Hva skal jeg velge ?
|
Hva skal jeg velge ?
09/05/2020 20:24
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Ny her inne på forumet, og har begynt å sykle og trives godt med det. Har en veldig gammel Trek 8000 som er meget lite brukt, men den er jo snart veteran.
Tiden er derfor moden å oppgradere til noe nytt. Jeg sykler Asfalt og grus ca 60-40 jeg er 197 høy og veier 115kg. Ønsker gode innspill på hva jeg burde velge. Budsjett er opp til 20k.
|
|
|
Re: Hva skal jeg velge ?
[Re: JLafton]
10/05/2020 08:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet! Det er mange flotte sykler som vil være topp for din bruk. Siden du poster her, antar jeg at du tenker på en sykkel med bukkestyre og plass til litt brede dekk? Anbefaler i så fall at du kikker på noen av trådene her på blandevei/grus/krossforumet. Se gjerne på f.eks. trådene Grusracer - mest for pengene, All-rounder til ca. 20K og Forhåndssalg på XXL: White GX interceptor GRX. Deretter har du sikkert noen ønsker og spørsmål, og vi hjelper deg gjerne videre. Kan være smart å besøke en god forhandler i nærheten som kan hjelpe deg på vei, finne rett størrelse, tilpasse sykkelen og kanskje tilby service i ettertid. 
|
|
|
11/05/2020 12:09
|
Ignifer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Trek Chekpoint AL4 kommer fin innom budsjettet ditt. Jeg elsker sykkelen. Foreløbig har jeg kost meg mest på asfalt, men kjenner denne vil funke meget fint på grusen. Kanskje den billigste i klassen gravel med hudrauliske skivebremser? [img] https://imma.gr/90380xd4d12[/img]
Redigert av Ignifer; 11/05/2020 12:10.
|
|
|
31/05/2020 02:35
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Erfaringer med Canyon sykler?
|
|
|
31/05/2020 06:48
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Erfaringer med Canyon sykler? Har ikke Canyon selv, men det er meget anerkjente sykler som er populære på forumet. Du får sikkert bedre svar om du oppgir hvilken modell du tenker på. Kanskje Grail AL eller CF SL? Siden du er en høyvokst kar med noen kilo på kroppen, bør du uansett forsikre deg om at hjulene takler vekten. I så måte kan det være enklere å forholde seg til en lokal forhandler eller hjulbygger, eventuelt høre med Canyon Norge. Kan være smart å velge eller bygge solide hjul med et visst antall eiker, f.eks. 32. Det vil ikke bare gi sterkere hjul i utgangspunktet, men også sikre at hjulene tåler å bli syklet på selv om en eike skulle ryke. Da kommer du deg hjem. Merk at vektgrense for hjul oftest er oppgitt som vekt av rytter + sykkel + utstyr for et par hjul, mens vektgrensen for dekk er tilsvarende for hvert av de to dekkene. Det betyr at lette hjul ofte ikke tåler de tyngste rytterne, mens det sjelden er dekk som ikke gjør det. Om man over vektgrensen, betyr ikke det at hjulene vil bryte sammen umiddelbart, men faren for problemer øker, hjulenes levetiden kan reduseres, og produsentens garantier kan falle bort. Se også Cycling Weekly: Should you worry about a wheelset’s weight limit?Det kan også være vektgrenser på rammesett og andre komponenter. Canyon oppgir f.eks. at vektgrense for standard karbon setepinne er 120 kg, mens VCLS-pinnen oppgis til å tåle 100 kg.
|
|
|
31/05/2020 07:42
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ville ikke hengt meg opp i merke på ramma. Kjøp en sykkel du liker. Med tanke på byggekvalitet ingenting som tilsier at Canyon er bedre eller dårligere enn noe annet. Stort sett alt produserer på de samme fabrikkene i Kina. https://www.youtube.com/watch?v=m2T7N-Gtfgo
|
|
|
[Re: Havre]
31/05/2020 07:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
For ordens skyld: Luescher sier ikke at det ikke er forskjell på merker og modeller. Han snakker om kvalitet i produksjon og grad av kvalitetskontroll. De helt avgjørende faktorene som geometri, stivhet og grad av vibrasjonsdemping varierer selvsagt mellom merker og modeller, alt etter hvilke egenskaper man ønsker å oppnå. Byggekvalitet er en betegnelse jeg ville brukt om f.eks. hjulsett, ikke rammesett i karbon. At stort sett alt produseres på de samme fabrikkene er en forenkling. Giant produseres på ingen måte på samme fabrikk som såkalt Alibaba-kinakarbon, for å sette det på spissen. Men i hovedsak er jeg enig med deg 
|
|
|
31/05/2020 08:15
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Klart. Kan godt være at Canyon har den riktige sykkelen i dette tilfellet, men det bør etter mitt syn være konklusjonen og ikke startpunktet.
