Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billig grusracer til grusjomfru

Billig grusracer til grusjomfru #2613341 12/06/2020 10:38
B
blaamann Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Hei!

Jeg har lest diverse tråder her på forumet og er imponert over mengden gode råd til noobs som meg selv.

Har lyst til å kjøpe grusracer som kommer til å bli brukt til og fra jobb (gjennom Oslo sentrum), turer på "fine" stier i Marka, og grus/landevei i Danmark. Sikkert 80% bruk i byen hvis jeg er ærlig med meg selv.

Kan veldig lite om sykkel, og ønsker ikke å bruke for mye tid på det heller, så vil helst ha en "street ready" sykkel som ikke krever mye mekking og bytting av deler. Litt i samme ånd har jeg et håp om å slippe unna med minimalt vedlikehold gjennom sesongen.

Budsjett er nok opp til 15.000, selv er jeg 187 høy og veier 86 kilo.

Usikker på dette med 2x vs 1x gir - har jeg forstått det rett så er det færre deler som kan gå i stykker hvis man har 1x (ergo mindre vedlikehold, ergo "yay!" i min bok), mens 2x ofte gir lettere lette gir og tyngre tunge gir (så diggere i bratte bakker/høy fart). Samtidig så kan 1x føre til slitasje fordi man i større grad må ligge på de ytterste girene (med de vinklene på kjede det medfører), mens man med 2x i større grad kan unngå de ytterste girene.

Hvor mye av det jeg skrev i avsnittet over stemmer? Er 1x å foretrekke hvis man er opptatt av minimalt vedlikehold, eller er det pros and cons med begge sett, slik at det til syvende og sist ikke spiller noen særlig rolle?

Noen sykler jeg har sett på:
https://www.intersport.no/325964-diamant-ar-v-tiagra-gravelsykkel (blir ikke helt klok på hva som er forbedret fra i fjor?) Man får vel 15% gjennom Skiforeningen, så da begynner jo denne å bli ordentlig billig.

https://www.antonsport.no/sykkel/cyclocross/gekko-34-firm-grv-p16117/glossy-deep-green-58-v97056 (fordel at det er GRX/RX med tanke på robusthet/lite vedlikehold?)

https://www.xxl.no/white-gx-pro-20-gravelsykkel-herre/p/1170641_1_style

https://www.xxl.no/ridley-kanzo-a-d...-grussykkel-unisex-gra/p/1171446_1_style

Selvfølgelig også åpen for andre tips!

På forhånd takk:)

Re: Billig grusracer til grusjomfru [Re: blaamann] #2613366 12/06/2020 12:23
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Du bør kjøpe den sykkelen du liker best (den får deg ut døra), og som du helst har testet at passer i butikk.

1x betyr at det ikke er gir foran, kun bak. Flere av disse du lenker til har 2x10 gir, men pga overlapp har man ikke nødvendigvis 20 unike gir. Derfor syntes noen det er like greit med 1x.

Tiagra og GRX400 er vel begge 10-delt, tror de er ca. like på kvalitet (bra nok!). GRX kan ha mer behaglige hendler (smakssak, må testes), og clutch på bakgiret som holder kjedet stramt. Det er en fordel om du kjører på mye grus/dårlig underlag, og særlig om du velger 1x.

Du kan i teorien få like lett eller tungt gir med 1x som 2x, utfordringen er å få til begge deler og samtidig ikke få for store hopp mellom girene. Noen er sensitive på dette (særlig på asfalt), andre bryr seg ikke så mye. Du vil i de fleste tilfeller få nogenlunde brukbare gir om du kjøper en ny 2x sykkel, og du må tenke mer på bruk/oppsett om du skal ha 1x. Så enklere å starte med 2x sånn sett. 50/34 foran eller mindre (f.eks. 48/32) er lurt.

Det stemmer at det på 1x er én del mindre som kan ryke, og det kan være litt enklere å komme til for vask etc. Men syntes ikke det bør være avgjørende på ditt første kjøp.

