@Sykkel-Erik og jeg fikk en idé om å gjøre noe forrige fredag etter å ha sett all polemikken etter disse BLM-demonstrasjonene. Det har nå kokt ned til en sykkeltrøye fra Bioracer (modell Epic) med et antirasistisk designtema og du kan bestille den til og med 18. juni. Prisen levert til din lokale post i butikk er 1849,- og fem hundre av de kronene går som gave til Antirasistisk Senter.
Takk. Trøya er hvit for å framheve hudfargene i rasteret, så ikke kom her og kom her. Designet hadde falt totalt sammen om de rutene hadde vært over det hele.
Vi er egentlig jævla fornøyde selv. Tenk alternativet "Si nei til rasismen!" i en slags rød Blitz-slagordstil på sort bakgrunn. Tror den hadde vært noe tungsolgt.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Re: Den antirasistiske sykkeltrøya
[Re: Havre]
#261344112/06/202021:12
Jeg er sikkert dum som en loff, men lenken i tråden, på Landevei og i bloggen fører meg rett til registreringssiden hos Bioracer, med spørsmål om vekt, kjønn, lengde (mener de høyde?) og skostørrelse (men altså ikke hudfarge eller etnisk tilhørighet, som i mitt tilfelle er melaninfattig, gråblek og utvasket bergenser), og jeg gjenfinner ikke trøya.
Må man registrere seg for å komme til den, eller kan den gjenfinnes på enklere vis?
Jeg synes også at det er lite intuitivt å komme inn i butikken som førstegangsbruker. Registrere seg må man, som i mange nettbutikker. Er forresten kjønn, høyde, seksuell legning, melaninmengde og framfor alt det traumatiserende skostørrelse obligatorisk?
De har kalt butikken VERD etter arbeidtittelen på prosjektet vårt (står forsåvidt VERD som en signatur på trøya også, er nok derfra det kommer). Jeg har tenkt "det må de fikse" (link som klikkbart bilde av trøyeutsnitt/logo slik vi f.eks har i Ottestadbutikken), men jeg skal innrømme at i tempoet vi har hatt med å få dette opp har enkelte detaljer ikke blitt prioritert. Skal be Bioracer fikse en lettere gjenkjennbar inngang mandag morgen.
På mandag kommer det også en løpetrøye til 949. Samme design, samme 500 til ARS.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Det kan jeg si: Design/produksjon/drift/dekningsbilag og frakt. Det er ikke mer kryptisk enn som så. De 500 er penger Bioracer normalt ville tjene på en trøye som dette. En Bioracer Epic i standardutførelse koster veiledende 1799,- pluss frakt 99,-.
Vi (Erik, jeg, og Bioracer altså) lanserer altså en løpetrøye i tilsvarende design på mandag. Den koster 949,- levert og også der går 500,- til ARS. En standard løpetrøye fra Bioracer koster omtrent 450,-. Gjør matematikken, Gare.
Greia er at Bioracer ikke går med tap her, men stort over null er det faktisk ikke. De lever tross alt av å levere.
Ok, jeg stusset fordi Bioracer Epic I standardkolleksjonen koster 99 / ca. 1070 kr hos dem, jeg vil anta inkludert avanse. Men det er vel kanskje dyrere å lage custom print (?). https://wemakeyoufaster.com/product-tag/epic/
Personlig tenker jeg at beløpet til ARS her ikke er det viktigste, heller det personlige standpunktet. Jeg vil gjerne si fra at det som skjer i verden og Norge hver eneste dag, det finner jeg meg simpelthen ikke i, og jeg vil at verden skal vite at jeg ser.
Ok, jeg stusset fordi Bioracer Epic I standardkolleksjonen koster 99 / ca. 1070 kr hos dem, jeg vil anta inkludert avanse. Men det er vel kanskje dyrere å lage custom print (?). https://wemakeyoufaster.com/product-tag/epic/
Ja, jeg tror den norske veiledende prisen ble satt da NOK/EUR-forholdet var skikkelig ufordelaktig. For hvert custom print går det noen runder med korrektur, og det er jo en kostnad som skal bakes inn på et vis.
@Pharynx: Blir teknisk t-skjorte, ikke singlet. Bioracers råd. De vet hva de selger mest av. Den er kjekk forresten. Er bare byråkrati som forhindrer at vi har den i Ottestadfarger.
