SUP - Hva er "greit nok"?
|
Re: SUP - Hva er "greit nok"?
[Re: larsdx]
29/03/2020 16:16
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Tok du den minste eller største på Jula? Totalvekten for 2 blir jo fort over 110kg...
Ja, tok det minste, så ikke at de hadde et større... Totalvekten blir vel ganske nøyaktig 110 kg om vi ikke har med bagasje og fort litt mer i praksis ja. Vil jo tro at det egentlig går greit, men ser at den større kanskje hadde vært et bedre alternativ. Mulig jeg skal bruke angrefrist på dette kjøpet. Er vel og noe med at vanskelighetsgraden øker når en nærmer seg maksvekten. Et annet slternativ er å kjøpe ett til, så kan du ha tau mellom i begynnelsen...og redningsvest, selvsagt. Så har dere noe å vokse i...
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/03/2020 07:40
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
26/04/2020 21:02
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har nå kjøpt en tredje SUP, for å supplere (hehe) våre to Red Paddle. Da kan kona og jeg paddle med en av ungene (de er for store til å sitte på dekk nå), eller ungene kan ta med ei venninne. Vi tenkte vi skulle prøve en billigvariant, da denne ikke kommer til å bli brukt like mye. Kjøpte den SUP-en de har på Outnorth.no. Med 15% rabatt pga. nyhetsbrev kom den på 3.180,- ferdig levert. Valgte denne da den er lang nok, tåler høy vekt, men ikke minst at den har festeringer montert både foran og bak. De bruker vi litt hvis vi skal trekke en annen SUP, trekke en oppblåsbar båt, o.l. Mange av de andre billig-SUPene vi så på mangler disse.
I hvert fall, kudos til Outnorth, SUP-en kom bare 2 dager etter bestilling.
For andre som lurer, kan melde om at padleåren her er like elendig som hos alle andre billig SUP-er jeg har sett. Den er det bare å kaste. Forresten, ikke sikkert man trenger det en gang, for jeg lurer faktisk på om den synker hvis man mister den på havet! Tydeligvis vet de at åren er så dårlig selv også, da den ble levert med et ekstra blad. Heldigvis har vi allerede tre padleårer, så det går greit for vår del - men skulle dette vært familiens eneste SUP måtte man beregne minst en tusenlapp ekstra for ei ny åre.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
27/04/2020 06:50
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøpte en Sup Atlas Monster 12 . Merker godt at den er en stor doning. Merker dessverre også at bruken blir begrenset av at jeg må blåse opp og pakke ned hver gang jeg bruker den. Spørsmålet er om det er sjans for å få noe sånn på biltaket uten å ta av sykkelholderne har to) ?
|
|
|
27/04/2020 08:31
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Se på det som oppvarming!
Eventuelt så kan du kjøpe en Red Paddle pumpe med dobbelt kammer, da går det litt raskere (kona bruker den, jeg bruker en vanlig. Da blir vi ferdig omtrent samtidig), eller en kompressor beregnet på SUP (fluid.no). Regner med at den gjør susen. Vi prøvde med en liten 12v kompressor til 1/3 av prisen av den de selger på Fluid, og det er mulig den klarer å blåse opp SUP-en tilslutt, men det er raskere å pumpe selv.
Om vi vet at vi skal padle mange dager på rad, så kjører vi til vannet med SUP-ene på tilhengeren. Har alltid skiboks på taket, så det går ikke hos oss. Kanskje du kan polstre sykkelholderne litt og legge SUP-en sidelengs i mellom dem?
|
|
|
27/04/2020 09:40
|
Iselilja
|
Jeg har en 10,6 fra Red Paddle. Litt tiltak å pumpe den opp hver gang. Men den er håpløs å bære om det blåser litt, så kanskje greit å ta det i bakhodet før man slenger den på taket. Har vært fristet noen ganger. Syns det er litt tungt å få den hard nok på slutten, men får bli sterkere i armene.
