Har oppfattet at bikepacking-rittet Around Norway er tingen her hjemme.
Hmm, jeg har ingen store planer for august neste år, rekker jeg å trene nok mon tro... Burde bli bra reklame for Albannach, og Spork gaffelen er designet for dynamonav, Rekker å komme i bedre form på 12 mnd?
Selvfølgelig rekker du å komme i form. Det sitter mest på det mentale, den gode formen varer bare i en og en halv dag. En ting som er sikkert er at det blir en tur du kommer til å huske leeeenge.
Ganske bra å avslutte Around Norway med en døgnetappe på over 500 km, da, Viggo. Rent mentalt
Sitat: Elmersen
Hvilke dekk er det på Roadmachinen din her, Sepeda?
Hva? Leser du ikke alle tråder og innlegg på racer- og blandeveisforumet til enhver tid?
Det er Challenge Strada Bianca Pro (Open Tubular) Handmade TLR (HTLR) 30 mm, som omtalt her. 260 TPI og fløyelsmykt. Likevel har dekket tålt all mishandlingen jeg utsetter det for med et overbærende gjesp.
I samme HTLR-serie er det liknende Paris-Roubaix 27 mm med 300 TPI, som Valentino ruller på, og Strada 25 mm, også med 300 TPI.
Det svarer gjerne også på ditt spørsmål i annen tråd om Veloflex Corsa EVO TLR er det første TLR-dekket med tanwall som huker av alle boksene
Når det gjelder vesker og slikt fikk man en ekstra utfordring på årets GBDURO. Pga av Coronarestriksjoner ble det gjort om fra SELF-SUPPORTED til SELF-SUFFICIENT. Som innebar at man måtte ha med all mat fra start til mål. Og all produsert søppel skulle tas med. En liten rapport her om hvordan det gikk. Det ble jo da ekstremt krevende. Vinneren har en gjennomgang av pakkingen i denne videoen.
Litt usikker på om du referer til overnatting eller sykling her nå, men:
Min erfaring er at man alltid bør ha et godt liggeunderlag og dunsovepose når man camper på fjellet i Norge, uansett om det er midt på sommeren. Har hutra meg gjennom et par julinetter før og det er ikke noe gøy. Klok av skade har jeg nå liggeunderlag med R-verdi over 4, dunpose med comf-temp rundt 0, godt ullundertøy og buff, samt en lett dunjakke. Campet på Grotli i juli, da ble det minusgrader om natta men jeg holdt meg akkurat varm nok.
Takk for svar! Tenkte av sykkelen. Liggeunderlaget skal tåle minus 7 (hvis jeg ikke bommer med et par grader), mens soveposen har komfort på 0 (warmpeace viking 300).
Har bare ikke prøvd utstyret i annet enn god sommervarme ennå, og grunnet en rekke forsinkede turer i sommer, er nå målet å komme meg skikkelig ut i begynnelsen av september.
Ja, du "må" ha en pakkbar jakke i dun eller syntetisk materiale som isolerer. Hvor mye du trenger varierer jo veldig fra person til person, men du kan jo begynne å sjekke ut ultra light backpacking-videoer på youtube og bli opptatt de neste 10 timene med nørding på ulike varianter. XXL hadde mountain hardwear ghost whisperer 2 på salg for litt siden, den skal visst være veldig ålreit med god dunspenst og lett vekt.
Ps: Folk er litt uenige, men flertallet mener at man bør gå for en jakke med hette.
(Kunne i grunnen ha postet dette i tråden om Rapha, men den har allerede over fire millioner klikk, og som Furu sier - det viktigste er turen, ikke utstyret.)
(Kunne i grunnen ha postet dette i tråden om Rapha, men den har allerede over fire millioner klikk, og som Furu sier - det viktigste er turen, ikke utstyret.)
...og siden dette er eventyrsyklingstråden, så legger jeg ut en lenke til den første av det slaget for min del. Den som jeg tok meg tid til å dokumentere - for fire år siden
Er det noen som har erfaring med bike packing som inkluderer flyreiser? Covid gjør det trolig ikke aktuelt før 2022 eller så, men jeg har lyst til å ta med sykkelen til sørøst-Asia når pandemien er over. Jeg ser noen utfordringer med dette. Det ene er pakking til selve flyturen. Det andre er at kofferten må oppbevares et sted mens jeg sykler, noe som gjør at det ikke bare er å starte på A og ende på B, da kofferten i så fall står på A. Altså må man på en eller annen måte komme seg tilbake til utgangspunktet, eller fly og hente kofferten.
Noen som har erfaring med dette i sørøst-Asia? Eller i andre verdensdeler? Det er Thailand jeg kjenner best, og eventuelt kommer til å starte i.
Har heldigvis (eller dessverre ...) god tid til å planlegge, men noe sånt hadde vært gøy. Det blir i så fall med overnatting på hoteller, så oppakningen på sykkelen blir minimal.
Er det noen som har erfaring med bikepacking som inkluderer flyreiser? (...) Jeg ser noen utfordringer med dette.
