Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger nye sko, noen anbefalinger

Trenger nye sko, noen anbefalinger #2612684 09/06/2020 08:27
T
tommyfo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Skoene mine, Shimano ME301, er for små, og laget for 25grader +. Det trekker noe forferdelig foran i dem. Må derfor ha nye ICON_SMILE
Kan noen anbefale gode SPD sko som er mindre trekkfulle, lik stivhet (eller litt mer) som de jeg har, er greie å gå med og er fargenøytrale dvs sort/grå?

Bruksområde er landevei, grus og pendling på samme underlagene.

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: tommyfo] #2612749 09/06/2020 12:04
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sko må du prøve. Jeg har normale ben og passer i det meste. De desidert beste jeg har hatt på føttene av landevei, terreng og vintersko er Giro VR90 Terrengsko med lisser. De ser fortsatt ut som nye, selv lissene holder fargen selv etter massevis av gjørme, myr og drittvær. Det eneste som kunne vært bedre er at toppen av helkappen er laget i et mykt materiale som tar lang tid å tørke. Du får dem i farger tilpasset alt fra grå mus til wannabe-jålebukker.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: EmilZipp] #2612762 09/06/2020 12:45
T
tommyfo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: EmilZipp
Sko må du prøve.
Giro VR90 Terrengsko

Har en bred og høy fot så sko må helt klart prøves, men det er greit å ha et utvalg å sikte mot! Butikkene her har dessverre ikke veldig stort utvalg i sko.
Giroene så veldig bra ut, litt høy pris, men likte det at tåkappa er uten perforeringer. Tro om jeg klarer å venne meg til å knyte sykkelsko...

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: tommyfo] #2612765 09/06/2020 12:50
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har brede og store føtter og fant meg dessverre ikke til rette i Giro VR90.

De ser helt rå ut da og hurra, Shimano har laget en helt ok kopi: https://bikeshop.no/shimano/nyshimano017/shimano-xc500-terrengsko-brukes-p%c3%a5-flere-underlag-301-g

Den er ikke like stiv og "rå" som Giro VR90 kanskje, men funker veldig fint til pendling og grussykling som ikke trenger å være på "racing-nivå".

Prisen er ikke verst heller.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: ganskefort] #2612771 09/06/2020 13:02
T
tommyfo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: ganskefort
Jeg har brede og store føtter og fant meg dessverre ikke til rette i Giro VR90.

Leste det i en test så dem utgår. XC500 virker som et bra alternativ, ser ut som Intersport kan ha noen på lager, jeg får dra innom å se/prøve hvis de har riktig størrelse! En anelse stivere enn skoene jeg har, men det er ingen ulempe!

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: tommyfo] #2612774 09/06/2020 13:12
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Giro sine "knit" sko er helt rå, men personlig kunne jeg aldri hatt snøring på landeveissko da føttene alltid utvider seg noe på lengre turer. Hvis det ikke er et problem hadde jeg definitivt vurdert Giro. Mulig "knit"-serien ikke passer like bra med mye grus, gjørme og lignende?

Har du prøvd å sykle med tå? Blir selv fort kald på tærne, men med ei lita tå du slenger på utenpå skoa er det problemet borte for meg.

Selv er jeg solgt på Mavic. Hadde Shimano tidligere til MTB'n. De skoene holdt veldig bra så har ikke noe å utsette på de, men selv de billige Mavic-skoene jeg nå bruker til pendling holder en høyere klasse enn de gamle Shimano-skoene.

https://bikeshop.no/mavic/nymav046/...sko-sort-for-touring-pending-sykkelferie

Tror du kan finne de til godt under 1000kr. Jeg betalte 750kr. Ganske lik passform som Shimano, men så synes jeg ikke Shimano har "en type" passform så vanskelig å si.

Ikke akkurat rå de Mavic-skoene, men veldig fornøyd med tanke på prisen. Til pendling og litt spinning er de gull. Aner ikke hvor stive de er sammenlignet med Shimanoene du har. Veldig stive er de definitivt ikke, men betydelig stivere enn de gamle Shimano-skoene jeg hadde. Dessverre vet jeg ikke hvordan de Shimano-skoene er sammenlignet med dine.

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: tommyfo] #2612778 09/06/2020 13:21
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har bla Giro Empire SLX på landevei og altså VR90 på terreng. Om du er villig til å kjøpe et carbonstyre til et par tusenlapper for å spare vekt kan du heller kjøpe Empire. Jeg har noen ganske dyre Sidi sko og holder du en slik i den ene hånda og Giro i den andre får du sjokk, forskjellen i vekt er helt syk. Jeg har ikke problem med føtter som utvider seg og trenger heller ikke skru til for å vinne spurten i Master Ritt, lisser er veldig enkelt og ser dessuten kult ut. Men som nevnt det viktigste er at de sitter godt på foten... og til terreng at det er fint å gå med dem :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: tommyfo] #2612781 09/06/2020 13:41
V
Vèlo 83 Offline
Medlem
Medlem
V
Har hatt en del forskjellige sko, men de jeg bruker nå er de beste jeg har hatt på terrengsykkelen. https://www.birk.no/birk-team-mtb-sykkelsko-terreng

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: tommyfo] #2612801 09/06/2020 14:39
Z
Zigbag Offline
Medlem
Medlem
Z
Jeg har Shimano XC500, og hvis du har bred og høy fot så vil disse passe dårlig. Etter å ha prøvd XC500 kjøpte jeg Shimano SH-XC701 E (bred lest). Fant ut etterpå at Shimanos lest faktisk ikke er bredere, kun mer stoff som skal gi en fot med større volum mer plass. Jeg har litt bredere føtter enn normalt, og spesielt den ene foten som er litt større enn den andre, begynner å verke etter en stund. Jeg tror også at tråkket når du sykler bidrar til å forverre et evt plassproblem for de med litt bredere fot.

