Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 73 1 2 11 12 13 14 15 72 73

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2611853 05/06/2020 07:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Havre
Det er riktig, men kanskje ikke urimelig å anta at testing nå er mer presis enn tidligere? I alle fall burde kunnskapen blant de som ber om å bli testet være høyere nå enn for et par mnd siden.

Også interessant at man i Frankrike igjen virker til å kunne føre Corona tilbake til 2019. Jeg tror personlig vi så smitte i mndsvis i Europa blant en uvitende befolkning før antallet ble så høyt at det begynte å vises på sykehus.

Er vel den grafen fra Tyskland og den mulige kunnskapen fra Frankrike som gjør at jeg tror Europa snart er ferdig med Covid-19.

Ja. Bedre og mer omfattende testing skulle tilsi at antall smittede avtar enda brattere enn kurven viser.

Her en én teori.
https://www.aftenposten.no/norge/i/...llet-selv-om-samfunnet-har-aapnet-igjen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2611863 05/06/2020 08:02
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Skummelt å lage veldig spesifikke historier som høres flotte ut, men som kanskje i for stor grad tilpasser en selektiv mengde fakta den historien man ønsker å fortelle. Her er min historie (som da muligens lider av disse svakhetene).

1. Smitten var i Europa mye tidligere enn februar/mars
2. Smitten spredde seg lenge før den "eksploderte" i spesifikke områder
3. Denne "eksplosjonen" skyldes fort det danskene nevner. Vi har eksempler fra Østerrike med tette forsamlinger i en kjeller, deling av fløyter, kyssing i forbindelse med karneval i Tyskland osv.
4. Jeg tror langt færre kan bli syke av Covid-19 enn 100% av befolkningen (https://www.youtube.com/watch?v=dUOFeVIrOPg)

Altså er dette veldig nære slutten i Norge og Europa generelt.

Kanskje kan vi få lokale utbrudd igjen, men det vil overraske meg stort hvis land som f.eks Norge får noen som helst seriøs oppblomstring (at det vil overraske meg betyr selvsagt ikke at det kan skje - jeg vet ingenting 100% sikkert her). Så fremt vi da er klare til å gjøre omfattende testing og isolering av spesifikke tilfeller klarer jeg ikke se hvordan dette skal bli et langsiktig problem. Blir bare mer og mer optimistik for hver dag som går - annet enn at jeg ikke forstår hvorfor man selv i Norge fortsatt skal ha visse restriksjoner (de viktigste restriksjonene mener jeg folk uansett står for nå uavhengig av hva stat/kommune pålegger befolkningen).

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2611867 05/06/2020 08:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
annet enn at jeg ikke forstår hvorfor man selv i Norge fortsatt skal ha visse restriksjoner .

Verken viruset eller antall potensielle superspredere har endret seg vesentlig siden mars, så det forstår jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2611871 05/06/2020 08:15
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Forskjellen er at i mars trodde man at alle spredde viruset "over alt". Skal man tro danskene er det noen få som sprer samt at f.eks spredning utendørs virker ikke til å skje i det heletatt (eller i ekstremt liten grad).

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2611875 05/06/2020 08:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Forskjellen er at i mars trodde man at alle spredde viruset "over alt". Skal man tro danskene er det noen få som sprer samt at f.eks spredning utendørs virker ikke til å skje i det heletatt (eller i ekstremt liten grad).

Ja - men spredningsmekanismene som førte til kaos i enkelte europeiske land, er ikke borte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2611880 05/06/2020 08:42
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: GeirK

Ja - men spredningsmekanismene som førte til kaos i enkelte europeiske land, er ikke borte.

Ikke?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2611882 05/06/2020 08:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ikke?

Ikke hvis vi avslutter smittevernstiltakene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2611887 05/06/2020 08:57
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Ikke?

Ikke hvis vi avslutter smittevernstiltakene.

Ikke? Er det en faktapåstand eller kun en mening?

