Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Asfalthjul til specialized Diverge

Asfalthjul til specialized Diverge #2613594 14/06/2020 17:20
S
Springfield Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Jeg er helt nybegynner og kjøpt meg en diverge jeg tenkte å bruke på grus og asfalt til å komme i gang med trening. Merket fort at asfalt er det jeg synes er mest gøy.

Var så ute på tur med en kompiss i helgen som trillet fra meg på flatene og vurderer da om nytt hjulsett kan være tingen. Han har en ren asfaltracer.

Har dere noen anbefalinger som ikke knekker banken?

Takk for hjelp, hilsen lykkelig amatør!😃

Re: Asfalthjul til specialized Diverge [Re: Springfield] #2613595 14/06/2020 17:27
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Springfield
Jeg er helt nybegynner og kjøpt meg en diverge jeg tenkte å bruke på grus og asfalt til å komme i gang med trening. Merket fort at asfalt er det jeg synes er mest gøy.

Var så ute på tur med en kompiss i helgen som trillet fra meg på flatene og vurderer da om nytt hjulsett kan være tingen. Han har en ren asfaltracer.

Har dere noen anbefalinger som ikke knekker banken?

Takk for hjelp, hilsen lykkelig amatør!😃

Hjulsettet er nok mindre viktig alene. Avhengig av hvilken hastighet du beveger deg i så er det dekkene og luftmotstand som er viktigst.

Når det gjelder dekkene så bør du du enten vurdere bytte, evt. sette opp de dekkene du har slangeløst. Antar du ikke har gjort dette enda?

Når det gjelder luftmotstand så er klær og sittestilling det du først må se på.

For at vi skal hjelpe deg videre så oppfordrer jeg deg til å fortelle litt mer om hva du har per nå. Du nevner Specialized Diverge, men det blir litt lite spesifikt. Uansett jeg er overbevist om at det kun er snakk om mindre justeringer som skal til for å få en Diverge rask på norsk asfalt.

Ut på tur!

Re: Asfalthjul til specialized Diverge [Re: Supermann] #2613609 14/06/2020 19:07
S
Springfield Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for svar!
Dekkene er Maxxis Re-Fuse 700x32c og felgene er Axis Sport Disc.

Redigert av Springfield; 14/06/2020 19:07.
Re: Asfalthjul til specialized Diverge [Re: Springfield] #2613625 14/06/2020 22:56
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Du bør bytte dekkene med rene landeveisdekk, f.eks i bredde 25 eller 28. Det vil hjelpe mye. Dette er et rimelig alternativ:

https://bikeshop.no/continental/nyconti004/conti-ultra-sport-ii-622-dekk-sort-700x23-25-28-3-180-tpi

Re: Asfalthjul til specialized Diverge [Re: Springfield] #2613636 15/06/2020 07:00
B
Brusim Offline
Fersking
Fersking
B
Dekk er nok den billigste løsningen ja. F.eks conti gp 5000.
Skal også sies at hjulsettet som er med divergen er tunge(2kg +/- ?) og langt fra de raskeste. Men der vil en oppgradering koste en god del mer enn nye dekk.

Du vil nok ikke trille så mye raskere men fjern spacere under stem, jeg hadde 2 på min diverge. Tipper du vil uansett vil ha en komfortabel stilling ICON_SMILE

Re: Asfalthjul til specialized Diverge [Re: Springfield] #2613649 15/06/2020 07:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Diverge er en rå sykkel yes

Enig med innleggene over. Se på dekkene.

Maxxis Re-Fuse er et populært og solid dekk. Re-Fuse er visstnok et ordspill på at dekket nekter å punktere. Det har et helt lavt diamantmønster, uten knaster. Det skal dermed rulle godt på asfalt og ha grep på brostein og grus.

Strengt tatt burde Re-Fuse fungere aldeles utmerket, og det er jeg sikker på at det gjør for de fleste, men ifølge uavhengige Bicycle Rolling Resistance har dekket rimelig høy rullemotstand på asfalt. Såpass høy at dekket i 25 mm fikk kun 2 av 5 stjerner i testen. Du vil derfor trolig kunne få en mer spenstig opplevelse på asfalt med landeveisdekk av høy kvalitet med lav rullemotstand.

Og husk: Dersom du velger et topp landeveisdekk på f.eks. 28-32 mm, vil det kunne fungere utmerket på både landevei og grus. Mange av oss her inne som velger den løsningen. Da slipper du å styre med hyppig bytte av dekk eller eventuelt hjulsett.

Som sagt over, er Continental GP 5000 et godt alternativ. Andre er f.eks. Schwalbe Pro One, One eller G-One Speed, Vittoria Corsa Control, Challenge Strada Bianca m.m.

Det nevnte rimelige Continental Ultra Sport II er sikkert et utmerket dekk, og betydelig lettere på lommeboka. Men det har høyere rullemotstand enn de raskeste dekkene nevnt over. Ifølge Bicycle Rolling Resistance har dekket rundt 40% høyere rullemotstand enn f.eks. GP 5000. Så om du har råd, ville jeg valgt et toppdekk.

Så vidt jeg vet, er felgene på Axis Sport Disc egnet for slangeløst oppsett (Tubeless Ready). Verdt å sjekke med forhandler. Alle de anbefalte dekkene over kommer i slangeløs versjon. Og det gjør forresten også Re-Fuse. Slangeløst oppsett har sine fordeler, særlig på røft underlag, så det er noe du kan vurdere etterhvert. Men det er litt mekk å konvertere felgene, og det krever tid og tålmodighet å sette opp dekkene første gang, så ikke gjør det før du faktisk vil det selv.

Axis Sport Disc skal være solide og gode hjul, men som nevnt over, er vekten rundt 2 kg. I fremtiden vil du gjerne være fristet til å oppgradere til et lett og stivt hjulsett. Da kan du spare rundt en halv kilo. Det vil du merke på akselerasjon. Men den oppgraderingen kan trygt vente.

Det ble mange ord fra meg, men kortversjonen er: Anskaff lettrullende toppdekk som fungerer for både landevei og grus.

Så kan du eventuelt, hvis du føler behov for det, anskaffe et par grovere grusdekk med dypere mønster eller knaster, og ha det i bakhånd for turer på det groveste og mest krevende underlaget. Diverge er jo egnet for det også.

Re: Asfalthjul til specialized Diverge [Re: Springfield] #2613928 17/06/2020 07:23
S
Springfield Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for hjelp! Det ble Continental GP5000. Det ble stor forskjell og merkbart med en gang.

Moderator  support, Valentino