Inntil videre vil jeg bruke Shimano SH-XC701 E, men er nok ute etter nye på sikt, da verkende føtter er kjedelig. Har funnet ut at de fleste produsenter følger samme prosedyre som Shimano, dvs bruker sine vanlige såler men har mer stoff på overdelen i skoene som skal være for bred fot. To hederlige unntak er Lake og Bont, men de er selvfølgelig vanskelige å finne her til lands. Etter to bomkjøp ser jeg verdien av å prøve sko før kjøp.

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: Zigbag] #2613047 10/06/2020 14:55
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Zigbag
Jeg har Shimano XC500, og hvis du har bred og høy fot så vil disse passe dårlig. Etter å ha prøvd XC500 kjøpte jeg Shimano SH-XC701 E (bred lest). Fant ut etterpå at Shimanos lest faktisk ikke er bredere, kun mer stoff som skal gi en fot med større volum mer plass. Jeg har litt bredere føtter enn normalt, og spesielt den ene foten som er litt større enn den andre, begynner å verke etter en stund. Jeg tror også at tråkket når du sykler bidrar til å forverre et evt plassproblem for de med litt bredere fot.

Inntil videre vil jeg bruke Shimano SH-XC701 E, men er nok ute etter nye på sikt, da verkende føtter er kjedelig. Har funnet ut at de fleste produsenter følger samme prosedyre som Shimano, dvs bruker sine vanlige såler men har mer stoff på overdelen i skoene som skal være for bred fot. To hederlige unntak er Lake og Bont, men de er selvfølgelig vanskelige å finne her til lands. Etter to bomkjøp ser jeg verdien av å prøve sko før kjøp.

Og jeg som trodde jeg hadde brede føtter som passer bra inn i Shimano XC500! Svaret er nok at det er lurt å prøve sko på egne føtter!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: tommyfo] #2613745 15/06/2020 19:11
andehans Offline
Medlem
Medlem
Har akkurat kjøpt Fizik X5 etter 4 år med Giro Empire VR90. Giro skoene har holdt seg veldig bra, men opplever de som smalere i lesten (formen eller pluggen som skoen er bygd på) enn Fizik skoene. Fizik skoene har bedre plass i tåboksen og en passform som i allefall passer mine føtter bedre. Jeg liker også BOA stramming bedre enn lisser, mye enklere å tilpasse passform underveis på turen. Merker meg og at innersålene på Fizik skoene er litt dårligere enn Giro sine, men uansett veldig fornøyd med Fizik så langt.

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: tommyfo] #2613812 16/06/2020 10:52
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Kjøpte meg Giro VR90 i forrige uke.
De kjennes veldig gode å gå i, og når jeg snører de på. Men etter en halvtime på sykkelen kjennes de litt for smale.

Krysser fingrene for at det bedrer seg ettersom føttene og skoene venner seg til hverandre. Men litt spent på om de rett og slett er for smale.

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: simson] #2613830 16/06/2020 11:53
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: simson
Kjøpte meg Giro VR90 i forrige uke.
De kjennes veldig gode å gå i, og når jeg snører de på. Men etter en halvtime på sykkelen kjennes de litt for smale.

Krysser fingrene for at det bedrer seg ettersom føttene og skoene venner seg til hverandre. Men litt spent på om de rett og slett er for smale.

Antar de vil "gå" seg til noe, men det der høres ut som den effekten jeg nevnte tidligere med at føttene utvider seg i løpet av turen. Mulig den effekten er enda større i varmen? Vet ikke.

Jeg må nesten alltid opp med et knepp eller to i løpet av en tur. Løsningen for deg tipper jeg vil være å ikke stramme skoene noe særlig før du setter ut.

Re: Trenger nye sko, noen anbefalinger [Re: Havre] #2613872 16/06/2020 14:34
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Havre
Antar de vil "gå" seg til noe, men det der høres ut som den effekten jeg nevnte tidligere med at føttene utvider seg i løpet av turen. Mulig den effekten er enda større i varmen? Vet ikke.

Jeg må nesten alltid opp med et knepp eller to i løpet av en tur. Løsningen for deg tipper jeg vil være å ikke stramme skoene noe særlig før du setter ut.

De kjennes for så vidt romslige nok ut, men problemet er mer at sålen som tråkkes ned på virker for liten, så det blir en skvis/klem ytterst under foten.

Har aldri tidligere (med Boa-/spennesko) måtte kneppe opp. Men er jo godt mulig at varmen gjør at føttene/problemet blir hakket større.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå