Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 73 1 2 8 9 10 11 12 72 73

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610732 30/05/2020 09:36
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Som?

Egentlig tror jeg ikke nødvendigvis vi er så uenige.

Masker. Testutstyr. Lovverk som sikrer en mykere overgang (dagens løsning med enkle permitteringer er helt håpløs i den forstand at det insentiverer bedrifter til å permittere raskt og gjør det vanskelig å ta tilbake folk før man er sikker på at man virkelig trenger dem - løsningen med lønnstilskudd som nå kom er hakket bedre, men slikt skal ikke være nødvendig å lære underveis). Sikkert en haug med andre ting vi antakeligvis kunne blitt enige om også.

Hva hadde vi egentlig klart? Annet enn at Norge er et "disiplinert" samfunn (som selvsagt er en del av å være forberedt) kan jeg ikke se at vi var forberedt på noe som helst. Altså absolutt ingen plan før ting begynte å skje. Med ingen plan mener jeg ikke at det ikke fantes folk i statsapparatet som ikke hadde tenkt på saken. Det er det garantert, men deres innflytelse var ganske tydelig begrenset.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2610736 30/05/2020 09:59
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Tror ikke vi er så uenige, det jeg skrev var at maskene åpenbart var et problem, og at jeg var usikker på resten, ikke at det ikke er mulig...

Selvsagt hadde det beste vert å planlegge absolutt alle muligheter, problemet er å få det til å praksis. Planlegger man for mye drukner man i tiltaksløshet. Selv med planer er det ikke sikkert de blir brukt, USA skal vel ha hatt en plan, ble den brukt?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610741 30/05/2020 10:25
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
USA er et merkelig tilfelle hvor man har en plan, men hvor den nåværende administrasjonen enten later som den ikke eksisterer eller ikke vet at den eksisterer. Det vil jeg si sier mer om den politiske atmosfæren i USA enn som et "bevis" på at planer ikke fungerer.

Jeg tror ikke man kan planlegge for alt. Men litt som når man spiller sjakk, hvor for et menneske det videre spillet kan foregå på uendelig mange måter, så legger man fortsatt en ganake detaljert plan for de første trekkene. Og selv om man har tilnærmet uendelig mange muligheter senere i spillet betyr ikke det at man ikke kan strategisk trene på å forholde seg til fremtidige strukturer i stillinger. Akkurat slik mener jeg stater og enda viktigere verden som helhet må forberede seg på den neste pandemien.

Og hadde Norge hatt en slik plan er jeg 99.9999% sikker på at vi hadde utført den bedre enn hva USA klarer/klarte.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610895 01/06/2020 09:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

Alt dette går det fint an å risikoberegne og planlegge for

Var det noen land som fikk til dette?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610898 01/06/2020 10:13
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Kan vel si at Kina feks har gjort det helt greit?

Har du noen syn på hvorfor det ikke skulle gå? Alle virkelige fremskritt bærer preg av at det ikke er gjort tidligere.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2610901 01/06/2020 10:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Havre
Kan vel si at Kina feks har gjort det helt greit?

Som å barrikadere dørene til folk og bære folk fra gaten og inn i husene sine?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2610902 01/06/2020 11:06
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK

Alt dette går det fint an å risikoberegne og planlegge for

Var det noen land som fikk til dette?

som nevnt tidligere ser det jo ut som mange land i sørøst asia som Taiwan, Thailand, Singapore, Sør Korea og på noen måter Kina og dessuten Australia og Newzealand har mestret COVID 19 bedre enn oss. Det kan kanskje ha med høyere temperaturer å gjøre, men New zealand er vel ikke så mye varmere enn Norge? Jeg tror de var bedre forberedt.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610903 01/06/2020 11:11
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Det var ikke diskusjonen. Diskusjonen var om man hadde en plan.

Så kommer du inn på noe viktig. Som vel er mer et argument for å være forberedt enn det motsatte. Hva slags plan vil være akseptabel fra andre hensyn som feks personlig frihet?

Hvis argumentet er at vi ikke vet hva som skal skje så hvordan kan vi planlegge for det så vil man sannsynligvis ende opp med å gjøre lite gjennomtenkte ting.

Hva gjelder hva Kina gjorde er det sett på som ekstremt i vesten, men morsomt å høre kinesere som er bosatt utenfor Kina (og meget mulig ikke kinesiske statsborgere) snakke om hvordan deres forventning er at staten tar kontroll koste hva det koste vil. Jeg deler ikke det synet personlig, men det er som sagt utenfor poenget. Norge får bestemme hva Norge vil tolerere. Det ble ikke gjort før krisen og jeg betviler om man hadde tid til å tenke lenge nok gjennom de problemstillingen samtidig som man skal løse alle de praktiske problemene med Covid-19.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610904 01/06/2020 11:37
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hadde Kina en plan for det de gjorde på forhånd, og fulgte de planen de hadde?