Kjapt til dine spørsmål:
- Flyreise: Gjør deg godt kjent med reglene for sykkel i flyselskapet/selskapene du skal bruke. Både vektgrenser, ytre mål, krav til emballasje, betingelser for bestilling og ikke minst pris varierer. Husk at dersom rutene du flyr opereres av forskjellige selskaper, gjelder som oftest hvert selskaps egne regler, ikke kun reglene som gjelder hos selskapet du kjøpte billetten av, selv i rammen av samarbeid som Star Alliance m.m.
- Pakking: Om du så bruker sykkelkoffert, standard pappeske, eller spesialesker som enkelte flyplasser/selskaper tilbyr, husk vektbegrensinger, at det i utgangspunktet kun er selve sykkelen som skal med i koffert/veske, og at flere land praktiserer omfattende kontroll av bagasje. Det betyr at koffert/eske bør enkelt kunne åpnes og lukkes igjen uten å bli ødelagt. Låst koffert vil kunne bli brutt opp.
- Oppbevaring sykkelkoffert: Om du reiser med sykkelkoffert og har ankomst og avreise i samme by, har jeg ennå ikke fått nei fra hotell på høflig spørsmål om kofferten kan stå i deres rom for oppbevaring av bagasje. Men det bør du avklare på forhånd. Sikkerhetshensyn kan også føre til at hotellet sier nei.
- Pappeske for fleksibilitet: Om du ikke har ankomst og avreise i samme by, er standard pappeske et naturlig valg. Skaff eske for turen fra f.eks. lokal forhandler i god tid før avreise. For å sikre at du får tak i ny pappeske ved retur, ville jeg ha satt av en dag eller to før hjemreise og gjerne hørt på forhånd med en hyggelig forhandler eller stedlig nettverk av syklister. Se også Slik pakker du sykkelen i pappeske.
Er det noen som har erfaring med bike packing som inkluderer flyreiser?
Det er ganske aktive forum på Reddit for både r/bicycletouring (on-pavement) og r/bikepacking (off-pavement), når du har en mer fast ide om rute og sånt kan det være en fin ressurs for å spørre om erfaringer inkl baggasje og oppbevaring.
På lange dagsetapper på variert og rufsete underlag, eller på tur på vaskebrett av is, setter man gjerne pris på den komforten man kan få. Særlig på en solid og stiv alu-ramme.
Takk for denne. Ønsket lengre stem og tenkte jeg kunne prøve dette. Hvis noen leser orignalinnlegget fører bikeshop varen igjen. Meget fornøyd så langt. Har du gjort noen justeringer underveis på fleksibiliteten? F. eks hvis du pakket på styrevesker? Jeg tok intervallet over det anbefalte for min vekt etter å ha lest litt rundt. Var litt redd for "gjynging" ved stående klatring bla. Synes det virker ganske fleksibelt allerede uten noe særlig "innkjøring".
Redshift ShockStop styrefremspring (...) Meget fornøyd så langt. Har du gjort noen justeringer underveis på fleksibiliteten? F. eks hvis du pakket på styrevesker?
Gratulerer med artig styrefremspring/stem!
Med Redshift Shockstop regulerer man altså demping etter egne preferanser ved hjelp av gummiputer, slik jeg nevnte i dette innlegget. Redshift gir disse anbefalingene som et utgangspunkt:
Ettersom putene er i fargekoder, er det enda enklere å forholde seg til dette:
Jeg kjører i utgangspunktet to oppsett - étt for sommer (plussgrader) og étt for vinter (minusgrader).
På sommeren kjører jeg, så vidt jeg husker, grønn (80) + gul (50), anbefalt for kroppsvekt 70-84 kg. Veier selv rett over 70 kg. Dette oppsettet gir en viss svikt når man treffer ujevnheter, men ikke noe gynging hverken sittende eller stående. Om man bedriver mye grov sykling, vil man få utbytte av mykere oppsett. Men det var det ikke primært for sommer jeg kjøpte fremspringet.
På vinteren kjører jeg mykere oppsett med, så vidt jeg husker, blå (70) og oransje (60), anbefalt for kroppsvekt 61-70 kg. Det gir større svikt, men også tendenser til gynging f.eks. ved stående klatring. Grunnen til at jeg velger mykere oppsett på vinteren er også hovedgrunnen til alt jeg kjøpte Shockstop: Jeg havner ofte på vaskebrett av frossen is, særlig etter grove skogsdrifts- og brøytemaskiner i Nordmarka. På flaten og ikke minst i nedkjøringer på vaskebrett, gir dempingen merkbart bedre kontroll. Hardt ristende/skrangende styre er ikke det man vil ha på is.
Det fine er at man kan eksperimentere med et utall forskjellige kombinasjoner av puter, alt fra pinnestivt til silkemykt, etter bruk og preferanser.