Synd jeg ikke husker hvor jeg fant det. Noen hadde "kvalitetssjekket" ei Hongfeng-ramme eller hva det nå var og den var med tanke på toleranser i forhold til spsifikasjon bedre enn samme test ved mange av de kjente merkene. Hambini har vel samme konklusjon i sin siste video (som virker til å føre til at mange velger å tro det motsatte, men det får så være).
Det betyr ikke at jeg mener alt er det samme. Erfaring av hvordan karbon best bør legges vil firma som Canyon ha, men dessverre ingenting som tyder på at noen av de vanlige kjente merkene er bedre enn noe annet der heller.
Drømmer man om Canyon og den passer så kjøp. Men den vil ikke være bedre enn BMC, Orbea, Trek (samme fabrikken) osv. - er min påstand.
I denne konteksten uten å gå fullstendig i dybden på det tekniske var poenget at man ikke trenger å låse seg fast på ett eller et lite antall merker.
|
|
|
11/06/2020 10:08
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg vert en god runde for å se på sykler. Men ingen har størrelsen jeg trenger 😗 mest sannsynlig får dem ikke inn før til høsten.
|
|
|
11/06/2020 10:14
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Hva er en god runde? Er helt sikker på at noen burde ha noe i din størrelse, XXL OG XXXL-rammer er nok ikke de mest lettsolgte (men så er det sikkert ikke alle som tar det inn heller).
|
|
|
11/06/2020 10:51
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har vert hos 5 butikker i Oslo og Østfold og flere nettbutikker. Ingen har XL eller XXL rammer inne. Flere merker som kan være aktuelt. Eneste er Canyon, der står det a den kan sendes innen 7-14 dager
|
|
|
12/06/2020 06:04
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Når det kommer til girvalg. Hva hadde folket valgt. 1x12 Sram X01 etap eller 2x11 Shimano GRX Di2.
|
|
|
12/06/2020 06:37
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Det meste av karbonsykler fra kjente merker er samme greia. Skal du ha noe som er vesentlig bedre enn noe annet (som f.eks Look) så må du veldig opp i pris. At kvalitetskontrollen er slapp hos de vanlige store merkene er vel ikke noen nyhet, så om du ønsker holdbarhet så er det lurt å se etter sykkel med gjenget kranklager (ikke pressfit).
Noe å tenke på før du begynner å velge type sykkel er om du sykler for turopplevelsen eller om du ønsker mer fart/rittpreget sykkel.
|
|
|
12/06/2020 07:06
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Vet ikke om det finnes noen grunn til å si at gjenget er bedre enn "pressfit" (det som kalles pressfit på folkemunnet). Får man ei ramme som faktisk er levert i henhold til spesifikasjon så er ikke pressfit noe problem. Problemet er at helt opplagt ikke alle rammer blir levert i henhold til spesifikasjon (og hvis man skal tro de seneste ryktene følger f.eks ikke Canyon engang toleransekravene til de som produserer lagrene - da kan det bli problemer). Slik sett er gjenget bedre - selv om man da bare behandler et symptom ikke ikke årsaken til problemet.
På asfalt mener jeg 2x11 er "bedre", men på min MTB går jeg nok aldri tilbake fra 1x. Skal du bruke sykkelen en del i terreng hvor man ofte raskt må gire mye opp og ned hadde jeg gått for 1x. Rett og slett for at i en del terreng er det da mer klønete når man må hoppe mellom liten og stor foran samtidig som man må gire mye bak. Og selv på asfalt er ikke 1x noe problem. Du mister noe watt. Du mister noe tetthet og/eller tar bort ytterpunktene. Er det viktig? Kan ikke si jeg har tenkt over at jeg f.eks gikk fra 10 speed til 11 speed - selv om man da får flere gir å velge i. Hva gjelder ytterpunktene fjerner man gjere toppen. Så fremt du ikke har planer om å ligge i 50kmt i ei rulle er det sjelden et tema. Sykler man mest alene er det sjelden bortsett fra ganske bratt nedover at man bruker de aller tyngste girene (så fremt man ikke liker å sykle på veldig lav kadens).