Jeg tror ikke folk vil dele på fløyter, kysse fremmede under karneval etc. hvis man fjerner restriksjoner. Jeg tror ikke folk vil ta bussen hvis de føler seg litt pjuske (eller enda verre faktisk syke). Jeg tror hvis man finner tilfeller med en ny "supersmitter" vil man nå ha kapasitet til å teste ekstremt tett i hans/hennes omgangskrets - som gjør at man kan stoppe den spredningen man ikke forsto skjedde for noen mnder sider.

Kanskje finnes det argumenter for å ikke holde nattklubber åpne. Kanskje burde man monitorere offentlig transport noe (hvor f.eks ventilasjonen er dårlig). Men begrensninger på reising, på arbeidsplasser/skoler etc. ser jeg ikke nødvendigheten for.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2611891 05/06/2020 09:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg tror ikke folk vil dele på fløyter, kysse fremmede under karneval etc. hvis man fjerner restriksjoner. Jeg tror ikke folk vil ta bussen hvis de føler seg litt pjuske (eller enda verre faktisk syke).

Dette sorterer under min definisjon av smittevernstiltak

Jeg tror hvis man finner tilfeller med en ny "supersmitter" vil man nå ha kapasitet til å teste ekstremt tett i hans/hennes omgangskrets - som gjør at man kan stoppe den spredningen man ikke forsto skjedde for noen mnder sider.

Det er et godt poeng som jeg overså. Det vil selvsagt endre ting, ja.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2611894 05/06/2020 09:08
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Da logger jeg av. Perfekt måte å starte helgen på - en saklig enighet med GeirK ICON_SMILE

Og da mener jeg det ikke sarkastisk.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612008 05/06/2020 17:34
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Blir spennende å se hva som skjer de neste to ukene. Jeg er optimist og tror ikke dagens demonstrasjoner vil påvirke tall i nevneverdig grad, men er selvsagt ikke sikker. Får man ingen effekt de neste ukene vil det være en ganske sterk bekreftelse på at det ikke kommer noen ny bølge basert på utendørs aktivitet om ikke annet.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: sanouka] #2612298 07/06/2020 16:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Tvilsomt.

https://www.nrk.no/urix/stor-britis...isin-ikke-virker-mot-covid-19-1.15043683

Nå var det jo ikke bare den ene studien (Lancet) som ikke gir særlig mye kreds for hydroksylklorin.
Det har etter den en inisielle 'studien' fra en fransk lege ikke vært noe særlig som tyder på at det har mye effekt.
Dessverre ble blant de mange (flere hundre?) medisner som blir forsøkt testet opp mot COVID-19 plukket ut av en sterkt troende president i et land som skal forbli unevnt som gjorde det til politisk symbol av ink%//%#!"..........

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612307 07/06/2020 18:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612308 07/06/2020 18:25
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612379 08/06/2020 07:11
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Amerikanerne burde i så fall vite ettersom de selv var med på å utvikle det.

Synd Kina-tråden ble fjernet. Skal være forsiktig med å huske ting som evt. ikke skjedde, men husker jeg ikke feil ble jeg betegnet som en "gærning" for å tro at viruset stammet fra et labratorium i Wuhan (ikke at disse to nødvendigvis trenger å ha rett, men føler meg ikke like gal lengre i det minste).

Ikke optimistik på vegne av samfunnet hvis denne hypotesen/teorien viser seg å være riktig. Blir vel spekulativt å tro på en ny kald krig, men ikke så søkt å tro at det er en mulighet for at noe slikt kan utløse Kina vs. USA hvor da land må velge side. Vi var allerede litt på vei før Covid-19 så....

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tange] #2612393 08/06/2020 07:45
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Tvilsomt.

https://www.nrk.no/urix/stor-britis...isin-ikke-virker-mot-covid-19-1.15043683

Nå var det jo ikke bare den ene studien (Lancet) som ikke gir særlig mye kreds for hydroksylklorin.
Det har etter den en inisielle 'studien' fra en fransk lege ikke vært noe særlig som tyder på at det har mye effekt.
Dessverre ble blant de mange (flere hundre?) medisner som blir forsøkt testet opp mot COVID-19 plukket ut av en sterkt troende president i et land som skal forbli unevnt som gjorde det til politisk symbol av ink%//%#!"..........

