fikk kun 2 av 5 stjerner i testen. Du vil derfor trolig kunne få en mer spenstig opplevelse på asfalt med landeveisdekk av høy kvalitet med lav rullemotstand.
Og husk: Dersom du velger et topp landeveisdekk på f.eks. 28-32 mm, vil det kunne fungere utmerket
på både landevei og grus. Mange av oss her inne som velger den løsningen. Da slipper du å styre med hyppig bytte av dekk eller eventuelt hjulsett.
Som sagt over, er Continental GP 5000 et godt alternativ. Andre er f.eks. Schwalbe Pro One, One eller G-One Speed, Vittoria Corsa Control, Challenge Strada Bianca m.m.
Det nevnte rimelige Continental Ultra Sport II er sikkert et utmerket dekk, og betydelig lettere på lommeboka. Men det har høyere rullemotstand enn de raskeste dekkene nevnt over. Ifølge
Bicycle Rolling Resistance har dekket rundt 40% høyere rullemotstand enn f.eks. GP 5000. Så om du har råd, ville jeg valgt et toppdekk.
Så vidt jeg vet, er felgene på Axis Sport Disc egnet for slangeløst oppsett (Tubeless Ready). Verdt å sjekke med forhandler. Alle de anbefalte dekkene over kommer i slangeløs versjon. Og det gjør forresten også Re-Fuse. Slangeløst oppsett har sine fordeler, særlig på røft underlag, så det er noe du kan vurdere etterhvert. Men det er litt mekk å konvertere felgene, og det krever tid og tålmodighet å sette opp dekkene første gang, så ikke gjør det før du faktisk vil det selv.
Axis Sport Disc skal være solide og gode hjul, men som nevnt over, er vekten rundt 2 kg. I fremtiden vil du gjerne være fristet til å oppgradere til et lett og stivt hjulsett. Da kan du spare rundt en halv kilo. Det vil du merke på akselerasjon. Men den oppgraderingen kan trygt vente.
Det ble mange ord fra meg, men kortversjonen er: Anskaff lettrullende toppdekk som fungerer for både landevei og grus.
Så kan du eventuelt, hvis du føler behov for det, anskaffe et par grovere grusdekk med dypere mønster eller knaster, og ha det i bakhånd for turer på det groveste og mest krevende underlaget. Diverge er jo egnet for det også.