|
|
|
[Re: parob]
30/04/2020 08:31
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har nå kjøpt en tredje SUP, for å supplere (hehe) våre to Red Paddle. Da kan kona og jeg paddle med en av ungene (de er for store til å sitte på dekk nå), eller ungene kan ta med ei venninne. Da fikk jeg prøvd den på vannet selv også. Yngstejenta byttet med min Red Paddle halvveis på turen, så jeg fikk prøvd dem side om side. Fin å padle, rett og slett. Litt mindre stabil når det kommer til sideveis vingling, men ikke noe problem med mindre man skal drive mye med yoga på den. Lett å padle i rett linje, og samtidig lett å svinge. En stor fordel med den billige er faktisk at den er såpass mye lettere. Dattera på 12 klarer å bære den selv, det gjør hun ikke med en Red. Det vil jo nødvendigvis si at den er mindre robust også, men det blir neppe et problem så lenge vi ikke skal drive med elvepadling. Merket også at både SUP-en og jenta var lettere når det var fralandsvind på en del av turen, da måtte jeg taue henne for at vi skulle ha fremdrift i riktig retning. Så, 3000 + 1000/2000 i padleåre vs. 10.000 for en Red. Tja, er det bare ungene som skal leke seg så gir jeg tommel opp. Merk at billig SUP-en ikke kommer med ankelstropp, men den trenger man bare i elva eller om man skal surfe bølger uansett. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117039&filename=nySUP1024.jpg)
|
|
|
02/06/2020 12:22
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Kona har ønsket seg SUP i flere år. Med ustabil trøndersommer og småbarn har jeg holdt igjen, men år får det bli. Vi er begge i + 80kg klassen, så vurderer å kjøpe ett som tåler ekstra mye vekt. Bruksområdet vil være rekrasjonsturer i rolig sjø og innlandsvann. Er det noen ulemper med å kjøpe seg brett i 130-150 kg-klassen? Tar litt mer plass og litt tyngre å flytte på og manøvre, men vil tro det flyter bedre (mindre våt på beina) og er mer stabilt samt at barna samt også kan sitte på. OBS har SUP som også kan brukes til sittende padling. - gjør den avtagbare sitteputen noen forskjell, eller er det kun en gimmick? Så har vi dette "røverkjøpet", SUP & Sail til kun 4999,- - Har alltid hatt lyst til vindsurfing. Tilsvarende løsning fra andre leverandører med både brett og seil er 15-20', så dette er sansynligvis for godt til å enten være brukende og/eller holdbart. Men det frister å prøve.. Tar gjerne imot tips flere hvis noen har kjøpt noe som fungerer bra - eller ikke fungerer som ønsket.
|
|
|
[Re: kolli]
02/06/2020 13:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så har vi dette "røverkjøpet", SUP & Sail til kun 4999,- - Har alltid hatt lyst til vindsurfing. Tilsvarende løsning fra andre leverandører med både brett og seil er 15-20', så dette er sansynligvis for godt til å enten være brukende og/eller holdbart. Men det frister å prøve.. Det er ett veldigt litet seil så tvivlar på att en voksen kan få någon som helst windsurf fölelse med en sådan. Tror ikke det er brukbart som windsurf för någon förutom kanske små barn.
|
|
|
03/06/2020 11:12
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Takk for godt innspill Fredriks. Ser Bestway fra OBS har fått god kritikk i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=iwGy1VuU9KIMin erfaring med COOP er at de også er svært ryddig ved eventuell reklamasjon. Finner ikke ett eneste review på "SUP & Sail", så avventer denne for å se hvor mye første brett blir brukt.
|
|
|
11/06/2020 19:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Investerade i en jula sup för 2000 kr (9.9 fot) som vi har brukt 3 dagar på rad nu. Är väldigt förnöjd! Den fungerar helt ok för turer för mig, jag kan paddla den med två barn på utan att den sjunker, den fungerar bra når barnen padlar alena, bra för bading och dykking, lätt paddlad och stabil och den verkar bra och solid. Åran var också bättre än vad jag först trodde, verkar skranglig når man böjer den på land men merkte ikke av det vid paddling.
Tror den är tillräkligt bra för de allra flestas bruk och ett veldigt bra köp. Hvis man inte veier alltför mye iallafall.