Tja tiden vil vise. Det har vært så mye sprikende info og opplysninger. Åpenbare hendelser ble stemplet som konspinoia som etterhvert som tiden går ikke lar seg overse. Mediene virker ikke veldig opptatt av å grave der de for en uke siden var opptatt av c19 og jaktet fler enn fem i parken nå hyller tusenvis i gatene og nyansene forsvinner så til de grader at hvem som dreper hvem ikke blir belyst. Alt er på overdrive.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2612397 08/06/2020 07:53
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Amerikanerne burde i så fall vite ettersom de selv var med på å utvikle det.

Synd Kina-tråden ble fjernet. Skal være forsiktig med å huske ting som evt. ikke skjedde, men husker jeg ikke feil ble jeg betegnet som en "gærning" for å tro at viruset stammet fra et labratorium i Wuhan (ikke at disse to nødvendigvis trenger å ha rett, men føler meg ikke like gal lengre i det minste).

Ikke optimistik på vegne av samfunnet hvis denne hypotesen/teorien viser seg å være riktig. Blir vel spekulativt å tro på en ny kald krig, men ikke så søkt å tro at det er en mulighet for at noe slikt kan utløse Kina vs. USA hvor da land må velge side. Vi var allerede litt på vei før Covid-19 så....

Den kalde Kina krigen har da allerede begynt(?)
EU og Norge vil ganske snart havne i en uunngåelig stillingstaken ift US og Kina uavhengig av om det blir Dems eller Reps til høsten. Velger EU å behandle Kina som om ingenting har skjedd står muligens NATO for fall. Hva gjør vi da? Støtter oss på de fem jagerflyene tyskerne har?
Jeg vet hva jeg ville valgt.......

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612417 08/06/2020 08:52
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Blir fort off topic dette, men hva er sannsynlighetene for at Biden velger Clinton? 0%? 0.00000000000001%? ICON_SMILE

Det tror jeg ikke skjer. Ikke at jeg er ekspert på medium kjente amerikanske politikere som Klobuchar og lignende, men for meg virker det som Biden vil plukke med seg en god vise-presidentkandidat uansett hvem han velger (tiden vil vise når de vil bli grillet hardt).

Tilbake til Covid-19 er det interessant de betrakningene som der også bli gjort med tanke på en vaksine. Jeg er vel omtrent vaksinert for alt man kan vaksinere seg mot, men jeg har foreløpig ingen planer om å ta en Covid-19-vaksine. Blir de problemstillingene som de tar opp diskutert skikkelig? Problemene i ettertid av svineinfluensa-vaksinen er oppe i media i blant, men usikker på om jeg synes det er godt nok forstått. Blir ren spekulasjon fra min side, men våger vi ikke diskutere det nok fordi man er redd for at folk skal bli vaksinemotstandere? Jeg mener vi må våge å ha en balansert debatt om det der - hvis ikke er jeg redd konspirasjonsteorier vil vokse innenfor visse miljøer. Det virker til å ha skjedd i USA. Det kan fortsatt være verdt å vaksinere befolkningen mot Covid-19 selv med til dels store bivirkninger, men hvis man ikke presenteres for "fakta" på en måte som gir tillit er jeg redd de langsiktige effektene kan bli svært negative.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2612425 08/06/2020 09:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hørte siste episode av "Hacks on Tap" med David Axelrod and Mike Murphy i går. De kastet ut et interessant alternativ - Gretchen Whitmer, guvernør i Michinga.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612431 08/06/2020 09:39
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Vi får bare håpe at dersom viruset ble skapt i laboratorium, så var det ikke gjort med onde hensikter.

Uansett er Ethan Hunt allere på saken.

