Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tur til Danmark neste uke.. Moralsk problem

Re: Tur til Danmark neste uke.. Moralsk problem [Re: hanedalen] #2613790 16/06/2020 08:15
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Tror det der gjelder spesifikt for de som ankom 15. juni. Og at grunnen er fordi sommerhus typisk leies fra lørdag til lørdag.

"You do not have to stay at the same place of accommodation every night, but your stay must last for at least six nights."

Husker ikke nøyaktig den danske ordlyden, men den engelske versjonen virker ganske klar for meg da den presiserer "stay" isteden for booked eller hva man nå kalte det på dansk.

Re: Tur til Danmark neste uke.. Moralsk problem [Re: Gråstein] #2613824 16/06/2020 11:41
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
Hva er rasjonalet med 100 km/t i stedet for 110 km/t? 6 dager i stedet for 5? 10 dager karantene i stedet for 8?

Selvfølgelig er det ikke noen fasit på disse tingene. Det vil være eksperter som mener 80 km/t og det vil være ekspterer som mener 120 km/t. Man står ikke fritt til å velge egen tolkning bare fordi noen eksperter ikke er enige om den middelvei som er valgt.

Om man virkelig vil være så komplett ignorant at man drar til et annet land og bevisst vurderer å bryte reglene deres fordi man "ikke forstår dem"... Vel. Trenger vi å diskutere det?

At det ikke foreligger et fasitsvar betyr ikke at det behøver å mangle et rasjonale eller en begrunnelse for hva man har valgt. Akkurat dette med fartsgrenser er relativt greit beskrevet fra Vegvesenets side. Sammenhengen mellom veikvalitetet, fart og egen sikkerhet er kanskje også mindre abstrakt for de fleste, enn usynlige virus (vel, forhåpentligvis).

Poenget mitt var ikke at det er greit å bryte reglene bare fordi man ikke forstår dem. Det mener jeg ovehodet ikke. Poenget var at det kanskje er større sjanse for at folk respekterer regler der de får litt hjelp til å forstå hva som ligger bak.

Medlem av NOTS
Re: Tur til Danmark neste uke.. Moralsk problem [Re: Rednaskela] #2613845 16/06/2020 12:55
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Med denne realiteten https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJlyxj/danmark-aapner-enorme-koeer-ved-grensene

Så virker flisespikkingen som trådstarter oppfordres til, ut som en dustete aktivitet å bedrive... kjør på sier jeg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tur til Danmark neste uke.. Moralsk problem [Re: hanedalen] #2613875 16/06/2020 14:42
pharynx Offline
Besatt
Besatt
En dansk pasient på benken min igår sa at dette med seks netter ikke lenger er gjeldende. Noe kanskje det ovenfor belyser?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support