|
|
|
12/06/2020 07:07
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Forøvrig er vi i samme kategori hva gjelder høyde. Og absolutt ikke enkelt å finne sykler som allerede er i butikk. Jeg endte opp med å kjøpe min siste fra England.
|
|
|
12/06/2020 07:24
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for mange gode innspill. Har tittet litt på utveksling 1x vs 2x og ser at det kunn er litt i bunn og topp jeg mister. Sykler på en gammel 3x nå. Og ser jo at jeg skjelden bruker minste drevet forran. Hvor handlet du fra i England? Og hva endte du på i valg?
|
|
|
12/06/2020 07:34
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Merlin. Har en Ridley Noah SL. Ikke akkurat sykkelen for grus  Og det var helt tilfeldig at jeg endte opp hos Merlin. Jeg liker Campagnolo og da er utvalget gjerne enda mer begrenset (Campagnolo og størrelse på ramme). Og magnusc har et poeng hvis man kjøper fra utlandet. Kan kanskje være vanskeligere å få reklamert hvis man f.eks får problemer med kranken. Jeg kjøper gjerne fra utlandet igjen fordi risikoen tross alt er liten, men selvsagt kjedelig hvis man skal drive å sende en sykkel inn og ut av landet. Ei heller så enkelt å bevise at kranken er ute av spesifikasjon. Det blir en personlig preferanse-greie. Jeg er litt "happy go lucky" der og at alt ordner seg til slutt, men er man personlighetsmessig mer konservativ gir det fort mening å kjøpe gjenget lokalt. Var du innom Unaas forresten? Orbea hadde vel noen rammer som burde passe ditt bruk? Selv om jeg antar du vil slite med å finne riktig størrelse i butikken der også.
|
|
|
12/06/2020 08:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har vert hos 5 butikker i Oslo og Østfold og flere nettbutikker. Ingen har XL eller XXL rammer inne. Flere merker som kan være aktuelt. Sikkert flere som kan gi tips om du er litt mer presis på hvilke modeller du vurderer. Ser nå at du er 197 cm høy. Er dessverre vanskelig å finne de største størrelsene, ja. Ifølge hjemmesidene skal både Spinn og Braasport ha Trek Checkpoint i 58, Bull Ski og Kajakk skal ha HardRocx Gravel i 58, Birk Sport skal ha Superior X-Road og Fuji Jari i 58, Oslo Sportslager skal ha Rondo RUUT i stål i XL, Anton Sport skal ha Gekko GRV i størrelser 58-60-62, Milslukeren skal ha nevnte Gekko i 60, XXL skal ha rimelige White GX Pro i 58 og så videre. Også verdt å ta turen innom Unaas. Og så har du selvsagt Bikeshop på nett eller på Skoppum. Eller Dare Bikes, som nå forhandles i Norge. De nevnte syklene skal altså være på lager, om ikke nødvendigvis i den lokale butikken. I butikk kan du til gjengjeld være heldig og finne modeller/størrelser som ikke er på hjemmesiden. Ser at ditt budsjett er rundt 20k. Ved høyere budsjett får du åpenbart større utvalg, men det burde ikke ikke være nødvendig å gå særlig opp i pris. Vær oppmerksom på at forskjellige merker måler og oppgir størrelser på forskjellig vis. Betegnelsene XL/XXL eller 58/60 kan bety ganske forskjellige størrelser alt etter merke og modell. XL/58 er dessverre ofte knapt for deg. Om du beveger deg til utenlandsk netthandel, vil du finne mange alternativer. I så måte har Canyon en fordel med hjelpesenter på Moss. Jeg antar at det er Grail AL du vurderer. Det bør være et trygt og godt valg.
|
|
|
[Re: Sepeda]
12/06/2020 09:32
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Var innom Spinn i Oslo Trekk var ikke anbefalt til meg da dem er for små. De anbefalte Ridley in størrelse 63. Denne får dem dog ikke inn før i september slik det er nå. Unaas hadde heller ingen inne, kunne hende dem fikk inn aluminium Terra i Juli, carbon ikke før august/september.