Blev också förvånad hur enkelt och kort tid det tar och blåsa upp och pakka ihop sup:en. Er ju lättare att ta med sig sup:en än å lasta på och av en kajak eller surfbrett på bilen.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
11/06/2020 19:38
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må vel være OK til de tre dagene i året det er varmt nok til å padle? Ny är du lite väl pessimistisk. Har ju redan varit 3+ bade dagar i år och meldt badeväder de närmaste tio dagarna. 18-19 grader i Kyvannet idag.
|
|
|
[Re: fredriks]
11/06/2020 20:18
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må vel være OK til de tre dagene i året det er varmt nok til å padle? Ny är du lite väl pessimistisk. Har ju redan varit 3+ bade dagar i år och meldt badeväder de närmaste tio dagarna. 18-19 grader i Kyvannet idag. Sykler kun i oppholdsvær, bader kun under tvang :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
11/06/2020 20:46
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man trenger jo ikke bade på Sup. Har fortsatt til gode å havne i vannet. Kun klart det i kajakk, men det var delvis fremprovosert.
|
|
|
11/06/2020 20:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man trenger jo ikke bade på Sup. Har fortsatt til gode å havne i vannet. Kun klart det i kajakk, men det var delvis fremprovosert. Nei, men om det är sol, över 20 grader och relativt varmt i vannet så bör vädret vara tillräckligt bra för sup också.
|
|
|
11/06/2020 21:01
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Terje Håkonsen SUPer hele året i vanlige klær utenfor villaen på Bygdøy i hvert fall. Han har så klart bedre balanse enn de fleste, men det er nok fullt mulig å SUPe i kjølig vær uten å havne i vannet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
12/06/2020 06:32
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man trenger jo ikke bade på Sup. Har fortsatt til gode å havne i vannet. Kun klart det i kajakk, men det var delvis fremprovosert. Jo, men er det ikke derfor vi diskuterer SUP-kvalitet? Er det letter å holde seg på brettet dersom man kjøper et brett til 6000 mot et på 2000?
|
|
|
12/06/2020 08:01
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Man trenger jo ikke bade på Sup. Har fortsatt til gode å havne i vannet. Kun klart det i kajakk, men det var delvis fremprovosert. Jo, men er det ikke derfor vi diskuterer SUP-kvalitet? Er det letter å holde seg på brettet dersom man kjøper et brett til 6000 mot et på 2000? Ja, eller i hvert fall på et brett til over 7000. Jfr: https://www.utemagasinet.no/sup/guide-til-kjoep-av-sup-brettJeg bestilte meg et Shark Touring-brett i går. Satser på å kunne padle rundt øyene i Oslofjorden på det. Noen Red-brett har, i tillegg til høy trykktoleranse, egne avstivningsspiler i sidene.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/06/2020 09:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skeptisk men har ikke kunnat läsa artikeln. Mitt brett för 2000 tycker jag är lätt paddlat och inte vanskligare än de bretten jag har hyrt eller ett vindsurfing brett jag har paddlat några gånger med.
Möjligt att skillnaden är större i bölger men det är ju redan så att det er veldigt mye enklare att padle en sup i flattvann än i bölger och det är väl det folk flest gör.
|
|
|
12/06/2020 16:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Man trenger jo ikke bade på Sup. Har fortsatt til gode å havne i vannet. Kun klart det i kajakk, men det var delvis fremprovosert. Jo, men er det ikke derfor vi diskuterer SUP-kvalitet? Er det letter å holde seg på brettet dersom man kjøper et brett til 6000 mot et på 2000? Etter hva jeg har skjønt er det ganske så stor forskjell her som på det meste annet av utstyr. Så kommer helt an på hva man skal bruke det til. Etter å ha søkt tips både her og der endte jeg med RED brett med slike avstivninger. Skal teste i helgen
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/06/2020 17:46
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror maksvekt pg oppblåsbart vs hardplast har mer å si enn pris. Jeg klarer hvertfall ikke falle fra mitt på rolig vann, men det er jo en tanks.
