Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaring med plass på Thule Velospace XT3?

Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? #2611655 04/06/2020 11:32
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei!
Har kjøpt et slik stativ til bilen nå. Ble litt skuffet da jeg oppdaget hvor minimalt med plass det er mellom syklene.
Flesket til med toppmodellen som til og med står beskrevet som kompatibel med fatbikes... Det er oppriktig ikke plass til tre moderne endurosykler med boost foran og bak. Det står riktig nok bredde mellom rails 190mm. Utvendig mål på Fox36 er 200mm, så jeg kunne vel lest litt bedre før jeg trykket kjøp.

Regner med andre har samme stativ. Hva har dere gjort for å løse dette problemet?

Tenker i første omgang å kjøpe lengre stropper til stativet slik at man kan skyve syklene mer forover/bakover i forhold til hverandre. Kanskje det er nok?
Alternativt tenker jeg at kanskje den innerste sykkelen kan settes lengre inn på railen mot bakluka?

Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2612704 09/06/2020 09:09
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Ser ut som Thule Easyfold har 22 cm mellom 2 av plassene. Det er også en Yakima-variant som kan ha plass.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2612719 09/06/2020 09:44
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk. skulle nok googlet litt bedre ja.
Velospace er kjøpt inn så jeg må nok belage meg på å gjøre noen tilpasninger til det jeg allerede har. Tror det vil løse seg fint med metoden jeg har tenkt. Om jeg får forskjøvet syklene slik at akslingene ikke står mot hverandre skal det nok går fint.

Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2612726 09/06/2020 10:07
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har lykkes fint med å hekte på 3 beist på min, riktignok med litt ronkepelling. Snu styret på langs med syklene, av med flaskeholdere, og juster syklene litt frem og tilbake til du har OK avstand mellom akslingene. Kan også være greit med noe tekstil eller skumgummi på armene fra stativet, i tilfelle de slår litt borti ramma

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2612889 10/06/2020 05:22
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
hm. Merkelig. Jeg har XT2 variant og er meget fornøyd. Null stress med endurosykler/gaffel med boost på dette. Er det dårligere plass mellom syklene på XT3 utgaven?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2612893 10/06/2020 06:33
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja ganske mye dårligere faktisk. Ser at xt2 har hele 25cm mellom syklene. Xt3 har bare 19. Så det er altså 6cm trangere enn i ditt stativ. Skjønner jo at de vil få vekta så langt inn mot kula som mulig når man skal frakte 3 store relativt tunge sykler. Men likevel, ganske håpløst når en standard boost gaffel er 20cm bred ved akslingen. Her har thule ikke hengt med i timen og feilet i å utviklet produktet sitt i samme takt som stkkelprodusentene som har kjørt ut boost på stort sett alt. Er neeesten på nippet til å forsøke en retur basert på villedende beskrivelse... Men får vel ta det på min kappe. Kunne gjort bedre research.

Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2613296 12/06/2020 07:04
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Flo
Ja ganske mye dårligere faktisk. Ser at xt2 har hele 25cm mellom syklene. Xt3 har bare 19. Så det er altså 6cm trangere enn i ditt stativ. Skjønner jo at de vil få vekta så langt inn mot kula som mulig når man skal frakte 3 store relativt tunge sykler. Men likevel, ganske håpløst når en standard boost gaffel er 20cm bred ved akslingen. Her har thule ikke hengt med i timen og feilet i å utviklet produktet sitt i samme takt som stkkelprodusentene som har kjørt ut boost på stort sett alt. Er neeesten på nippet til å forsøke en retur basert på villedende beskrivelse... Men får vel ta det på min kappe. Kunne gjort bedre research.

Såpass ja. Nei det fungerer jo ikke i henhold til produktbeskrivelse så prøv retur da vel og bytt til XT2 om det holder med 2 sykler? Evn hva 3 sykkel på taket om mulighet. Når beskrivelsen sier moderne endurosykler og plass til 3 stk så stemmer det jo rett og slett ikke.

Jeg vurderte å sette på forlenger til mitt stativ for å få en 3 sykkel på men må tydeligvis sjekke hva avstand som blir da.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2613331 12/06/2020 09:46
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja det er nesten fristende å forsøke et bytte til xt2 og kjøpe forlenger til de gangene jeg må frakte 3 sykler. Den ytterste sykkelen blir da stående mye høyere med forlengeren så tror det vil funke fint.

Stort sett frakter jeg jo bare 1-2 sykler. Men i de tilfellene funker jo likevel xt3 også greit med bare to sykler, en på innerst og en ytterste plass.. Så får det heller bare bli litt knot de få gangene jeg skal ha 3 på. Tror som sagt det vil gå bra om jeg kjøper lengre stropper uten alt for mye knot. Men likevel irriterende at det ikke er hunder prosent plug and play når man kjøper "premium".

Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2613431 12/06/2020 20:09
Anders Offline
Besatt
Besatt
Mulig jeg har gått glipp av noe fundamentalt her, men akkurat nå sitter jeg her og lurer på om dere kan telle.

Hvordan kan det bli bedre plass mellom syklene om dere sammenlignet et XT2 med XT3, der XT2 har 15, mens XT3 har 19cm mellom syklene...?

Har dere glemt at XT3 blir målt med tre sykler på stativet, mens XT2 blir målt med to? Altså, kjører du to sykler på XT3 blir det 19x2cm. Som er betydelig mer enn 25cm.

Også har man muligheten til å lirke inn en tredje ved spesielle anledninger, eller evt at den tredje sykkelen er en liten tullesykkel.

Jeg har selv XT2, men jeg hadde ikke klaget om det var mulighet for en tredje sykkel. Men jeg kjøpte min før den kom på markedet.

Anders
Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Anders] #2613467 13/06/2020 08:37
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kan telle, men spørs om du kan lese? Ingen ting av det vi har diskutert står i motsetning til dine innspill. xt2 har 25cm fra center rail. Xt3 har 19...
Og akkurat som jeg selv skriver, og du påpeker blir det da 38cm mellom syklene når jeg har på 2 sykler på xt3. Da er det heller ikke noe problem. Men det er altså ikke mulig å frakte 3 sykler på dette stativet helt uten knot og tilpasninger, det synes jeg er for dårlig. Da har ikke xt3 noe poeng i min bok, og jeg kunne kjøpt xt2 som er et mindre, lettere og billigere stativ. Og ved behov kunne jeg klikket på forlenger for en tredje sykkel som forøvrig også har ca 25cm avstand. Da har jeg brukt ca like mye penger, ja, men jeg mener at jeg da ville hatt et mer praktisk oppsett til min bruk, som er kraftige enduro-sykler ICON_SMILE

Re: Erfaring med plass på Thule Velospace XT3? [Re: Flo] #2613476 13/06/2020 12:02
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
kan du ikke justere hjulfestene individuelt? om du setter syklene sånn:
..O>O
O<O..
..O>O

bør det være mulig å få på uansett uten videre fiksfaks. Mener dette går på velocompact 927 som jeg har litt erfaring med og vurderer å kjøpe selv, men har nesten bare erfaring med gammeldagse ikke boostrammer og gafler. Men det har også 19 cm. Rart om ikke xt3 som er et dyrere og tyngre stativ også kan det.

Redigert av jorn; 13/06/2020 16:48.

Moderator  support