Re: Billig grusracer til grusjomfru [Re: blaamann] #2613427 12/06/2020 19:07
B
blaamann Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Takk for gode vurderinger - høres ikke ut som at jeg skal være altfor opphengt i 1x vs 2x, da.

Noen som har noen formeninger om se konkrete modellene jeg lenket til? Noen som ser ut som mer kvalitet for pengene enn de andre? Evt andre tips i den prisklassen?

Redigert av blaamann; 12/06/2020 19:08.
Re: Billig grusracer til grusjomfru [Re: blaamann] #2613434 12/06/2020 20:31
T
Trondern Offline
Fersking
Fersking
T
Ikke noe ekspertsvar her, men jeg gikk nettopp gjennom samme prosess med litt høyere budsjett og litt annet bruksmønster. Jeg synes det høres ut som om du skal kjøpe diamanten hvis L passer deg. Litt fordi jeg (!) synes den ser bra ut og mest fordi du da har 5000 til de andre tingene du vet du trenger. Kanskje det også er litt igjen til det du ikke visste at du trengte. Fjorårsmodellen fikk også veldig god kritikk i landevei.

Eksempler på greier (finnes nok bedre lister der ute): klær, sko, pedaler, minipumpe, (mini)verktøy, bager, smøring, ringeklokke, lys, hjelm, slanger, skjermer, flasker, flaskeholdere osv osv. Ingenting trenger å være veldig dyrt, men du kan jo fylle ei handlevogn i din favorittbutikk og sjekke summen ICON_SMILE

Redigert av Trondern; 12/06/2020 20:38.
Re: Billig grusracer til grusjomfru [Re: blaamann] #2613453 13/06/2020 06:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Kult at du vil begynne å sykle både til jobb og på turer i flere land yes

Du har allerede fått gode svar, men tenkte jeg kunne spille inn noen poenger.

Sitat: blaamann
Kan veldig lite om sykkel, og ønsker ikke å bruke for mye tid på det heller, så vil helst ha en "street ready" sykkel som ikke krever mye mekking og bytting av deler. Litt i samme ånd har jeg et håp om å slippe unna med minimalt vedlikehold gjennom sesongen.

Du har funnet frem til gode sykler som, så vidt jeg vet, også er de rimeligste på markedet med dette nivået av komponenter. Du kan trygt velge hvilken som helst av disse uten å tenke på å bytte deler. Forutsatt at forhandler har gjort en god jobb hva gjelder montering og justering, burde hverken mekking eller krevende vedlikehold være nødvendig første sesong. Ved behov for service eller bytte av deler, kan du trille den til nærmeste verksted. Du behøver ikke være mekaniker for å sykle ICON_SMILE

Men når det er sagt, vil du etterhvert oppdage at det er greit å kunne løse enkle oppgaver selv. Vedlikehold i form av renhold og smøring er nødvendig. Og det er praktisk å kunne bytte slitedeler selv. Du vil også se at du ved enkle grep vil kunne tilpasse sykkelen og gjør den enda bedre for deg, alt etter eget bruk og preferanser. Men ikke bekymre deg for det. Det vil skje helt naturlig.

Diamant AR V Tiagra (blir ikke helt klok på hva som er forbedret fra i fjor?)

Årets modell er kort sagt enda bedre enn i fjor. Den har siste Tiagra-gruppe med hendler utformet på samme vis som de høyere gruppene 105 og Ultegra. Og hjulsett og dekk fra WTB som er egnet for slangeløst oppsett (tubeless). Fremstår som en god pakke.

Noen som har noen formeninger om de konkrete modellene jeg lenket til?

Som nevnt av andre, er det viktigst å velge sykkelen som du selv synes er fin, og som får hjertet til å banke. Men siden du ber om kommentarer:

De fire syklene du ser på, har mye til felles.

Alle har de siste standardene, så du slipper å bekymre deg om kompatibilitet mellom rammesettet og forskjellige komponenter ved fremtidige oppgraderinger.

Alle har hydrauliske skivebremser, som de fleste vil foretrekke.

Alle har, så vidt jeg vet, god nok dekklaring til å ta 40 mm piggdekk under skjermer.