Satte også stor pris på å få lynraskt svar fra en av grunnleggerne av Redshift da jeg henvendte meg dit med spørsmål. De var svært så interesserte i å fa erfaringer med bruk av Shockstop i de lange og kalde nordiske vintrene. Heldigvis fungerer det godt. Putene blir noe stivere enn i sommertemperaturer, men demper.
Hva gjelder styreveske, har jeg hittil brukt tyngre veske kun med det stivere sommeroppsettet. Det har fungert utmerket.
Utelukker ikke at tyngre styreveske på mykere oppsett vil gi noe gynging, gitt ekstra vekt på styret. Det kan dog være behagelig på rufsete underlag, forutsatt at man har en viss klaring mellom veske og dekk. Man spurter gjerne ikke knallhardt med full bikepacking
For den interesse det måtte ha, her er hvordan man setter opp:
Fristende med sånn shockstop, men det er vel et par ulemper også; a) drar med seg 150-200 gram mer vekt, b) man har vel gjerne ŽdempingŽ av flere årsaker: komfort, og traction mellom sykkel-underlag, og dette gir vel ikke traction-fordeler kun komfort. Så det er litt for-og-imot dette. Jeg har også sett litt på demperløsning for å få traction-fordelene også. Eksempelvis nye Lauf Grit SL. Men denne koster jo også endel, legger på 300-400 gram vekt (avhengig av hvor tung gaffel man har i utgangspunktet), og det er ikke festepunkter på gaffelen. Men får vel ikke i pose-og-sekk uansett hvordan man vender på det.
Fristende med sånn shockstop, men det er vel et par ulemper også; a) drar med seg 150-200 gram mer vekt...
Stemmer
(På den annen side, har man også en vektstraff med flere av styrefremspringene for integrert kabelføring, slik siste generasjon racere gjerne er satt opp med. Om det er en trøst )
Sitat: EspenS
...b) man har vel gjerne ŽdempingŽ av flere årsaker: komfort, og traction mellom sykkel-underlag, og dette gir vel ikke traction-fordeler kun komfort.
Stemmer igjen
ShockStop er et alternativ til f.eks. Treks IsoSpeed og Specializeds FutureShock, men er ikke et alternativ til tradisjonell dempegaffel i betydning bedre grep.
Fordelen fremfor de nevnte proprietære løsningene fra Trek og Specialized, er at ShockStop er en rimelig løsning som man kan bruke på enhver sykkel med standard kronerør, og enkelt flytte over fra sykkel til sykkel. Man behøver altså ikke spesialbygget ramme.
Så må det sies at et styre som rister mindre på røft underlag, gir bedre kontroll så vel som komfort. Men ikke som med dempegaffel, nei.
Jeg har også sett litt på demperløsning for å få traction-fordelene også. Eksempelvis nye Lauf Grit SL.
Ja, Grit SL med 30 mm vandring fra våre venner i Reykjavik ser ut som et glimrende og originalt alternativ om man vi ha dempegaffel på blandeveissykkel. Samtidig dukker det stadig opp nye dempegafler med rundt 40 mm vandring, som f.eks. Fox Fox 32 Float AX, MRP Baxter og SR Suntour GVX. Disse har altså vandring som er tilpasset blandevei, ikke terreng.
Så får den enkelte selv bestemme hvor man skal sette strek, ut fra bruk og preferanser. Selv er jeg glad i en klassisk profil, og trives med stiv gaffel.
Men denne koster jo også endel, legger på 300-400 gram vekt (avhengig av hvor tung gaffel man har i utgangspunktet), og det er ikke festepunkter på gaffelen. Men får vel ikke i pose-og-sekk uansett hvordan man vender på det.
For min del veier komfort opp for vektøkningen, men jeg juksa litt og holdt totalen nede med setepinnnebytte parallelt. Føler også mer kontroll, men det er ikke direkte sammenlignbart med lengre stem.
Begynte å få litt plager, og skulle uansett ha nytt stem. Da føltes ikke investeringen så stor, men satt jo på gjerdet en stund da.
Lauf Grit ville blitt litt mye for mitt bruk ihvertfall. Trengte kun noe som tar de små vibrasjonene.
Etter et par år i et knøttlite 3F UL Gear 1p telt med tidvis voldsomme kondensproblemer skal det bli godt å få litt bedre plass, betydelig bedre luftemuligheter og samtidig spare et par gram. Telt i DCF er jo hot shit for tiden, men selv om de sparer litt vekt er de betydelig mer plasskrevende i forhold til silnylon, så til bikepacking er det billigste fortsatt best etter mitt syn.
Epilog til gamleteltet, også kjent som "Kista" - her ubeskjedent slått opp midt i Flåm sentrum (det virket som et ålreit sted i mørket etter et par Rallere på Ægir):
Siden dette vel er det nærmeste vi kommer en 'hvilket bikepackutstyr kjøpte du i dag' tråd...: FitKicks; Sokke-sko med såle for casual-bruk, dvs av sykkelen og på reise. Et stort pluss at den ikke har alt for radikalt utseende. Tar lite plass (pakker helt flatt) og kontrollveid til 226 gram for et par i størrelse Large.