Stihardtail - nordvestlandet edition?
|
Stihardtail - nordvestlandet edition?
10/06/2020 10:54
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Etter å ha rydda litt i sykkelsamlinga er det en ledig plass, og med sti som fokusområde og en fulldemper og en fatbike i stallen fra før, må det bli en stihardtail. Spørsmålet er hva? Vet at jeg vil ha 29" med plass til 2,6"-dekk, 130 - 150 mm gaffel, moderne stigeo (men ikke ekstrem) og kort stem, passe slakk styrevinkel, og helst stål. Må kunne kjøpes som løs ramme, noe av moroa er jo å spekke og bygge selv. Ferdig bygg må være lettere enn FSen, dvs. under 14 kg. Sykkelen skal i hovedsak brukes i Molde og omegn, dere som har sykla her vet at det er som regel enten opp eller ned, en hel del knot og veldig lite flyt ala Oppdal/Trysil osv. Hovedfokus er sti, men den får helt sikkert noen runder på lokale pumptracks sammen med kidsa, og må ikke bli et dråg på litt lengre turer med mulig innslag av grus (*grøss) og kanskje til og med asfalt (*dobbeltgrøss). Har noen alternativ på blokka: Cotic Solaris MAXCotic BFe MAXStanton Switch9erPipedream MoxieBanshee Paradox V3 (denne er alu og litt på siden, men mange skryter voldsomt av den, og geo ser fin ut) Bird har vel også noen fine, men der er det også alu og ikke stål. Pole blir for drøyt (dessuten syns jeg ikke den ser så fin ut, dyrere enn i hvert fall Cotic, Stanton og Pipedream er den også, men med kjipere stål enn Cotic og Stanton). Lengde på kjedestag er et tema. Cotic har lange, Stanton og Banshee korte, Pipedream justerbare. Hva vil jeg ha? Nettrunkepelling sier meg at korte gjør kanskje sykkelen mer "leken" kanskje, men kan (avhengig av setevinkel) gi mer ubalanserte klatreegenskaper. Jeg har 432 (korte altså) på fulldemperen, det føles helt fint, og 450 (lange der) på tjukkasen, som ikke er noe merkbart tyngre å dra på bakhjulet (noe jeg uansett er rævva på, men øver stadig). Men dette vil jo avhenge av både nevnte setevinkel og lengden på fronten. Hva funker dere som har slike sykler? Heller litt mot Cotic, men er veldig i tvil om størrelse. M er ganske lik i størrelse som fuldemperen (Intense Tracer, som er L), med omtrent samme reach og (pga slakkere seterør) noe lenger effektivt overrør. Cotic i L ser veldig stort ut, men det er jo noe av poenget med longshot-geometrien deres. Lite konkret her ser jeg, men kom med innspill og gjør meg enda mer forvirret. Så får vi se hvor dette ender... 
btm
|
|
|
Re: Stihardtail - nordvestlandet edition?
[Re: btm]
10/06/2020 11:11
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har jo allerede vært inne og snust i byggetråden fra min Pipedream, så du vet hva jeg vil si....
Men jeg er veldig fornøyd både oppover og nedover med min så langt. Den henger veeeldig godt med nedover og det er sjelden jeg tenker at "Faen, hadde jeg hatt XXXX så hadde jeg klart det cruxet". Lang og slakk har ikke akkurat fordeler oppover bratte crux men det er få i mitt nabolag som ikke lar seg knekke.