Alle har dekk WTB Riddler, som er anerkjent og allsidig, og som ved ønske kan settes opp slangeløst. Kanzo har dekket i 45 mm, de andre i 37 mm.

Og så er det noen forskjeller som kan ha en viss betydning.

Gir/utveksling: Alle har bred og allsidig 2x10 utveksling, men AR har siste Tiagra (50/34 på krank og klassett 11-34) mens de øvrige har Shimanos nye grus/blandeveisgruppe GRX 400 (Firm GRV og GX Pro har 46/30 på krank og kassett 11-34, mens Kanzo har 46/30 og 11-36). AR har altså lett landeveisutveksling som også fungerer på grus, mens de øvrige har betydelig lettere grus/blandeveisutveksling. Det er en smakssak hva man foretrekker.

Hjul: AR og GX Pro har WTB-hjulsett som er egnet for slangeløst oppsett. Firm GRV har rebrandede Weinmann-felger som, så vidt jeg kan se, ikke er egnet for slangeløst oppsett. Kanzo har Shimano RS171, som er solide og gode hjul, men jeg tror XXL bommer når de oppgir at felgene er egnet for slangeløst oppsett. Jeg kan ikke finne det oppgitt noe annet sted, hverken hos Shimano, Ridley eller forhandlere. Så jeg antar at felgene på Kanzo faktisk er kun for slange.

Slange eller slangeløst spiller sikkert ingen rolle for deg nå, og du behøver ikke tenke på det, men det kan bli aktuelt i fremtiden. Jeg er enig med velrennomerte, australske CyclingTips som i Best gravel bike under $2,000 oppsummerer at foruten geometri som passer til både kropp og bruk, bør man se etter hydrauliske bremser og slangeløse felger.

Festepunkter: Usexy, men festepunkter for skjermer og bagasje er en praktisk fordel om du skal bruke sykkelen i all slags vær, vinterstid eller på lengre turer, gjerne over flere dager. Så vidt jeg vet, har alle syklene fester for heldekkende skjermer. Utforming og plassering av festene kan variere, og det gis ofte ikke informasjon om dette. Verdt å ta en titt. Hva gjelder AR, har jeg sett at noen setter skjermer opp med faste fester, f.eks. SKS Bluemels, andre velger clip-on, f.eks. SKS Speedrocker. Med mulig unntak av Kanzo, tror jeg at alle har fester for bagasjebrett, om man skulle ønske det. Firm GRV ser ut til å ha fester for bagasjebærere også på gaffel, noe mange er glad i.

Og så er det selvsagt andre forskjeller, om vi skal se på geometri (kjøreegenskaper), enkeltkomponenter, utforming av hjulsett og styre, krank, vekt osv, men jeg tror det har underordnet betydning for deg.

Håper dette var nyttig for deg og gjør det enklere å velge.

Håper de som har erfaring med syklene, også vil gi sine innspill.

Og kanskje kommer Landevei snart med en test av de rimelige 2020-modellene? Det ville vært nyttig for mange.

Re: Billig grusracer til grusjomfru [Re: Sepeda] #2613670 15/06/2020 10:13
B
blaamann Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Sitat: Sepeda
Velkommen på forumet!

Kult at du vil begynne å sykle både til jobb og på turer i flere land yes

Du har allerede fått gode svar, men tenkte jeg kunne spille inn noen poenger.

Tusen takk for veldig grundig og informativt svar! Lærte mye her. Det forklares ikke eksplisitt, men jeg tolker disse tallene på krank-kassett som størrelse på hvert tannhjul, slik at et høyere tall tilsier et tyngre gir som kan gi høyere toppfart, men også være tyngre å akselerere opp bratte bakker.

Basert på pris, utseende og innhold så tror jeg det står mellom Diamant og Gekko for min del. Ridley-en ryker da den er en del dyrere uten å virke å ha noe som gjør den spesielt mye bedre. White ryker fordi den også virker ganske lik de andre, samtidig som jeg synes Diamant-en og Gekko-en er finere sykler (litt forfengelighet må også spille en rolle ICON_TONGUE ).

