Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det noen som reparerer bibs?

Er det noen som reparerer bibs? #2610979 01/06/2020 20:48
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Etter litt googling i den engelskspråklige verden, har jeg skjønt at det finnes skreddere med spesialisering innen Lycra/Badedrakter osv, og at disse angivelig er godt egnet for å lappe og patche på sykkel-bib'er.

Noen som har prøvd noe slikt, gjerne i Oslo-området? Seteklemma (mekanismen som klemmer seterailene) er litt bred, og setet mitt er litt smalt. Resultatet er at det tydeligvis er noe kontakt mellom innsiden av lårene og en metallgjenstand (heldigvis butt, ikke skarp). Men... når du får den friksjonen noen hundre, tusen eller millioner ganger, så viser det seg at jeg nå har gnagd helt eller delvis hull i altfor mange altfor dyre Assos-biber, som ellers stort sett er i fin stand.

Så om dette kan repareres vil det spare store summer. Anyone?

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Er det noen som reparerer bibs? [Re: vviz] #2611583 04/06/2020 06:55
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spørre Assos? De har så vidt jeg vet fremdeles systue hjemme i San Pietro.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Er det noen som reparerer bibs? [Re: vviz] #2611597 04/06/2020 07:50
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg har forsøkt litt forskjellig, men med heller nedslående resultat, så du får eventuelt bruke min erfaring til å eliminere de enkelte alternativene.

Jeg tryna på glatta for flere år siden og fikk ei beskjeden flerre på hofta på en av mine Assos bibs.
Forstår fortsatt ikke helt hvordan flerra på biben kunne være så beskjeden, mens skrubbsåret under kunne bli så stort... Men det er litt off topic.

(1) Jeg forsøkte meg først med forsiktig å stryke på en større lapp som skulle være elastisk. Det funka jo ikke i det hele tatt. Med en gang biben ble strukket litt skikkelig i bruk løsna lappen.

(2) Deretter forsøkte jeg å stryke på lappen med litt større innsats (les: varme) noe som naturlig nok resulterte i et større hull i biben enn jeg hadde fra før da Lycra'n er svært lite kompis med varme strykejern. Men det vet jo oppvakte mennesker...

(3) Til slutt leverte jeg inn biben til ei lokal systue med et heller åpent spørsmål om de kunne reparere uten noen føringer og noen forventninger til resultatet. Men tenkte det var verdt 2-300,- å holde en nesten ny bib fra sveitserne i fortsatt bruk. Resultatet var ikke vakkert, men fungerte. Og fungerer fortsatt nå flere år etter. De sydde rett og slett en svart lapp i noenlunde liknende stoffe over/rundt flerra.

Nå skal det sies at dette er ei systue uten noen som helst claim på å være eksperter på Lycra/Badedrakter.

Re: Er det noen som reparerer bibs? [Re: vviz] #2611715 04/06/2020 16:50
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har hatt tilsvarende slitasjehull på mange Castelli lange bukser. Ofret den mest slitte og klippet lapper av den som kona sydde på. (Nå er hun rimelig proff med maskin for fleksibelt stoff.). Har funket perfekt.
- Tenker en ok systue enkelt fikser dette, ihvertfall hvis du leverer med tilsvarende stoff til å lappe med.

Re: Er det noen som reparerer bibs? [Re: vviz] #2611718 04/06/2020 16:57
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg har slitt hull på innsiden av låret på et par bukser pga gnissing mot borrelås fra seteveske og fått samboer til å sy litt på kryss og tvers. Det ser passe bra ut og jeg merker det ikke selv.

Re: Er det noen som reparerer bibs? [Re: vviz] #2611747 04/06/2020 19:23
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Sjekk med systua på Lambertseter, i passasjen i gamlesenteret

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Er det noen som reparerer bibs? [Re: vviz] #2611836 05/06/2020 06:59
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Fikk hull på Assos bib etter en litt brei seteveske.Gikk til nærmeste renseri/skredder. De satt på lapp inni og sydde på kryss og tvers. Har funket helt perfekt. Syntes kun om du vet om det.

Moderator  support, Valentino