Redigert av Juffe; 08/06/2020 11:40. Rediger grunn: vonde ble til onde

'...once more, and more intensity!'
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612457 08/06/2020 10:36
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Tvilsomt at det er onde hensikter bak hvis det er riktig at dette ble gjort av både kinesere og amerikanere. Tvilsomt at det ble gjort med onde hensikter uansett forsåvidt. Kina er omtrent dømt til å bli verdens neste stormakt så fremt de ikke gjør noe dumt - dette ville vært dumt hvis de hadde gjort det med hensikt (min vurdering).

Dessverre har jeg lite tillit til at man kan løse dette på en saklig og åpen måte - uansett hva som faktisk har skjedd.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612630 08/06/2020 22:18
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Puh, lang tråd å lese, oppsummert fra sidelinjen, ting er seg selv likt i trådene, så godt jobba er vel på sin plass (y) Ut på setet og humpe litt, kan være ting går seg til i etterkant! Merkelig at Finland skulle være eneste Nordiske land som hadde en form for plan og hadde ting litt på stell i forkant. Sveriges eksperiment viser vel egentlig mest at uten sterke føringer og delvis lock-down, så tar ikke folket ting alvorlig nok, mer enn at planen deres var feil. For de har fått tilnærmet samme råd i befolkningen, men folket har ikke lyttet like godt.

Prislappen kan bli høyere i Sverige enn i Norge, dere får regne litt på det også når dere først er i gang.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612753 09/06/2020 12:20
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: sun flyer] #2612763 09/06/2020 12:47
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Se der ja. Jeg tror NRK merker presset fra høyrepopulistene om å være mere høyrepopulistiske. De hadde jo en sak om at George Floyd ikke ble drept på forsiden i flere dager også. Hvis det viser seg at klikksakene de publiserer ikke er riktige så kan jeg ikke skjønne at de vinner på det?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612782 09/06/2020 13:41
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hadde de en sak om at Floyd ikke ble drept? Hvor har du det fra?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: skubisan] #2612789 09/06/2020 14:01
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: skubisan
Se der ja. Jeg tror NRK merker presset fra høyrepopulistene om å være mere høyrepopulistiske. De hadde jo en sak om at George Floyd ikke ble drept på forsiden i flere dager også. Hvis det viser seg at klikksakene de publiserer ikke er riktige så kan jeg ikke skjønne at de vinner på det?

Hva bygger du denne troen på? At de selv hadde beveget seg til ytre venstre og derfor et påfallende og stort behov for å begynne å balansere ting...? Jeg har ikke merket noe til den endringen i så fall, men kom gjerne med eksempler.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Duck] #2612790 09/06/2020 14:06
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan du komme med noen eksempler på at de har beveget seg til ytre venstre?

(Her er saken som var hovedoppslag og lå på forsiden i flere dager https://www.nrk.no/urix/forelopig-o...george-floyd-dode-av-kvelning-1.15035437 Ingenting galt med saken i seg selv men jeg synes det var rart at den fikk ligge så lenge)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612803 09/06/2020 14:40
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Du skal ha en spesiell tolkning av artikkelen når du mener at nrk i denne artikkelen skriver at Floyd ikke ble drept.

Redigert av sun flyer; 09/06/2020 15:50.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2612811 09/06/2020 15:19
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
August 2019 kan vistnok være starttidspunkt, om en skal sette sin lit til hva disse mener..
https://dash.harvard.edu/handle/1/42669767

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Lurifax] #2612828 09/06/2020 17:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Lurifax
August 2019 kan vistnok være starttidspunkt, om en skal sette sin lit til hva disse mener..
https://dash.harvard.edu/handle/1/42669767

Long time no see.

Det kan godt være mulig.
Også i Frankrike har man mistanker at folk var smittet en god stund før det store utbruddet (folk som hadde ukjent 'lungbetennelse' ble testet positiv for COVID-19)

Side 13 av 73 1 2 11 12 13 14 15 72 73

Moderator  support