Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cannondale topstone vs. Trek checkpoint

Cannondale topstone vs. Trek checkpoint #2610822 31/05/2020 09:18
A
asdasd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Jeg står mellom disse to syklene i aluminiumsmodellene.

Trek checkpoint:
https://sorensensykler.no/produkt/trek-checkpoint-alr-5-black/

Topstone:
https://www.antonsport.no/sykkel/cy...ne-alu-105-2020-p16009/10-gra-s-m-v96391

Via en forhandler får jeg Cannondale Topstone alu 105 til 16000,- mens Trek sin checkpoint ALR5 koster 26000,- hos Sørensen sykler. Jeg ser at Trek sin sykkel har GRX mens topstone har 105. Blir det feil å tenke at Trek sykkelen ikke er verdt 10000 mer? Eller er det bedre ramme og sånt på Trek sykkelen?

Jeg har ikke så peiling på komponenter og sånt så tenkte å spørre om råd her.

Takk for eventuelle svar!

Re: Cannondale topstone vs. Trek checkpoint [Re: asdasd] #2610933 01/06/2020 14:41
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Medlem
H
Cannondale Topstone i alu har gjenget kranklager. Trek Checkpoint har pressfit. Med pressfit er det alltid en risiko for dårlige toleranser som gir ulyder og masse problemer.

GRX er kanskje mest aktuelt hvis du vil ha et fiks ferdig 1x11 oppsett? Med 2x11 vil jeg si at det ikke har noe betydning om du velger 105 eller GRX. Men Trek Checkpont ser ut til å ha en 50/34 krank? Det er altfor tungt for en slik sykkel etter min mening. Mer egnet for en ren landeveissykkel. Topstone har en mye mer fornuftig utveksling med 46/30 foran.

Etter min mening er Topstone verdt noen tusen mer enn Checkpoint fordi den er bedre egnet til grussykling (særlig med litt bagasje på sykkelen) rett fra butikk, uten bytting av deler. Når den i tillegg er vesentlig billigere, er det ikke noe å tenke på en gang.

Re: Cannondale topstone vs. Trek checkpoint [Re: hvordetgaar] #2610936 01/06/2020 14:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
For ordens skyld: Versjonen av Checkpoint som trådstarter vurderer, har altså GRX med 46/30 på krank og kassett 11-34, så utvekslingen er like lett ICON_SMILE GRX kommer ikke i 50/34.

(Avsporing: Selv er jeg ikke helt enig i at blandeveissykler nødvendigvis trenger überlett utveksling med superkompakt krank, med mindre man bedriver tung bikepacking og/eller sykler i den mest krevende topografien ICON_SMILE Vet at folk med peiling, som Russ i PLP, slett ikke er enig med meg. Her lenge før GRX så dagens lys: Gravel Bike Rant ICON_SMILE )

Kan også nevnes at Trek har Stranglehold dropout. I disse dager er det et meget uheldig ordvalg, men det er altså skyvbare endestykker som i praksis gir mulighet for å regulere kjedestagslengden etter ønske. Lengre kjedestag f.eks. være nyttig for å få plass til sidevesker uten at sko kommer i konflikt med vesker. Men neppe avgjørende for trådstarter.

Uten at jeg har sett nærmere på de andre komponentene, er jeg slett ikke uenig med deg for øvrig ICON_SMILE

Re: Cannondale topstone vs. Trek checkpoint [Re: asdasd] #2610949 01/06/2020 17:51
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Medlem
H
Ah, my bad. Siden Sørensen Sykler ikke oppgir hva slags krank/drev sykkelen har så googlet jeg "TREK CHECKPOINT ALR 5" som den heter, trykket på den første linken som dukket opp (https://www.trekbikes.com/no/no_NO/...checkpoint-alr/checkpoint-alr-5/p/24385/), også scrollet jeg raskt nedover og så tallene "50/34"! Jeg burde sjekket nøyere.

For øvrig er det ikke helt åpenbart hva slags komponenter som faktisk står på Checkpointen. Hos Sørensen Sykler står det "GRX 2x11 gruppe" helt øverst under prisen. I teksten under står det "10-delt Shimano GRX R400-drivverk". Når jeg ser på bildet av sykkelen hos Sørensen ser det veldig ut som R400, altså 10-delt.

Så det betyr at Topstone har et mer moderne 11-delt drivverk og gjenget kranklager. Jeg er overrasket over at Checkpoint koster 10 000 mer enn Topstone. Checkpointen fremstår som helt vanvittig overpriset. Anbefaler at du kjøper Topstone med mindre det er noe med rammen/geometrien som gjør at Checkpoint fungerer mye bedre for deg. Men i utgangspunktet er det i begge tilfeller en bra alu-ramme med karbongaffel, bør ikke være særlig kvalitetsforskjell der.

(Avsporing her også: Hva slags utveksling man liker tror jeg er veldig individuelt. Hvis du har en sykkel fra før kan du gå inn her: https://www.bikecalc.com/gear_speed og sammenligne. Det er et veldig nyttig verktøy! Og hvis du har en landeveissykkel fra før så vet du jo hvor ofte du bruker det tyngste giret. Jeg har en Topstone selv og 11-46 er mer enn nok for min bruk. Men jeg sykler ikke akkurat i gruppe/rulle med denne. For øvrig er jeg enig med PLP! Lave gir er flotte saker. Særlig for sånne som meg, som både trener lite og liker lange turer.)

Redigert av hvordetgaar; 01/06/2020 18:18.
Re: Cannondale topstone vs. Trek checkpoint [Re: hvordetgaar] #2610956 01/06/2020 18:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hvordetgaar
For øvrig er det ikke helt åpenbart hva slags komponenter som faktisk står på Checkpointen. Hos Sørensen Sykler står det "GRX 2x11 gruppe" helt øverst under prisen. I teksten under står det "10-delt Shimano GRX R400-drivverk". Når jeg ser på bildet av sykkelen hos Sørensen ser det veldig ut som R400, altså 10-delt.

Jeg ble også litt forvirret av det ICON_SMILE

Men dette er ALR 5 2021 og den har GRX 2x11, se Treks hjemmeside. Der gjenfinner du også bildet.

ALR 4 2021 har GRX 2x10 - og lekker rødfarge.

Igjen er jeg enig med deg ellers ICON_SMILE

Hva gjelder prisforskjellen, er den nevnte prisen for Topstone et spesifikt pristilbud til trådstarter, og lavere enn gjeldende medlemspris hos Anton Sport. Veiledende pris er så vidt jeg forstår rundt 20 tusen.

Så kan man spekulere i at Topstone er 2020-modell og Checkpoint er 2021, ref. kursutviklingen og betydelig svakere krone. Det gjenstår å se hva Topstone 2021 vil koste.

Uten at det forandrer noe i dette tilfellet.

Moderator  support, Valentino