Stort sett er jo ustabilt = mer gøy. Jeg skulle gjerne hatt surfski og hardplast i tillegg til kajakk og sup, men med tanke på hvor lite padling det blir kommer det ikke til å bli prioritert.
|
|
|
19/03/2021 08:22
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Bedriver litt retail therapy for tiden, så jeg drar opp denne gamle tråden. Ser at det har blitt lenket til dem et par ganger tidligere her, men er det noen som har erfaring med brettene fra NKX? Feks dette: https://kitenorge.no/nkx-instinct-oppblasbar-sup.html?v=6756Er det ok kvalitet? Finner ikke noe særlig av fornuftige tester på nett. Det er 15psi man pumper opp til, som jo er mindre enn anbefalingen til utemagasinet, men det virker nesten å være standard på de litt rimeligere brettene. Bruken blir mest korte turer på hytta, evt med en unge, og badelek. Ingen lange turer eller konkurranser, men jeg er ikke noe glad i å kjøpe ting av dårlig kvalitet.
|
|
|
19/03/2021 08:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror det där kan vara bra men jag vet ikke.
Är faktiskt förnöjd med våra två jula supar för 2000 kr. Stabila och jag tycker de har tillräckligt stiva. Må finnas raskare supar men för vanliga turer och lek å morra er de bra. Fler finner kan kanske vara bra.
Tycker faktisk att åren också är helt ok. Finns garanterat lättare och stivare men tycker den fungerar bra.
|
|
|
19/03/2021 10:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har ikke noe spes peiling utover at jeg leitet etter brett i fjor. Vet at de Aqua Marine brettene har fått ganske bra omtale.
Selv slo utstyrssyken inn for fullt for min del og endte med et RED brett. Veldig dyrt når man ser i forhold til hvor mye jeg bruker det, men samtidig er det sjelden jeg kan kjøpe utstyr som flere en meg her hjemme setter pris på :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
19/03/2021 12:47
|
Iselilja
|
Jeg har et fra Red Paddle og er veldig fornøyd. Har en venninne som har et billigbrett av et slag. Det fungerer for barna hennes men hun sliter veldig med stabiliteten. Nå vet jeg ikke om det skyldes brettet eller personen på brettet. Denne posten svarer ikke på spørsmålet ditt ser jeg, men har inntrykk av at å legge litt penger i brettet får man igjen for om man ikke kun skal ha en badeleke.
|
|
|
[Re: Iselilja]
19/03/2021 13:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror att de är andra parametrar en pris som bestämmer hur bra och enkelt ett brett är i bruk. Mitt billig brett tycker jag också ser förvånande "ikke billigt" ut.
Jag har sätt folk som sliter otroligt mycket med 5-6 tusen brettet fra XXL och jag kom i diskussion med en som tyckte våra brett verkade väldigt bra medans hon ikke alls likte sitt till en 5-6 tusen. Har också sett en brett som jag tror var en gammal variant av jula brettet som såg ut som en banan.
Det blir sikkert ikke fel hvis man köper ett av de dyraste och mest anerkänta merkene men tror ikke det finns någon garanti för att brettet till 5 tusen är bättre än det till 2 tusen.
En sup er en väldigt enkel konstruktion så det er ikke rart hvis också billiga fungerar bra.
|
|
|
[Re: Bøygen]
19/03/2021 20:22
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Mottok et 10’8’’ NKX Instinct i posten i dag. Har et starboard fra før, men for å lokke resten av familien utpå ble det kjøpt inn et rimelig brett for å ha muligheten til å padle to sammen. Selve brettet og småtteriet som følger med virker ok. Fin leash, ikke supersmuud løsning for (de)montering av finne, grei pumpe. Brettet ser bra ut. Tror imidlertid det blir gjort innkjøp av en ny åre, for den var kjiip... Til under halv pris sammenlignet med et red paddle eller starboard, så tror jeg det er et ålreit kjøp som duger for de alker fleste.
|
|
|
[Re: Howard]
20/03/2021 07:31
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Til under halv pris sammenlignet med et red paddle eller starboard, så tror jeg det er et ålreit kjøp som duger for de alker fleste.
Det var akkurat det svaret mitt ivrige kredittkort håpet på. Skulle til å bestille nå, men oppdager til min forargelse at de har satt opp prisen med nesten 2k siden i går  Så da tror jeg valget står mellom den 11 fots windsurfmodellen og og en 12 fots aqua marina monster. Jeg er stor og tung, så for meg er det nok fint med et stort brett, men er det noen ulemper for de som er litt mindre i familien med et stort vs et kjempestort brett? Mobilitet og vekt på land kan sees bort ifra, da dette blir et hyttebrett.
|
|
|
|
|