Si fra om du er innom østlandet i ferien så kan du få låne en tur...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/06/2020 11:25
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Moxien din er jo helt nydelig. Mulig den ikke helt oppfyller kravet om 29x2,6 (Pipedream sier max 29x2,5), men ellers er det mye riktig der. Hva slags størrelse endte du på? Jeg er 1,83 og heller nok mot longer om jeg skal gå for Moxie, men den er jo temmelig lang i front. Og appropos østlandet i ferien, så skal jeg være en liten uke like ved Fredrikstad helt i slutten av juni, så kanskje det får an å få til noe da. Uansett takk for tilbud 
btm
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/06/2020 11:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Pole for drøyt? Det er jo perfekt Nordvestlandet-sykkel. Har min Taival som har gitt meg MYE glede! Ellers har du glemt On-One Hello Dave. Når det gjelder kjedestag, så vil 2000-tallet har igjen geometrien sin. Korte kjedestag er fint på korte sykler, men med lange sykler får du mye vekt på bakhjulet. Med mindre du skal drive med trial eller å dra på bakhjulet, så er det bedre med en balansert geometri. Jeg er fornøyd med lange kjedestag. Taivalen er litt kortere enn Evolinken min, og det er greit det også. Taival er ganske leken, og veldig klatrevillig! Anbefaler å se på effektivt overrør, da det gir deg bedre pekepinn på hvordan du sitter, mens reach er hvordan du står. Det er digg med lang reach når man står, og noen rammer har faktisk veldig kort overrør til tross for veldig lang reach. Jeg måtte justere hvordan jeg sitter da jeg byttet fra Canyon Strive til en Pole Evolink, for sittestillingen var mye mer oppreist. Lang og slakk har ikke akkurat fordeler oppover bratte crux men det er få i mitt nabolag som ikke lar seg knekke.. Lang og slakk er fantastisk oppover i bratte crux, men du har vel en Pipedream med superkorte kjedestag, og da kommer du altfor langt bak og dermed ikke noe trykk på forhjulet når det er bratt oppover. Det hjelper heller ikke med slakk setevinkel.
|
|
|
10/06/2020 11:34
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg hadde temmelig like preferanser som deg da jeg kjøpte min stihardtail, og havnet på en nordest bardino https://nordestcycles.com/en/product/bardino-2-frame Merk at geometri er oppgitt med 160 mm gaffel ved sag. Jeg kjører min med 140, som gir den litt brattere vinkler etc. Hvis du tar en oslotur så skal du ikke se bort fra at du kan teste den samtidig med Anders sin moxie
|
|
|
[Re: erikskon]
10/06/2020 11:38
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Pressfit-kranklager i 2020?!?!?!?
|
|
|
10/06/2020 11:44
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
10/06/2020 11:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Pipedream erter også nå med titan-moxie, sånn til info.
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/06/2020 12:01
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nei, for drøyt er vel egentlig feil, kanskje heller at jeg syns en del andre er penere. Men ellers veldig gode innspill, og effektivt overrør er jeg klar over. Kan ikke se på reach alene, nei. Og det er det som gjør at jeg er usikker på str. på Cotic. Pga. ganske slakk setevinkel (etter dagens standard) blir effektivt overrør ganske langt. Stanton ser veldig fin ut på papiret, men geoen de oppgir kan ikke stemme (eff. overrør kan ikke være så kort med oppgitt reach, stack og seterørvinkel), så da er det ikke godt å vite. Jeg har også troa på balanse mellom fronsenter og bakende, og har tro på Cotic. Og erikskon, Doctahawk blir litt for drøy, og dessuten er den ganske mye dyrere enn de andre så vidt jeg kan se.
btm
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
10/06/2020 12:05
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jadda Helge, jeg vet at jeg egentlig bør ha titan, men det er jo så sabla dyrt. Og tenk om jeg ikke liker'n helt. Må teste litt med stål først tenker jeg  Håvard, har sett på Bardino også, og det kan også være et alternativ. Hvordan opplever du vekta på den (ser ut som ramma ligger rundt 2,85)? Blir det tungt, eller oppleves det fremdeles relativt kvikt? Hvilken str. kjører du forresten? Du er vel omtrent som meg i høyde...
btm
|
|
|
10/06/2020 12:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Denne er i hvert fall finere enn mange andre: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117364&filename=20200610_141555.jpg)
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/06/2020 12:33
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
OK da, skal gå med på at den er fin. Veldig fin i svart også. Men det er jammen Cotic og Stanton også, og de har litt mer ekskusivt stål og koster faktisk litt mindre nå.
Du kjører vel L om jeg ikke husker feil, og er vel omtrent på min høyde. Hvordan syns du det funker med 680 mm overrør til sittende sykling? Blir ikke det veldig langt? Jeg har 622 overrør på min Tracer i L, og syns jeg sitter godt ,ed 40 mm stem. Men Taival har vel 50 - 60 mm høyere stack også (668 er jo rimelig mye), så det utligner kanskje en hel del.
btm
|
|
|
10/06/2020 12:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
OK da, skal gå med på at den er fin. Veldig fin i svart også. Men det er jammen Cotic og Stanton også, og de har litt mer ekskusivt stål og koster faktisk litt mindre nå.
Du kjører vel L om jeg ikke husker feil, og er vel omtrent på min høyde. Hvordan syns du det funker med 680 mm overrør til sittende sykling? Blir ikke det veldig langt? Jeg har 622 overrør på min Tracer i L, og syns jeg sitter godt ,ed 40 mm stem. Men Taival har vel 50 - 60 mm høyere stack også (668 er jo rimelig mye), så det utligner kanskje en hel del. Kjører 32mm stem og setet godt fremover. Er ikke så ille sammenlignet med eldre sykler, men noe lenger en Evolinken min - som er veldig lang igjen. Kunne kanskje ha kjørt M også, selv om den blir litt kortere. Skjønner at Reynolds frister mer enn traust 4130  Har selv en med Reynolds 853 som skal loddes "nærmeste fremtid".
|
|
|
10/06/2020 12:39
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda, jeg regnet med at Doctahawk var for drøy. Jeg skjønner ikke den sykkelen, men moro at noen lager ekstreme greier. Jeg har jo Banshee paradox v3 og gjentar nok en gang av at alle de ulike syklene jeg har hatt så har den gitt meg mest WOW!!!faktor. Jeg ser både ulemper og fordeler med lange og korte kjedestag og gleder meg derfor over å ha Paradoxen med korte kjedestag og en heldpemper med mer vanlige kjedestag. Men jeg synes i alle fall den klatrer svært godt. Jeg er klar over at noen mener at lange kjedestag er viktig for klatringen, men selv er det vel først og fremt bratt vinkel på seterøret og godt med reach som er viktigst. Uansett er jeg ferdig lenge før sykkelen oppover Du poengterer jo selv at Paradox (dessverre) er alu. Jeg var også sikker på at jeg skulle ha stål, men med 29x2,6 dekk og innlegg i dekkene samt en god gaffel så våger jeg å stille spørsmål med hvor stor forskjell jeg kan merke på stål og alu (løper og gjemmer seg for stålmennene...).
|
|
|
10/06/2020 14:25
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Jadda Helge, jeg vet at jeg egentlig bør ha titan, men det er jo så sabla dyrt. Og tenk om jeg ikke liker'n helt. Må teste litt med stål først tenker jeg  Håvard, har sett på Bardino også, og det kan også være et alternativ. Hvordan opplever du vekta på den (ser ut som ramma ligger rundt 2,85)? Blir det tungt, eller oppleves det fremdeles relativt kvikt? Hvilken str. kjører du forresten? Du er vel omtrent som meg i høyde... Jeg har ikke hatt for vane å bry meg om vekta på syklene mine, og har heller ikke merket noe til det. Hva pleier en stålramma egentlig å veie? Jeg bytter mellom flere hjulsett og jeg merker jo forskjell på karbonhjul med raske dekk og aluhjul med klissedekk da. Jeg liker godt at det er korte kjedestag og mener det er en egenskap ved sykkelen som inspirerer meg til bunnyhopping og generell leiking, selvom jeg har forståelse for at andre prioriterer annerledes. Det gjør det lettere å komme opp høye kanter, men litt mere jobb å holde fronten nede når man sitter og tråkker i bratt terreng Ellers er jeg vel enig med Erikskon i at man antagelig ikke merker forskjell på stål og alu (men stål er selvsagt likevel best, og var et absolutt kriterie for min del😛)
|
|
|
[Re: Håvard.]