Av Gekko Firm GRV og Diamant AR V Tiagra så har jeg følgende tanker (basert på deres gode innspill):

- Diamant aller billigst (med Skiforeningen-rabatt 10.200 kr vs Gekkko 13.000. Samtidig får jeg vel 15% bonus hos Anton sport, altså 1950 kr jeg kan bruke på pedaler, sko,lås osv. Med andre ord er reell prisforskjell mer i nærheten av 1000 kr til syvende og sist.
- Forskjellen i utveksling synes jeg det er vanskelig å mene noe om. På den ene siden kommer jeg nok til å bruke sykkelen mest på asfalt, inkl. noen treningsturer på asfalt, og sånn sett er det jo på papiret fordel med landevei-set-up. Samtidig er jeg jo ikke en spesielt teknisk god syklist (ei heller supermodig i de bratteste nedoverbakkene), så om jeg kommer til å kjenne veldig på at det tyngste giret ikke er tungt nok, tviler jeg litt på. Motsatt virker det digg å ha lett letteste gir både i skogen og ved bratte bakkestarter:)
- Diamant har fordel mht slangeløst oppsett, uten at jeg ser behovet for det per i dag, men her stoler jeg på deg mtp at dette er kjekt å ha mtp fremtiden:)
- Gekko Firm GRV er den fineste sykkelen i mine øyne, liker den mørke grønnfargen og den lysebrune fargen på siden av dekkene godt

Hvis det er noen som orker å mene noe om en ren head2head mellom Diamant AR V Tiagra og Gekko Firm GRV så setter jeg pris på det også!

Re: Billig grusracer til grusjomfru [Re: blaamann] #2613736 15/06/2020 18:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg synes du oppsummerer godt og presist hva gjelder AR versus Firm GRV. Begge synes å være gode valg.

I tråden om AR, finner du de også de geometriske målene. De bekrefter det som sies i testen om at den ligger nær landeveisfølelsen. Dessverre legger ikke Anton/Gekko ut geometrien for sine sykler, men jeg vil ikke tro at den er markant forskjellig.

Var tilfeldigvis nettopp innom Anton og kikket på Firm GRV. Lekker sykkel med pen lakkering, ja.

Om man graver litt dypere i lommeboka, er også Force GRV et alternativ. 11-delt GRX 600, slangeløse felger og den aller raskeste fargen, rød ICON_SMILE Skrev litt om den her.

Begge Gekko-syklene er avbildet med andre grupper (Tiagra eller 105), men modellene i butikk stemmer overens med spesifikasjonene (GRX 400 eller 600).

I det hele tatt er det flott at det nå er et voksende utvalg av forholdsvis rimelige sykler som er både moderne, velutstyrte og pene.

Så må det sies at jeg ikke har erfaring med noen av syklene vi ser på her, så håper at eiere gir lyd fra seg.

Re: Billig grusracer til grusjomfru [Re: blaamann] #2621260 09/08/2020 06:55
R
rwdf Offline
Fersking
Fersking
R
Kjøpte en Gekko Firm GRV i begynnelsen av mai, som min første grussykkel (egentlig første skikkelige sykkel siden ungdomstida, og første sykkel med bukkehornstyre).
Siden da har den gått 1260 km i følge Strava.

Har ikke hatt noen problemer med sykkelen som ikke har vært selvforskyldt, og det har blitt sykla mye rare steder. Grove kjerreveier og stier, snø/gjørme, på fjellet osv.
Har måttet fått stramma eikene i bakhjulet på den, usikker på om det er på grunn av litt svakt hjul generelt eller på grunn av hard bruk og tung rytter. Sikkert en kombinasjon.

På asfalt synes sykkelen også rask nok, og det er ganske kupert hvor jeg bor så det er greit med den litt lettere utvekslinga.

Når det er slutt på hjemmekontor kommer jeg nok til å bruke den til og fra jobb i tillegg til tursykling og trening.

Med andre ord en allsidig sykkel som anbefales til det bruket det er snakk om, flott for å komme i gang og bli hekta på sykling.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå