Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips helhjelm

Tips helhjelm #2612337 07/06/2020 20:30
P
pettit Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Skal ut i diverse bikeparks fremover og ser at de fleste krever helhjelm.
Tips til greie , halvveis ok prisede hjelmer?

Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2612344 07/06/2020 20:51
Anders Offline
Besatt
Besatt
Får du tak i en Troy Lee D3 på tilbud er vel det omtrent det beste du kan få, dersom den passer skallen din godt.

Generelt sett; styr unna motorsykkelgodkjente hjelmer, da de som oftest er veldig tunge. En god utforhjelm kan lett veie opp mot en kilo, men en motocrosshjelm slenger som oftest på en drøy halvkilo på det igjen.
Det kan føles litt mye.

Finner du ikke en D3 til en pris du er villig å betale, så kan det være smart å sjekke Fox, Bell og Oneal. Husk også at det går an å gjøre gode kjøp på fjorårsmodeller i de få butikkene som faktisk har ting på lager. Leverandørene bytter stort sett dekor på hjelmene hvert år, men resten er nøyaktig det samme. Så med flaks kan du få en dritbra hjelm med "gammel" dekor og spare masse penger på det.

Anders
Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2612391 08/06/2020 07:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
POC har også gode hjelmer. Selv er jeg mest fan av de som ikke har hakebeskytter som går tett inn mot munnen, så man får pustet litt bedre. Har ikke prøvd D3, men har en Stage (Enduro-hjelm), og det er noe av det diggeste jeg har hatt! Hvis D3 er like digg, og den passer hodet, så kan det være lurt å sjekke ut. Det koster med helhjelm, men det er verdt hver krone hvis du får bruk for den en gang.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips helhjelm [Re: baronKanon] #2612430 08/06/2020 09:34
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
POC har også gode hjelmer. Selv er jeg mest fan av de som ikke har hakebeskytter som går tett inn mot munnen, så man får pustet litt bedre. Har ikke prøvd D3, men har en Stage (Enduro-hjelm), og det er noe av det diggeste jeg har hatt! Hvis D3 er like digg, og den passer hodet, så kan det være lurt å sjekke ut. Det koster med helhjelm, men det er verdt hver krone hvis du får bruk for den en gang.

Har kun ikke-sertifisert hjelm med løs hakebeskytter, men enig i at POC også er verdt et forsøk. Har testet Coron, og den er blant få helhjelmer jeg synes passa meg skikkelig godt og føltes skikkelig komfortabel.

Jeg sliter med stort hode-problem, så det er litt utfordrende når mange av markedets helhjelmer ikke engang er fysisk mulig å få tredd på skallen. Det er hvertfall verdt å prøve først, da det er endel forskjeller i passform.

Per B.
Re: Tips helhjelm [Re: Anders] #2612505 08/06/2020 12:35
P
pettit Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Takk for tips. Skal sjekke litt rundt

Re: Tips helhjelm [Re: perbl] #2612506 08/06/2020 12:36
P
pettit Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
👍

Re: Tips helhjelm [Re: perbl] #2612517 08/06/2020 13:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: perbl

Har kun ikke-sertifisert hjelm med løs hakebeskytter, men enig i at POC også er verdt et forsøk. Har testet Coron, og den er blant få helhjelmer jeg synes passa meg skikkelig godt og føltes skikkelig komfortabel.

Jeg sliter med stort hode-problem, så det er litt utfordrende når mange av markedets helhjelmer ikke engang er fysisk mulig å få tredd på skallen. Det er hvertfall verdt å prøve først, da det er endel forskjeller i passform.

Altså: jeg mente ikke en med avtakbar hakebeskytter, men en med hakebeskytter som ikke går bortpå munnen.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips helhjelm [Re: baronKanon] #2612528 08/06/2020 13:22
perbl Offline
More than words
More than words
Altså: jeg mente ikke en med avtakbar hakebeskytter, men en med hakebeskytter som ikke går bortpå munnen.

Det at jeg sa meg enig med deg i at POC (Coron) er en sabla komfortabel helhjelm ser jeg ikke helt har med avtagbar kjakebeskyttelse å gjøre? Jeg nevnte det vel kun for å klargjøre at jeg ikke eier en dedikert helhjelm sjøl, men har prøvd litt forskjellig ifm at jeg har lånt noen for å sykle i anlegg, og vært veldig nære å handle en Coron sjøl ICON_SMILE

Per B.
Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2616372 01/07/2020 04:15
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
ser ut til at av nye hjelmer er Troy Lee D4 er letteste å få tak i Norge nå av DH hjelmer. så vurderer det, jeg har nå en veldig slitt 2016 Fox Rampage PRo carbon som jeg snart bør pensjonere, for innvendige skallet har begynt å løsne fra karbon skallet, ikke helt løst ennå, og knirker ikke forferdelig ennå, men snart skjer det har pensjoner en allerede.
Putene på denne hjelmen ble slitt ut fort også, de ble komprimert så de ble så tynne at hjelmen slo meg i ansiktet.
så jeg måtte kjøpe reserve.
men har spurt Tommy Huynh angående putene, og han hadde ikke dette problemet med D3, så da er D4 et alternativ som forsatt er på lista.

her har han pakker han ut den D4 hjelmen: https://youtu.be/finTAFcbyoM

Husker ikke hvem, men en fra bikeshop chatten, skrev D3 har lignende passform til Fox Rampage Pro Carbon.

Redigert av mtbboy1993; 01/07/2020 04:16.
Re: Tips helhjelm [Re: baronKanon] #2616373 01/07/2020 04:21
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast

Er skeptisk til Troy Lee Stage på grunn av festet jeg vet Double D ring fungerer utmerket, lett å bruke, og kommer aldri ut av justering, og er trygt, men magnetiske systemet har ingen ting for å holde reima sikker. men har ikke prøvd Stage hjelmen, men den ser veldig luftig ut.
Men har hørt dårlig tilbake melding, en syklist trynet med ansiktet rett i bakken, og hage beskytteren/chin guard ble most, altså var ikke robust nok i følge kommentar jeg så på youtube. Så det kunne ha gått galt, bra syklisten ikke ble skadet, man var på grensen da, men dette ble ikke filmet.

Fox Proframe ser også svak ut, men har ikke testet selv.

Redigert av mtbboy1993; 01/07/2020 04:22.
Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2616376 01/07/2020 05:31
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
At chin guarden blir most uten at syklisten blir skadet betyr vel bare at den gjør nøyaktig det den er ment å gjøre?

Re: Tips helhjelm [Re: klev1] #2616384 01/07/2020 07:22
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: klev1
At chin guarden blir most uten at syklisten blir skadet betyr vel bare at den gjør nøyaktig det den er ment å gjøre?

ja hvis den det ikke er for nær så ja, men selv har jeg ikke sett det så kan ikke vurdere selv, men det du skriver har du jo rett i. men strøk den fra lista når jeg så den ikke har double d lock.

Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2616386 01/07/2020 07:32
vids Offline
Ivrig
Ivrig
En kompis tryna med en ekte DH helhjelm og fikk likevel chinguard klemt inn i munnen. Måtte sy i tannkjøttet og leppa var helt skjev i flere måneder. Det fulgte også med en solid hjernerystelse. Et hardt tryn rett på ansiktet er uansett vanskelig å beskytte perfekt mot. Men han kjøpte seg en toppmodell helhjelm etter det. Altså DH godkjent er bra, men helhjelmer kan fortsatt være enda bedre enn minimum for godkjennelse...

Hans tryn skjedde forresten på pumptracken/bmx-banen på Bryn/Bærum, han trynte i en oppoverkul. Forhjul og gaffel ble også helt bøyd.

Just sayin, er bare en liten info å ta med seg. Personlig bruker jeg veldig lett helhjelm på enduro-tur, men skikkelig solid DH-hjelm i DH-anlegg og Nesbyen (høyere fart).

Redigert av vids; 01/07/2020 07:35.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Tips helhjelm [Re: mtbboy1993] #2616389 01/07/2020 07:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: mtbboy1993

Er skeptisk til Troy Lee Stage på grunn av festet jeg vet Double D ring fungerer utmerket, lett å bruke, og kommer aldri ut av justering, og er trygt, men magnetiske systemet har ingen ting for å holde reima sikker. men har ikke prøvd Stage hjelmen, men den ser veldig luftig ut.
Men har hørt dårlig tilbake melding, en syklist trynet med ansiktet rett i bakken, og hage beskytteren/chin guard ble most, altså var ikke robust nok i følge kommentar jeg så på youtube. Så det kunne ha gått galt, bra syklisten ikke ble skadet, man var på grensen da, men dette ble ikke filmet.

Fidlock er veldig sterkt, og hjelmen har full utfor-sertifisering. Ikke noe å være redd for. Anbefaler deg å sette deg inn i hvordan Fidlock funker for det er helt genialt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2616393 01/07/2020 08:02
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det sertifiseringa er vel så vag at man kan få et eggeskall til å gå igjenom med litt gafffa

Re: Tips helhjelm [Re: Stupfull] #2616409 01/07/2020 09:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Stupfull
Det sertifiseringa er vel så vag at man kan få et eggeskall til å gå igjenom med litt gafffa

Det er ganske strenge krav til testing for å få sertifiserting, bl.a. har flere tidlige hjelmer med avtakbar hakebeskytter IKKE blitt DH-sertifisert, p.g.a. hakebeskytteren ikke var tilstrekkelig.

Det sertifiseringen mangler er krav til mindre slag og rotasjonsbeskyttelse.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2616461 01/07/2020 14:32
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det er vel kun en drop test mot 3 kanter?

Re: Tips helhjelm [Re: baronKanon] #2623759 21/08/2020 13:42
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast

Fidlock er veldig sterkt, og hjelmen har full utfor-sertifisering. Ikke noe å være redd for. Anbefaler deg å sette deg inn i hvordan Fidlock funker for det er helt genialt.

men en ting noen klager på er at reima ikke vil sitte like bra som D ring, så det kommer ut av justering, det var det jeg var redd for. så jeg vil derfor ikke bruke en sånn hjelm, ihvertfall ikke til grov sykling. jeg har hatt hjelmer med reim som måtte justeres ofte, det var irriterende. så jeg vil ikke gå tilbake til en hjelm som har det problemet.

Re: Tips helhjelm [Re: baronKanon] #2623761 21/08/2020 13:43
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg vet hvordan Fidloc fungerer, smart løsning, men hva blir løsningen for reimen da? noen knyter den for at den skal sitte.

Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2623763 21/08/2020 13:46
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
har noen prøvd disse hjelmene?:

har noen prøvd den nye Fox Rampage Pro Carbon? den har magnetisk visir, og andre fine løsninger, hvordan er putene på disse hjelmene? er de forbedret? eller trenger jeg å kjøpe nye etter noen måneder? slik at jeg trenger å ha flere på langer?

Har noe n prøvd Kali Shiva? de ser forferdelig varme ut. men formen er rund ingen ting som stikker ut, så når det gjelder sikkerhet ser den veldig bra ut, men jeg trur denne vil være altfor varm, og vil kun egne seg for utfor sykling, kort ned i sykkelparker.

https://kaliprotectives.com/collections/full-face/products/shiva-2-0-carbon-m1?variant=1080318591000

https://www.6dhelmets.com/downhill/
Som Kali, interessant teknologi, ser Fox bruker lignende teknologi også.

https://www.just1racing.com/JDH-Downhill-helmets.php
dette merke oppdaget jeg i fjor, har ikke sett elelr hørt mye om det.

https://www.bellhelmets.com/bike/p/full-9-full-face-bike-helmet/100000001500000005.html
Bell er lett å få tak i, og er populært, men har ikke prøvd det selv ennå.

Redigert av mtbboy1993; 21/08/2020 13:51.
Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2623792 21/08/2020 16:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg er vant til å alltid dra i remmen for å stramme underveis på en stitur (dvs. vanlig stihjelm), og ett run blir ikke ødelagt av å rælle nedover. Hvis det løsner, så er trikset vi brukte på hjelmer i gamle dager nål og tråd for at det ikke skulle løsne. Sånn har det alltid vært. Ringer er noe dritt å tre med hansker og jeg pleier i hvert fall å løsne på hjelmen før shuttle eller heis, så da er det jo ikke noe problem uansett. Det er bare lettere å ta hjelm av og på ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips helhjelm [Re: baronKanon] #2627840 10/09/2020 03:46
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er vant til å alltid dra i remmen for å stramme underveis på en stitur (dvs. vanlig stihjelm), og ett run blir ikke ødelagt av å rælle nedover. Hvis det løsner, så er trikset vi brukte på hjelmer i gamle dager nål og tråd for at det ikke skulle løsne. Sånn har det alltid vært. Ringer er noe dritt å tre med hansker og jeg pleier i hvert fall å løsne på hjelmen før shuttle eller heis, så da er det jo ikke noe problem uansett. Det er bare lettere å ta hjelm av og på ICON_WINK

Jeg har ikke problemer med å bruke ringer, selv med hansker. men med ski hansker eller votter blir det jo vanskelig. Om vinteren bruker vanlige sykkelhansker, men i større størrelse, og harr fleece hansker mot huden og nitrile hansker som vind og vann sperre.

Redigert av mtbboy1993; 10/09/2020 03:47.
Re: Tips helhjelm [Re: pettit] #2628819 16/09/2020 13:01
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Har noen prøvd Scott sin hjelm eller IXS?

Moderator  support