10/06/2020 16:31
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/06/2020 19:48
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Moxien din er jo helt nydelig. Mulig den ikke helt oppfyller kravet om 29x2,6 (Pipedream sier max 29x2,5), men ellers er det mye riktig der. Hva slags størrelse endte du på? Jeg er 1,83 og heller nok mot longer om jeg skal gå for Moxie, men den er jo temmelig lang i front. Og appropos østlandet i ferien, så skal jeg være en liten uke like ved Fredrikstad helt i slutten av juni, så kanskje det får an å få til noe da. Uansett takk for tilbud  Jeg er 1.75 og kjører Long med 27.5 så er nok ikke sammenlignbart direkte, men jeg kjører 2.6 bak med dropouts så langt inn som det går, og det hører jeg subber en gang i blant, men ellers ikke noe problem. Har vurdert å trekke det litt bakover for å snike inn 2.8. Fredrikstad er ikke langt unna mine hjemtrakter, så det kan godt hende det lar seg kombinere 
|
|
|
10/06/2020 21:23
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Jadda Helge, jeg vet at jeg egentlig bør ha titan, men det er jo så sabla dyrt. Og tenk om jeg ikke liker'n helt. Må teste litt med stål først tenker jeg  Håvard, har sett på Bardino også, og det kan også være et alternativ. Hvordan opplever du vekta på den (ser ut som ramma ligger rundt 2,85)? Blir det tungt, eller oppleves det fremdeles relativt kvikt? Hvilken str. kjører du forresten? Du er vel omtrent som meg i høyde... Jeg glemte jo å svare på det med størrelse. Jeg har large, men tror den nye versjonen er noe lenger enn den jeg har. Den er litt lengre enn fulldemperen min, og jeg kjører med litt kortere stem. Den har nok også litt slakere setevinkel enn f.eks moxie. Lett å få opp på bakhjulet men sikkert ikke like effektiv i klatring. Med 140 gaffel så mener jeg at jeg har ca 75,5 ved sag.
Redigert av Håvard.; 10/06/2020 21:24.
|
|
|
11/06/2020 11:42
|
mixmazdaT
Medlem
|
Medlem
Hei, Bygget opp en Solaris MAX nå i vinter, jeg er ca 173 og gikk for small, har fulldemper i medium (Ripmo). Jeg er veldig happy med størrelsen, og er glad jeg ikke valgte medium på Cotic'n.
Redigert av mixmazdaT; 11/06/2020 11:43. Rediger grunn: edit
Jepp!
|
|
|
[Re: mixmazdaT]
11/06/2020 11:47
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Se der ja, det finnes faktisk noen med SolarisMAX i Norge  Den ser veldig fin ut og er veldig aktuell, det eneste jeg lurer litt på er seterørsvinkelen som på papiret sert relativt slakk ut (særlig siden Cotic oppgir geometri målt med sag). Men brukererfaringer trumfer alt, så si gjerne litt mer om hvordan du opplever sykkelen. Hvor mye vandring kjører du?
btm
|
|
|
11/06/2020 11:51
|
frogstar
Avhengig
|
Avhengig
Jeg satt i samme tenkeboksen en stund - hadde vel omtrent samme shortlist også... Endte opp med Switch9er i bestilling - nesten bare fordi det er engelsk (stål) og gøyere fargevalg.
- Fx
move 'zig'
|
|
|
[Re: frogstar]
11/06/2020 11:57
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kult:)
Switch9er'n er også høyaktuell, men jeg er litt usikker på om de har gått ned på stålkvalitet på taiwanrammene nå nettopp. Hva slags bestilte du? Gikk du all in med UK made og super elite finish? Og hvordan er leveringstiden? Blir spennende å se denne når den er bygd opp (forlanger bilder og rapport).
btm
|
|
|
11/06/2020 12:12
|
mixmazdaT
Medlem
|
Medlem
Jeg har fått ikke all verdens tid på sti enda. Mine erfaringene er gjort med 27,5 pluss og 35 mm stem (8 grader upsweep). Jeg synes den til nå svarer godt til forventningene, mener Cotic treffer godt med sin beskrivelse, leken og smidig. Mest fornøyd til nå er den farten jeg tørr pushe den nedover. Har ikke prøvd den med 29`` enda, men det gleder jeg meg til å få testet ut! Skal prøve å få lagt ut bilde av den! [img] https://previews.dropbox.com/p/thum...A/p.jpeg?fv_content=true&size_mode=5[/img]
Jepp!
|
|
|
11/06/2020 13:38
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Kult:)
Switch9er'n er også høyaktuell, men jeg er litt usikker på om de har gått ned på stålkvalitet på taiwanrammene nå nettopp. Hva slags bestilte du? Gikk du all in med UK made og super elite finish? Og hvordan er leveringstiden? Blir spennende å se denne når den er bygd opp (forlanger bilder og rapport). De har byttet til annen rammeprodusent i Taiwan, som også bygger rammer for andre britiske merker. Alle Stanton rammer lakkeres i England. Å.
|
|
|
11/06/2020 15:19
|
pinnedyret
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Se der ja, det finnes faktisk noen med SolarisMAX i Norge  Den ser veldig fin ut og er veldig aktuell, det eneste jeg lurer litt på er seterørsvinkelen som på papiret sert relativt slakk ut (særlig siden Cotic oppgir geometri målt med sag). Men brukererfaringer trumfer alt, så si gjerne litt mer om hvordan du opplever sykkelen. Hvor mye vandring kjører du? Blander meg inn her... har solaris max med 29" og 140 mm gaffel. Jeg syns den klatrer bra. Siden en HT ikke synker sammen bak, har jeg en teori om at slak setevinkel ikke er så stor ulempe for teknisk klatring. Men den kan jo tenkes at en sykkel med brattere seterør tar seg opp crux man før knapt turte å se på. Strava påstår uansett at det går unna nedover til meg å være. Så lenge det ikke er steinrøys.
Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
|
|
|
11/06/2020 16:07
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Har jo Evil Calling og Transition Throttle med slakk setrerørvinkel, og Evil Offering med brattere setevinkel. Jeg synes ikke det har mye å si når teknikken er på plass, dvs ikke flerukers lange perioder borte fra stisykling. Jeg opplever at setevinkel er irrelevant når det gjelder teknisk klatring, mens det er litt mindre belastning å kunne sitte greit på setet, oppover i de bratteste gruskneikene på Offering. Jeg fornemmer at jeg kan klatre brattere kneiker med Throttle-hardtail og mer puslete dekk, enn jeg kan med de to andre som har DHF/DHR2. Og greier å være komfortabel med å herje nedover bedre med Throttle enn de to andre. Selvsagt blir det mer deng i beina, men jeg må nerde meg til å prøve å finne ut hva som gjør at Throttle klaffer så bra for meg. Kanskje dette at sist oppbygde sykkel alltid er best.
|
|
|
12/06/2020 06:56
|
frogstar
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har bestilt UK ramme + full build med deler fra nest nederste hylle. Siden jeg er gjerrig og gammel så har jeg en bod full av ubrukelige deler som ikke kan flyttes over på noe som helst som bruker betegnelser som 1x12, boost eller 29'
Jeg har mailet litt med Dan himself og han skriver at Taiwan-rammene bruker varmebehandlet 4130 mens UK-rammene bruker Reynolds 853 og 631.
Rundt fem ukers levering på komplett sykkel for UK-ramme - avhenger litt av om Reynolds er i gang igjen eller ikke. Taiwan-rammer burde være klare i "slutten av juli eller begynnelsen av august"
Får se om ikke det kan bli noen bilder etterhvert - satser på at den er klar sånn omtrent når jeg kommer hjem fra ferie :-)
move 'zig'
|
|
|
[Re: frogstar]
12/06/2020 07:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Reynolds er igang igjen. Starling har begynt å få inn flere rør, så det skal ikke være noe problem, slik jeg skjønner det.
|
|
|
15/06/2020 12:39
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Må holde litt liv i denne tråden, det har jo kommet en del spennende innspill her  @pinnedyret - er det lov å spørre hvor høy du er og hva slags størrelse du har? SolarisMAX er veldig fristende, men jeg er veldig i tvil om størrelse. L har langt overrør, og er redd den vil føles som mye sykkel. Men det er kanskje bare tilvenning. M er veldig lik fulldemperen jeg har som jeg trives veldig godt på. @ØysteinS - selvsagt er alltid siste oppbygde sykkel best, og det er jo også mulig at det føles som det går fortere med stiv hekk. Eller at geo'n passer deg helt perfekt. Throttle ser jo fin ut, men har feil materiale og er dessuten dyrere enn det jeg ser på. @frogstar - UK Switch9er er jo råflott. Det som faktisk hadde vært interessant var om noen hadde testa en UK mot en taiwan med helt likt oppsett, for å se om det er noen forskjell (måtte vært blindtest). Akkurat nå er det SolarisMAX eller Switch9er som er i tet, ganske dødt løp. Switch9er er nok litt mer brutal nedover, mens SolarisMAX er hakket bedre på de lange turene uten fokus på maks bombing. Og til det har jeg jo en FS, så mulig SolarisMAX er et lite knepp foran... Tiden vil vise 
btm
|
|
|
|
|