Kina gjennomførte store og strenge tiltak når de til slutt bestemte seg, men jobben i starten var dårlig.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610908 01/06/2020 12:07
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jobben de gjorde i starten var dårlig?

Jeg kan ikke vite om de hadde en plan (på samme måte ingen her kan vite at de ikke hadde) , men de oppførte seg som om i det minste. Selv om utbruddet startet der er antall smittede per capita ekstremt lavt. Det kan de fleste være enige om?

Jeg ser fortsatt ikke argumentasjonen for at det skal være så vanskelig å ha en. Og de som virker til å ha det standpunktet kommer ikke selv med noen argumentasjon, men fokuserer utelukkende på å stille spørsmål til den andre siden. Det er greit nok å stille spørsmål selvsagt, men bortsett fra at GeirK lister opp usikkerheten rundt alt man må forholde seg til i forhold til et virus er det ingen som belyser den andre siden med noe. Hvorfor ikke? Hva er de rasjonelle argumentene annet enn en følelse av at det er for vanskelig?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610910 01/06/2020 12:29
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Arresterer man leger som sprer informasjon til andre leger gjør man en elendig jobb. Holder man en stor bankett i en by man vet det er en virus man ikkje kan detaljene om så gjør man en elendig jobb. Verre enn det er det ikke.

De som stiller spørsmål om planene sier ikke at man ikke skal ha planer. Det er derimot et spørsmål om hvor detaljerte planer det er fornuftig å ha. Er faktisk mye enig i anonymous13 sitt siste innlegg. Man burde ha gode planer for hvordan man gjennomfører ting. Man burde ha planer for når man gjennomfører ting. Så har man det åpenbare problemet å bestemme hvor alvorlig akkurat dette nye viruset er, og hvilke planer man skal gå for.
Bortsett fra en skandaløs mangel på smittevernsutstyr, og elendig implementering av smittesjekk på grensene, hva skulle bedre planer hjulet med?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2610912 01/06/2020 12:34
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A

Ja det kan du være sikker på. De prøvde å gjemme det bort, og de kneblet leger som prøvde å varsle.
Taiwan (pga mange herfra som jobber i Kina), visste om dette viruset i fjor, og varslet WHO og Kina samtidig 31/12, og spurte Kina hva som foregår. Begge svarte arrogant, at de har mottatt brevet. Det gikk fortsatt et par uker før det begynte å skje noe fra Kina sin side. WHO reiste til Kina, men de reiste ikke til de smittede stedene i Wuhanr. Så sa de Kina har kontroll, ingenting å bekymre seg for. De første syke har aldri vært på markedet som hevdes er stedet det startet.
Kiss my ass.
Og siden Tedros med venner sang etter Kina sin pipe, som takk ga kinas rikeste mann masse smittevernutstyr til Etiopia.
Å.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610913 01/06/2020 12:40
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Arrestasjoner har ingenting med om man har en plan som fungerer eller ikke. Hva om planen sier at all informasjon skal kontrolleres sentralt? Jeg har selv jobbet for firma som under en krise sier at ingen ansatte kan uttale seg om saken. Hva skal man da gjøre hvis noen bryter denne instruksen? Du kan være uenig i planen, men det er noe annet enn å argumentere mot det å ha en plan.

Jeg er ingen fagekspert så ser ikke helt poenget med å lage lister. Jeg vet ikke hvordan man bygger en motorvei heller, men det gjør meg ikke til motstander av motorveier. Derimot kan jeg se meg enig eller uenig i å bygge en spesifikk vei basert på faglige og politiske diskusjoner. Har vi hatt den type om pandemier? Jeg vil påstå nei. Det er det jeg og jeg antar pedal kritiserer. Dette til tross for at SARS og delvis MERS er noe "alle" har hørt om. Så den slags virus er på ingen måte en fjern fantasi.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: aanund] #2610914 01/06/2020 12:44
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: aanund

Ja det kan du være sikker på. De prøvde å gjemme det bort, og de kneblet leger som prøvde å varsle.
Taiwan (pga mange herfra som jobber i Kina), visste om dette viruset i fjor, og varslet WHO og Kina samtidig 31/12, og spurte Kina hva som foregår. Begge svarte arrogant, at de har mottatt brevet. Det gikk fortsatt et par uker før det begynte å skje noe fra Kina sin side. WHO reiste til Kina, men de reiste ikke til de smittede stedene i Wuhanr. Så sa de Kina har kontroll, ingenting å bekymre seg for. De første syke har aldri vært på markedet som hevdes er stedet det startet.
Kiss my ass.
Og siden Tedros med venner sang etter Kina sin pipe, som takk ga kinas rikeste mann masse smittevernutstyr til Etiopia.
Å.