@Juffe: Exactemente. Vi viser hudfarger mot en hvit bakgrunn. Vi kunne forsåvidt også brukt sort bakgrunn, men det ville gitt et mye hardere designuttrykk, langt fra skandinavisk. Faktisk tenkte jeg aldri på å bruke sort som basefarge. Det er ikke meg.
Redigert av Valentino; 14/06/202013:27.
Regner med at det kommer en del spørsmål om størrelse, hadde det vært mulighet å tatt bilde av noen «modeller» med høyde/vekt for lettere å kunne bedømme størrelsen. Evt legge trøya flatt og måle feks på tvers under armene samt lengde foran/bak. Da kan man lett sammenligne med en trøye man har hjemme
Ja, vi håper å få til noe sånt. Jeg har en "hyllevare"-versjon av Epic-trøya i 2/S hjemme, og den er nesten like liten som en 1/XS i klubbdraktutgaven av Race Proven Bodyfit, der jeg har 2/S. Bioracer skal finne ut om det er forskjell i reell størrelse på hyllevare og klubb for oss innen tirsdag tror jeg det var. Finner de det ikke ut bestiller jeg en 2/S. Skrekken er å bestille en 3/M og få et flagreverk. Denne trøya skal sitte tett.
@Juffe: Exactemente. Vi viser hudfarger mot en hvit bakgrunn. Vi kunne forsåvidt også brukt sort bakgrunn, men det ville gitt et mye hardere designuttrykk, langt fra skandinavisk. Faktisk tenkte jeg aldri på å bruke sort som basefarge. Det er ikke meg.
I tillegg sier o store norske leksikon følgende: --- Hvitt er et ord som brukes i flere betydninger, blant annet
Fravær av farge (akromatisk) Lys som inneholder alle fargene i spekteret ---
Vi kunne forsåvidt også brukt sort bakgrunn, men det ville gitt et mye hardere designuttrykk, langt fra skandinavisk. Faktisk tenkte jeg aldri på å bruke sort som basefarge. Det er ikke meg.
Faktisk ikke. Innrømmer at det er vanskelig å unngå å være ironisk. Er man født i 65 ligger det i ryggmargen tror jeg.
Det er jo interresant hvordan et, i alle fall slik vi ser det, gjennomtenkt og rolig men allikevel tydelig innspill til et omstridt tema (kronikker, anyone?) kan tolkes i tilsynelatende hytt og dynevær.
(Ser på gradestokken) Det blir kun trøye (og løpetrøye, ligger også i nettbutikken nå). Med armvarmere og en lur undertrøye kan den brukes ned til 12 grader, men den er nå tenkt mest for turene med utekaféstopp.
Dere som har Bioracer klubbtøy: Overordnet størrelse er som Race Proven-trøyene, men Epic (antirasismetrøya) er en god del kortere i livet. Dere som bruker Bioracer Prof-trøyer går opp en størrelsesbetegning i Epic.
Andre referanser: Jeg bruker M i Assos Équipe RS og S i Bioracer Race Proven og Epic for samme flatterende pølseskinnspassform. Jeg bruker S i den første Landevei-trøya, den tofargede i rosarødt og grått fra Santini. Assos Equipe RS og Rapha Pro Team er relativt like i str, Rapha kanskje litt større.
Jeg var også altfor optimistisk og lite på alerten når det gjaldt størrelse.
L er for liten og jeg trenger minimum XL, kanskje XXL.
Hvis noen vil bytte, send PM, hvis ikke selger jeg til den som gir 500 kr (som matcher det trøya gir) til Antirasistisk senter (+ frakt hvis ikke henting). Send i så fall også PM!
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Jeg kjøpte selv størrelse 2/s i Bioracer Epic, som Hudfarger-trøya er trykket på. Det er samme størrelse som jeg har i Bioracer Race Proven Bodyfit. Passformen over brystet er den samme på de to, slik jeg liker det, men Epic er veldig mye kortere enn Race Proven, spesielt foran. Jeg har så vidt, men nok (2 cm) overlapp foran med Assos RSR S9-buksa på bildet når jeg står oppreist og har ordnet antrekket, og jeg er svært kort i livet.
Beklagelig at mange av dere har blitt overrasket over hvor lite tekstil dere har fått for pengene.