Harstad også vurderte å strekke summen jeg kan bruke oppover for å ha mer å velge i.
|
|
|
12/06/2020 09:44
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ser at Birk sport har Superior X road elite inne i min størrelse til 22900,- Sykkelstasjonen i Fredrikstad har også dene men ikke i min størrelse dessverre, men der koster den 17990,- Det er jo ganske heftig prisdifferanse.
|
|
|
12/06/2020 09:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ser at Birk sport har Superior X road elite inne i min størrelse til 22900,- Sykkelstasjonen i Fredrikstad har også dene men ikke i min størrelse dessverre, men der koster den 17990,- Det er jo ganske heftig prisdifferanse.  Det er min erfaring at man alltid kan be om pristilbud, gjerne med henvisning til konkurrentene. Kjenner ikke modellen, men ser at den har gjennomgående aksling foran og tradisjonelle hurtigkoblinger bak. Det fungerer, men er en eldre løsning. Nå er det standard med gjennomgående aksling foran og bak. Det gir en mer presis plassering av bremseskiven og økt stivhet. Nye hjulsett kommer gjerne originalt med gjennomgående aksling foran og bak, men mange kan enkelt tilpasses. Gitt noe eldre rammen i alu, synes jeg prisen hos Sykkelstasjonen lyder mer riktig.
|
|
|
12/06/2020 10:06
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
12/06/2020 10:11
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hvor mye subbing risikerer man med QR bak? Jeg aner ikke, men skivebrems som subber er !#"%"%" på jord. Så hvis det faktisk påvirker hvordan sykkelen oppfører seg og ikke bare er teoretisk sett stivere hadde jeg kun gått for gjennomgående aksling (så fremt man ønsker skiver - som på grus gir mening).
Kanzo Belgian Blue synes jeg er fin fin. Men viktig å påpeke at jeg ikke er objektiv her da jeg som sagt sykler på en Ridley.
|
|
|
12/06/2020 10:55
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mye subbing risikerer man med QR bak? Jeg aner ikke, men skivebrems som subber er !#"%"%" på jord. Aner ikke, men jeg har hatt QR på alle mine sykler (inkl. en billigere variant av Gekkoen JLafton lenker til i siste innlegg, som jeg bruker som vinter og grussykkel), og har aldri hatt noe problem med subbing på skivebremsen pga det. Har aldri hatt et problem med QR, så jeg ville aldri unnlatt å kjøpe en ellers god sykkel fordi den har QR. Det betyr ikke at gjennomgående aksling ikke er bedre (skal gi økt stivhet, mindre fare for uhell og mer presis plassering for skivebrems), men for min del svarer den på et problem jeg så langt ikke har hatt.
|
|
|
12/06/2020 10:58
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da blir det ny sykkel. Den hentes i efta 👍
|
|
|
[Re: simson]
12/06/2020 11:12
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hvor mye subbing risikerer man med QR bak? Jeg aner ikke, men skivebrems som subber er !#"%"%" på jord. Aner ikke, men jeg har hatt QR på alle mine sykler (inkl. en billigere variant av Gekkoen JLafton lenker til i siste innlegg, som jeg bruker som vinter og grussykkel), og har aldri hatt noe problem med subbing på skivebremsen pga det. Har aldri hatt et problem med QR, så jeg ville aldri unnlatt å kjøpe en ellers god sykkel fordi den har QR. Det betyr ikke at gjennomgående aksling ikke er bedre (skal gi økt stivhet, mindre fare for uhell og mer presis plassering for skivebrems), men for min del svarer den på et problem jeg så langt ikke har hatt. Takker for svar. Gjennomgående aksling er for meg ei løsning på et problem som ikke eksisterer. Dvs. uten at jeg kjenner til det du svarer på i forbindelse med skivebrems og om det evt. kan påvirke hvordan man generelt sett designer ramma (det vet jeg ikke).
|
|
|
12/06/2020 11:12
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Da blir det ny sykkel. Den hentes i efta 👍 Anton?
|
|
|
12/06/2020 11:15
|
JLafton
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
12/06/2020 11:25
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Terningkast 6 for beslutsomheten! Kjenner hverken sykkel eller gruppesett så kan ikke kommentere der, men antar det blir. Fin for 50km minst den der 
|
|
|
12/06/2020 11:33
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg er temmelig sikker på at kassetten ikke er en 46-30(som Anton skriver), men dette ser da riktig så bra ut. Det kan tenkes at du vil oppleve at girene er litt "korte" om du tilbringer mye tid på asfalten, skal du nærmest utelukkende bruke den på grus/sti/kjerrevei osv osv er krank på 46-30 supert, men beveger du deg mye på asfalt vil du antagelig få en bedre opplevelse på en krank med 50-34.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
|
|