Men ikke noe av det der beskriver hva Kina faktisk gjorde for å stoppe viruset.

Så blir jeg vel igjen snart beskyldt for å være betalt av Kina. Jeg på grensen til hater Xi, og jeg mener han har ført Kina i helt feil retning, men det har ingenting med hva de gjorde for å stoppe Covid-19 i Kina. Som basert på det man nå ser var en suksess.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2610915 01/06/2020 12:52
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Suksess??
Vet du hvor mange som er døde i Kina?
Flere millioner telefonabonnement er borte etter Wuhan viruset. Når folk I Wuhan skulle hente ut sine kremerte slektninger var det laaaang kø. Utifra kapasiteten på de 7 krematoriene i Wuhan by, og hvor mange lenge det ville ta før alle var kremert så er tallet klart mye høyere enn hva Kina har rapportert.
Nei, hva de gjorde for å stoppe viruset? Det brant i buksa på Xi, så de satte inn militæret. Sveiset igjen dører etc og stengte ned det de kunne. Men det var altfor seint, viruset hadde allerede reist med alle kinesere som reiste på nyttårsferie.
Å.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610916 01/06/2020 13:04
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Elon Musk ble intervjuet om det der. Tesla har 7000 ansatte og over 200 underleverandører i Kina. Ingenting stoppet. Firmaet jeg jobber i har leveranseavtaler i milliardklassen fra Kina. Alt går i henhold til de opprinnelige leveranseplanene. Hvis kinesere dør i hytt og pine hvordan forklarer man da at ingenting stopper?

Jeg stoler selvsagt ikke på offentlige tall fra Kina på noe som helst, men det betyr ikke at jeg tror alt er fullstendig utenfor rimelighetens grenser.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2610921 01/06/2020 13:35
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Du kan være uenig i planen, men det er noe annet enn å argumentere mot det å ha en plan.

Hvem har argumentert mot å ha en plan?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2610923 01/06/2020 13:48
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Elon Musk ble intervjuet om det der. Tesla har 7000 ansatte og over 200 underleverandører i Kina. Ingenting stoppet. Firmaet jeg jobber i har leveranseavtaler i milliardklassen fra Kina. Alt går i henhold til de opprinnelige leveranseplanene. Hvis kinesere dør i hytt og pine hvordan forklarer man da at ingenting stopper?

Kina er et kjempestort land, og om mest ganske gamle dør og nedstengingen er størst noen steder er ikke det noe problem.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2610925 01/06/2020 13:52
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Mot er muligens en overdrivelse fra min side, men både du og GeirK har stilt spørsmål om det er mulig å ha en plan som fungerer. Hvis man oppriktig mener at det ikke er mulig er man mot en plan. Hvis det er et spørsmål i søken etter kunnskap så helt fair selvsagt og jeg er skyldig i å overtolke.

"Planlegger man for mye drukner man i tiltaksløshet."

Det kan man tolke som en selvfølgelighet eller et argument i mot en plan. Mulig jeg overtolket den i retning av det siste.

Uansett. Vi er vel egentlig kommet til en enighet igjen. At prinsippet om å være forberedt ikke er så dumt og at Norge ikke var så. For meg er det den totale mangelen på prinsipiell diskusjon som er problemet. Å ha en dårlig plan er bedre enn ingen plan. "One cannot improve on a blank page" eller hva man nå sier.

Så er det hva man her inne kaller et "meta-problem" i mine øyne. Ikke like ille innen flyktningepolitikk, men der bruker man ofte mer tid på enkeltsaker som Moria-leiren enn å diskutere de store prinsipielle spørsmålene rundt hvordan man skal forholde seg til bistand, flyktninger osv. En politiker trenger ikke være ekspert på smittevern, men på bakgrunn av SARS og MERS er det merkelig at de ikke så behovet for å diskutere hvor godt Norge er forberedt på en pandemi. Stort sett kun SP som i alle slike saker hamrer avgårde på at vi må være selvforsynte med mat. Noe jeg mistenker langt i fra er det største problemet (Covid-19 virker til å bekrefte det selv om gudene vet hvordan den neste pandemien vil se ut - kanskje sprer den seg vi mat?).

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2610926 01/06/2020 13:55
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Appelsin

Kina er et kjempestort land, og om mest ganske gamle dør og nedstengingen er størst noen steder er ikke det noe problem.

