Jeg kjører 27,5 på hardtailen. På fs kjører jeg 27,5 framme og 26 bak. Er selv 187 og 90 kg så kunne sikkert funka fint med 29 også, men liker at det er lekent og kan flytte sykkelen rundt på stien. Håper 27.5 er kommet for å bli ved siden av 29. Minus med 29 for meg er vekt og pris. Så lenge det er interesse for 27,5 og folk fortsatt kjøper dette, så vil nok sykkelindustrien fortsette med det en god stund.
Det er jo klart at når du snurrer og roterer så vil det være lettere å gjøre med mindre hjul (gyro-effekten). Mulig ikke spesielt mange her er på det nivået gutta i videoene demonstrer, og dermed ikke vil ha like mye nytte av det, men "smiles per hour" vs "miles per hour" er i alle fall noe å tenke på?
Personlig kan jeg like å jibbe litt, og det har blitt mer av det etter at jeg begynte å sykle med barna mine. På de turene får jeg ikke kjørt like fort, så da kan jeg jo like gjerne ha det gøy med tøysetriks?
Det er jo klart at når du snurrer og roterer så vil det være lettere å gjøre med mindre hjul (gyro-effekten). Mulig ikke spesielt mange her er på det nivået gutta i videoene demonstrer, og dermed ikke vil ha like mye nytte av det, men "smiles per hour" vs "miles per hour" er i alle fall noe å tenke på?
Personlig kan jeg like å jibbe litt, og det har blitt mer av det etter at jeg begynte å sykle med barna mine. På de turene får jeg ikke kjørt like fort, så da kan jeg jo like gjerne ha det gøy med tøysetriks?
At supergode syklister kan gjøre heftige ting på 27,5-hjul er det ingen tvil om, men hvis det ikke er bred interesse i folket vil nok etter hvert størrelsen fases ut. Noen importører bemerker at etterspørselen etter 27,5 er veldig liten, mens andre har slike modeller som selger bra.
Hvis det oppleves som hensiktsmessig med mindre hjul på mindre størrelser kan man håpe at 27,5 også opprettholdes på noen modeller i større størrelser slik at dekk-utvikling osv ikke stopper opp for dem som trenger mindre sykkel.
At supergode syklister kan gjøre heftige ting på 27,5-hjul er det ingen tvil om, men hvis det ikke er bred interesse i folket vil nok etter hvert størrelsen fases ut. Noen importører bemerker at etterspørselen etter 27,5 er veldig liten, mens andre har slike modeller som selger bra.
Hvis det oppleves som hensiktsmessig med mindre hjul på mindre størrelser kan man håpe at 27,5 også opprettholdes på noen modeller i større størrelser slik at dekk-utvikling osv ikke stopper opp for dem som trenger mindre sykkel.
Nå er det norske markedet veldig særegent. Det må faktisk være nok interesse for 27,5 i resten av verden for at Santa Cruz -naboene gidder å bruke masse penger på å utvikle former til å støpe karbonrammen.
Det er jo ikke alle som er 230cm på strømpelesten. Noen av oss er ganske mye lavere, som jeg med mine 158cm, og da er 26" egentlig helt greit. 29 føles bare som en veltepetter
De siste 3 åra har jeg hatt en SC hightower 29 og en 5010 i sykkelboden, begge str M. 9 av 10 turer har jeg valgt 5010. Jeg er sykler raskere på hightowern, men har det mer morro med 5010. Jeg bor i Hallingdal og her er det ofte litt brattere og teknisk sykling som gjelder. Solgte akkurat 5010 og gikk for en ny 27,5, Cotic Flare. Tipper at de under 180-185cm, som foretrekker leik og morro og som ikke jager kom’er vil velge 27,5 for mest mulig sykkelglede..
Det tok sin tid å overbevise markedet om at døllehjula/wagonwheels ruller bedre. 15 år ca og et trinn i mellom, men nå setter det seg i volum og normalproduktene. Det kommer til å bli laget sykler i alle str og typer hjul for hver sin smak fremdeles.......som alltid.