Selvsagt, men har vi noen særlige eksempler på at noen er påvirket? Med tanke på hvor lite som faktisk produseres som ikke er innom Kina så vil det overraske meg om det finnes store mørketall. Tiden vil vise.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: jorn] #2611034 02/06/2020 07:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jorn
Det kan kanskje ha med høyere temperaturer å gjøre, men New zealand er vel ikke så mye varmere enn Norge? Jeg tror de var bedre forberedt.

Eller hadde de flaks? Hva vet vi om dette? De hadde kanskje ikke haugevis av skiturister fra Alpene som tok med seg viruset hjem.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2611063 02/06/2020 09:33
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: jorn
Det kan kanskje ha med høyere temperaturer å gjøre, men New zealand er vel ikke så mye varmere enn Norge? Jeg tror de var bedre forberedt.

Eller hadde de flaks? Hva vet vi om dette? De hadde kanskje ikke haugevis av skiturister fra Alpene som tok med seg viruset hjem.

Uten å blande meg videre inn i diskusjonen, men NZ har vel utgangspunktet strenger rutiner på hva som kommer inn i landet deres. Syklet en gang med en som holdt på med terrengsykling på høyt nivå i NZ. Han fortalte at ved ritt i Australia måtte sykkelen nærmest desinfiseres før den fikk komme inn i landet igjen. Disse rutinene har de kanskje dratt fordel av i denne situasjonen vi nå er i.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2611068 02/06/2020 09:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

F.eks er det ingen grunn til å ikke regne på sweetspot på kostnaden for intensivkapasitet vs. kostnaden av alle tiltakene som trengs på manglende intensivkapasitet.

Nå begynner antallet ikke-underbygde påstander å trigge noen reflekser hos meg, men det kommer vi tilbake til.

Denne setningen skjønner jeg ikke. Hva mener du med "tiltak som trengs på manglende intensivkapasitet"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2611069 02/06/2020 10:01
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
For meg er det opplagt at flaks spiller en rolle. Corona er på ingen måte jevnt fordelt utover.

Ikke bare nærmest. NZ og Australia har grunnet jordbruk, dyreliv osv. strenge rutiner for alt som importeres. Ikke bare når varen mottas, men også i mange tilfeller når den drar fra eksportlandet. Om det betydde noe for Corona vet jeg ikke, men kan vel tenkes.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2611070 02/06/2020 10:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er det meg du svarer til her? Det er vanskelig å vite siden posten din er et svar til trådstarter.

Jeg tar sjansen på at det er det. Hvilken plan hadde Kina?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2611073 02/06/2020 10:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Er det meg du svarer til her? Det er vanskelig å vite siden posten din er et svar til trådstarter.

Jeg tar sjansen på at det er det. Hvilken plan hadde Kina?

Du beskriver vel den selv?

Jeg var selv i Kina da man fikk et utbrudd av fugleinfluensa i 2005. Jeg har selv sett hvordan kinesiske myndigheter satte opp overvåkningssystemer for SARS (som på det tidspunktet var rimelig "manuelle" med logging av hvem som satt på hvilken buss til hvilken tid osv.). For meg er det opplagt at de hadde en plan for hvordan håndtere et virus som Covid-19. Starten bærer muligens preg av at de ikke vet hva Covid-19 er og vi trenger ikke være enige i de ekstreme tiltakene som ble satt igang, men det har ikke noe med om de hadde en plan eller ikke.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2611075 02/06/2020 10:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

.

Nei. Det gjør jeg ikke. Hva gikk planen for Covid-19 ut på?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2611086 02/06/2020 11:03
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

.

Nei. Det gjør jeg ikke. Hva gikk planen for Covid-19 ut på?

Jo. Det gjør du. Og det er en faktapåstand.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2611101 02/06/2020 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det gjør du. Og det er en faktapåstand.

Hvor?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2611105 02/06/2020 12:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva hadde det kostet å hatt en mildertidig intensivkapasitet tre ganger høyere enn det vi har, regnet mot det å ikke være helt slave av den minste lille blipp kapasitetsbehov med påfølgende skade av samfunnet?

Det vet ikke jeg, men la meg forstå hva du mener man skal regne på.

Tiltakspakke A under Covid-19 hindrer overkapasitet for dagens 800 intensivsenger
Tiltakspakke B under Covid-19 hindrer overkapasitet for 2400 ekstra intensivsenger

Det du vil regne på er kostnaden for tiltakspakke B minus kostnaden for tiltakspakke A og se den mot kostnaden av etabliering av og vedlikehold av utstyr og opptrent personell for 2400 ekstra intensivsenger?

- Robert Green Ingersoll
Side 10 av 73 1 2 8 9 10 11 12 72 73

Moderator  support